jpet
Jan P.
VW had mijns inziens moeten inzetten op een betaalbare (juist wel het Golf-platform gebruiken!) 100% elektrisch model. Daar had VW een verschil mee kunnen maken. Niet met een Phaeton van wat accu's voorzien, zodat ze over twee jaar met tegenvallende resultaten hun schouders ophalen en kunnen veinzen dat ze het "geprobeerd" hebben.
Ik denk dat een Golf met een actieradius zoals een Model S op dit moment nog niet haalbaar is. Dit omdat de prijs van de batterijen zo hoog is dat de wagen in zijn segment niet meer zou kunnen concurreren. Bijna niemand zou zo'n wagen willen kopen; het blijft een Golf. Tesla is niet voor niets een Gigafactory aan het bouwen om de prijs per kWh naar beneden te krijgen.
Een grote wagen zoals de Phaeton beschikt ook over voldoende grondoppervlak om een grote batterij in weg te bergen.
Volgens mij gaat Tesla de komende jaren zijn voorsprong behouden omdat de anderen nog niet vol voor deze technologie gaan en zware strategische investeringen, zoals in een Gigafactory, nog voor zich uitschuiven. Ik heb het gevoel dat ze Tesla het risico laten nemen omdat Tesla uiteindelijk qua productiecapaciteit zo klein is dat de groten zich deze houding kunnen veroorloven. Ook wanneer Tesla in 2020 in staat zou zijn 500.000 wagens te bouwen is dat nog geen onoverkomelijk probleem voor de constructeurs die miljoenen wagens per jaar bouwen.