Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Kort intermezzo inzake Hongarije:

Ik kwam op mijn trip nog iemand tegen van een Hongaars Ministerie die ik gevraagd heb of er vwb EV / oplaadpunten nog iets gebeurt in Hongarije...zonder het concreet te benoemen dacht ik uiteraard aan de totale afwezigheid van SuC daar.

Vooralsnog weinig begreep ik.
Maar wel kreeg ik vandaag de volgende info die voor mensen die naar Hongarije willen wel eens interessant zou kunnen zijn:
-------------------
Dear Michael,

the information I gave you regarding the e-mobility chargers in Hungary was not really precise. Already exists an online map that shows the charging points in the country. You may click at: Home. (Hol töltsek? ~ Where should I charge?) You can find here information in English or German as well.


This may be a useful website, however, this is operated by a private company, the page is not validated, therefore a several existing charging points may be out of this map. Therefore a discussion is still running in Hungary whether the regulatory authority or another public organization shall operate an official map of charging points.
-----------------

De website werkt (alhoewel niet heel geavanceerd).
En of we een officiele instantie nodig hebben dit te regelen vraag ik me af... maar een up to date kaart is zoals hierboven opgemerkt wel handig...


Op Chargemap staan er minstens 10 chademo/ccs laadpunten in Budapest. Vorige week ook wat Leafs gezien daar, ook 1 die aan het laden was op een openbaar laadpunt (type 2). Volgens mijn Hongaarse collega is laden gratis.
 
Op Chargemap staan er minstens 10 chademo/ccs laadpunten in Budapest. Vorige week ook wat Leafs gezien daar, ook 1 die aan het laden was op een openbaar laadpunt (type 2). Volgens mijn Hongaarse collega is laden gratis.

Info over Hongarije op website Teslavragen

Vers van de pers. Heeft iemand wetenswaardigheden of goede tips, meld ze dan aan op de website

meld je gelijk even aan voor de Nieuwsbrief
 
  • Like
Reactions: HWS and NicoV
Graag even advies of ervaring gevraagd voor een rit naar Polen.. Leszno.

Ik wil een productiefaciliteit bezoeken in Leszno, en nu lijken de spullen toch in de Tesla te passen en wil daarmee dan morgenvroeg vertrekken.

De grootste afstand is Berlijn, Blankenfelde naar Poznan, 248 km.

Nu kan ik mij daar wel even beetje inhouden, want rij normaal met een verbruik van rond de 250. (p85+)

Ik heb de hoogtegrafiek opgezocht, en dat lijkt beperkt te zijn.

Maar zou graag even horen van iemand die ervaring heeft in Polen.. Het alternatief is met een 'oude' Sprinter bestelbus.. (Overkill voor de spullen en nu blijk ik daar ook nog eens een tol apparaat voor te moeten huren.. toegestane samenstel meer dan 3500 kg.)

Ik heb al even gekeken, het wegennet is normaal waar ik moet zijn volgens mij.. Ook van Poznan naar Leszno.. gezien de 21".

Heb 2 nachten Hotel in Leszno, waarvan ik nog geen weet van aansluitingen heb maar de afstand is +- 80 km terug naar Poznan, dus dat moet lukken.. Neem UMC mee, met rode stekker en Shuko, verleng, en een Type 2 mee.
 
Last edited:
Graag even advies of ervaring gevraagd voor een rit naar Polen.. Leszno.
De grootste afstand is Berlijn, Blankenfelde naar Poznan, 248 km.

Heb 2 nachten Hotel in Leszno, waarvan ik nog geen weet van aansluitingen heb maar de afstand is +- 80 km terug naar Poznan, dus dat moet lukken.. Neem UMC mee, met rode stekker en Shuko, verleng, en een Type 2 mee.

Volgens mij moet 250 km makkelijk lukken met 250 Wh/km. Dat komt neer op 62,5 kWh. Dus opladen tot 66-68 kWh geeft prima buffer.
Die 80 km heen en terug met 2 dagen parkeren (mogelijk zonder laden) moet ook makkelijk kunnen. Dan zit je op zo'n 20 kWh per 80 km + 5 kWh per dag (lekker ruim genomen) aan 50 kWh nodig vanaf Poznan. Laden tot 55 kWh geeft prima buffer.
 
Graag even advies of ervaring gevraagd voor een rit naar Polen.. Leszno.

Ik wil een productiefaciliteit bezoeken in Leszno, en nu lijken de spullen toch in de Tesla te passen en wil daarmee dan morgenvroeg vertrekken.

De grootste afstand is Berlijn, Blankenfelde naar Poznan, 248 km.

Nu kan ik mij daar wel even beetje inhouden, want rij normaal met een verbruik van rond de 250. (p85+)

Ik heb de hoogtegrafiek opgezocht, en dat lijkt beperkt te zijn.

Maar zou graag even horen van iemand die ervaring heeft in Polen.. Het alternatief is met een 'oude' Sprinter bestelbus.. (Overkill voor de spullen en nu blijk ik daar ook nog eens een tol apparaat voor te moeten huren.. toegestane samenstel meer dan 3500 kg.)

Ik heb al even gekeken, het wegennet is normaal waar ik moet zijn volgens mij.. Ook van Poznan naar Leszno.. gezien de 21".

Heb 2 nachten Hotel in Leszno, waarvan ik nog geen weet van aansluitingen heb maar de afstand is +- 80 km terug naar Poznan, dus dat moet lukken.. Neem UMC mee, met rode stekker en Shuko, verleng, en een Type 2 mee.

gewoon gaan! In Polen ben je nog een bezienswaardigheid en heb je een conversation piece voor je zakenrelaties :) Op een Schuko contact bij het hotel of bij de fabriek die je bezoekt bijladen voor het ritje naar Poznan toch?
 
Deze meivakantie gaan wij met de X voor het eerst de grens over, eindbestemming Zwitserland, regio Zug. Wie heeft er voor ons tips of adviezen wat betreft lokaal laden?

- Wat voor laadpassen worden er gebruikt? Ik zie laadpunten op PlugShare die alleen via een Zwitserse telefoon lijken te kunnen worden gebruikt? Via New Motion zie ik er aanzienlijk minder op de kaart.

- Hoe is de UMC te gebruiken in combinatie met de Zwitserse outlet? Mag daar gewoon een adaptertje tussen met voldoende wattage?

(Ik heb al even een zoektocht op het forum gedaan, maar daar kwam niet zo veel uit)

Mijn grote dank!

Maarten
 
IMG_7142.PNG

Best veel mogelijkheden om met credit-card te betalen. Die paarse is zelfs gratis.

Deze meivakantie gaan wij met de X voor het eerst de grens over, eindbestemming Zwitserland, regio Zug. Wie heeft er voor ons tips of adviezen wat betreft lokaal laden?

- Wat voor laadpassen worden er gebruikt? Ik zie laadpunten op PlugShare die alleen via een Zwitserse telefoon lijken te kunnen worden gebruikt? Via New Motion zie ik er aanzienlijk minder op de kaart.

- Hoe is de UMC te gebruiken in combinatie met de Zwitserse outlet? Mag daar gewoon een adaptertje tussen met voldoende wattage?

(Ik heb al even een zoektocht op het forum gedaan, maar daar kwam niet zo veel uit)

Mijn grote dank!

Maarten
 
Bedankt heren.. toch prettig even te horen, denk ook wel dat het moet lukken op de suc's.. en inderdaad evt 380.

Nu.. nog een uitdaging spullen erin te passen, 3e zitrij bankje zit in de weg.. maar al eens gelezen dat die bouten een enorme uitdaging zijn... toch eens op zoek naar grote Torx...

Wil per-sè met de Tesla.. herkenbaar ?
heel herkenbaar! misschien dat het SeC of een Tesla schadehersteller je kan helpen met (de)monteren.
 
Bedankt heren.. toch prettig even te horen, denk ook wel dat het moet lukken op de suc's.. en inderdaad evt 380.

Nu.. nog een uitdaging spullen erin te passen, 3e zitrij bankje zit in de weg.. maar al eens gelezen dat die bouten een enorme uitdaging zijn... toch eens op zoek naar grote Torx...

Wil per-sè met de Tesla.. herkenbaar ?
Ik heb zo'n Torx-dopsleutel liggen. Valt reuze mee. Heb t bankje bij mijn eerste Tesla regelmatig verwijdert en gemonteerd. 2 min werk.