Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Tesla heeft verklaard dat zij zich aan de nationale wetten houden. Toegegeven, dat doen ze niet van harte.
Als er sprake is van non-conformiteit zullen zij dit gewoon moeten erkennen en oplossen.
Er is, helaas, soms enige assertiviteit nodig om de Amerikanen hiervan te overtuigen.
Dit geldt voor alle US bedrijven, ook Apple.

Belangrijk is dat je vooraf met Tesla overeenkomt wat er wel en niet onder garantie/non-conformiteit valt. Als je afwacht tot de factuur er is, dan is crediteren veel moeilijker. Er komt een hoger echelon aan te pas om dit te doen. Zolang er geen factuur is zijn er meer mogelijkheden om narigheid te voorkomen.

Maar ... enige creativiteit lost veel op. Zoals bekend was ik van 1989 tot en met 2007 de grootste Apple dealer van Nederland. Aanvankelijk met de bekende garantie beperkende benadering van Apple.

Ik heb de Benelux directie toen voorgerekend wat zij kwijt waren processen, managementtijd en misgelopen omzet door reputatie schade. Dat was in die tijd al gauw meer dan een ton per jaar over onze omzet. Ik heb Apple toen voorgesteld om de helft van dat bedrag naar eigen oordeel te mogen besteden aan uitbreiding van de garantietermijn van één naar drie jaar.

Wij hebben dit nooit naar de klanten gecommuniceerd. Wel hebben we er honderden klanten heel blij mee gemaakt.
Geen rechtszaken meer, geen boze klanten meer bij VARA Kassa en Tros Radar. Ook geen managementtijd verloren en een sterk verbeterde reputatie.

Dit antwoord is al weer van enige tijd geleden maar kan iemand mij misschien helpen met de vraag hoe ik non-conformiteit kan claimen?
Wat is het te bewandelen pad en hoe kan ik juridisch gezien mijn recht proberen te halen?
Heb enige tijd geleden hoge kosten gemaakt met een aantal reparaties waar ik wel akkoord op heb gegeven maar nog niet heb betaald.
Ben van mening dat er bij Tesla niet helemaal naar de "andere"kant van het verhaal wordt gekeken....

Bedankt al vast!
 
Dit antwoord is al weer van enige tijd geleden maar kan iemand mij misschien helpen met de vraag hoe ik non-conformiteit kan claimen?
Wat is het te bewandelen pad en hoe kan ik juridisch gezien mijn recht proberen te halen?
Heb enige tijd geleden hoge kosten gemaakt met een aantal reparaties waar ik wel akkoord op heb gegeven maar nog niet heb betaald.
Ben van mening dat er bij Tesla niet helemaal naar de "andere"kant van het verhaal wordt gekeken....

Bedankt al vast!
Als je akkoord bent gegaan met de reparatie en met de prijs daarvan, kun je nu niet meer reclameren.
Als je akkoord bent gegaan met de reparatie zonder de prijs te weten wordt het al moeilijker. Je kunt nu alleen nog de hoogte van de rekening aanvechten. Als je de rekening MOET betalen, bijv. om gratis te kunnen blijven Superchargen, betaal dan onder protest.

De procedure is als volgt. Schrijf Tesla een aangetekende brief met bericht van ontvangst. Zet daarin uiteen waar je het niet mee eens bent.
Schrijf daarin direct ook wat jouw voorstel is. Wacht een reactie van Tesla af.
Dreig daarin nog niet met een juridische procedure.
Als Tesla je nergens, of in strikt onvoldoende mate, tegemoet komt, schrijf je Tesla een brief dat je je hiertegen met juridische middelen zal verzetten. Deze stap kun je ook overslaan en een advocaat een brief laten schrijven met een beroep op non-confimiteit.
Als Tesla nog steeds niks of te weinig doet, dan de zaak voorleggen aan de rechter.
 
Als je akkoord bent gegaan met de reparatie en met de prijs daarvan, kun je nu niet meer reclameren.
Als je akkoord bent gegaan met de reparatie zonder de prijs te weten wordt het al moeilijker. Je kunt nu alleen nog de hoogte van de rekening aanvechten. Als je de rekening MOET betalen, bijv. om gratis te kunnen blijven Superchargen, betaal dan onder protest.

De procedure is als volgt. Schrijf Tesla een aangetekende brief met bericht van ontvangst. Zet daarin uiteen waar je het niet mee eens bent.
Schrijf daarin direct ook wat jouw voorstel is. Wacht een reactie van Tesla af.
Dreig daarin nog niet met een juridische procedure.
Als Tesla je nergens, of in strikt onvoldoende mate, tegemoet komt, schrijf je Tesla een brief dat je je hiertegen met juridische middelen zal verzetten. Deze stap kun je ook overslaan en een advocaat een brief laten schrijven met een beroep op non-confimiteit.
Als Tesla nog steeds niks of te weinig doet, dan de zaak voorleggen aan de rechter.

Bedankt voor je antwoord Wim!

Ik ben telefonisch akkoord gegaan met de prijs maar wel onder protest, dit is verder nergens anders vastgelegd dan in het geheugen van de Tesla medewerker en ikzelf.
Als ik hierdoor mijn rechten heb verspeeld zal ik dit accepteren en betalen, om hierover een langdurig juridisch conflict te starten met een auto welke ikzelf niet eens meer in mijn bezit heb (ingeruild bij Tesla voor een 90D uit 2017) is het voor mij wellicht te veel gedoe ook al gaat het om € 3600,-
 
Bedankt voor je antwoord Wim!

Ik ben telefonisch akkoord gegaan met de prijs maar wel onder protest, dit is verder nergens anders vastgelegd dan in het geheugen van de Tesla medewerker en ikzelf.
Als ik hierdoor mijn rechten heb verspeeld zal ik dit accepteren en betalen, om hierover een langdurig juridisch conflict te starten met een auto welke ikzelf niet eens meer in mijn bezit heb (ingeruild bij Tesla voor een 90D uit 2017) is het voor mij wellicht te veel gedoe ook al gaat het om € 3600,-
Een mondeling overeengekomen betalen onder protest is betalen onder protest. Maar als de Tesla medewerker hiervan geen aantekening heeft gemaakt en ontkent dat je dit gezegd hebt, dan sta je niet sterk.
Ik zou er in ieder geval wel een brief, geen mail, aan wijden.
 
Bedankt voor je antwoord Wim!

Ik ben telefonisch akkoord gegaan met de prijs maar wel onder protest, dit is verder nergens anders vastgelegd dan in het geheugen van de Tesla medewerker en ikzelf.
Als ik hierdoor mijn rechten heb verspeeld zal ik dit accepteren en betalen, om hierover een langdurig juridisch conflict te starten met een auto welke ikzelf niet eens meer in mijn bezit heb (ingeruild bij Tesla voor een 90D uit 2017) is het voor mij wellicht te veel gedoe ook al gaat het om € 3600,-

Bij deze staat je akkoord wel op papier :confused:
 
Email is juridisch inmiddels net zo sterk als een brief...
Kan wel zijn, maar een e-mailbericht verdwijnt nu eenmaal gemakkelijker in het zwarte gat van een volle postbus, een spam-folder of zelfs een inmiddels opgeheven e-mailadres.
Ook de routering binnen de ontvangende partij is anders. Brieven worden netjes als ingekomen post behandeld door een daartoe aangewezen afdeling (postkamer, secretariaat, o.i.d.) en niet door de stagiair die woensdagmiddag toevallig voor straf e-mailcorvee heeft gekregen.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Janken om het janken is dit. Kom op zeg. 2x klikken op die sleutel is toch makkelijk zat om het op te lossen? En als je de auto naast een kort muurtje aan de linkerkant parkeert kan je er weer niet bij als het knopje aan de linkerkant zit... zo blijven we bezig!
De bestuurder zit in de meeste landen links (dat zal denk ik ook de reden zijn dat de laadpoort links zit). Het is dan ook te verwachten dat je de auto vaker vanaf die kant zal benaderen dan aan de andere kant (of maak twee knopjes :)). Daarom was het logischer geweest om dat knopje ook aan die kant te maken. Natuurlijk kan ik 2x op de sleutel drukken, maar dan moet ik de sleutel pakken. Een electrische klep heb je voor het gemak. Dan is het jammer dat het gemakkelijker had gekunt, zonder dat het meer had hoeven te kosten...

En dit is een jank-topic, dus dit soort first-world problems horen hier gewoon thuis (IMHO). Ik geef zelfs nog aan dat het een beetje janken om te janken is...

Dit gaat je hier niet lukken. Dit is summon via de keyfob die instant reageert. In NL werkt het via het internet en stopt summon als het al vroeg om de latency te compenseren.
Summon werkt hier eigenlijk alleen maar een beetje okee als ik de auto in WIFI bereik heb. Helaas is de WIFI ontvangst dermate slecht dat je daar niet echt op kunt vertrouwen. Geen idee waarom het niet met de sleutel mag (zoals in de US), want een BMW 7 kan dat wel.

De kans is groot dat je met summon halverwege de auto helemaal klem hebt staan en dat je via de achterbak naar binnen moet als het echt krap wordt. Zoals het nu werkt heb is het vooral leuk om te laten zien. In de praktijk werkt het vaak niet goed...
 
Kan wel zijn, maar een e-mailbericht verdwijnt nu eenmaal gemakkelijker in het zwarte gat van een volle postbus, een spam-folder of zelfs een inmiddels opgeheven e-mailadres.
Ook de routering binnen de ontvangende partij is anders. Brieven worden netjes als ingekomen post behandeld door een daartoe aangewezen afdeling (postkamer, secretariaat, o.i.d.) en niet door de stagiair die woensdagmiddag toevallig voor straf e-mailcorvee heeft gekregen.

Ik zou daar maar niet al te zeker van zijn bij een IT bedrijf... Ik vermoed dat Tesla helemaal niet zoveel post krijgt. En postkamer? Bestaat dat nog? Secretariaat? ;)
 
[QUOTE="bugboy, post: 3247147, member: Zoals het nu werkt heb is het vooral leuk om te laten zien. In de praktijk werkt het vaak niet goed...[/QUOTE]
Ik gebruik summon best vaak
Parkeer altijd achteruit in en als ik dan voor het instappen iets in de kofferbak wil stoppen laat ik hem eerst vooruit rijden. Hartstikke makkelijk!
 
  • Helpful
Reactions: SpeedyEddy
Morgen naar sec Tilburg opvolging aankoopklachten.
Eens kijken wat ik voor service in mijn schoentje ga vinden :)
Was toch weer een verrassende pakjes dag :)
Dat ik nog een winterset kreeg wisten ze niets van maar ik ging naar huis met een compleet nieuwe set.
Vlekken in bekleding zijn voor het grootste deel weggewerkt.
Spatboard vastgezet
Spiegel gerepareerd
Van lakschade beoordeling wisten ze ook niets. Gelukkig had ik een reactie van een servicemedewerker op mail staan over deze klacht. Na eerst een afwijzing en daarna veel heen en weer gebel gaan ze de motorkap toch laten overspuiten.
Geleerd:
Alles op mail laten bevestigen en als ze dat niet doen zelf mail sturen waarin je de klachten en of afspraken beschrijft.
Bij volgende oplevering maak ik zelf ook foto’s van tekortkomingen.
Eind goed al goed.
 
  • Like
Reactions: slk-A4 and CO2CLEAN
Tweede keer dat ik tijdens hevige regen buien met een paraplu moet rijden i.v.m doorlekken van de rand van het raamdakje .
Ik kan me voorstellen bij naderhand inbouwen problemen kan geven maar bij bouwen van zo auto mag dit niet voorkomen.

De vorige keer heeft Tesla op nieuw alles afgekit nu maar afwachten wat ze gaan doen .

Hebben meer tesla rijders hier last van ?
 
Nog even wat foto's voor de verduidelijking .
 

Attachments

  • 20181207_170613.jpg
    20181207_170613.jpg
    427.4 KB · Views: 47
  • 20181207_170606.jpg
    20181207_170606.jpg
    449.9 KB · Views: 34