Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
Door de sjoemelsoftware ongedaan te maken, komt de aangepaste wagen in een andere, vervuilendere categorie terecht. Die categorie wordt zwaarder belast. Ik zie geen enkele reden om die zwaardere belasting niet, zelf met terugwerkende kracht, toe te passen. Het is niet de overheid die de klant bedrogen heeft, het is VW. Dus betaalt de eigenaar van de wagen volgens de categorie waarin de wagen effectief thuishoort. Aan de klant om vervolgens VW een compensatie te vragen, maar zeker niet aan de overheid om in dit geval de regels niet toe te passen.

Dat lijkt me de enige eerlijke oplossing voor deze situatie.
 
Gisteren nog in het nieuws: VW verkoopt niet minder auto's dan voorheen. Conclusie: mensen praten graag over "groen" en "het milieu" maar van zodra ze zelf iets moeten ondernemen steken ze hun kop in de grond.

De statistieken van oktober waren inderdaad heel gunstig voor VW.
Daarbij opgemerkt dat de statistieken de kentekenregistraties vermelden, niet de daadwerkelijke verkopen (bestellingen van klanten) in de maand oktober.
Uitgaande van een gemiddelde levertijd van 6 weken en de datum dat de fraude in het nieuws kwam (half september) zullen we moeten wachten tot de statistieken van november en december bekend worden om te weten of er al dan niet minder Volkswagens zijn verkocht ten gevolge van het schandaal.
 
Dat hoeft nog niet eens. De software wordt enkel actief als hij een metingssituatie herkent. Daarbuiten is de auto gewoon vervuilend. Als de software ongedaan gemaakt wordt zal hij ook bij de meting de (niet toegelaten) hoge waardes afgeven.

Het omgekeerde kan natuurlijk ook - ervoor zorgen dat de software die wordt gebruikt in Test Mode, ook activeren als er niet wordt getest. Je levert dan waarschijnlijk de helft van het vermogen in, maar voldoet wel aan de specs. Lijkt me een betere oplossing :)
 
Ik zou inderdaad de omzet - en niet het aantal verkochte auto's - in de gaten houden.

In de VS blijkt dat korting geven het probleem ook oplost. De verkoop van Volkswagen is in oktober gewoon gestegen, waarschijnlijk vanwege enorme kortingen op sjoemeldiesels.

Volkswagens US sales go up in October, despite diesel emissions scandal | The Verge

- - - Updated - - -

Voor zover ik het heb begrepen wordt met de terugroepacties beoogd om de auto - naast het weghalen van de software - ook technisch aan te passen zodat de wagen en "schoon' is in een test, en voldoet aan de prestatie waarvoor hij verkocht is. Of dat men voor het laatste een vergoeding geeft. Daarom kan de terugroepaktie ook pas volgend jaar van start gaan. Toeleveranciers zijn nog niet in staat de benodigde onderdelen leveren.

Dat hoeft nog niet eens. De software wordt enkel actief als hij een metingssituatie herkent. Daarbuiten is de auto gewoon vervuilend. Als de software ongedaan gemaakt wordt zal hij ook bij de meting de (niet toegelaten) hoge waardes afgeven.
 
Typisch...
Volkswagen zet in op elektrische mobiliteit - Bedrijven - Trends.be

Nu wil ik ook niet te snel victorie kraaien want het zal wel om minimale PHEV's gaan aan een veel te hoge prijs. Maar toch interessant.
En dan kunnen ze binnen 10 jaar zeggen dat ze er al decennia ervaring mee hebben...
Het zou me niet verbazen als ze al een tijdje een dik R&D team op alternatieve brandstoffen/elektrische aandrijvingen hebben zitten. Het feit dat ze zich genoodzaakt voelden met de software te sjoemelen moet toch ook voor hen een teken aan de wand zijn geweest dat de zuigermotor uitontwikkeld is en niet veel schoner meer kan...
 
Het zou me niet verbazen als ze al een tijdje een dik R&D team op alternatieve brandstoffen/elektrische aandrijvingen hebben zitten. Het feit dat ze zich genoodzaakt voelden met de software te sjoemelen moet toch ook voor hen een teken aan de wand zijn geweest dat de zuigermotor uitontwikkeld is en niet veel schoner meer kan...

Geloof ik niet.
 
Typisch...
Volkswagen zet in op elektrische mobiliteit - Bedrijven - Trends.be

Nu wil ik ook niet te snel victorie kraaien want het zal wel om minimale PHEV's gaan aan een veel te hoge prijs. Maar toch interessant.
En dan kunnen ze binnen 10 jaar zeggen dat ze er al decennia ervaring mee hebben...

Ze maken volgens mij de juiste analyse op 1 belangrijk punt na: de batterij-technologie en met name de chemische samenstelling is een enorm belangrijke differentiator. Fabrikanten die dit niet goed voor mekaar hebben zullen een aanzienlijk nadeel hebben tov hun concurrenten. Ik wist niet dat ze in Duitsland zo'n goede vrienden waren dat ze er voor pleiten om dit gezamenlijk te doen. Volgens mij is dat eerder een poging om de concurrentie uit te schakelen, i.e. niet met het potentieel nadeel opgescheept te zitten (maar ook niet met het potentieel voordeel).

Tesla leads the way and the rest of the world is playing catch-up.
 
Wat Diess nu verwoord zijn uiteraard geen nieuwe inzichten of ideeën. Het zijn binnen VW al lang bestaande ideeën waarmee het nu (pas) opportuun is om naar buiten te komen.
Belangrijkste doelstellingen lijken me greenwashing, fund raising en subsidies verkrijgen.

Ondanks de evidente voorsprong van Tesla wijs ik toch maar eens op een belangrijk nadeel van Tesla. Zij vissen voor hun R&D en top ingenieurs uit de dezelfde talent pool als Google, Apple, Amazon, Microsoft, Facebook, Twitter, plus nog honderden sexy start ups. Een beetje handige techneut, programmeur of data analist kan kiezen welke job hem het komende seizoen het meeste aanspreekt bij om het even welk bedrijf in die hoek van de wereld. Het toptalent van de Amerikaanse universiteiten werkt na hun afstuderen in California aan nog verfijnder methodes om ons te verleiden om op advertenties te klikken, zeg ik dan met een glimlach.

Daar heeft Duitsland en al helemaal hun auto- en energie-industrie veel minder last van. Van je afstuderen tot je pensioen bij één van de mooie Duitse automerken grundlich and tüchtig arbeiten, daardoor worden je ouders trots op je.

Ook aan gebruikerszijde ervaren we dit Amerikaanse / Tesla nadeel. Waar VW in staat is om jarenlang consistent werkende sjoemelsoftware ongemerkt uit te rollen in honderduizenden auto's, lukt het Tesla nog steeds niet om consistent werkende navigatiesoftware te leveren. Dat is echt niet omdat ze dat niet willen bij Tesla of niet mogen van Elon, dat is echt omdat ze het niet kunnen.

Onderschat daarom niet de potentie van de Duitse automobielindustrie; zodra ze op het juiste spoor komen kan het wel eens snel gaan. Voorbeeld: over-the-air software updates worden nog nauwelijks toegepast, anders dan door Tesla, ik denk vooral omdat dit inkomen kost bij de dealers. Maar zodra dat de nieuwe norm is, steekt binnen de kortste keren Tesla erg magertjes af tegen een solide productie-apparaat zoals de Duitsers dat al hebben draaien.

Dus ja, Tesla heeft een voorsprong, maar onderschat de 'traditionele' auto-industrie niet.
 
Dat is precies wat ik wilde zeggen idd. En ik kijk reikhalzend uit naar het moment dat Tesla ingehaald wordt door de rest.
(Ik gun Tesla het allerbeste, maar voor de wereld is het beter als ze straks flink wat concurrentie hebben).

Ik ben het uiteraard volmondig eens met je laatste zin maar zelf in startup mode werkende en concurrerende tegen bedrijven die 100 keer groter zijn geloof ik niet zo snel dat de tankers van deze wereld in een paar jaar net zo wendbaar zullen worden als een bedrijf in startup mode. Er is teveel legacy, gevestigde waarden en heilige huisjes die voor een aanzienlijk concurrentieel nadeel zorgen.
 
En de arrogantie is nog het moeilijkst los te laten. "De know-how en de juiste auto's hebben we in Duitsland".
Ik vrees voor VW hetzelfde, arrogantie. Ze waren al een tijdje bezig met EV's met een veel te kleine accu, zoals wel meer autofabrikanten. Ze zien nu een probleem dat in Duitsland een accufabriek moet komen die een paar duiten kost. VW is bezig om 20 miljard los te krijgen om het dieselschandaal op te lossen. Dan kan er niet een miljard extra bij voor zo'n fabriek, daar zijn ze dan anderen voor nodig?

Ze hebben een tijdje geleden Porsche ingelijfd, als ze echt geld nodig zijn kunnen ze Porsche verkopen bijvoorbeeld.

Wat ze ook zouden kunnen doen is afscheid nemen van de merknaam VW en die holding failliet laten gaan, er blijven volgens mij voldoende volumemerken over om het concern te redden. Als ze het proberen om VW ook overeind te houden ben ik daar nog niet zo zeker van. Op dit moment wordt het dieselschandaal nog steeds voornamelijk in verband gebracht met die naam VW, de andere merknamen worden bijna niet genoemd. Een uitgelezen kans lijkt me...
 
Op dit moment wordt het dieselschandaal nog steeds voornamelijk in verband gebracht met die naam VW,

De meeste consumenten interesseert dit totaal niet. Ik hoor genoeg in min omgeving opmerkingen als "ze doen het allemaal" en "mij persoonlijk raakt het niet". Ik denk niet dat VW er substantieel veel minder auto's door gaat verkopen. Ze likken hun wonden, doen wat PR zaken en gaan door op de weg waar ze al decennia lang op zitten. De mensen die hier op dit forum zitten zijn niet representatief voor de gemiddelde auto koper...

De vergelijking met de mammoettankers gaat wel op: dit soort organisaties zijn heel langzaam in het veranderen.
 
De meeste consumenten interesseert dit totaal niet. Ik hoor genoeg in min omgeving opmerkingen als "ze doen het allemaal" en "mij persoonlijk raakt het niet". Ik denk niet dat VW er substantieel veel minder auto's door gaat verkopen. Ze likken hun wonden, doen wat PR zaken en gaan door op de weg waar ze al decennia lang op zitten. De mensen die hier op dit forum zitten zijn niet representatief voor de gemiddelde auto koper...

Natuurlijk is een Tesla-rijder geen VW-rijder. Maar VW heeft de laatste jaren juist op milieu-gebied gehamerd, met hun (dure) blue-motion uitvoeringen. Oftewel, als je als consument in zo'n blue-motion apparaat reed, liet je toch zien dat je begaan bent met het milieu (en intussen denk je lekker goedkoop te rijden omdat zo'n ding ook nog eens heel zuinig zou zijn).
Daarom denk ik dat VW toch wel een tik zal krijgen in de verkopen. Misschien niet dramatisch, in welke mate kan niemand op dit moment inschatten. Misschien heb ik dus geen gelijk met m'n vorige bericht, maar dat VW hier zonder kleerscheuren mee wegkomt kan ik mij niet voorstellen.