Dikkie Dik
If gets hard, use hammer
Allemaal vlak voor de terugreis gekocht en deze altijd onder de 30 graden gehouden door de airco bij laadbeurten een beetje aan te laten
Dog Mode = Wine Mode
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Allemaal vlak voor de terugreis gekocht en deze altijd onder de 30 graden gehouden door de airco bij laadbeurten een beetje aan te laten
Heb jij dan ook nog een blauwe E sticker op je achterraam of is die alweer afgeschaft?Sja in Duitsland hebben we een E aan het einde van het kenteken en toch willen sommige steden nog een milieusticker terwijl je in andere steden met dit kenteken zelfs over de busbaan mag
Als je naar het zuiden van Portugal gaat kun je ook kiezen voor de route over Madrid. Via de route Burgos, Tordesillas, Salamanca, Merida, kom je erg weinig snelladers tegen, het kan wel maar via Madrid heb je meer keuze.SPANJE/PORTUGAL Voor hen die op vakantie gaan naar Portugal en via Salamanca gaan (heen of terug). Ik ontraad momenteel de supercharger Tordesillas iets onder Valladolid: Alle laders aldaar fluctueren enorm, waarna ze op 0 kW eindigen. Alleen opnieuw inpluggen helpt een beetje. Laadt hier niet meer dan nodig en rij dan door naar Burgos (als je NO gaat) of Guarda (als je ZW gaat). Deze twee zijn (ondanks 150 kW) uitstekend, ook wat betreft horeca, die VOLLEDIG GESLOTEN is in Tordesillas. Eind dit jaar is dat wel opgelost met de nieuwe Salamanca 250kW laders. Geweldig land trouwens, Portugal. Voor het eerst hier geweest en ook gebruik gemaakt van de tips die jullie aan @pvkeep gaven. Ik kan verder het kopen van kastanjehoning aanbevelen, die in in veel zuidelijke landen verkrijgbaar is en in Portugal op lokale markten voor weinig te krijgen is. (Plus lokale wijnen van coöperaties etc. Wij hebben Montecapucho (Quinta dos Capuchos, Alcobaça) en meerdere soorten wijn van de coöperatie in Pinhel meegenomen. Allemaal vlak voor de terugreis gekocht en deze altijd onder de 30 graden gehouden door de airco bij laadbeurten een beetje aan te laten.)
Dank voor de tip maar We zijn niet naar Zuid-Portugal geweest, maar Midden/Noord. Peniche, San Martinho do Porto en Salinas was onze zuidgrens.Als je naar het zuiden van Portugal gaat kun je ook kiezen voor de route over Madrid. Via de route Burgos, Tordesillas, Salamanca, Merida, kom je erg weinig snelladers tegen, het kan wel maar via Madrid heb je meer keuze.
Als je dan toch naar het zuiden van Portugal gaat zou ik adviseren te gaan eten bij Herdade do Esporão en daar je wijncollectie aan te vullen.
Wine tourism Herdade do Esporão: visits and wines and olive oil tastings
Located in the heart of the Alentejo (Portugal), Herdade do Esporão has its doors open to visitors. Find out what we have prepared and book your visit now.www.esporao.com
Als Salamanca open is, is de route naar het midden/zuiden van Portugal via Merida inderdaad prima te doen, maar vooralsnog is deze locatie niet open.Dank voor de tip maar We zijn niet naar Zuid-Portugal geweest, maar Midden/Noord. Peniche, San Martinho do Porto en Salinas was onze zuidgrens.
Maar verder is die route goed te doen, zeker vanaf volgend jaar met Salamanca erbij. We hebben de hele vakantie alleen ge-super- en ge-granny-charged. Met een M3SR lijkt me dat wat ingewikkelder worden.
In milieuzones is de blauwe sticker nog steeds verplicht omdat er in de wet geen onderscheid wordt gemaakt voor elektrische auto’s. Je krijgt echter niet altijd een boete. Ik rijdt nu al anderhalf jaar rond zonder sticker en heb nog steeds geen boete gekregen (knock on wood)Heb jij dan ook nog een blauwe E sticker op je achterraam of is die alweer afgeschaft?
Kun je die sticker bij elke TUV station kopen of alleen bij speciale?
Heb je dan wel de groene euro 4 sticker?In milieuzones is de blauwe sticker nog steeds verplicht omdat er in de wet geen onderscheid wordt gemaakt voor elektrische auto’s. Je krijgt echter niet altijd een boete. Ik rijdt nu al anderhalf jaar rond zonder sticker en heb nog steeds geen boete gekregen (knock on wood)
kreeg alleen een groene vandaag bij TUV Kleve, ook niet om een blauwe gevraagd omdat ik ook dacht te weten dat dat initiatief ten grave was gedragen. overigens hebben alle Tuvs deze stickers @Camelroel en kun je ze bij hen ook online bestellen de prijs is gewoon hetzelfde, 17,50 dus dat was jammer van t rijden. overigens is het raar dat Duitsers nog geen 10 euro betalen voor exact dezelfde dienstverlening, maar ik klim voor 7,50 niet in de pen, behalve hier ;-)In milieuzones is de blauwe sticker nog steeds verplicht omdat er in de wet geen onderscheid wordt gemaakt voor elektrische auto’s. Je krijgt echter niet altijd een boete. Ik rijdt nu al anderhalf jaar rond zonder sticker en heb nog steeds geen boete gekregen (knock on wood)
Bij Dekra €14,80kreeg alleen een groene vandaag bij TUV Kleve, ook niet om een blauwe gevraagd omdat ik ook dacht te weten dat dat initiatief ten grave was gedragen. overigens hebben alle Tuvs deze stickers @Camelroel en kun je ze bij hen ook online bestellen de prijs is gewoon hetzelfde, 17,50 dus dat was jammer van t rijden. overigens is het raar dat Duitsers nog geen 10 euro betalen voor exact dezelfde dienstverlening, maar ik klim voor 7,50 niet in de pen, behalve hier ;-)
Buiten de EU, dus geen mobiel internet,
België? Is verschrikkelijk. Ooit in Zwitserland gewerkt. Nederlandse collega’s betaalden maar een fractie van wat het bij een Belgische provider kost. Ze lieten gewoon alles aan staan. Ik heb 1 keer mijn internet aangezet omdat ik een factuur moest opzoeken en doorsturen. Heeft mij 40€ gekost (niet alleen door die factuur, maar omdat alles dan synchroniseert).Ik kreeg tijdig een bericht van mijn provider dat mobiel internet kon tegen de prijs van 14€/MB
Schrikbarend verbruik, 0,505 Kw per km door de lange klim,
Bij een hoge berg wel opletten dat je onderweg niet onder 0 gaat.Mijn oude Tesla P90D naar Tenerife gereden, vanuit mijn huis naar de Teide gereden, (332km geladen).
Schrikbarend verbruik, 0,505 Kw per km door de lange klim, na 35km was er 100 km af, boven stond ik er met 188 km resterend.
Door naar Oretava, daarna verder naar beneden, er kwamen er ruim 30 terug in de afdaling, van daar uit door naar Garachico, daar geparkeerd, resterende km was 205, terug naar huis bij Adeje was er 135 over.
Dus, de les is, ben niet bang een hoge berg rit te maken want de afdaling brengt je terug in balans, de MS is een heerlijke tourwagen voor in de bergen…
Volgens mij krijg je dan toch een waarschuwing om bij te laden, maar ik heb t niet geprobeerd, dus zeker weten doe ik het niet. Maar een risico nemen bergop is niet slim, al kun je in het ergste geval wel weer dezelfde kant naar beneden, zolang je de 0 niet haalt...Bij een hoge berg wel opletten dat je onderweg niet onder 0 gaat.
Zo kan het zijn dat je bij aankomst met 10% voorspelde SoC hebt en dus verkeerdelijk gerust bent maar net daarvoor bij een afdaling 15% terugwint. Wat dus betekent dat je om de top te halen 5% te kort komt.
Moet er in dat dal wel een laadpunt zijn.Volgens mij krijg je dan toch een waarschuwing om bij te laden, maar ik heb t niet geprobeerd, dus zeker weten doe ik het niet. Maar een risico nemen bergop is niet slim, al kun je in het ergste geval wel weer dezelfde kant naar beneden, zolang je de 0 niet haalt...
15% terugwinnen: dan zou je toch een flinke afdaling gehad hebben. Ik kom uit op ongeveer 1800m hoogteverschil, zonder enig verlies in rekening te brengen.Bij een hoge berg wel opletten dat je onderweg niet onder 0 gaat.
Zo kan het zijn dat je bij aankomst met 10% voorspelde SoC hebt en dus verkeerdelijk gerust bent maar net daarvoor bij een afdaling 15% terugwint. Wat dus betekent dat je om de top te halen 5% te kort komt.