Deze bijdrage sluit goed aan op de post hierboven van Phil V.
Wie al wat langer op dit forum is weet dat mijn trips met de Tesla, buiten wat roadtrips, veelal reizen naar Hongarije betreffen. Dat is al zo'n 20 jaar zo. Hoewel ik vanaf begin 2014 ook al zo'n 11 keer met de Tesla ben geweest was het zo dat de reis per definitie langer duurde dan met de ICE.
Deze ICE, een auto als de Chrysler Grand Voyager, was, gezien door de bril van toen, een ideale reisauto. Het was wel zo dat je er niet veel harder mee moest rijden dan 120 km/uur omdat daarboven de auto onrustiger werd en er de bekende kolk in de tank kwam. Met toch wel enkele noodzakelijke pauzes, we blijven mensen, konden we, als we in één keer reden, de trip van bijna 1.450 km in 17 uur afronden.
Vorige week zaterdag gingen we weer op reis en waren de omstandigheden gunstig om het toch eens met de Tesla te proberen. We reden om 22.05 weg van huis en de kinderen vielen snel in slaap. Sinds een paar weken hebben we een 90D ipv een 70D wat meer range geeft. Daarvan gebruik makend en een vlot tempo aanhoudend reed ik in één keer naar SuC Wiesbaden (terwijl voorheen Mogendorf de eerste stop was). Na 22 minuten laden weer op weg en de volgende stop was Geiselwind (tussen Würzburg en Nurnberg). Hoewel de Mac daar 24 uur open was heb ik alleen een beker koffie gekocht en na ook weer iets van 20 minuten laden reden we door naar Regensburg. Een heel korte stop, nog geen 10 minuten, zodat Hengersberg (vlak voor de Oostenrijkse grens) net gehaald kon worden. Daar was iedereen inmiddels wakker en hebben we wat gegeten en zoveel geladen dat we de nieuwe SuC in St. Pölten konden halen (eenvoudig gezegd, het aangegeven aantal kilometers + 15 tot 20%) en toen in St. Pölten (wel wat stoplichten maar groene golf) een range charge (100%) gedaan want vandaar wilden we in één keer naar onze eindbestemming, Cegléd, Hongarije, een afstand van 394 km.
Geen files gehad, en rustig begonnen, zelfs iets te rustig want we kwamen aan met nog dik 60 km rest.
Het mooie was dat we de gehele reis dik binnen de 17 uur hebben kunnen doen waarmee de Tesla "on-par" is gekomen met de ICE.
Dit is een belangrijk feit want het argument dat reizen met een Tesla per definitie langer duurt kan van tafel. Dat ze doorgaans langer duren heeft meer met het relaxte karakter te maken. Het aantal SuC's blijft toenemen.
Tot slot, het wordt heel snel nog beter (voor ons).
Komende week of de week daarop wordt de eerste SuC in Hongarije geopend zo net halverwege het laatste stuk. Daardoor kunnen we drie kwartier eerder weer gaan rijden uit St. Pölten en hoeven dan in Györ iets van 20 minuten te laden voor het laatste stukje.
Niemand kan meer zeggen dat een elektrische auto (mits je de goede hebt) betekent dat je langer onderweg moet zijn
SuC St. Pölten. Rustig plekje met terras of klein wandelingetje in centrum. En 10% korting voor Tesla rijders op eten en drinken.