Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week de upgrade gedaan.
Het is een wereld van verschil hoe snel alles weer reageert.
Gesproken tekst wordt weer direct herkend en verwerkt.
Navigatie wordt weer snel berekend.
Opbouw van de wegenkaart is weer 10 x zo snel.
Tunein werkt ook veel beter dan voorheen, waardoor ik FM nog niet heb gemist.
Ik ben bijna helemaal tevreden.
Het beeld van de achteruitrijcamera is nu in de avond zo donker dat ik echt niets meer zie. Dat was voorheen veel beter.
Ik hoop dat ze dat nog kunnen aanpassen.

Eerder had ik al lte ipv 3g laten aanpassen en de MCU chip laten vervangen in Eindhoven, maar bij beiden had ik niets van snelheids verschil gemerkt. (behalve natuurlijk dat de chip vervangen nodig was omdat ik niets meer zag op mijn scherm en niet kon opladen)

Jammer ook dat ze de kosten van de chip vervangen niet in mindering hebben gebracht bij de upgrade.
Ik moest wel naar eindhoven omdat Tesla pas na 3 weken mogelijkheid zagen om de chip te vervangen.
en zoals eerder gezegd ik kon niet meer opladen en dus ook niet 3 weken doorrijden om te wachten op Tesla

Ik ben zojuist bij het servicecentre geweest voor de donkere camerabeelden.
Daar wisten ze vanaf en dit hadden ze eigenlijk vantevoren moeten zeggen.
De nieuwe computer kan de oude camerabeelden niet goed verwerken (die op zich zelf heel goed zijn)
De enige oplossing is een nieuwe camera van 650 euro
Hier zakt mijn broek dus echt van af, want met deze beelden kom ik in de avond niet meer achteruit de oprit op.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik wil overigens die beelden van zo een nieuwe camera wel eens zien, want de uitleg lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Oh, en bij mij is het beeld inderdaad wat donkerder dan met MCU1, maar zeker niet van aard dat ook de buitenspiegels defect zijn geraakt.
Zo lust ik er nog wel een paar! Uiteraard kan ik altijd terugvallen op de buitenspiegels, iemand die me de oprit op begeleid of schijnwerpers op de oprit. Maar de achteruitcamera werkte perfect en die zal ik zeker gaan missen. Ik hoop dat de update versie 2020.48.35.9 die Mharda vermeld oplossing biedt.
Bij mij staat nu 2021.4.3 klaar om te installeren
 
  • Like
Reactions: Erik-S85
Theo,

Dus eerst een nieuwe 4G/LTE module, daarna een nieuwe eMMC, vervolgens een nieuwe MCU2 en nu nog een nieuwe camera. En functioneel is je auto nog steeds de radio kwijt. En dat alles om "de MCU weer snel te krijgen", zoals hij was toen je hem ontving :(. Iets wat gewoon nog onder (verlengde) garantie is.

Tesla is Evil
 
  • Disagree
Reactions: Niek and wooter
Nu de eMMC gratis vervangen wordt, kost de upgrade weer 1500€ ipv 1000 (die 500 voor de eMMc vervanging moest sowieso eens gebeuren).
Lijkt mij voor een AP1 veel geld voor wat je er voor in plaats krijgt. Internetradio, spotify en navigatie werken nog perfect na 170000km. Wakker worden duurt een beetje, maar ook niet dramatisch.
Meeste impact is nog de browser die niet werkt, maar als ik die al eens nodig heb, gebruik ik mijn iphone.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Nu de eMMC gratis vervangen wordt, kost de upgrade weer 1500€ ipv 1000 (die 500 voor de eMMc vervanging moest sowieso eens gebeuren).
Lijkt mij voor een AP1 veel geld voor wat je er voor in plaats krijgt. Internetradio, spotify en navigatie werken nog perfect na 170000km. Wakker worden duurt een beetje, maar ook niet dramatisch.
Meeste impact is nog de browser die niet werkt, maar als ik die al eens nodig heb, gebruik ik mijn iphone.
heeft die upgrade ooit maar 1000 gekost dan - hmmm ?
 
TDus eerst een nieuwe 4G/LTE module, daarna een nieuwe eMMC, vervolgens een nieuwe MCU2 en nu nog een nieuwe camera. En functioneel is je auto nog steeds de radio kwijt. En dat alles om "de MCU weer snel te krijgen", zoals hij was toen je hem ontving :(. Iets wat gewoon nog onder (verlengde) garantie is.

Tesla is Evil
Nou, vertel me maar de laatste keer dat je bij BMW je iDrive kon laten vervangen door een nieuwer exemplaar.

Overigens, deze week is bij BMW de Spotify app gedeactiveerd. Het advies van BMW: sluit je smartphone aan via bluetooth op de autoradio.

Ik heb de upgrade naar MCU2 gedaan omdat het kon en ik het wou. Daar ging het net in 2018 over, dat er een upgrade van de MCU was en vele mensen vroegen of ze konden upgraden, waarna evil Tesla een upgrade traject heeft ontwikkeld. Er is niemand die je verplicht om je MCU1 naar MCU2 te upgraden, en eerlijk gezegd deed mijn MCU1 op dag 1 het even goed als de dag dat ie vervangen werd door MCU2: verkeer, spotify, navigatie. De browser gebruikte ik toch nooit omdat die door de chip, de browser software en de LTE verbinding traag was. Ook nu met MCU2 gebruik ik de browser nooit.
 

Attachments

  • IMG_2386.JPG
    IMG_2386.JPG
    266.5 KB · Views: 49
Nou, vertel me maar de laatste keer dat je bij BMW je iDrive kon laten vervangen door een nieuwer exemplaar.

Overigens, deze week is bij BMW de Spotify app gedeactiveerd. Het advies van BMW: sluit je smartphone aan via bluetooth op de autoradio.

Ik heb de upgrade naar MCU2 gedaan omdat het kon en ik het wou. Daar ging het net in 2018 over, dat er een upgrade van de MCU was en vele mensen vroegen of ze konden upgraden, waarna evil Tesla een upgrade traject heeft ontwikkeld. Er is niemand die je verplicht om je MCU1 naar MCU2 te upgraden, en eerlijk gezegd deed mijn MCU1 op dag 1 het even goed als de dag dat ie vervangen werd door MCU2: verkeer, spotify, navigatie. De browser gebruikte ik toch nooit omdat die door de chip, de browser software en de LTE verbinding traag was. Ook nu met MCU2 gebruik ik de browser nooit.


We weten het. BMW is slecht en Tesla is geweldig
 
Zo lust ik er nog wel een paar! Uiteraard kan ik altijd terugvallen op de buitenspiegels, iemand die me de oprit op begeleid of schijnwerpers op de oprit. Maar de achteruitcamera werkte perfect en die zal ik zeker gaan missen. Ik hoop dat de update versie 2020.48.35.9 die Mharda vermeld oplossing biedt.
Bij mij staat nu 2021.4.3 klaar om te installeren
Zojuist is de update geinstalleerd en het lijkt er op dat de camerabeelden weer zoals vroeger zijn. Even afwachten tot het donker is voor het definitieve resultaat.
 
Ja want dan moet je de eMMC niet meer vervangen. Die kostte ook 500€. oftewel 1500€ voor de MCU2 met gratis nieuwe eMMC.
eMMC moet sowieso eens vervangen worden die kost was in mijn hoofd al afgeschreven.

MCU2 was 2590; kost nu 1550.
Camera is 650 euro
Radio is 500 euro

eMMC is gratis, maar alleen als deze 100% stuk is. Dus op vakantie, 800km van huis, met de auto volgeladen, wet van Murphy, etc. Boem, niet meer kunnen opladen. Wil je daar op wachten?

Het is ook niet een terugroepactie (zoals Tesla dit noemt), maar een verlengde garantie. Dus wachten totdat de black screen of death optreed. Onacceptabel voor een auto van 100k. Maargoed, Tesla denkt dat dit klantvriendelijk is...

O ja: "Bedankt dat u een Tesla-klant bent en onze excuses voor dit ongemak."
 
MCU2 was 2590; kost nu 1550.
Camera is 650 euro
Radio is 500 euro

eMMC is gratis, maar alleen als deze 100% stuk is. Dus op vakantie, 800km van huis, met de auto volgeladen, wet van Murphy, etc. Boem, niet meer kunnen opladen. Wil je daar op wachten?

Het is ook niet een terugroepactie (zoals Tesla dit noemt), maar een verlengde garantie. Dus wachten totdat de black screen of death optreed. Onacceptabel voor een auto van 100k. Maargoed, Tesla denkt dat dit klantvriendelijk is...

Ik kreeg vandaag een email van Tesla dat mijn Emmc gratis vervangen gaat worden voor de 64gb variant.
 
Ik kreeg vandaag een email van Tesla dat mijn Emmc gratis vervangen gaat worden voor de 64gb variant.

Die hebben een heleboel mensen al gehad. Maar er is gewoon niet genoeg hardware/capaciteit beschikbaar. Don't call us, we call you. Daarom kun je ook geen afspraak inplannen.

Hoe kan ik een afspraak maken voor deze terugroepactie?
Als u de geregistreerde eigenaar bent, hoeft u op dit moment alleen te bevestigen dat uw voertuig over softwareversie 2020.48.12 of hoger beschikt en als dat niet het geval is, de nieuwste beschikbare versie te installeren. U hoeft op dit moment verder niet direct actie te ondernemen en u kunt met uw auto blijven rijden.Wij nemen contact met u op wanneer de vervangende onderdelen beschikbaar zijn. Plan tot die tijd geen Tesla-serviceafspraak, tenzij u een waarschuwing ontvangt die aangeeft dat een geheugenopslagapparaat niet goed werkt of ervaart dat er permanent niets op het middendisplay wordt weergegeven, hetgeen niet kan worden verholpen door het touchscreen opnieuw op te starten.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Die hebben een heleboel mensen al gehad. Maar er is gewoon niet genoeg hardware/capaciteit beschikbaar. Don't call us, we call you. Daarom kun je ook geen afspraak inplannen.

Hoe kan ik een afspraak maken voor deze terugroepactie?
Als u de geregistreerde eigenaar bent, hoeft u op dit moment alleen te bevestigen dat uw voertuig over softwareversie 2020.48.12 of hoger beschikt en als dat niet het geval is, de nieuwste beschikbare versie te installeren. U hoeft op dit moment verder niet direct actie te ondernemen en u kunt met uw auto blijven rijden.Wij nemen contact met u op wanneer de vervangende onderdelen beschikbaar zijn. Plan tot die tijd geen Tesla-serviceafspraak, tenzij u een waarschuwing ontvangt die aangeeft dat een geheugenopslagapparaat niet goed werkt of ervaart dat er permanent niets op het middendisplay wordt weergegeven, hetgeen niet kan worden verholpen door het touchscreen opnieuw op te starten.

Op dit moment wordt bij onze eerste S de emmc vervangen.

Er is inderdaad(logisch) nog niet genoeg hardware om het spul te vervangen. Maar aangezien het een recall is zal het tzt gewoon vervangen worden.