Tesla heeft verklaard dat zij zich aan de nationale wetten houden. Toegegeven, dat doen ze niet van harte.
Als er sprake is van non-conformiteit zullen zij dit gewoon moeten erkennen en oplossen.
Er is, helaas, soms enige assertiviteit nodig om de Amerikanen hiervan te overtuigen.
Dit geldt voor alle US bedrijven, ook Apple.
Belangrijk is dat je vooraf met Tesla overeenkomt wat er wel en niet onder garantie/non-conformiteit valt. Als je afwacht tot de factuur er is, dan is crediteren veel moeilijker. Er komt een hoger echelon aan te pas om dit te doen. Zolang er geen factuur is zijn er meer mogelijkheden om narigheid te voorkomen.
Maar ... enige creativiteit lost veel op. Zoals bekend was ik van 1989 tot en met 2007 de grootste Apple dealer van Nederland. Aanvankelijk met de bekende garantie beperkende benadering van Apple.
Ik heb de Benelux directie toen voorgerekend wat zij kwijt waren processen, managementtijd en misgelopen omzet door reputatie schade. Dat was in die tijd al gauw meer dan een ton per jaar over onze omzet. Ik heb Apple toen voorgesteld om de helft van dat bedrag naar eigen oordeel te mogen besteden aan uitbreiding van de garantietermijn van één naar drie jaar.
Wij hebben dit nooit naar de klanten gecommuniceerd. Wel hebben we er honderden klanten heel blij mee gemaakt.
Geen rechtszaken meer, geen boze klanten meer bij VARA Kassa en Tros Radar. Ook geen managementtijd verloren en een sterk verbeterde reputatie.
Dit antwoord is al weer van enige tijd geleden maar kan iemand mij misschien helpen met de vraag hoe ik non-conformiteit kan claimen?
Wat is het te bewandelen pad en hoe kan ik juridisch gezien mijn recht proberen te halen?
Heb enige tijd geleden hoge kosten gemaakt met een aantal reparaties waar ik wel akkoord op heb gegeven maar nog niet heb betaald.
Ben van mening dat er bij Tesla niet helemaal naar de "andere"kant van het verhaal wordt gekeken....
Bedankt al vast!