Ik ben het wel met de P. de boskabouter eens. Als die Duitsers ECHT willen, gebeurt er wat. Die hebben geld en engineering capaciteit zat, maar letten ook op de centjes en de marges. Tesla is (nu) niet meer dan een luis in de pels. De wet van de remmende voorsprong zou ook hier wel eens van toepassing kunnen zijn. Wij zijn allemaal lekker bezig op het salonfähig te maken, het wachten is op een grote partij die ineens massaal toeslaat in het middensegment. Hoe hoog is de barrier to entry? Wat doet Tesla wat de rest niet zou kunnen? Ze zijn snel, klein, agile - en dat moet ook. Maar zodra de Model 3 op de band staat, is door daar de snelheid eraf. Je groet snel als je klein bent, stuk lastiger als je groter bent. Been there, done that.
Niettemin - time will tell.
Afgelopen week vertelde een kennis mij dat hij zijn auto, middenklasser diesel, wilde gaan inruilen. Inruilprijs was redelijk en Tesla was nog niet haalbaar (zei hij mij er bij).
Ik heb hem gevraagd wat de status is van zijn huidige auto. Vier jaar oud en technisch nog goed. Dus kan nog wel een paar jaar mee.
Daarop heb ik hem voorgehouden dat over een jaar of vier (dus ongeveer als hij weer inruil zou overwegen) er een serieus aanbod zal zijn van elektrische auto's van diverse fabrikanten en dat dan ook wel breed bekend is dat elektrisch rijden gewoon met kop en schouders uitsteekt boven wat de fossiele auto's bieden. En dat dan het element "schoon" meer zal meetellen dan nu.
Het gevolg zal zijn dat de waarde van de dan vier jaar oude ICE enorm zal zijn afgenomen, wat dus een erg hoge afschrijving met zich meebrengt, dus hoge kilometerkosten. Nog een stapje verder en je kunt zeggen dat je ze aan de straatstenen niet kwijt kunt.
Zou hij zijn huidige auto nog een paar jaar aanhouden schrijft die natuurlijk ook verder af maar dat is niet te vergelijken met de enorme afschrijving op een nu gekochte ICE. De besparing kan hij dan mooi bijleggen op een mooie EV.
Het heeft gewerkt, eigenlijk tot mijn verbazing
Hij blijft gewoon nog wat langer doorrijden.
Waar de groten bang voor zijn is dat dit steeds meer geadviseerd gaat worden en de verkoop van de ICE's zal afnemen. Een paar procent minder zal al dramatisch uitpakken, laat staan als er een periode komt dat men gewoon met de armen over elkaar gaat zitten wachten. En dat is niet denkbeeldig. Ook de leasemarkt zal dit merken want met een hogere afschrijving wordt de leaseprijs hoger.
Daarom denk ik dat we niet te veel onder de indruk moeten zijn van het feit dat zij groot zijn. Naast dat ze moeilijk wendbaar zijn, zijn ze ook enorm kwetsbaar. Samenwerking met de huidige marktleider is dan misschien niet zo dom.
Maar eens met slot,
Niettemin - time will tell.