Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Weet iemand of Tesla een goede oplossing heeft voor de koude luchtstroom bij je linker been (aan de bestuurderskant) bij de Model X. Heb het hier vaker voorbij zien komen maar niet gelezen of het ooit bij iemand adequaat is opgelost. Bij mij is het erg merkbaar m.n. bij wisselen van snelheid, maken van een bocht of als het wat meer waait buiten. Dan zit ik echt te vernikkelen. Vind een skipak aantrekken net wat te ver gaan als oplossing.

Heb net Tesla gebeld maar kreeg iemand te spreken die het probleem niet kende dus bleef het bij 'komt u maar een keer langs'.
 
Weet iemand of Tesla een goede oplossing heeft voor de koude luchtstroom bij je linker been (aan de bestuurderskant) bij de Model X. Heb het hier vaker voorbij zien komen maar niet gelezen of het ooit bij iemand adequaat is opgelost. Bij mij is het erg merkbaar m.n. bij wisselen van snelheid, maken van een bocht of als het wat meer waait buiten. Dan zit ik echt te vernikkelen. Vind een skipak aantrekken net wat te ver gaan als oplossing.

Heb net Tesla gebeld maar kreeg iemand te spreken die het probleem niet kende dus bleef het bij 'komt u maar een keer langs'.

Zou toch verwachten dat dit vaker voorkomt, al op het US gedeelte van forum rondgekeken?
 
Ik ben eind november met de X langsgegaan voor eerste onderhoud op 25.000km in Zaventem. Alles was goed verlopen, zelfs de deurgrepen achterin vervangen naar het nieuwe model zonder aarzelen... Top!

De man van het callcenter achteraf was zelfs lichtelijk verwonderd toen ik meldde dat alles vlot verlopen was. Hij was dat duidelijk niet gewend om te horen.

Nu merkte ik met het winterweer dat mijn ruitenwissers helemaal niet vervangen zijn. Met een kleine lach aan de andere kant van de lijn mocht ik deze week zonder afspraak langsgaan. Uit hun logboek bleek dat bij mijn auto slechts één ruitenwisser was uit stock gehaald en vervangen. Ze beweerden die aan de bestuurderskant. Ik meld dat ik dat vreemd vond. Ze laten allebei veel strepen na en zijn op het eind van levensduur. De regen van december januari heeft dit toch wel duidelijk gemaakt. Auto slaapt trouwens steeds in verwarmde garage.


Na een uur was alles in orde en ik heb dus 2 nieuwe ruitenwissers, denk ik toch tenminste... Nu ben ik qua techniek een leek. We betalen 650 euro voor een eerste onderhoud waarbij duidelijk vermeld staat dat beide ruitenwissers worden vervangen.

Dit kon je eenvoudig zien en vaststellen dat het niet zo was. Maar wat met de overige service onderdelen? Hoe kan je dit nagaan? Dit geeft toch weinig vertrouwen. Ik koop een auto met een waarde van 150.000 euro en betaal 650 euro voor een eerste klein onderhoud.

Ik heb dit nooit zo merkbaar meegemaakt bij onze Bmw, Audi, vw of Bentley garage.

Ligt dit aan het service center of hebben jullie dit ook al meegemaakt? En zeggen dat ik een model 3 wil bestellen alsook hun zonnepanelen...

Ik begrijp dat ze besparen op de kleintjes, maar dit was toch even slikken. Wat denken jullie? Ik ben deze maand voor het eerst in Aartselaar geweest en dat lijkt me een heel professionele garage. Misschien daar is proberen volgende keer?
 
Ik ben eind november met de X langsgegaan voor eerste onderhoud op 25.000km in Zaventem. Alles was goed verlopen, zelfs de deurgrepen achterin vervangen naar het nieuwe model zonder aarzelen... Top!

De man van het callcenter achteraf was zelfs lichtelijk verwonderd toen ik meldde dat alles vlot verlopen was. Hij was dat duidelijk niet gewend om te horen.

Nu merkte ik met het winterweer dat mijn ruitenwissers helemaal niet vervangen zijn. Met een kleine lach aan de andere kant van de lijn mocht ik deze week zonder afspraak langsgaan. Uit hun logboek bleek dat bij mijn auto slechts één ruitenwisser was uit stock gehaald en vervangen. Ze beweerden die aan de bestuurderskant. Ik meld dat ik dat vreemd vond. Ze laten allebei veel strepen na en zijn op het eind van levensduur. De regen van december januari heeft dit toch wel duidelijk gemaakt. Auto slaapt trouwens steeds in verwarmde garage.


Na een uur was alles in orde en ik heb dus 2 nieuwe ruitenwissers, denk ik toch tenminste... Nu ben ik qua techniek een leek. We betalen 650 euro voor een eerste onderhoud waarbij duidelijk vermeld staat dat beide ruitenwissers worden vervangen.

Dit kon je eenvoudig zien en vaststellen dat het niet zo was. Maar wat met de overige service onderdelen? Hoe kan je dit nagaan? Dit geeft toch weinig vertrouwen. Ik koop een auto met een waarde van 150.000 euro en betaal 650 euro voor een eerste klein onderhoud.

Ik heb dit nooit zo merkbaar meegemaakt bij onze Bmw, Audi, vw of Bentley garage.

Ligt dit aan het service center of hebben jullie dit ook al meegemaakt? En zeggen dat ik een model 3 wil bestellen alsook hun zonnepanelen...

Ik begrijp dat ze besparen op de kleintjes, maar dit was toch even slikken. Wat denken jullie? Ik ben deze maand voor het eerst in Aartselaar geweest en dat lijkt me een heel professionele garage. Misschien daar is proberen volgende keer?

Dat is een grapje toch, dat dit bij VW Audi BMW en Bentley nog nooit hebt meegemaakt?

Mijn ervaring is dat 99% van de garages dit doet. Bijvoorbeeld standaard percentage klein materiaal op de rekening, standaard ruitensproeier op de rekening, ongeacht wel of niet gedaan.

Interieurfilters is ook een mooie, vaak kan je er zelf niet goed bij, dus tsja... om over opgepoetste oliefilters nog maar te zwijgen.

Ik zou me niet direct zorgen maken, omdat ze nu met een halfbakken verklaring komen over de ruitenwissers.

Een beurt bij een Tesla is sowieso een beetje de vraag wat er nou echt gebeurd, behalve fysiek nalopen en de computer er aan. Wat er niet is, kan je ook niet vervangen...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Heb deze week aan mijn wagen (85D van april 2016) onderhoud laten uitvoeren (3de al) heb iets meer dan 60.000 km en wagen is dus nog geen twee jaar.

Heb het onderhoudsplan dus ging zonder zorgen naar de afspraak. Na een uurtje komt men me echter melden dat de draagarmen van de achteras versleten zijn. Kan meteen vervangen worden als ik snel beslis, komt op € +- 720 + btw o_Oo_Oo_O

Heb er geen probleem mee dat als er iets versleten is dat het moet vervangen worden. Maar is dit niet snel? Wagen nog geen twee jaar en 60.000 km. Op al mijn vorige wagens heb ik dat nog nooit gehad.
Zou beinvloed worden door 1. de rijstijl (maar ik rij altijd heel rustig) 2. putten in de weg (dat hebben we toch niet in Belgie :confused: ) 3. omdat het een zware wagen is slijt dit sneller ....

Nou ....
Is geen garantieblijkbaar omdat het een 'slijtageonderdeel' is .... Nuja, om dit dan elke 60.000 km te vervangen lijkt het me toch niet normaal.

Iemand die dit ook al heeft gehad?
 
Heb deze week aan mijn wagen (85D van april 2016) onderhoud laten uitvoeren (3de al) heb iets meer dan 60.000 km en wagen is dus nog geen twee jaar.

Heb het onderhoudsplan dus ging zonder zorgen naar de afspraak. Na een uurtje komt men me echter melden dat de draagarmen van de achteras versleten zijn. Kan meteen vervangen worden als ik snel beslis, komt op € +- 720 + btw o_Oo_Oo_O

Heb er geen probleem mee dat als er iets versleten is dat het moet vervangen worden. Maar is dit niet snel? Wagen nog geen twee jaar en 60.000 km. Op al mijn vorige wagens heb ik dat nog nooit gehad.
Zou beinvloed worden door 1. de rijstijl (maar ik rij altijd heel rustig) 2. putten in de weg (dat hebben we toch niet in Belgie :confused: ) 3. omdat het een zware wagen is slijt dit sneller ....

Nou ....
Is geen garantieblijkbaar omdat het een 'slijtageonderdeel' is .... Nuja, om dit dan elke 60.000 km te vervangen lijkt het me toch niet normaal.

Iemand die dit ook al heeft gehad?
Vervelend voor je. Blijkbaar zijn er toch nog steeds klanten die in deze onzinnige verhaaltjes trappen. Anders zou dit gedrag al lang niet meer voorkomen.
Gewoon de kosten niet accepteren en je beroepen op de gebleken non-conformiteit van de geleverde auto. (Je mag van dergelijke onderdelen een betere levensduur verwachten.) Dan bindt men direct in, tot nu toe.
 
Heb deze week aan mijn wagen (85D van april 2016) onderhoud laten uitvoeren (3de al) heb iets meer dan 60.000 km en wagen is dus nog geen twee jaar.

Heb het onderhoudsplan dus ging zonder zorgen naar de afspraak. Na een uurtje komt men me echter melden dat de draagarmen van de achteras versleten zijn. Kan meteen vervangen worden als ik snel beslis, komt op € +- 720 + btw o_Oo_Oo_O

Heb er geen probleem mee dat als er iets versleten is dat het moet vervangen worden. Maar is dit niet snel? Wagen nog geen twee jaar en 60.000 km. Op al mijn vorige wagens heb ik dat nog nooit gehad.
Zou beinvloed worden door 1. de rijstijl (maar ik rij altijd heel rustig) 2. putten in de weg (dat hebben we toch niet in Belgie :confused: ) 3. omdat het een zware wagen is slijt dit sneller ....

Nou ....
Is geen garantieblijkbaar omdat het een 'slijtageonderdeel' is .... Nuja, om dit dan elke 60.000 km te vervangen lijkt het me toch niet normaal.

Iemand die dit ook al heeft gehad?

Ik kan dit bijna niet geloven, je auto zit en nog in de garantie periode en je hebt al betaald voor het onderhoudsplan, dubbel reden voor Tesla om het snel op te lossen zonder kosten.
Heb je al betaald ? Dan snel een mail sturen en klagen!

Slijtage onderdelen zijn normaal banden en remmen etc. Of motorolie bij een ICE. Een auto nog in de garantie met een defect wiellager, wordt ook niet van gezegd dat het een slijtage onderdeel is, ook al draait hij de hele dag rond...

Vind het ronduit schandalig dat ze je dit durfen te vragen.
 
Zo dat is snel zeg, bij 60000 km je draagarmen moeten vervangen is niet heel erg gebruikelijk, en zou je bij een nieuwe auto ook niet verwachten. Ik heb redelijk wat auto's gehad, ook oude, maar een draagarm vervangen heb ik nog niet voorbij zien komen op de garagerekening. Hebben ze alleen de draagarmrubbers vervangen of de hele constructie? In geval van de hele constructie zou ik er zeker niet met de kosten mee akkoord zijn gegaan. Als essentiële onderdelen zo snel slijten, lijkt het me een constructie issue (je mag verwachten dat..... bla bla bla, je kent het verhaal wel).
Mochten de OEM Tesla draagarmrubbers van trekdrop gemaakt zijn, dan hoop ik toch wel dat bedrijven als Powerflex met een mooie oplossing komen.
 
De factuur is nog niet betaald. Ik heb net een mailtje gestuurd naar mijn contact bij Tesla (waar ik altijd wel al goede ervaringen heb mee gehad) en gevraagd of dit onder garantie kan worden opgelost.

Zodra ik meer nieuws heb geef ik hier wel een seintje.

Alvast bedankt voor de geleverde feedback.
 
Mijn theorie van de koude grond is dat het Tesla personeel opgeleid is in dergelijke praktijken bij hun voorgaande werkgevers. Oude gewoontes slijten blijkbaar niet snel.
De individuele monteur kan en mag niet beslissen of iets wel of niet garantie is.
De chef werkplaats of zijn vervanger neemt die beslissing. Als een van die twee niet ingrijpt en de auto is qua kilometers of leeftijd 'uit garantie', zal het systeem een te betalen factuur produceren.
Die kan wel worden teruggedraaid, maar dat is lastiger dan vooraf een factuur voorkomen door even te overleggen. Het helpt als je assertief aangeeft dat je ervan uitgaat dat de vervanging onder garantie wordt uitgevoerd.
 
Toch komt dit nu over als een soort "coulance" actie van Tesla door te zeggen dat het onder garantie wordt vervangen. Terwijl dit direct kosteloos gerepareerd had moeten worden onder "non-conformiteit". Ze probeerden tenslotte wel even die dikke rekening in iemand zijn maag te splitsen. Ik vind dat niet netjes voor een dergelijke klacht.

Wanneer je bij de SC van tevoren zegt dat je het niet eens bent voor een reparatie te betalen, dan ga je (waarschijnlijk) zomaar zonder auto naar huis als je pech hebt. Of je komt in een onmogelijke discussie terecht met iemand die de bevoegdheid niet heeft anders te handelen dan hij/zij doet. Als je wel akkoord gaat en dan later de factuur probeert te crediteren....dan ben je overgeleverd aan de coulance van Tesla. Je bent immers in eerste instantie akkoord gegaan met de reparatie en bijkomende kosten.
 
Ik ga woensdag 13/11 mijn MSP+ ophalen en ben dus toe aan het volgende hoofdstuk in de Tesla Model S Experience; de tekortkomingen bij aflevering.

In de internationale fora zijn er al checklists om de bekende zorgpunten langs te lopen bij aflevering, hier in de B&NL sectie verschijnen ook de klachten en hun oplossingen.

Maar een mooi specifiek draadje voor B&NL ontbrak nog.

Zo weet ik al bij voorbaat dat het rode verloopstuk van de UMC om op een rode 400V aansluiting te kunnen laden ontbreekt. Wordt een vervelend verhaal, want op 230V laden is niet te doen voor regulier gebruik.

Gooi het er dus hier maar uit, jongens en meisjes. Ter lering en de vermaek.

(Ook als je aflevering perfect is / lijkt te zijn verlopen, is dat natuurlijk vermeldenswaardig.)