Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Dit jaar ben ik (niet voor het eerst overigens) weer in Italië geweest in een agriturismo gevonden via http://www.myitaly.nl, altijd al uitstekend, en deze keer extra door hen geholpen bij het regelen van een laadoplossing bij de verhuurder. Zo raak je aan de praat over het onderwerp, en nu wil deze club huurders en verhuurders beter faciliteren met een zoekoptie op de website waarmee accomodaties met laadgelegenheid kunnen worden gevonden. Ze hebben mij gevraagd om wat uitleg wat een agriturismo precies moet hebben om efficient opladen mogelijk te maken.

Lovenswaardig initiatief, dus ik denk graag met ze mee, maar kan zelf eigenlijk niet meer melden dan wat ik voor mijn MS al weet. Van andere (F)EV's kan ik de eisen / opties niet zomaar opsommen. Wie helpt met een goed lijstje?

Ik denk dat een gedetailleerde optielijst (aan te vinken) over the top zou zijn. M.i. moeten ze kunnen vermelden

-of de eigenaar een oplaadmogelijkheid biedt [ja] / [nee], waarbij [ja] als minimum eis heeft:

- 230V 16A enkelfase
- een van de stekkers: Schuko, CEE 32A 5 pins, CEE 16A 5 pins ... et cetera

Nu gaan jullie al lachen om mijn specificaties, dus wie heeft een helder idee waarmee MyItaly zo aan de slag kan?
 
Dit jaar ben ik (niet voor het eerst overigens) weer in Italië geweest in een agriturismo gevonden via http://www.myitaly.nl, altijd al uitstekend, en deze keer extra door hen geholpen bij het regelen van een laadoplossing bij de verhuurder. Zo raak je aan de praat over het onderwerp, en nu wil deze club huurders en verhuurders beter faciliteren met een zoekoptie op de website waarmee accomodaties met laadgelegenheid kunnen worden gevonden. Ze hebben mij gevraagd om wat uitleg wat een agriturismo precies moet hebben om efficient opladen mogelijk te maken.

Lovenswaardig initiatief, dus ik denk graag met ze mee, maar kan zelf eigenlijk niet meer melden dan wat ik voor mijn MS al weet. Van andere (F)EV's kan ik de eisen / opties niet zomaar opsommen. Wie helpt met een goed lijstje?

Ik denk dat een gedetailleerde optielijst (aan te vinken) over the top zou zijn. M.i. moeten ze kunnen vermelden

-of de eigenaar een oplaadmogelijkheid biedt [ja] / [nee], waarbij [ja] als minimum eis heeft:

- 230V 16A enkelfase
- een van de stekkers: Schuko, CEE 32A 5 pins, CEE 16A 5 pins ... et cetera

Nu gaan jullie al lachen om mijn specificaties, dus wie heeft een helder idee waarmee MyItaly zo aan de slag kan?

Je zou ook kunnen adviseren (om het technisch niet te ingewikkeld te maken) om alleen de optie ja/nee te hebben en bij 'ja' een link naar Chargemap. Daar kan de eigenaar alle specificaties opgeven en foto's bijvoegen en kunnen gebruikers reviews/commentaren achter laten. Bijkomend voordeel is dat ook EV rijders die op zoek zijn naar een overnachting met laadmogelijkheid maar niet op myitaly kijken, de accommodatie kunnen vinden.
 
Dat is op zich een goede tip Merijn, voor verhuurders die dat zelf kunnen in elk geval.

Ik denk echter dat in het agriturismo-segment relatief veel verhuurders te onbekend zijn met het fenomeen en wellicht ook te weinig familiar met online toestanden om zich op Chargemap te begeven. Mijn ervaring tot nu toe is dat men geen idee heeft bij stekkers en vermogen. Oplaadpunten met een afrekensysteem zijn er eigenlijk nooit (of die eigenaars hoef je in elk geval niet te helpen). Daarnaast worden die accomodaties vrij vaak niet per dag maar alleen per week verhuurd, en dan zijn er ook nog een boel met maar één of een paar appartementen. Velen zitten dus niet te wachten op een voorbijganger maar willen vooruit het hele seizoen volboeken.

Ik zal je suggestie dus zeker doorgeven, maar MyItaly zal zelf ook huiswerk moeten (laten) doen om te zorgen dat alleen bruikbare en gangbare aansluitingen een [Ja] krijgen, liefst dus met specificatie van wat er dan ligt (c.q. wanneer je kwalificeert voor een [Ja]).
 
Last edited:
Dat is op zich een goede tip Merijn, voor verhuurders die dat zelf kunnen in elk geval.

Ik zal je suggestie dus zeker doorgeven, maar MyItaly zal zelf ook huiswerk moeten (laten) doen om te zorgen dat alleen bruikbare en gangbare aansluitingen een [Ja] krijgen, liefst dus met specificatie van wat er dan ligt (c.q. wanneer je kwalificeert voor een [Ja]).

In ieder geval even attenderen op deze: Opladen op Bestemming | Tesla Motors Nederland

Staat nu al iets op.
 
Dat is op zich een goede tip Merijn, voor verhuurders die dat zelf kunnen in elk geval.

Ik denk echter dat in het agriturismo-segment relatief veel verhuurders te onbekend zijn met het fenomeen en wellicht ook te weinig familiar met online toestanden om zich op Chargemap te begeven. Mijn ervaring tot nu toe is dat men geen idee heeft bij stekkers en vermogen. Oplaadpunten met een afrekensysteem zijn er eigenlijk nooit (of die eigenaars hoef je in elk geval niet te helpen). Daarnaast worden die accomodaties vrij vaak niet per dag maar alleen per week verhuurd, en dan zijn er ook nog een boel met maar één of een paar appartementen. Velen zitten dus niet te wachten op een voorbijganger maar willen vooruit het hele seizoen volboeken.

Ik zal je suggestie dus zeker doorgeven, maar MyItaly zal zelf ook huiswerk moeten (laten) doen om te zorgen dat alleen bruikbare en gangbare aansluitingen een [Ja] krijgen, liefst dus met specificatie van wat er dan ligt (c.q. wanneer je kwalificeert voor een [Ja]).

Dat wordt nog best moeilijk. Je weet niet welke EV's welke restricties hanteren om te kunnen laden. Voor Tesla zou je bijvoorbeeld al moeten weten of er een neuter aanwezig is en of de installatie degelijk genoeg is om geen spanningsval te krijgen bij het starten van het laden. Bij andere EV's is er volgens mij ook nog een minimaal aantal ampères nodig om te kunnen laden.
Als ik afhankelijk van de laadmogelijkheid was, zou ik niet bij een agriturismo boeken waarvan de eigenaar niet zeker weet wat hij in huis heeft...
 
OK, anders gesteld dan: als je aan de agriturismo vraagt:

Heeft uw accomodatie bij de parkeergelegenheid een aansluiting op het elektriciteitsnet beschikbaar die voldoet aan de volgende specificaties:

[ ] 230V of 400V
[ ] 16A of meer
[ ] CEE red 32A 5-pins / CEE red 16A 5-pins / CEE blue 3-pins / Schuko / ...

dan dek je de specificaties die bestuurders van een S / RS / Volt / Ampera / Leaf / ... e.a. gangbare EV's moeten weten. Toch? Maar wat moet dan aan die drie punten worden toegevoegd? Type 2 natuurlijk. En verder?

Of de installatie degelijk genoeg is, vind ik toch een ander punt. Natuurlijk behoor je als verhuurder te zorgen dat de boel werkt, als je het aanbiedt, dus je zou als agent van de verhuurder kunnen vragen te bevestigen dat de installatie stabiel is, en erop wijzen dat dat voor de huurder een essentieel punt is, zonder de verhuurder onnodig zorgen te geven.

(In mijn geval was de verhuurder wel bezorgd, uit onwetendheid. Ze hadden echter een uitstekende installatie staan, die vlekkeloos heeft gewerkt. Het gaat er natuurlijk ook op dit punt weer om dat we de wereld wijzer maken en vooruit helpen).
 
Het was verleidelijk om de moed al op te geven. Een SuC in Oostenrijk tussen Salzburg en Wenen. Zeker toen Linz er kwam met vier stalls.

Maar nu dan toch! St. Valentin is in aanbouw. Wie weet voor ons al bruikbaar eind oktober.

Zo te zien ook maar vier stalls, maar dat is normaal in Oostenrijk.

Supercharger in Österreich Freunde


Komt zeer goed uit. Ga net om de hoek er van skieën in februari
 
Vorige week even snel op en neer geweest naar Parijs geweest. Bevestigde weer eens hoe makkelijk het reizen gaat; vol thuis weg, twee korte stops op de heenweg en idem op de terugweg - net als met de ICE maar dan niet op drukke tankstations met vieze vulpistolen en dure tankbeurten Bovendien is het heerlijk reizen met de Tesla, rustig cruisend met 135 op de TACC - kan niet wachten tot AP dit soort trips nog nog relaxter gaat maken.
 
Vorige week even snel op en neer geweest naar Parijs geweest. Bevestigde weer eens hoe makkelijk het reizen gaat; vol thuis weg, twee korte stops op de heenweg en idem op de terugweg -
Wij ook - in terugkeren stond Senlis helaas vol : 40minuten wachten, 40 laden (gaat toch traag als je met twee laadt)... Eega iets minder enthousiast over het nieuwe rijden...
in Senlis trouwens gebruik van WC voor de 5 kindjes gevraagd : onvriendelijk afgewezen... Tegen hun gevel van ibis dan maar
 
Oops, dat is wel zuur inderdaad... Laden in Senlis ging inderdaad niet bijzonder snel, Lille daarentegen was super snel. Sprak in Senlis een Tesla eigenaar die de lokale Ibis zelfs afraadde voor een kopje koffie - misschien was de keuze voor de Ibis gevel wel de juiste :wink: Begrijp dat het aantal stalls in Senlis uitgebreid gaat worden (net zoals in Lille).
 
Aangekomen op de bestemming van vandaag (Schrozberg) wil ik wel graag iets melden. Ik mopper vaak op de navigatie, zeker als hij mij een route adviseert waarvan ik zelf weet dat die, laten we het voorzichtig zeggen, niet optimaal is. Dat is dan vaak in situaties dat ik zelf ter plaatse bekend ben en dan natuurlijk zelf mijn weg ga.

Maar vanavond bleek op de A3 bij Aschaffenburg een Totalsperre te zijn. Ik had van een duitse MS rijder bij SuC Wiesbaden daar al iets over gehoord.
De navigatie paste zich op weg daarheen enkele malen aan, waarschijnlijk naarmate de files langer werden, maar gaf mij een alternatieve route waarbij ik enkele malen de A3 kruiste en vanaf het viaduct de stilstaande file zag en gedeeltelijk parallel reed en die mij uiteindelijk de eerste oprit na de file er weer op bracht.
De omweg was minimaal omdat het min of meer een parallelle route was.

Opmerkelijk was dat er op die route nauwelijks verkeer was terwijl andere wegen, buiten de A3 grotendeels oranje en rood waren. Kennelijk waren dat de geëigende alternatieven?

Ik heb toen beloofd om nooit meer zo erg op de navigatie te mopperen want als hij echt nodig is, dat is hij er:)
 
Ik rijd morgen terug naar huis vanuit Engeland. Ik ga met de boot van Dover naar Duinkerken. Ik wil eigenlijk nog even laden in Folkstone, maar ga dus niet via de tunnel. Is de SuC ook gewoon goed bereikbaar of eigenlijk alleen voor tunnel reizigers?

Als ik het me goed herinner kun je er alleen komen na de poortjes om in te checken voor de trein. Ik zou voor Maidstone kiezen. Prima bereikbaar en vanaf daar is SuC Gent prima haalbaar
 
Goeiemorgen. Woensdag staat er een roodtrip op het programma naar Milaan. Gaat normaal gezien wel lukken via het supercharger netwerk MAAR heeft iemand een idee over hoe laden in Milaan Centrum? Welke parkings zijn Tesla vriendelijk, heb ik een speciaal pasje nodig om te laden in Italie? Mercikes voor alle nuttige info :D
 
Goeiemorgen. Woensdag staat er een roodtrip op het programma naar Milaan. Gaat normaal gezien wel lukken via het supercharger netwerk MAAR heeft iemand een idee over hoe laden in Milaan Centrum? Welke parkings zijn Tesla vriendelijk, heb ik een speciaal pasje nodig om te laden in Italie? Mercikes voor alle nuttige info :D

Als de eindbestemming Milaan is zou ik mij, met een zes stalls SuC op 21 km afstand, niet verder bezig houden met laden, tenzij er natuurlijk veel gereden wordt daar, maar dan toch...

Parkings weet ik niet, maar wie weet andere forumleden?