Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Deze is zo belangrijk, ik plaats m gewoon in twee draadjes :) Albaret-Sainte-Marie Supercharger | Tesla Motors Nederland
Lekker naar Zuid-Frankrijk en Spanje en daarbij de Route du Soleil mijden. Met goede voorzieningen ter plaatse, lijkt het.

Het is niet een route die ik veel rijd maar zo te zien inderdaad een heel goede locatie en belangrijk voor vakantieverkeer. Mooi dat er toch nog regelmatig eentje zomaar uit het niets oppopt.
 
Zijn nu 4 parallelle routes naar Z-Frankrijk en Spanje mogelijk.
  1. Lans de west-kust, ook voor Baskenland
  2. Over Toulouse naar Spanje en Z-Frankrijk
  3. Over Clermond-Ferrand naar Spanje en Z-Frankrijk. Neem ik op de heenweg.
  4. En over de aloude Route du Soleil die door onze fossiel rijdende landgenoten goed bezet zal zijn. Neem ik op de terugweg.
Route 3 en 4 heeft 4 km verschil voor mijn eindbestemming in de Gard. Ik vind een zo lang mogelijk 1e stuk prettig want daarvoor hoef ik niet te wachten voor het laden. Daarna is ca.250km prettig voor korte stops. Of een langere stop als je ergens wat wilt eten. Terug is dat voor mij Beaune waar je in het centrum prima wat kunt lunchen of dineren. Heen zou dat Metz zijn en dat is één van de laatste plaatsen waar ik lang wil zijn.
 
Strikt genomen geen vakantie maar een Poolse trouwerij volgend weekend.
Heeft er iemand nog tips voor laden aan de Schucko op het Poolse platteland? Is het electriciteitsnet daar zo stabiel dat dit gewoon met de UMC kan? Ik ben slechts 200km van Berlijn dus hoef maar 10u aan enkelfase te hangen om weer met een noodgang naar het vrije westen terug te kunnen. Het Poolse leger is in opperste paraatheid heb ik begrepen :eek::eek:
 
Zijn nu 4 parallelle routes naar Z-Frankrijk en Spanje mogelijk.
  1. Lans de west-kust, ook voor Baskenland
  2. Over Toulouse naar Spanje en Z-Frankrijk
  3. Over Clermond-Ferrand naar Spanje en Z-Frankrijk. Neem ik op de heenweg.
  4. En over de aloude Route du Soleil die door onze fossiel rijdende landgenoten goed bezet zal zijn. Neem ik op de terugweg.
Route 3 en 4 heeft 4 km verschil voor mijn eindbestemming in de Gard. Ik vind een zo lang mogelijk 1e stuk prettig want daarvoor hoef ik niet te wachten voor het laden. Daarna is ca.250km prettig voor korte stops. Of een langere stop als je ergens wat wilt eten. Terug is dat voor mij Beaune waar je in het centrum prima wat kunt lunchen of dineren. Heen zou dat Metz zijn en dat is één van de laatste plaatsen waar ik lang wil zijn.

Rijdt je in 1 keer door of maak je stop voor overnachting ergens? Wij twijfelen nog tussen routes 2-4. Eerste keer met auto naar Barcelona, vertrek op vrijdag. Met tussenstop zou je via Parijs nog soort van keuze hebben tussen 2 en 3 al naar gelang van actuele drukte. Via route 4 heb je in elk geval geen alternatief als je die eenmaal kiest.
 
Ik neem aan dat jullie ook deze mail van de afdeling CommunicatieNL van Tesla hebben ontvangen.

Wekelijks uitbreiding aantal SuC's in Europa en deze zomer verdubbeling aantal DeC's (nu 200).

Schermafbeelding 2016-07-09 om 13.51.11.png
 
Rijdt je in 1 keer door of maak je stop voor overnachting ergens? Wij twijfelen nog tussen routes 2-4. Eerste keer met auto naar Barcelona, vertrek op vrijdag. Met tussenstop zou je via Parijs nog soort van keuze hebben tussen 2 en 3 al naar gelang van actuele drukte. Via route 4 heb je in elk geval geen alternatief als je die eenmaal kiest.
Ik rij het stuk meestal in 1x. Is 1200km en prima te doen met etappes van ca 225km.
 
Iemand toevallig in de buurt van Veleso, Como Italië? Staat een Tesla rijder met lege accu en een niet werkende UMC.

Hey guys, looking for some advice on this holiday charging problem. Hope you can help out. Disclaimer: I suck at holiday planning and should have thought of this before we left

The problem is as follows: we've driven from Amsterdam to Veleso (Italy near lake como). Before leaving, I confirmed with the hotel that the car could be charged there. My plan was to have 20kms left when we would arrive, but didn't know it was at about 1000m elevation. Managed to get there with 0kms left, so all seemed good. However: apparently the Dutch socket charger doesn't work here (even with adapter). Contacted Tesla service and they said we need an Italian adapter from Tesla to charge. Only way to get this is to pick it up in Milan on Monday. Which is like a six hour ride back&forth by public transport. Also means we're gonna miss our planned itinerary. Thought of towing, but closest supercharger is 90 kms away, so it'll cost a couple of hundred euros. Also going to a public charging spot is not possible as we don't have a card for this.

Our current plan is now waiting till Monday, but it would be great if anyone has a better idea. You will be rewarded by us by sending you our eternal love and good vibes your way
 
Huh? Wat doet zo'n Italiaanse UMC adapter dan, wat niet met een zelf geknusteld verlengsnoer en de NL Schuko UMC adapter mogelijk is?
Sowieso eerst eens proberen met de laadstroom op het centrale scherm beperkt tot 5A, zou ik zeggen. Dan stapsgewijs opvoeren...
 
De Nederlandse UMC-adapter doet het toch niet als er een spanning staat tussen de (verwachtte) nul-leider en de aarde? Bijvoorbeeld in een sterschakeling zoals in sommig delen van Belgie (zie het neuter-probleem topic). Enige optie dan is om de aarde aan een fase te hangen (met alle risico's van dien) of geen UMC te gebruiken, maar een andere lader want de Tesla zelf accepteert veel meer dan de UMC.
 
Hendrik, waar kwam je dit tegen, heeft die persoon zich met een schreeuwende kop op het Zwitserse en het Italiaanse forum gemeld?

Geen rode stekker mee en bandenboer, veeboer, melkboer of melkfabriek in de buurt?

Iemand toevallig in de buurt van Veleso, Como Italië? Staat een Tesla rijder met lege accu en een niet werkende UMC.

Hey guys, looking for some advice on this holiday charging problem. Hope you can help out. Disclaimer: I suck at holiday planning and should have thought of this before we left

The problem is as follows: we've driven from Amsterdam to Veleso (Italy near lake como). Before leaving, I confirmed with the hotel that the car could be charged there. My plan was to have 20kms left when we would arrive, but didn't know it was at about 1000m elevation. Managed to get there with 0kms left, so all seemed good. However: apparently the Dutch socket charger doesn't work here (even with adapter). Contacted Tesla service and they said we need an Italian adapter from Tesla to charge. Only way to get this is to pick it up in Milan on Monday. Which is like a six hour ride back&forth by public transport. Also means we're gonna miss our planned itinerary. Thought of towing, but closest supercharger is 90 kms away, so it'll cost a couple of hundred euros. Also going to a public charging spot is not possible as we don't have a card for this.

Our current plan is now waiting till Monday, but it would be great if anyone has a better idea. You will be rewarded by us by sending you our eternal love and good vibes your way
 
Last edited:
Hendrik, waar kwam je dit tegen, heeft die persoon zich met een schreeuwende kop op het Zwitserse en het Italiaanse forum gemeld?

Geen rode stekker mee en bandenboer, veeboer, melkboer of melkfabriek in de buurt?
Op de "Tesla Owners Worldwide" groep op Facebook. Ik kan geen linkje plaatsen. Moet je zelf daar ff opzoeken. Is volgens mij een DJ/Producer uit Amsterdam. Verlengkabel omdraaien hielp niet. Hij had van het hotel de bevestiging gekregen dat ie daar mocht laden. Heeft ook geen Italiaanse laadpas bij zich. Dichtstbijzijnde SuC is 60km maar hoe komt ie daar. Heb m al gesuggereerd naar een rode CE-stekker te zoeken maar tot nog toe zonder succes. Zijn enige optie nu is maandag of dinsdag naar de dichtstbijzijnde SeC te gaan ( met t openbaar vervoer) om een Italiaanse UMC te kopen. Moet toch wel iemand in de buurt zitten daar bij t Como meer?
 
Op de "Tesla Owners Worldwide" groep op Facebook. Ik kan geen linkje plaatsen. Moet je zelf daar ff opzoeken. Is volgens mij een DJ/Producer uit Amsterdam. Verlengkabel omdraaien hielp niet. Hij had van het hotel de bevestiging gekregen dat ie daar mocht laden. Heeft ook geen Italiaanse laadpas bij zich. Dichtstbijzijnde SuC is 60km maar hoe komt ie daar. Heb m al gesuggereerd naar een rode CE-stekker te zoeken maar tot nog toe zonder succes. Zijn enige optie nu is maandag of dinsdag naar de dichtstbijzijnde SeC te gaan ( met t openbaar vervoer) om een Italiaanse UMC te kopen. Moet toch wel iemand in de buurt zitten daar bij t Como meer?

En hij zit op iets van 50 km van SuC Monte Ceneri. Waarom neemt men het niet serieus? Op bestemming laden kan vaak wel maar 100% zekerheid is er niet. Als je dan toch langs een SuC komt, deze ligt langs zijn route, gebruik die dan voor de zekerheid. Pas als het DeC netwerk voldoende is uitgebreid kun je echt buiten de SuC's.
 
Helemaal waar Hans maar daar heeft ie op dit moment niks aan....

Weet ik maar er gaan duizenden Tesla's op vakantie binnenkort en dan is het maar goed als je gewaarschuwd bent. In dit specifieke geval zou ik graag willen helpen maar ik weet de oplossing niet. SeC of Tesla Roadassistence bellen bracht geen bruikbare uitkomst?

Bij mijn schoonouders in Hongarije is er ook maar één van de(12!) stopcontacten die er zijn die een groen licht opleveren. Daarom is het advies om zoveel mogelijk stopcontacten te proberen, evt. bij buren, totdat er eentje een groen licht geeft (incl. omdraaien van de stekker). Het luistert nu eenmaal heel nauw maar er zal er heus wel eentje zijn waar het goed gaat. Geen te lange verlengkabel gebruikt? Of te dun? Liefst direct UMC in stopcontact pluggen.
 
Last edited:
Er is wel een Italiaanse adapter voor de UMC: Shop Tesla Gear — Italiaanse Adapter
En er is een verschil in acceptatie van omstandigheden afhankelijk van de adapter: de Franse en Nederlandse adapter hebben dezelfde stekker maar de Franse accepteert meer omstandigheden.

In plaats van deze " Tesla adapter" van 124 Eurotjes kan je ook gewoon een adapter voor een driepolig Italiaans geaard stopcontact in de supermarkt kopen - die kost dan 2 euro of iets dergelijks... dat mag het verschil niet maken - dat er sprake zou zijn van een "Italiaanse" UMC geloof ik niet. Die adapter maakt het verschil niet lijkt me.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB