Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
De capaciteit, uitgedrukt in Ah van een batterij hangt af van de stroomsterkte. Met voor hogere stroomsterktes een lagere capaciteit. Dat kan je ook zien op de grafiek onderaan rechts uit de datasheet van Jpet. Voor het vermogen is dat des te meer waar, want hoe hoger de stroom hoe meer de spanning "inzakt". En vermits de totaal leverbare energie de som (integraal) is van spanning*stroom is het niet eenvoudig om te spreken van één energieinhoud van een battery pack. Bij lage temperaturen, dat wordt weergegeven op de grafiek onderaan links, is de capaciteit kleiner en de spanningsval groter, waardoor het hierboven beschreven effect van minder leverbare energie nog versterkt wordt. Dat is de hoofdreden dat het bereik bij lage temperatuur sterk terugvalt, tezamen met extra verbruik voor verwarming en wat extra wrijving in de lagers.
 
Waar komt dit nu vandaan? De Tesla cellen zijn een variant op de NCR18650B batterijen van Panasonic. De exacte samenstelling is een goed bewaard geheim voor vanzelfsprekende redenen...
Hier is de spec sheet van deze cellen: http://industrial.panasonic.com/lecs/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE417.pdf

De cycle life charactaristics lijken wel wat tegen te vallen van de standaard batterij (Tesla zal wel wat aanpassingen hebben gedaan). Nu lijkt na 500 cycles (weliswaar gauw noordelijk van 200.000 km) nog maar zo'n 70% van de capaciteit over te blijven. Als je dat vergelijkt met de cycles van batterij laptops krijg je de garantie van 80% na 1000 cycles. Ik ben mij er van bewust dat ik nog een beginner ben op het gebied van begrip van batterijen, dus waarschijnlijk is het veel genuanceerder dan ik nu denk. Ik vind het zeer interessant.
 
De cycle life charactaristics lijken wel wat tegen te vallen van de standaard batterij (Tesla zal wel wat aanpassingen hebben gedaan). Nu lijkt na 500 cycles (weliswaar gauw noordelijk van 200.000 km) nog maar zo'n 70% van de capaciteit over te blijven. Als je dat vergelijkt met de cycles van batterij laptops krijg je de garantie van 80% na 1000 cycles. Ik ben mij er van bewust dat ik nog een beginner ben op het gebied van begrip van batterijen, dus waarschijnlijk is het veel genuanceerder dan ik nu denk. Ik vind het zeer interessant.

Ik ben al lang boven de 500 cycli.

Minder dan 10% verlies...
 
Er zijn zoveel parameters die een rol spelen. Die grafiek is bij laden met 0.5C tot 100% SoC en met ontladen met 1C tot 2.5V. Wij laden en ontladen doorgaans met veel lagere C waarden, wat beter is voor de batterij. Bovendien laden we niet tot 100% en ontladen we niet tot 0%. Kijk ook eens naar de cycle stats op de Battery University site. Die 500 wordt 4000 als je gaat laden tot 3.92V. Dat zijn nogal grootte ordes verschil.

Volgens mij ga je heel erg je best moeten doen om de batterij sneller te moeten vervangen dan je wagen als je er een beetje zorgzaam mee omspringt.
 
@JPET 1x max 74 kwh. Gezien de stippellijn zal die 3 kw ook nog wel lukken denk ik.
20141019_005020.jpg
 
hier ooit 54.7kWh uit een 60kW

Op het einde had je na een firmware update plots een significant hogere range, niet?
Misschien hebben ze op dat moment wat meer van de capaciteit van de batterij beschikbaar gemaakt.
De 60 kWh zou namelijk wel eens iets meer dan 60 kWh aan capaciteit kunnen hebben...

In een 70 kWh batterij zouden 14 ipv 16 modules zitten. In een module zitten 444 individuele batterijen.
Dit maakt 6216 ipv 7104 voor een 70 kWh vs 85 kWh.
Voor de 70 -> 6216 stuks x 3.2 Ah x 3.6V = 71.608 kWh.
Voor de 85 -> 7104 stuks x 3.2 Ah x 3.6V = 81.838 kWh.
 
Op het einde had je na een firmware update plots een significant hogere range, niet?
Misschien hebben ze op dat moment wat meer van de capaciteit van de batterij beschikbaar gemaakt.
De 60 kWh zou namelijk wel eens iets meer dan 60 kWh aan capaciteit kunnen hebben...

In een 70 kWh batterij zouden 14 ipv 16 modules zitten. In een module zitten 444 individuele batterijen.
Dit maakt 6216 ipv 7104 voor een 70 kWh vs 85 kWh.
Voor de 70 -> 6216 stuks x 3.2 Ah x 3.6V = 71.608 kWh.
Voor de 85 -> 7104 stuks x 3.2 Ah x 3.6V = 81.838 kWh.

Ben benieuwd wanneer de rechtzaken naar de eerste EV fabrikant gaan zien ivm de kWh capaciteit van de accu niet zo groot is als verkocht.

Is wat offtopic, maar ik koop een 85kWh, dan verwacht ik er ook één.

Wellicht wetgeving die gaat vertellen dat je moet aangeven hoe veel kWh er beschikbaar is voor rijden?

Dan zijn range berekeningen ook weer eerlijker, want de test moet dan van dat getal uit gaan.
 
Op het einde had je na een firmware update plots een significant hogere range, niet?
Misschien hebben ze op dat moment wat meer van de capaciteit van de batterij beschikbaar gemaakt.
De 60 kWh zou namelijk wel eens iets meer dan 60 kWh aan capaciteit kunnen hebben...

bij de 7.0 ben ik plots van 264Typical naar 295T gegaan maar ik heb hem dan niet meer helemaal leeg gereden.
 
Op het einde had je na een firmware update plots een significant hogere range, niet?
Misschien hebben ze op dat moment wat meer van de capaciteit van de batterij beschikbaar gemaakt.
De 60 kWh zou namelijk wel eens iets meer dan 60 kWh aan capaciteit kunnen hebben...

In een 70 kWh batterij zouden 14 ipv 16 modules zitten. In een module zitten 444 individuele batterijen.
Dit maakt 6216 ipv 7104 voor een 70 kWh vs 85 kWh.
Voor de 70 -> 6216 stuks x 3.2 Ah x 3.6V = 71.608 kWh.
Voor de 85 -> 7104 stuks x 3.2 Ah x 3.6V = 81.838 kWh.

Om nog even terug te komen op bovenstaande. Dit is wat ik op internet ben tegengekomen:
david-and-adam-metcalf-beat-400-miles-on-a-charge-in-a-2012-tesla-model-s-image-david-metcalf_10.jpg
Tesla-Model-S-550-mi-Record-1024x576.jpg

Dus het lijkt er inderdaad op dat de batterij misschien toch "maar" 81kWh is en de brick-protection 4 kWh is (of 85 en brick is 8 kWh, maar dat is pure speculatie en komt niet overeen met gevonden waarden van wk057).
 
Om nog even terug te komen op bovenstaande. Dit is wat ik op internet ben tegengekomen:
Dus het lijkt er inderdaad op dat de batterij misschien toch "maar" 81kWh is en de brick-protection 4 kWh is (of 85 en brick is 8 kWh, maar dat is pure speculatie en komt niet overeen met gevonden waarden van wk057).

Ik heb op zijn minst 3 onafhankelijke bronnen gevonden die stellen dat de batterij eigenlijk een spec heeft van 81.838 kWh.
Dus met een real world beschikbare capaciteit van 77 kWh, de rest is brick protection.
Die 85 kWh is dus weer een creatieve manier om de specs te interpreteren. Het klopt al evenzeer als de 700 PK van de P85D.
Eigenlijk is het beter er van uit te gaan dat we 77 kWh beschikbaar hebben. Dat kunnen we er echt uit halen en is dus het enige wat telt.

Voor de nerds is dit draadje een van de interessantste rond dit onderwerp:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/45063-Tesla-Model-S-18650-Cell-Test-Data
 
Ik heb op zijn minst 3 onafhankelijke bronnen gevonden die stellen dat de batterij eigenlijk een spec heeft van 81.838 kWh.
Dus met een real world beschikbare capaciteit van 77 kWh, de rest is brick protection.
Die 85 kWh is dus weer een creatieve manier om de specs te interpreteren. Het klopt al evenzeer als de 700 PK van de P85D.
Eigenlijk is het beter er van uit te gaan dat we 77 kWh beschikbaar hebben. Dat kunnen we er echt uit halen en is dus het enige wat telt.

Voor de nerds is dit draadje een van de interessantste rond dit onderwerp:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/45063-Tesla-Model-S-18650-Cell-Test-Data

denk dat de 70 ongeveer 68kwh ter beschikking heeft. ik heb dat er bij een range fill in zien gaan ..