Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Prachtig verslag Hans! Leuk om te lezen.

En de hoeveelheid bekijks is inderdaad heel herkenbaar.
Overigens heb ik ook de gewone 85kWh, maar ik heb gemerkt dat je op de Duitse autobahn heel goed de snelle jongens kunt bijhouden of achter je laten (afhankelijk van hoe snel en alert ze zijn) tot 200km/h :biggrin:

Hi Merijn,

Drie opmerkingen waar je wellicht iets mee kunt.

1) We hebben bij de meting niet de gehele ronde gereden maar alleen het deel op je eerste afbeelding. Om het zuiver te houden hebben we precies hetzelfde stuk naar beneden gereden.

2) Inderdaad ligt de snelheid niet hoog. Ik denk dat je met 40 tot 50 km/uur al te hoog zit. Het is een erg bochtig traject waar je vaak heel langzaam door de bochten kunt gaan.

3) We zijn begonnen op het punt waar je weg 305 verlaat. Daar begint het klimmen. De hoogte daar was 509 meter (volgens jouw tool :)

Komt het dan meer in de buurt? Mooi dat je het gehele traject kunt laten zien zo.

Hans

=====

Dan even algemeen:

We zijn inmiddels thuis. Om het verhaal af te sluiten hierbij de balans van de gehele vakantie. In totaal 4.132,2 km gereden, daarvoor 849 kWh verbruikt en dus gemiddeld 205 wH/km.

Dat is van alles wat, Autobahn snel rijden, paar keer op range rijden (met trajecten van 330 tot 350 km), stad, bergen en temperaturen variërend van 35 graden brandende zon tot 19 graden stortbuien.
Geen enkel probleem gehad, geen seconde angst om bereik. Laat zich ook letterlijk goed sturen.

Sinds laatste laden is afstand Wilnsdorf - Tilburg. Rustig aan gedaan.

Dan het thuisfront. Bij vertrek stonden we bij Essent 173 kWh in de min en nu staan we 268 kWh in de plus. De totale opbrengst van onze panelen was 588 kWh, maar natuurlijk draaien hier wat verbruikers door, zoals koelkasten, zwembadpomp e.d. Maar het restant zou weer goed zijn voor ruim 1.300 km.
Dankzij Tesla, Stad Budapest en Kaiserhof stroom gratis gehad, op een kleine 90 kWh na die we op 13 ampère hebben geladen bij de schoonouders.


Tot slot nog een tip. Wie overweegt om naar de Kaiserhof te gaan (zeer aan te bevelen) raad ik aan om de klassieke route (Bad Rappenau en Jettingen) te nemen en niet via Regensburg. Vandaag heb ik op de navi vanaf Kaiserhof (bij Salzburg) de route naar Regensburg gereden en dat was een tegenvaller. Hoewel wel wat kilometers korter gaat het om bijna 200 km provinciale wegen waar je absoluut niet kunt opschieten. Hebben daar meer dan drie uur over gedaan.

Het was een heerlijke vakantie. De kinderen hebben genoten en wij ook. Natuurlijk hebben we weer veel bekijks gehad en is de auto tientallen keren op de foto gegaan. Leuk om een terrasje te pakken waar je zicht op de auto hebt. Maar dat herkent men wel.

Nog steeds verbaast mij de ruimte in de auto. Na wat uitproberen heb je een systeem waarbij je alle bagage voor drie weken moeiteloos kunt inpakken. Dat zie je ook terug in de reacties van de "belangstellenden" bij de Suc's wanneer je laat zien hoeveel ruimte er bij de achterbank is en dat je dan ook nog voor in de frunk en achter van alles kwijt kunt. Onderweg ook een paar keer de "derde zitrij" kunnen gebruiken en met zes personen moeiteloos kunnen rijden.

Ach, ik ben niet zo'n "snelle jongen", heb ook maar een gewone 85, maar als ik tijdens het inhalen een Audi of BMW "in mijn nek voel" en dan wacht tot er ruimte is dat ze naast me komen en dan de accelerator vol intrap is het gewoon leuk om ze te zien hoe ze volledig achter blijven.

Een keer of vier gedaan zo.

Dat was het dan, nu maar weer het werk oppakken. (Hoewel ik het liefste een tour langs nieuwe SuC's zou gaan maken, maar wie niet)
 
Tot slot nog een tip. Wie overweegt om naar de Kaiserhof te gaan (zeer aan te bevelen) raad ik aan om de klassieke route (Bad Rappenau en Jettingen) te nemen en niet via Regensburg. Vandaag heb ik op de navi vanaf Kaiserhof (bij Salzburg) de route naar Regensburg gereden en dat was een tegenvaller. Hoewel wel wat kilometers korter gaat het om bijna 200 km provinciale wegen waar je absoluut niet kunt opschieten. Hebben daar meer dan drie uur over gedaan.

Hans, ik ben voornemens om via Villach naar Regensburg te gaan, zeker nu de nieuwe SuC in DE open is Muhldorf. Denk je dat deze trip dan idd vervelend is? Met een extra SuC en mijn rouite naar Berlijn lijkt dit mij de beste weg.
 
Hans, ik ben voornemens om via Villach naar Regensburg te gaan, zeker nu de nieuwe SuC in DE open is Muhldorf. Denk je dat deze trip dan idd vervelend is? Met een extra SuC en mijn rouite naar Berlijn lijkt dit mij de beste weg.


In jullie geval ligt het anders, jullie moeten ook naar het noorden. Villach - Muhldorf is een goede 260 km, dus prima te doen. Mocht het tegenvallen, wat ik me niet kan voorstellen, dan kun je even lunchen in Kaiserhof, kom je min of meer langs.

Neem dan de B20 op duits grondgebied en na Muhldorf via Landshut naar Regensburg.

Ik zou het zelf zeker zo doen. Ook altijd leuk om een nieuwe SuC te bezoeken.

Goede reis!
 
In jullie geval ligt het anders, jullie moeten ook naar het noorden. Villach - Muhldorf is een goede 260 km, dus prima te doen. Mocht het tegenvallen, wat ik me niet kan voorstellen, dan kun je even lunchen in Kaiserhof, kom je min of meer langs.

Neem dan de B20 op duits grondgebied en na Muhldorf via Landshut naar Regensburg.

Ik zou het zelf zeker zo doen. Ook altijd leuk om een nieuwe SuC te bezoeken.

Goede reis!

Hans, hartstikke bedankt voor de tip! Nu nog een manier vonden om zuiniger te rijden.... Het lukt mij echt niet om die waardes te verkrijgen die ik hier zie.... Maar ik heb nog even de tijd. Vertrek de 22ste richting Frankrijk, en dan eerst Italië, Kroatië en dan via Slovenië naar Oostenrijk.... En dan naar Berlijn.
 
Prachtig verslag Hans! Leuk om te lezen.

En de hoeveelheid bekijks is inderdaad heel herkenbaar.
Overigens heb ik ook de gewone 85kWh, maar ik heb gemerkt dat je op de Duitse autobahn heel goed de snelle jongens kunt bijhouden of achter je laten (afhankelijk van hoe snel en alert ze zijn) tot 200km/h :biggrin:
Ja, dat laatste is waar!

Ik ben nu in Praag en heb gisteren 1100km gereden via Wilnsdorf, Gramschatzwald en Münchberg richting Praag. Tussendoor even wat gesport met wat Duitsers, veel moesten het toch echt afleggen tegen de standaard 85kWh.
 
Dit is wellicht nog leuk voor iedereen die gaat Roadtrippen: [NL/BE] Aan te houden snelheid tussen SuperChargers in

Bedankt! Vooral ook handig als je in Frankrijk gaat rijden want Tesla geeft dit aan in hun nieuwsbrief (over de Franse locaties):

Wij raden iedereen aan die bovenstaande route wil gebruiken om rekening te houden met de nu nog lagere capaciteit en dit in acht te houden tijdens het plannen van uw reis.
 
Hans, hartstikke bedankt voor de tip! Nu nog een manier vonden om zuiniger te rijden.... Het lukt mij echt niet om die waardes te verkrijgen die ik hier zie.... Maar ik heb nog even de tijd. Vertrek de 22ste richting Frankrijk, en dan eerst Italië, Kroatië en dan via Slovenië naar Oostenrijk.... En dan naar Berlijn.

Ik neem aan dat de auto's onderling wat verbruik betreft weinig verschillen. Het is dan toch de rechtervoet die de bepalende factor is. Ik haal redelijke waarden maar ben over het algemeen een rustige rijder. Ik rijd zoveel mogelijk op de cc en kies dan een snelheid die past bij het verkeer (op de rechter baan of banen). Vaak is dat rond de 100 of ergens tussen 100 en 120 en ik heb gemerkt dat het verschil in rijtijd tussen echt constant 100 rijden en afwisselend tussen 100 en 130 niet zo erg groot is. Het verschil in gebruik is juist wel enorm.

Het zit hem in het "constante". Dan krijg je ook een mooie vlakke curve. (op vlakke wegen, anders "volgt" hij het landschap:)

Kun je constant 130 rijden dan valt dat ook relatief weer mee. Natuurlijk verbruikt hij dan behoorlijk meer dan bij 100 maar minder dan bij erg wisselend rijden. Het steeds versnellen vreet stroom.

Ik heb gisteren op de Autobahn de "regen" eens op low gezet. Dat geeft inderdaad een rustiger beeld wat zeker voor de passagiers prettiger is. Wel wat meer vooruit kijken en plannen zodat hij toch bij de max van 30 kW regenereren voldoende vaart mindert. Voordeel is dat de remlichten niet steeds aan gaan. Ik zag deze tip in een andere post en het is inderdaad goed. Bedankt HWS.

Ik begin meestal rustig na het laden en houd de eerste 100 km de marge die ik heb genomen in stand. Dan wat versnellen.

En natuurlijk, een mooi stuk weg en weinig verkeer nodigt uit om de cc op 150 te zetten. Heb je voldoende stroom dan gaat dat ook best. Weer belangrijk om die snelheid constant te kunnen houden.

Voor de volledigheid, ik heb ook de 21 inch.

Tot slot, op de heenweg vol vertrokken vanaf Wenen. Toen kalmpjes de 330 km gereden naar mijn schoonouders en had nog veel over bij aankomst. Omgerekend zou dat betekenen dat wanneer we hem helemaal leeg zouden rijden we tussen de 450 en 480 km bereik hadden. De hoge temperaturen spelen natuurlijk ook mee. Let ook op de windmolens. Dat klinkt misschien gek maar wind mee scheelt ook behoorlijk.

Een heel verhaal maar ik heb er ook wel plezier in om het zo te doen.
 
Last edited:
Foto's van Nivelles:

uteqy5yj.jpg


atebyvu6.jpg


Dit is de tijdelijke opstelling, er zijn slechts twee plaatsen en een maximum vermogen van 68 kW. Ik weet niet of dit vermogen daalt bij een dubbele bezetting.
 
image.jpg

Ook wij zijn op weg naar Frankrijk via Duitsland en Zwitserland. We overnachten nu in Staufen im Breisgau tegen de Zwitserse grens. Ontzettend leuk stadscentrum met 4 gratis 22kW opladers, toevallig ook wijnfeest gaande. RFID kaart af te halen tussen 8-18:00 op 3 verschillende locaties. Mooi initiatief van lokale gemeenschap.

tot nu toe flink doorgereden van Zevenaar - Wilnsdorf - Bad Rappenau - Staufen half uur laden. Je merkt wel dat dezelfde Tesla deze route volgen, want je komt ze bij de volgende SuC weer tegen. Morgen naar Lully, Chambery en camping bij Lyon. Heerlijk zo'n plek tussen 3 SuC.