Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Googlen op Hera laadpas levert geen info op, behalve een link naar dit draadje, waar ik begonnen was. Vooralsnog ben jij dan de goeroe hier, dat snap je. Kun je iets meer info geven over contractvorm (prepaid / afrekening achteraf / ?), looptijd, en wat we er zo ongeveer allemaal voor moeten doen? Zou fantastisch zijn. Ik heb nog steeds geen vakantieplannen, toch in zekere zin uitgesteld door onduidelijkheid over de mobiliteit in midden-Italië, en zowel de optie 'géén Italië dit jaar' als de optie 'nog een keer met de ICE naar Italië' spreken me niet erg aan. Misschien durf ik het met de Hera pas dan wel goed aan, maar blijkbaar is het een lang traject. Ik ben benieuwd, en je bij voorbaat dankbaar!

De pas is vlg mij onbeperkt houdbaar en werkt obv afrekening achteraf. Verder gewoon een laadpas zoals in NL volgens mij. Hij moet nog wel geactiveerd worden bij een laadpaal lijkt het, maar moet de brief nog scannen en door Translate heen gooien :) Proces is eigenlijk vriendelijke mailtjes sturen, mailtjes sturen, ..... nog meer reminder mailtjes sturen en dan krijg je Italiaanse aanvraagformulieren toegestuurd, deze pdf's kun je in Google Translate uploaden/vertalen en dat geeft voldoende info om jouw gegevens op de juiste plek neer te zetten. Dan formulieren terugsturen........ mailtjes sturen, mailtjes sturen..... en dan ontvang je een aangetekende brief met laadpas. Goed dat mailtjes sturen is misschien een beetje overdreven, maar heb regelmatig reminders gestuurd en gevraagd wat de status is, kreeg vaak geen reactie terug.

In mijn planning heb ik overigens een vakantieplek uitgekozen waar we makkelijk op normaal stopcontact kunnen opladen op een centrale locatie zodat we geen hele lange afstanden hoeven te rijden. Dit in het geval de laadpas niet zou lukken. En een zomer zonder Italie of met ICE is idd geen optie :) Moet zeggen dat wij ook wel wat koudwater vrees hebben over de reis, maar gaat vast helemaal goed komen met een beetje planning en zorgen voor een plan B en C.

- - - Updated - - -

Ik heb de formulieren online gezet, dit scheelt weer een paar stappen. Ik kon de vertaalde formulieren niet meer terugvinden, maar is gewoon kwestie van uploaden in Google Translate
https://mega.co.nz/#!aEcRjAxY!rVIas4MSQcKbgNXNsz5p0LCk251_By91mtMdRFprP6Y

Deze invullen, kopie rijbewijs erbij en dan verzenden naar autoelettrica@gruppohera.it
 
Last edited:
:)

Ook wij gaan toch maar overnachten en niet in 1x doorrijden. Vanuit SC Aichstetten zon 260 km naar onderstaande hotel en van daaruit is het nog 100 km naar Autogrill laadpunt Milaan. Hotel heeft een 22kwh aansluiting en lijkt erop dat je hier kunt laden met adapter (heb vraag ook even gepost in Charging draadje)

http://www.booking.com/hotel/ch/movenpick-albergo-benjaminn.en.html?aid=351635


aansluitingen_hotel.jpg
 
:)

Ook wij gaan toch maar overnachten en niet in 1x doorrijden. Vanuit SC Aichstetten zon 260 km naar onderstaande hotel en van daaruit is het nog 100 km naar Autogrill laadpunt Milaan. Hotel heeft een 22kwh aansluiting en lijkt erop dat je hier kunt laden met adapter (heb vraag ook even gepost in Charging draadje)

http://www.booking.com/hotel/ch/movenpick-albergo-benjaminn.en.html?aid=351635


View attachment 50317

Ziet er goed uit! Mooi alternatief indien ik vanuit Liechtenstein te horen krijg dat ik daar niet kan laden.
 
:)

Ook wij gaan toch maar overnachten en niet in 1x doorrijden. Vanuit SC Aichstetten zon 260 km naar onderstaande hotel en van daaruit is het nog 100 km naar Autogrill laadpunt Milaan. Hotel heeft een 22kwh aansluiting en lijkt erop dat je hier kunt laden met adapter (heb vraag ook even gepost in Charging draadje)

http://www.booking.com/hotel/ch/movenpick-albergo-benjaminn.en.html?aid=351635


View attachment 50317

Dat was inderdaad die die ik ook zou genomen hebben als Milaan niet zou gewerkt hebben.
Hoe kom je eigenlijk aan die foto, want ik dacht dat ze enkel een 32A rode stopcontact hadden? En dit blijkt nu van elke soort 1 te zijn.
 
Last edited:
:)

Ook wij gaan toch maar overnachten en niet in 1x doorrijden. Vanuit SC Aichstetten zon 260 km naar onderstaande hotel en van daaruit is het nog 100 km naar Autogrill laadpunt Milaan. Hotel heeft een 22kwh aansluiting en lijkt erop dat je hier kunt laden met adapter (heb vraag ook even gepost in Charging draadje)

http://www.booking.com/hotel/ch/movenpick-albergo-benjaminn.en.html?aid=351635


View attachment 50317

16A krachtstroom is 11Kw. Maar da's ook voldoende als je daar overnacht lijkt me.
 
Iemand hier al naar gekeken ? Strada Statale Giovi, 2/A Grandate, Como, Italy via Plugshare
Gratis op 22kW. Van 8:00 tot 21:00 zo te zien, dat weer wel. Bij een restaurant (?) - mooi op de route naar Milaan.
312 km ten zuiden van St Anton. En 326 van SC in Aichstetten.
 
Last edited:
Reisverslag Meerkerk - Port Napoleon 27/28 mei 2014


Onderstaand een kort reisverslagen van onze eerste rit naar Zui-Frankrijk.


Nog geen Tesla Super Chargers in Frankrijk dus gekozen voor de route door Duitsland, Zwitserland, de Franse Alpen en via Valence naar Port Saint Louis du Rhône aan de Middellandse zee.




27 mei 2014
Meerkerk vertrek 5.30 uur met 394 km typical in de accu.
Zevenaar aankomst 6.35 uur en 290 typical en 95 km afgelegd.
Laden laadsnelheid 224 km/uur
Valt uit na 5 min. Melding "Opladen niet mogelijk Controleer energiebron en oplaadkabel". Herstart gaat gelukkig goed. Bijgeladen tot 360 typical (+70km)


Naar Wilnsdorf SC
Vertrek vanuit Zevenaar om 7.00 uur. Aankomst bij de supercharger in Wilnsdorf om10.20 uur. Door de files in het Ruhrgebied zo'n anderhalf uur vertraging in ons reisschema opgelopen. Nog 70 km typical over bij aankomst. Bijgeladen tot 370 km typical. Vertrek 11.00 uur.


Bad Rappenau
Aankomst 13.30 en laden maar.
Loopt snel. Opgeladen tot 350 km, 60 km reserve om de afstand naar Tesla Service Center Basel in Mohlin te halen. Dit omdat de afstand tussen Bad Rappenau en de SC in Lully en het te overbruggen hoogteverschil me te veel onzekerheid gaven of dit in Zuidelijke richting wel haalbaar zouden zijn. We arriveren in Mohlin om 17.10 met 40 km resterend en laden met 26 ( ipv 32 omdat de daarvoor benodigde hardwareaanpassing bij mijn Tesla nog niet is uitgevoerd?) ampère in anderhalf uur tot 180 km. Cyril, de servicemanager, is zeer behulpzaam. Chateau Salavaux wordt na 136 km bereikt met nog 43 km resterend. Genoeg om morgen de 21 km naar Lully SC af te kunnen leggen. Hotel / Restaurant Chateau Salavaux heeft geen laadmogelijkheid.


28 mei 2014
Wij rijden om 9.00 uit Salavaux weg en arriveren 21 km en een kwartier later bij de supercharger in Lully met nog 18 km over. De stroom vliegt er in met 516 km per uur (258 A).
Vol weg met 396 typical aan boord om 10.15. Daarmee moeten we de 321 km naar Valence halen.


We arriveren om 14.30 bij Renault in Valence met nog 104 km typical over. We worden plezierig geholpen en laden aan de laadpaal voor Renault Zoë (32 A). Alles werkt in een keer : type 3 in de laadpaal en type 2 in de Tesla. Met dank aan Z1970 (Seth) die zijn laadkabel mee gaf. De manager van Renault stelt de laadpas beschikbaar. Het is de eerste Tesla die bij hem in Valence komt laden. Met een laadsnelheid van 82 km/hr hebben we twee uurtjes nodig om bij te laden tot zo'n 280 km. Daarmee moeten we Port Saint Louis op 240 km afstand makkelijk kunnen halen. Ik hoef de 40 Kw die we hebben geladen niet te betalen. Leuk gebaar van Renault!
De rondweg Valence staat inmiddels muurvast. We sluipen binnendoor naar de N7. Eenmaal op de A7 gaat het voorspoedig verder richting eindbestemming. We arriveren om 20.10 in de haven Port Napoleon. In de haven zijn walstroomaansluitingen beschikbaar. Bijladen is dus geen enkel probleem met de blauwe 32 A adapter.


De eerste reis met de Model S in het buitenland zit er op. Het is dus al prima te doen om naar Zuid Frankrijk te reizen. Bij een temperatuur van circa 20°C zie je het verbruik flink dalen. De energie die je bergop extra verbruikt wordt bergaf voor het grootste deel weer teruggewonnen.
Al met al een prachtige ervaring met de Model rijker.
In Frankrijk overigens veel bekijks.
 
Voor laden in Milaan heb ik het aanbod gekregen om privé te laden bij het ons inmiddels bekende forumlid. Hij gaf aan dat er rond zijn woning diverse interessante en onbekende musea liggen die we moeten zien. Tussen Aichstetten en Milaan overnachten we in Liechtenstein. Heb nog geen bevestiging van het hotel of en hoe daar te laden. Kan echter nog annuleren. Wanneer ik bevestiging heb, zal ik naam van het hotel publiceren. Wij rijden uiteindelijk door naar Ravenna, maar maken nog een tussenstop in Parma. Terug gaan we via Venetië en de dolomieten..

De laadpas van Hera heb ik ook aangevraagd. Heb jij daar nog iets speciaals voor gedaan?

Ik ben komend weekend in hotel Rössle in Röthis, zo'n 35 km boven Vaduz, Liechtenstein. Daar heeft de eigenaar net een laadpunt met aansluiting voor 2 rode stekkers en 2 schuko's laten aanleggen. Ik zal eens vragen wat de laadcapaciteit is. Dat is misschien een alternatief voor je. Redelijk betaalbaar te boeken via Booking.com (let op: in het weekend is hun restaurant wel 's avonds dicht).

Iemand hier al naar gekeken ? Strada Statale Giovi, 2/A Grandate, Como, Italy via Plugshare
Gratis op 22kW. Van 8:00 tot 21:00 zo te zien, dat weer wel. Bij een restaurant (?) - mooi op de route naar Milaan.
312 km ten zuiden van St Anton. En 326 van SC in Aichstetten.

Is 312 of 326 km niet net wat te optimistisch in de Alpen?
 
Reisverslag Meerkerk - Port Napoleon 27/28 mei 2014

De eerste reis met de Model S in het buitenland zit er op. Het is dus al prima te doen om naar Zuid Frankrijk te reizen. Bij een temperatuur van circa 20°C zie je het verbruik flink dalen. De energie die je bergop extra verbruikt wordt bergaf voor het grootste deel weer teruggewonnen.
Al met al een prachtige ervaring met de Model rijker.
In Frankrijk overigens veel bekijks.

Leuk verslag mjjvandenbosch, leest als "makkie, die rit" en dat is mooi!
 
Ja, dat weet ik dus niet.. met een optie B in het achterhoofd (en die is er 100 km eerder noord naar zuid rijdend) zou ik 312/326 toch wel willen proberen. 100 km/uur, CC aan en dalend substantieel bijladend.. Iemand al concrete ervaring ?

Hoogteprofielen zien er zo uit:

aichstetten_como.png

Van Aichstetten naar Grandate (326 km)


anton_como.png

Van St. Anton naar Grandate (312 km)

Heenweg lijkt me geen probleem, zolang je maar over de top van 2000 meter heen komt (die ongeveer 190/200 km vanaf het beginpunt ligt).

Op de terugweg wordt vooral de route naar St. Anton een behoorlijke klim: van 340 naar 1310 meter, terwijl Aichstetten slechts op 640 meter hoogte ligt.
 
Weet iemand wat over de prijzen van laden in het buitenland? Ik zie via de TNM app dat in België alles € 0,39/kWh kost, wat ik vrij prijzig vind imo. In Nederland is het meestal 0,25/0,28. Ik ga volgende maand een weekendje Disney, overigens al goede tips gezien hier dus gaat goed komen!
 
Noorwegen :

wij overwegen deze zomer met de MS naar Noorwegen te gaan. Nu heb ik e.e.a. gelezen over het electriciteitsnetwerk daar, waarbij men blijkbaar vaak 3fase 230 V heeft (ipv 400V) of geen Nul. Dat lijkt een beetje op wat men in België ziet.

Heeft er iemand al eens onze standaard UMC in Noorwegen getest ?

Helpt het eventueel om een eigen portable type2 lader mee te nemen ?

Kan de MS op 3 fase 230V laden ?
 
Noorwegen :

wij overwegen deze zomer met de MS naar Noorwegen te gaan. Nu heb ik e.e.a. gelezen over het electriciteitsnetwerk daar, waarbij men blijkbaar vaak 3fase 230 V heeft (ipv 400V) of geen Nul. Dat lijkt een beetje op wat men in België ziet.

is inderdaad hetzelfde probleem.

Heeft er iemand al eens onze standaard UMC in Noorwegen getest ?
en dat betekent dat de Standard-UMC niet zal werken...

Helpt het eventueel om een eigen portable type2 lader mee te nemen ?
en dat je inderdaad voor de zekerheid best een aparte mobiele lader meeneemt

Kan de MS op 3 fase 230V laden ?
dat gaat niet...


laden aan een standaard huis-tuin-keuken-stopcontact met de BE-NL-Tesla-UMC zal niet gaan,
maar : er zijn uiteraard wel voldoende laadpalen, met al die EV's op de baan in Noorwegen.
dus echt veel zorgen zou ik mij niet maken.

nog even vermelden dat er ik zelf nog niet in Noorwegen geweest ben met de S.
enig voorbehoud is dus op zijn plaats.:wink:
 
De heenreis naar Italie heb ik inmiddels gepland met een laadpunt in Vipiteno en als alternatief laden bij het hotel (ook in Vipiteno).
Voor de terugreis wil ik even bijladen in Innsbruck (om ze tot Aichstetten te komen) en ik kan er 3 vinden op plugfinder.de:

Roseggerstrasse 42a
Cytastrasse 1
Hottinger Au 73

Weet iemand met welke pas ik daar kan laden?