Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
SPANJE/PORTUGAL Voor hen die op vakantie gaan naar Portugal en via Salamanca gaan (heen of terug). Ik ontraad momenteel de supercharger Tordesillas iets onder Valladolid: Alle laders aldaar fluctueren enorm, waarna ze op 0 kW eindigen. Alleen opnieuw inpluggen helpt een beetje. Laadt hier niet meer dan nodig en rij dan door naar Burgos (als je NO gaat) of Guarda (als je ZW gaat). Deze twee zijn (ondanks 150 kW) uitstekend, ook wat betreft horeca, die VOLLEDIG GESLOTEN is in Tordesillas. Eind dit jaar is dat wel opgelost met de nieuwe Salamanca 250kW laders. Geweldig land trouwens, Portugal. Voor het eerst hier geweest en ook gebruik gemaakt van de tips die jullie aan @pvkeep gaven. Ik kan verder het kopen van kastanjehoning aanbevelen, die in in veel zuidelijke landen verkrijgbaar is en in Portugal op lokale markten voor weinig te krijgen is. (Plus lokale wijnen van coöperaties etc. Wij hebben Montecapucho (Quinta dos Capuchos, Alcobaça) en meerdere soorten wijn van de coöperatie in Pinhel meegenomen. Allemaal vlak voor de terugreis gekocht en deze altijd onder de 30 graden gehouden door de airco bij laadbeurten een beetje aan te laten.)
Als je naar het zuiden van Portugal gaat kun je ook kiezen voor de route over Madrid. Via de route Burgos, Tordesillas, Salamanca, Merida, kom je erg weinig snelladers tegen, het kan wel maar via Madrid heb je meer keuze.
Als je dan toch naar het zuiden van Portugal gaat zou ik adviseren te gaan eten bij Herdade do Esporão en daar je wijncollectie aan te vullen.
 
Als je naar het zuiden van Portugal gaat kun je ook kiezen voor de route over Madrid. Via de route Burgos, Tordesillas, Salamanca, Merida, kom je erg weinig snelladers tegen, het kan wel maar via Madrid heb je meer keuze.
Als je dan toch naar het zuiden van Portugal gaat zou ik adviseren te gaan eten bij Herdade do Esporão en daar je wijncollectie aan te vullen.
Dank voor de tip maar We zijn niet naar Zuid-Portugal geweest, maar Midden/Noord. Peniche, San Martinho do Porto en Salinas was onze zuidgrens.
Maar verder is die route goed te doen, zeker vanaf volgend jaar met Salamanca erbij. We hebben de hele vakantie alleen ge-super- en ge-granny-charged. Met een M3SR lijkt me dat wat ingewikkelder worden.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Dank voor de tip maar We zijn niet naar Zuid-Portugal geweest, maar Midden/Noord. Peniche, San Martinho do Porto en Salinas was onze zuidgrens.
Maar verder is die route goed te doen, zeker vanaf volgend jaar met Salamanca erbij. We hebben de hele vakantie alleen ge-super- en ge-granny-charged. Met een M3SR lijkt me dat wat ingewikkelder worden.
Als Salamanca open is, is de route naar het midden/zuiden van Portugal via Merida inderdaad prima te doen, maar vooralsnog is deze locatie niet open.
Met de M3SR is het denk ik ook geen probleem Zelf ga ik met de M3LR maar dan wel met een fietsendrager erachter. Totale range is dan vanwege het extra verbruik ongeveer hetzelfde als met de SR.

Salamanca is overigens ook zeker de moeite waard om te bezoeken. Behoort tot de toppers van de Spaanse steden.
 
Ik ben destijds ook via Tordesillas naar Merida gegaan. Weliswaar met de fiets in de auto, maar met de LR was het goed te doen (acc op 125km/u). Een X besloot wel via Madrid te rijden. Die durfde het niet aan. Volgens mij daal je ook een flink stuk van de hoogvlakte naar beneden. Temperatuur schiet dan ook akelig omhoog…..
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Heb jij dan ook nog een blauwe E sticker op je achterraam of is die alweer afgeschaft?
Kun je die sticker bij elke TUV station kopen of alleen bij speciale?
In milieuzones is de blauwe sticker nog steeds verplicht omdat er in de wet geen onderscheid wordt gemaakt voor elektrische auto’s. Je krijgt echter niet altijd een boete. Ik rijdt nu al anderhalf jaar rond zonder sticker en heb nog steeds geen boete gekregen (knock on wood)
 
  • Like
Reactions: Phil V
In milieuzones is de blauwe sticker nog steeds verplicht omdat er in de wet geen onderscheid wordt gemaakt voor elektrische auto’s. Je krijgt echter niet altijd een boete. Ik rijdt nu al anderhalf jaar rond zonder sticker en heb nog steeds geen boete gekregen (knock on wood)
kreeg alleen een groene vandaag bij TUV Kleve, ook niet om een blauwe gevraagd omdat ik ook dacht te weten dat dat initiatief ten grave was gedragen. overigens hebben alle Tuvs deze stickers @Camelroel en kun je ze bij hen ook online bestellen de prijs is gewoon hetzelfde, 17,50 dus dat was jammer van t rijden. overigens is het raar dat Duitsers nog geen 10 euro betalen voor exact dezelfde dienstverlening, maar ik klim voor 7,50 niet in de pen, behalve hier ;-)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
kreeg alleen een groene vandaag bij TUV Kleve, ook niet om een blauwe gevraagd omdat ik ook dacht te weten dat dat initiatief ten grave was gedragen. overigens hebben alle Tuvs deze stickers @Camelroel en kun je ze bij hen ook online bestellen de prijs is gewoon hetzelfde, 17,50 dus dat was jammer van t rijden. overigens is het raar dat Duitsers nog geen 10 euro betalen voor exact dezelfde dienstverlening, maar ik klim voor 7,50 niet in de pen, behalve hier ;-)
Bij Dekra €14,80 😬
 
Vandaag voor een dagje de Europese Unie verlaten en een tochtje naar Andorra gemaakt.
Voor we Andorra binnenrijden even halt houden bij rustige SuC in La Seu d'Urgell.

La Seu d'Urgell.jpeg

Een ritje door de Pyreneeën, omhoog, omlaag en terug omhoog geeft volgende cijfers voor NoICE.

IMG_0158.jpeg

De dagteller is gestart op 31 maart, bij het begin van ons verlof, dat binnen enkele weken aan een einde komt...
 
Ik kreeg tijdig een bericht van mijn provider dat mobiel internet kon tegen de prijs van 14€/MB 🥶 😱 🥶
België? Is verschrikkelijk. Ooit in Zwitserland gewerkt. Nederlandse collega’s betaalden maar een fractie van wat het bij een Belgische provider kost. Ze lieten gewoon alles aan staan. Ik heb 1 keer mijn internet aangezet omdat ik een factuur moest opzoeken en doorsturen. Heeft mij 40€ gekost (niet alleen door die factuur, maar omdat alles dan synchroniseert).
 
  • Informative
Reactions: TM3LR and Krisja
Mijn oude Tesla P90D naar Tenerife gereden, vanuit mijn huis naar de Teide gereden, (332km geladen).

Schrikbarend verbruik, 0,505 Kw per km door de lange klim, na 35km was er 100 km af, boven stond ik er met 188 km resterend.

Door naar Oretava, daarna verder naar beneden, er kwamen er ruim 30 terug in de afdaling, van daar uit door naar Garachico, daar geparkeerd, resterende km was 205, terug naar huis bij Adeje was er 135 over.

Dus, de les is, ben niet bang een hoge berg rit te maken want de afdaling brengt je terug in balans, de MS is een heerlijke tourwagen voor in de bergen…
 
Mijn oude Tesla P90D naar Tenerife gereden, vanuit mijn huis naar de Teide gereden, (332km geladen).

Schrikbarend verbruik, 0,505 Kw per km door de lange klim, na 35km was er 100 km af, boven stond ik er met 188 km resterend.

Door naar Oretava, daarna verder naar beneden, er kwamen er ruim 30 terug in de afdaling, van daar uit door naar Garachico, daar geparkeerd, resterende km was 205, terug naar huis bij Adeje was er 135 over.

Dus, de les is, ben niet bang een hoge berg rit te maken want de afdaling brengt je terug in balans, de MS is een heerlijke tourwagen voor in de bergen…
Bij een hoge berg wel opletten dat je onderweg niet onder 0 gaat.
Zo kan het zijn dat je bij aankomst met 10% voorspelde SoC hebt en dus verkeerdelijk gerust bent maar net daarvoor bij een afdaling 15% terugwint. Wat dus betekent dat je om de top te halen 5% te kort komt.
 
Last edited:
Bij een hoge berg wel opletten dat je onderweg niet onder 0 gaat.
Zo kan het zijn dat je bij aankomst met 10% voorspelde SoC hebt en dus verkeerdelijk gerust bent maar net daarvoor bij een afdaling 15% terugwint. Wat dus betekent dat je om de top te halen 5% te kort komt.
Volgens mij krijg je dan toch een waarschuwing om bij te laden, maar ik heb t niet geprobeerd, dus zeker weten doe ik het niet. Maar een risico nemen bergop is niet slim, al kun je in het ergste geval wel weer dezelfde kant naar beneden, zolang je de 0 niet haalt...
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Bij een hoge berg wel opletten dat je onderweg niet onder 0 gaat.
Zo kan het zijn dat je bij aankomst met 10% voorspelde SoC hebt en dus verkeerdelijk gerust bent maar net daarvoor bij een afdaling 15% terugwint. Wat dus betekent dat je om de top te halen 5% te kort komt.
15% terugwinnen: dan zou je toch een flinke afdaling gehad hebben. Ik kom uit op ongeveer 1800m hoogteverschil, zonder enig verlies in rekening te brengen.