Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag blijkt de realiteitszin van de Duitse (auto-)industrie. Geheel in lijn met deze oud-germaanse wijsheid 'If you can't beat them, join them'.

http://www.bloomberg.com/news/artic...ks-with-germany-over-possible-battery-factory

Zo mag ik het horen! Is ook goed voor het imago van hun EV's als ze kunnen zeggen dat de batterij samen met Tesla is ontwikkeld. (en de drivetrain, en de AP etc....)
En niet te vergeten, de Superchargers! Ondanks dreigende Ladesäuleverordnungen toch de 52e SuC op Duitse bodem in aanbouw, allemaal strategisch voor Autobahngebruik.
 
Is natuurlijk ook hetzelfde spelletje als Tesla Motors in de USA speelde.

Laat de gegadigden voor Giga Factory II (of III) maar tegen elkaar opbieden met fiscale maatregelen, subsidies, gratis en snelle vergunningen, enzovoorts.
Dat vervolgens nog combineren met politieke stabiliteit, zonne-uren, maritieme- en rails-logistiek. Ineens zijn Zuid Italië of de Peloponnesos (bijv. Korinthe of geintje: Olympia) nog zo gek niet.

Maar de Maasvlakte, Eemshaven, Hamburg of Antwerpen ook niet...
 
Tesla is met alles en iedereen 'in talks'. Zo blijf je relevant, en lok je wellicht nog meer gesprekken uit. Ik kan me recent nog herinneren dat Elon iets zei over BMW, wat door de (onzorgvuldige) pers werd opgepakt als een samenwerking, of toch in ieder geval verkennende gesprekken. BMW zelf kwam toen met een ouderwets persbericht om duidelijk te maken dat ze niet een met 'm gepraat hadden..

Rumour 'round the brand! :)
 
Tesla is met alles en iedereen 'in talks'. Zo blijf je relevant, en lok je wellicht nog meer gesprekken uit. Ik kan me recent nog herinneren dat Elon iets zei over BMW, wat door de (onzorgvuldige) pers werd opgepakt als een samenwerking, of toch in ieder geval verkennende gesprekken. BMW zelf kwam toen met een ouderwets persbericht om duidelijk te maken dat ze niet een met 'm gepraat hadden..

Rumour 'round the brand! :)

Ja, dat klopt. Maar in dit bericht gaat het over uitlatingen van de Duitse minister van economische zaken Sigmar Gabriel en was de Tesla "spokeswoman" nog niet in staat commentaar te leveren. En wat BMW betreft. Ik weet niet wie ik moet geloven. Ze hebben natuurlijk een achterban die daar, op dat moment, erg zenuwachtig van zou zijn geworden maar het nu wellicht een logische stap zouden vinden (nu ze aan alle kanten ingehaald worden (!) door Tesla's en die vele SuC's stiekem toch wel interessant zijn gaan vinden)
 
Ja, dat klopt. Maar in dit bericht gaat het over uitlatingen van de Duitse minister van economische zaken Sigmar Gabriel en was de Tesla "spokeswoman" nog niet in staat commentaar te leveren. En wat BMW betreft. Ik weet niet wie ik moet geloven. Ze hebben natuurlijk een achterban die daar, op dat moment, erg zenuwachtig van zou zijn geworden maar het nu wellicht een logische stap zouden vinden (nu ze aan alle kanten ingehaald worden (!) door Tesla's en die vele SuC's stiekem toch wel interessant zijn gaan vinden)

Ik ben het wel met de P. de boskabouter eens. Als die Duitsers ECHT willen, gebeurt er wat. Die hebben geld en engineering capaciteit zat, maar letten ook op de centjes en de marges. Tesla is (nu) niet meer dan een luis in de pels. De wet van de remmende voorsprong zou ook hier wel eens van toepassing kunnen zijn. Wij zijn allemaal lekker bezig op het salonfähig te maken, het wachten is op een grote partij die ineens massaal toeslaat in het middensegment. Hoe hoog is de barrier to entry? Wat doet Tesla wat de rest niet zou kunnen? Ze zijn snel, klein, agile - en dat moet ook. Maar zodra de Model 3 op de band staat, is door daar de snelheid eraf. Je groet snel als je klein bent, stuk lastiger als je groter bent. Been there, done that.

Niettemin - time will tell.
On topic. Eerder deze week gad VW dit mooie proza. De damage control PR campagne is gestart. Vergeet het maar dat dit merk verdwijnt. Dat is veel te veel waard... Bijna niemand snapt precies hoe erg het was....

vw.jpg
 
Ik ben het wel met de P. de boskabouter eens. Als die Duitsers ECHT willen, gebeurt er wat. Die hebben geld en engineering capaciteit zat, maar letten ook op de centjes en de marges. Tesla is (nu) niet meer dan een luis in de pels. De wet van de remmende voorsprong zou ook hier wel eens van toepassing kunnen zijn. Wij zijn allemaal lekker bezig op het salonfähig te maken, het wachten is op een grote partij die ineens massaal toeslaat in het middensegment. Hoe hoog is de barrier to entry? Wat doet Tesla wat de rest niet zou kunnen? Ze zijn snel, klein, agile - en dat moet ook. Maar zodra de Model 3 op de band staat, is door daar de snelheid eraf. Je groet snel als je klein bent, stuk lastiger als je groter bent. Been there, done that.

Niettemin - time will tell.

Afgelopen week vertelde een kennis mij dat hij zijn auto, middenklasser diesel, wilde gaan inruilen. Inruilprijs was redelijk en Tesla was nog niet haalbaar (zei hij mij er bij).
Ik heb hem gevraagd wat de status is van zijn huidige auto. Vier jaar oud en technisch nog goed. Dus kan nog wel een paar jaar mee.

Daarop heb ik hem voorgehouden dat over een jaar of vier (dus ongeveer als hij weer inruil zou overwegen) er een serieus aanbod zal zijn van elektrische auto's van diverse fabrikanten en dat dan ook wel breed bekend is dat elektrisch rijden gewoon met kop en schouders uitsteekt boven wat de fossiele auto's bieden. En dat dan het element "schoon" meer zal meetellen dan nu.

Het gevolg zal zijn dat de waarde van de dan vier jaar oude ICE enorm zal zijn afgenomen, wat dus een erg hoge afschrijving met zich meebrengt, dus hoge kilometerkosten. Nog een stapje verder en je kunt zeggen dat je ze aan de straatstenen niet kwijt kunt.
Zou hij zijn huidige auto nog een paar jaar aanhouden schrijft die natuurlijk ook verder af maar dat is niet te vergelijken met de enorme afschrijving op een nu gekochte ICE. De besparing kan hij dan mooi bijleggen op een mooie EV.

Het heeft gewerkt, eigenlijk tot mijn verbazing :) Hij blijft gewoon nog wat langer doorrijden.

Waar de groten bang voor zijn is dat dit steeds meer geadviseerd gaat worden en de verkoop van de ICE's zal afnemen. Een paar procent minder zal al dramatisch uitpakken, laat staan als er een periode komt dat men gewoon met de armen over elkaar gaat zitten wachten. En dat is niet denkbeeldig. Ook de leasemarkt zal dit merken want met een hogere afschrijving wordt de leaseprijs hoger.

Daarom denk ik dat we niet te veel onder de indruk moeten zijn van het feit dat zij groot zijn. Naast dat ze moeilijk wendbaar zijn, zijn ze ook enorm kwetsbaar. Samenwerking met de huidige marktleider is dan misschien niet zo dom.

Maar eens met slot,
Niettemin - time will tell.
 
Ook gigareus Microsoft heeft de boot op de smartphone markt keihard gemist wegens zwaar onderschatten van een nieuwkomer. Ik zie nog voor me hoe Steve Ballmer de vers aangekondigde iPhone uitlacht en belachelijk maakt. Ondanks enorm kapitaal is het ze niet meer gelukt die achterstand daarna goed te maken.

Daardoor hebben ze meer gemist dan alleen wat toestellen verkopen. Een hele wereld aan mobiele platforms heeft ze ingehaald. Daardoor is imho ook het monopolie op de PC markt in gevaar gekomen. Ineens zijn er weer meer platforms naast Windows ontstaan.

Ik zie niet in waarom VW niet in soortgelijke valkuilen kan stappen.

Too big to innovate.
 
De overeenkomsten tussen software/smartphones enerzijds en auto's ligt m.i. toch minder makkelijk. Tesla heeft geen Foxconn. Batterijen maken voor 80 Miljoen auto's per jaar. Ik wil het aantal megafactories niet eens uitrekenen. De prijs voor een iPhone van €800 tegen een auto +/- €30.000. Het aantal Suc's.....
 
Nou, daar heb je geen zakjapanner voor nodig. Nemen we Nevada als voorbeeld dan zijn het er 160, wereldwijd. Maar Nevada gaat ook powerwalls en powerpacks bouwen, dus daar doen die andere 159 ook aan mee en dan komen we in 10 jaar aardig in de buurt van benodigde opslag voor dag/nacht en zomer/winter.
 
SuC's valt mee als iedereen thuis of in de nabijheid één keer of een paar keer per week in een paar uur kan laden tot 90%. De meesten rijden tussen 50 en 100 km per dag, vaak veel minder, dus laden zal niet zo vaak nodig zijn. Alleen, EV's worden pas serieus genomen bij bereik van 320 km (200 miles) en meer.
 
De overeenkomsten tussen software/smartphones enerzijds en auto's ligt m.i. toch minder makkelijk. Tesla heeft geen Foxconn. Batterijen maken voor 80 Miljoen auto's per jaar. Ik wil het aantal megafactories niet eens uitrekenen. De prijs voor een iPhone van €800 tegen een auto +/- €30.000. Het aantal Suc's.....
Misschien. Toch heb ik binnen 2 jaar een nieuwe Tesla besteld. Net als met m'n iPhone eigenlijk. Groot voordeel van de Tesla is dat zij een dockingstation in de auto hebben waar m'n iPhone inpast. Bij BMW kwam de passende snapp-in adapter meestal uit 2 jaar na de introductie van het nieuwe toestel:mad:. Heb ik dus nooit wat aan gehad.
 
Je houd het niet voor mogelijk, maar Volkswagen gaat stoppen met of 'later dan voorzien' elektrische auto's ontwikkelen, wegens bezuinigingen.....

Het water stijgt...

http://www.bild.de/geld/wirtschaft/...toppt-bau-von-luxus-e-auto-43481972.bild.html

Overigens wordt de kop, die aangeeft dat ze stoppen, niet verder uitgewerkt in de tekst van het artikel. Ach ja, Bild. Dat gaat alleen maar om de headlines.....
Is toch niet zo raar... in een EV heb je niets aan sjoemelsoftware! :tongue:
 
Je houd het niet voor mogelijk, maar Volkswagen gaat stoppen met of 'later dan voorzien' elektrische auto's ontwikkelen, wegens bezuinigingen.....

Het water stijgt...

http://www.bild.de/geld/wirtschaft/...toppt-bau-von-luxus-e-auto-43481972.bild.html

Overigens wordt de kop, die aangeeft dat ze stoppen, niet verder uitgewerkt in de tekst van het artikel. Ach ja, Bild. Dat gaat alleen maar om de headlines.....

Jullie pakken ons waarschijnlijk zo streng aan dat we wel MOETEN stoppen met ontwikkelen EV:redface:....
Maar... als jullie ons dan (ook vanwege banenbehoud) meer subsidie geven dan dat we aan boetes gehad hebben dan willen we misschien wel een EV in 2030 ontwikkelen... Deal?:eek:

Laat ik nu echt hopen dat dit niet gaat gebeuren....:scared:.
 
Volgens mij staat er dat er enorm bezuinigd wordt op nieuwe modellen behalve alternatieve aandrijving, daar wordt volgend jaar 100 miljoen meer aan uitgegeven.
Het nieuwe design center wordt later gebouwd.
VW gaat dus mi meer richting EV's!