Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Binnenkort maar weer naar Londen met de Tesla. Al eens eerder gedaan en werkt prima met de superchargers. In Londen zelf moet je wel een beetje plannen, maar heb nu ook gezien dat er een aantal Q-park parkeerplaatsen zijn met destination chargers (sommige zelfs 22kw) dus dat moet allemaal wel lukken.

Weet iemand hoe dit werkt bij destination chargers? Heb ik een speciaal pasje nodig ofzo? Kan ik gewoon m'n standaard pas gebruiken? OF is het gratis?
Destination chargers zijn gratis, maar alleen voor klanten van het etablissement dat de charger heeft geinstalleerd.
 
Destination chargers zijn gratis, maar alleen voor klanten van het etablissement dat de charger heeft geinstalleerd.

Er staat bij, kun je terugvinden op de site, of ze voor klanten zijn (vaak is een hapje eten al voldoende om te mogen laden) of voor de "public". Dan betaal je wel parkeerkosten, als het om een parking gaat, maar kun je gewoon laden. Dat zie je steeds vaker nu.
En inderdaad, veel SuC's daar dus mogelijkheden genoeg.
Veel plezier.
 
Mooi. Ja klopt ik zie dat ook staan, public of soms staat er clients of patrons only. Vorige keer alleen bij superchargers geladen omdat er één tussen hotel en centrum zat, maar soms kwam het toch niet helemaal uit. Mocht toen niet in de binnenstad vanwege die congestion charge, maar nu wel dus dan kan ik net zo goed parkeren bij een destination charger voor optimale efficiency :rolleyes::cool:
 
Nog even over de REVEO app:

Edit: Hendrik, heb jij de app kunnen registreren? Pikt geen NL postcode (letters sowieso niet mogelijk) en geen NL telnr?
Edit: mailtje gestuurd, ben benieuwd.

Vandaag antwoord gekregen:

Good afternoon,
Sorry for delay, but the ingeniery service just have reply us.
This will be functional in October, for do modifications and developpment on our soft for write stranger postal code with letters and numbers like for you.
Thanks you for your understanding.
Your service REVEO
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN and Ipe
Wil van frankrijk naar italie. Van cannes en varazze.
wellicht iemand die deze route ooit gereden heeft: Op daglievenmensen.nl/ hoogte, laat de routeplanner zien dat het van Cannes naar Varazze, 320 km typical zou kosten bij verbruik van 210 wh/km
Op A better routeplanner geeft die aan dat ik nog met 12% aan kom bij een 210 verbruik. Dat betekent het verschil tussen wel en niet aankomen voor een 60kw. Heeft iemand ervaring mee daar op die route hoeveel het verbruik is, en is de ene site nu accurater dan de andere?
 
Wil van frankrijk naar italie. Van cannes en varazze.
wellicht iemand die deze route ooit gereden heeft: Op daglievenmensen.nl/ hoogte, laat de routeplanner zien dat het van Cannes naar Varazze, 320 km typical zou kosten bij verbruik van 210 wh/km
Op A better routeplanner geeft die aan dat ik nog met 12% aan kom bij een 210 verbruik. Dat betekent het verschil tussen wel en niet aankomen voor een 60kw. Heeft iemand ervaring mee daar op die route hoeveel het verbruik is, en is de ene site nu accurater dan de andere?

Probeer het eens met deze app.
Daar kun je alle gegevens van de auto invoeren (dus ook batterij).
Is prima aanvulling op planner in de auto.

IMG_7974.PNG
IMG_7975.PNG
 
Mijn procedure om zorgeloos te reizen zonder te veel tijd in voorbereiding te steken. Geen alternatieve routeplanners meer nodig.
  • Geef de bestemming in je in-car gps en vraag ook de laadstops.
  • Klik op de eerstvolgende SuC op de route die verder ligt dan die die voorgesteld wordt door de gps (in West-Europa lukt soms twee verder (90D).
  • Er gaat een popup open met de details van de SuC
  • Klik op 'navigate' om die als bestemming te kiezen
  • verwider nu wel de charging stops van de route ( hij zal de vorige anders blijven voorstellen).
  • Zet je consumptiescherm op 'trip'
  • Hou de minimumlading in de gaten. Zolang die positief is, geen probleem. Gaat die negatief, dan kan je nog altijd de vorige laadpaal nemen. WAARSCHUWING!: in de bergen ligt het minimum niet altijd op het einde, als er veel bergaf is op het einde, kan je onderweg al het minimum bereiken
  • Negeer de waarschuwingen om de snelheid te laten zakken om de bestemming te halen. Hou dit zelf in de gaten via de tripgrafiek.
Nog wat tips:
  • Hoe 'leger' de batterij, hoe sneller je laadt. Vandaar een SuC verder targetten dan de voorgestelde.
  • Onze laadtijd wordt meestal niet door de wagen bepaald, maar door wat we ondertussen doen: eten, wandelen, shoppen, lading herschikken :). Met 50' kom je meestal al heel ver, zeker als je leeg genoeg begint.
  • Een tijdje naar 110 km/u zakken, komt de reistijd soms meer ten goede dan vroeger laden. In Frankrijk (richting CH) mag je meestal toch al niet sneller meer
  • Wat sightseeing op route nationals is zalig met de Tesla en door de verminderde snelheid komt dat ook weer de range ten goede. Zo reden wij op de terugweg van CH vanaf Colmar dwars door de Vogezen. Het regeneratief remmen kan er ten volle tot recht komen in de haarspeldbochten.
  • We zijn in Zermatt niet eens vol vertrokken (70% - 90D) en hebben 2 keer 50 minuten geladen om thuis te geraken (925km). Die stopsijn even nuttig voor ons als voor de wagen.
 
Deze bijdrage sluit goed aan op de post hierboven van Phil V.

Wie al wat langer op dit forum is weet dat mijn trips met de Tesla, buiten wat roadtrips, veelal reizen naar Hongarije betreffen. Dat is al zo'n 20 jaar zo. Hoewel ik vanaf begin 2014 ook al zo'n 11 keer met de Tesla ben geweest was het zo dat de reis per definitie langer duurde dan met de ICE.

Deze ICE, een auto als de Chrysler Grand Voyager, was, gezien door de bril van toen, een ideale reisauto. Het was wel zo dat je er niet veel harder mee moest rijden dan 120 km/uur omdat daarboven de auto onrustiger werd en er de bekende kolk in de tank kwam. Met toch wel enkele noodzakelijke pauzes, we blijven mensen, konden we, als we in één keer reden, de trip van bijna 1.450 km in 17 uur afronden.

Vorige week zaterdag gingen we weer op reis en waren de omstandigheden gunstig om het toch eens met de Tesla te proberen. We reden om 22.05 weg van huis en de kinderen vielen snel in slaap. Sinds een paar weken hebben we een 90D ipv een 70D wat meer range geeft. Daarvan gebruik makend en een vlot tempo aanhoudend reed ik in één keer naar SuC Wiesbaden (terwijl voorheen Mogendorf de eerste stop was). Na 22 minuten laden weer op weg en de volgende stop was Geiselwind (tussen Würzburg en Nurnberg). Hoewel de Mac daar 24 uur open was heb ik alleen een beker koffie gekocht en na ook weer iets van 20 minuten laden reden we door naar Regensburg. Een heel korte stop, nog geen 10 minuten, zodat Hengersberg (vlak voor de Oostenrijkse grens) net gehaald kon worden. Daar was iedereen inmiddels wakker en hebben we wat gegeten en zoveel geladen dat we de nieuwe SuC in St. Pölten konden halen (eenvoudig gezegd, het aangegeven aantal kilometers + 15 tot 20%) en toen in St. Pölten (wel wat stoplichten maar groene golf) een range charge (100%) gedaan want vandaar wilden we in één keer naar onze eindbestemming, Cegléd, Hongarije, een afstand van 394 km.
Geen files gehad, en rustig begonnen, zelfs iets te rustig want we kwamen aan met nog dik 60 km rest.
Het mooie was dat we de gehele reis dik binnen de 17 uur hebben kunnen doen waarmee de Tesla "on-par" is gekomen met de ICE.

Dit is een belangrijk feit want het argument dat reizen met een Tesla per definitie langer duurt kan van tafel. Dat ze doorgaans langer duren heeft meer met het relaxte karakter te maken. Het aantal SuC's blijft toenemen.

Tot slot, het wordt heel snel nog beter (voor ons).
Komende week of de week daarop wordt de eerste SuC in Hongarije geopend zo net halverwege het laatste stuk. Daardoor kunnen we drie kwartier eerder weer gaan rijden uit St. Pölten en hoeven dan in Györ iets van 20 minuten te laden voor het laatste stukje.

Niemand kan meer zeggen dat een elektrische auto (mits je de goede hebt) betekent dat je langer onderweg moet zijn :)


IMG_7893.JPG


SuC St. Pölten. Rustig plekje met terras of klein wandelingetje in centrum. En 10% korting voor Tesla rijders op eten en drinken.
 
Gisteren aangekomen in Grachen Zwitserland. 4 keer gestopt en iedere keer was de auto sneller klaar dan wij met 3 jonge kinderen.

De lader hier die ik via chargemap gevonden heb heeft het vandaag even gedaan maar nu helaas niet meer. Zie in de app nu ook dat hij out of service is. Gelukkig een SuC dichtbij maar toch prettiger om vol (90%) te kunnen vertrekken.
 

Attachments

  • IMG_8465.JPG
    IMG_8465.JPG
    559.6 KB · Views: 33
  • IMG_8486.JPG
    IMG_8486.JPG
    517.1 KB · Views: 33
Vanochtend een email gekregen van Tesla waarin ze wijzen op een nieuwe pagina met laadmogelijkheden in buitenland, je kan per land zoeken naar tips.
Opladen in het buitenland
Goed initiatief, uiteraard was op dit forum alles al te vinden en beter ;)

Wel viel me op dat bij Italie dit stond (bij alle andere landen ook) dat gebruik van reisstekers sterk wordt afgeraden.

Aanbevolen kabels
Het is aanbevolen om een Italiaanse adapter voor je Mobile Connector mee te nemen om hiermee gedurende de nacht op een standaard stopcontact te laden. Het gebruik van reisstekkers wordt sterk afgeraden. Alle laadaccessories zijn bij Tesla Service Centers te koop.


Iemand enig idee waarom ze dat sterk afraden? behalve dan het promoten van hun eigen spullen?:)
 
Vanochtend een email gekregen van Tesla waarin ze wijzen op een nieuwe pagina met laadmogelijkheden in buitenland, je kan per land zoeken naar tips.
Opladen in het buitenland
Goed initiatief, uiteraard was op dit forum alles al te vinden en beter ;)

Wel viel me op dat bij Italie dit stond (bij alle andere landen ook) dat gebruik van reisstekers sterk wordt afgeraden.

Aanbevolen kabels
Het is aanbevolen om een Italiaanse adapter voor je Mobile Connector mee te nemen om hiermee gedurende de nacht op een standaard stopcontact te laden. Het gebruik van reisstekkers wordt sterk afgeraden. Alle laadaccessories zijn bij Tesla Service Centers te koop.


Iemand enig idee waarom ze dat sterk afraden? behalve dan het promoten van hun eigen spullen?:)
Omdat de kwaliteit hiervan wisselend is denk ik. Gebruik je ze voor een scheerapparaat, TVtje of oplader dan is dat niet zo'n punt maar met 24u met 13A laden kan een slechte kwaliteit reisstekker misschien wel smelten.
 
Goedkope reisstekkers zouden eens verhit kunnen raken bij voortdurende hoge belasting van 13A of 16A.
Gewoon zelf voorzichtig zijn, op een lager amperage laden (8A?), en in het begin regelmatig voelen of er niet iets erg warm wordt.

Maar behalve de reisstekker moet je er ook rekening mee houden dat een aansluiting zelf niet helemaal goed aangelegd kan zijn.
Laden op een lager vermogen via een reisstekker zou dan wel eens beter kunnen zijn dan op 16A via de Tesla adapter....
 
  • Like
Reactions: ErnstT
Pas op, die Betterrouteplanner stuurt je in rechte zuidelijke lijn van Nijvel naar Reims lijkt het, en dat is dan via de N5 is België (geen snelweg). Da's echt wel de traagste route.

De 'Champagneroute' is naar mijn smaak wel inderdaad veel leuker naar 't zuiden dan de 'Luxemburgroute', maar dan wel via de E19/E42 (dus SuCs Nijvel-Urvilliers-Châteauvillain-Mâcon, bijv.). Urvilliers en Châteauvillain zijn langs de snelweg, en Mâcon is ook wat verbeterd (dichter bij de hoofdweg zodat je die moordende 'hyperverkeersdrempels' van het hotel niet meer over moet:)).
 
  • Like
Reactions: ebullio
@ebullio Ik heb de route via Philippeville en Reims de laatste tijd al een aantal keer gereden. Het is een stuk korter dan via Metz of St Quentin. Maar je moet wel van binnendoorwegen houden. Vorige keer heb ik 15 minuten achter een konvooi van NL vrachtwagens met Frans hooi mogen rijden. Daar word ik wel een beetje moe van. En de N5 in Belgie is inderdaad ook geen feest. Als alles meezit is het iets sneller dan die twee andere routes en je komt nog eens wat leuke dorpjes tegen.
 
  • Like
Reactions: ebullio