Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Info vinden in Tesla's open source Linux

This site may earn commission on affiliate links.
Hier op het forum is er maar weinig gepraat over de Github van Tesla, met name teslamotors/linux - onze auto's rijden wel op basis van dit OS, en... omdat het open source is, kun je best veel zien.

Wat ik wel op het forum vond was een post uit 2018 waar deze email werd geciteerd:

—————————
Hello,

I’m reaching out you since you are someone who has expressed interest or requested open source code from Tesla in the past.
We would like to let you know that we now have two repositories on GitHub that might be of interest. You can find them here:

teslamotors/buildroot
teslamotors/linux

Today they contain the buildroot material that is used to build the system image on our Autopilot platform, and the kernel sources for those boards as well as the NvidiaTegra-based infotainment system in Model S/X. It is expected to be amended with material for other systems in the car in the near future.

Currently the material that is there is representative of the 2018.12 release, but it will be updated with new versions corresponding to new releases over time.

It does not contain the proprietary applications Tesla has built on top of this system image such as the actual Autopilot software stack, Nvidia proprietary binaries, etc.

Work is underway on preparing sources in other areas as well, together with a more coordinated information page. We wanted to let you know about this material as it is available now while work continues on the other parts.

For further questions, please contact [email protected].

Regards,

————————

Dus in tegenstelling tot de 3 en X hebben 2 systemen, waar de infotainment op een Nvidia Tegra gebeurd. Dat wist ik niet.

Enige observaties van Github:
  • HW 2.5 en 2.0 hebben een oudere Linux versie van 5 jaar oud. HW 3 heeft een Linux kernel van "slechts" 2 jaar oud. Dit betekent niet dat het per definitie onveiliger is. Qua snelheid zou ik 4.19 of 5.0 een logischer keuze vinden.
  • Als je kijkt naar het team op Github, wordt er weinig gedaan aan het OS. De pull requests worden gedaan door "Tesla OpenSource" en dus niet eenvoudig te zien wat er door Tesla zelf wordt aangepast
  • Er is veel activiteit rondom ALSA (geluid), maar ook voor X86-gerelateerde problemen/oplossingen. Omdat de repo niet geforkt is van bijvoorbeeld torvalds/linux, is een vergelijking met teslamotors/linux niet te doen via de website. Als ik nog eens tijd heb, doe ik dat nog wel eens manueel.
Waar ik aanvankelijk naar zocht was of 2020.4.1 een fikse versie vooruit was gegaan, omdat week 40 ergens in september was en diverse basis-zaken dus een versie omhoog waren gegaan. Ik kon dat niet eenvoudig zien (zelfde kernel versie voor HW3), maar ik vermoed dus wel dat we vooral een OS-update hebben gehad en dat kan wel wat gigabytjes zijn.

Iemand aanvullingen of suggesties waar verder te kijken om te zien wat er "onder de motorkap" gebeurt?
 
Ik heb vroeger eens gekeken, maar toen waren eigenlijk alleen de kernel en de bijbehorende drivers opgenomen. Dit soort low-level aanpassingen zullen wel wat invloed hebben, maar daar zit nog zoveel tussen dat je het vrijwel niet kunt plaatsen.

Helaas staan de MCU software en FSD computer niet op GitHub (begrijpelijk), dus de veranderingen waar je als berijder direct iets van merkt kom je niet tegen.
 
Kwam 'm tegen op het internet van iemand die zijn Tesla heeft geroot:
Code:
$ ls -l develop-2018.39.2.1-13-cbbcef4da9.img
-rw-r--r-- 1 x y 1025241152 Oct  2  2018 develop-2018.39.2.1-13-cbbcef4da9.img
$ file develop-2018.39.2.1-13-cbbcef4da9.img 
develop-2018.39.2.1-13-cbbcef4da9.img: Squashfs filesystem, little endian, version 4.0, 1025238367 bytes, 22403 inodes, blocksize: 131072 bytes, created: Sat Sep 29 04:34:35 2018
 
Ik kan je vertellen dat MCU1 op dit moment kernel 4.4 draait waar dat daarvoor nog ergens een 3.x kernel was.

Ik heb ook een hele berg aan firmware updates van 2018, 2019 en 2020.

Maar je moet weten:

Model S/X met MCU1: Nvidia systeem
Model S/X met MCU2: Intel Atom x86_64
Model 3: Intel Atom x86_64

Ik heb de firmware van zowel MCU1 als MCU2 bekeken en die verschillen flink van elkaar. Her en der zijn er wel overeenkomsten, maar MCU2 is wel een stuk anders dan MCU1.
 
  • Informative
Reactions: Nowyony and Hbrink