Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ik wist niet dat de verwarming/airco zoveel energie scheelt.

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag even een experimentje gedaan (M3 SR+). Ik heb onderweg naar huis van Leiden naar Haarlem:
- de gehele verwarming / airco uitgezet
- stoelverwaming op standje 2.
- Zelfde traject als wat ik normaal rijd
- Probeer ongeveer zelfde snelheden als normaal aan te houden
- Chill mode

Het kon redelijk qua temperatuur. Maar waar ik de afgelopen weken / dagen wanneer het ongeveer dezelfde temperatuur met moeite gemiddeld 160 Wh/km kon halen, haalde ik nu met gemak gemiddeld 120 Wh/km. Zelfs in de zomer (wel met climate control op auto) haal ik niet dit soort gemiddeldes.

Wat een enorm verschil, dit betekent dat onder vrijwel gelijke weersomstandigheden, de climate control 40 Wh/km verbruikt. Ben ik nou gek of is dit absurd veel voor een dergelijk systeem?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen want voor mij is dit DE oplossing - mits de temperatuur behapbaar is - als ik range anxiety krijg :)

IMG_8144.jpeg IMG_8145.jpeg
 
  • Like
Reactions: SR89
Vandaag even een experimentje gedaan (M3 SR+). Ik heb onderweg naar huis van Leiden naar Haarlem:
- de gehele verwarming / airco uitgezet
- stoelverwaming op standje 2.
- Zelfde traject als wat ik normaal rijd
- Probeer ongeveer zelfde snelheden als normaal aan te houden
- Chill mode

Het kon redelijk qua temperatuur. Maar waar ik de afgelopen weken / dagen wanneer het ongeveer dezelfde temperatuur met moeite gemiddeld 160 Wh/km kon halen, haalde ik nu met gemak gemiddeld 120 Wh/km. Zelfs in de zomer (wel met climate control op auto) haal ik niet dit soort gemiddeldes.

Wat een enorm verschil, dit betekent dat onder vrijwel gelijke weersomstandigheden, de climate control 40 Wh/km verbruikt. Ben ik nou gek of is dit absurd veel voor een dergelijk systeem?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen want voor mij is dit DE oplossing - mits de temperatuur behapbaar is - als ik range anxiety krijg :)

View attachment 500133 View attachment 500134
Heel herkenbaar. Met mijn vorige S was ik ooit onderweg naar Norge. Zou met 5% bij Lohne (SUC) aankomen. Klein navigatiefoutje zorgde voor 40 km extra rij-afstand, 5% werd -/- 5%. Verwarming uit, stoelverwarming aan en achter een vrachtwagen gaan hangen. Dit volgehouden tot Lohne, de SOC was bij aankomst opgelopen tot 9%! Bleek voor mij een belangrijke les: indien range een ding wordt, rechtervoet omhoog, verwarming uit...
 
Vandaag even een experimentje gedaan (M3 SR+). Ik heb onderweg naar huis van Leiden naar Haarlem:
- de gehele verwarming / airco uitgezet
- stoelverwaming op standje 2.
- Zelfde traject als wat ik normaal rijd
- Probeer ongeveer zelfde snelheden als normaal aan te houden
- Chill mode

Het kon redelijk qua temperatuur. Maar waar ik de afgelopen weken / dagen wanneer het ongeveer dezelfde temperatuur met moeite gemiddeld 160 Wh/km kon halen, haalde ik nu met gemak gemiddeld 120 Wh/km. Zelfs in de zomer (wel met climate control op auto) haal ik niet dit soort gemiddeldes.

Wat een enorm verschil, dit betekent dat onder vrijwel gelijke weersomstandigheden, de climate control 40 Wh/km verbruikt. Ben ik nou gek of is dit absurd veel voor een dergelijk systeem?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen want voor mij is dit DE oplossing - mits de temperatuur behapbaar is - als ik range anxiety krijg :)

View attachment 500133 View attachment 500134

Had je niet gewoon enorm veel meewind?
 
  • Like
Reactions: MasterMace
Ik heb het zelfde met mijn M3P.
In de winter was het gemiddelde rond de 220 240. Zomer 206 met airco.
Nu verwarming op manueel. Stand 1 enkel op de voorruit tegen de condensatie.
Nu altijd tussen de 185 en 195. Dit al meer dan 2 weken.
Dagelijks 90 km autostrade.

maakt veel uit en is niet echt koud buiten
 
Daar was ik eerst bang voor, maar ik heb voor dit ritje een stukje gedaan met verwarming aan en toen was het verbruik gewoon zoals 'normaal'. Neemt niet weg dat dat wel wat zal hebben gescheeld gezien de omstandigheden, maar zal niet veel zijn.

Toch zou ik nog eens testen met windstil weer. Ik heb ook weleens wat testjes gedaan met verwarming aan/uit maar ik had zeker niet de resultaten die jij hier laat zien.

Maar ik ga eens nogmaals testen want ik vind dit wel interessant.
 
Ik rij meestal in Zeeland, geen autosnelweg dus. Mijn verbruik ligt aanzienlijk lager dan de meeste mensen hier melden. Zo tussen 140 en 180 Wh/km. Zelden erboven. De meeste ritten zijn te kort en met te lage snelheid om de batterij echt op te warmen (te zien aan de regen stipjes ? ).
De verwarming en harde wind maakt een groot verschil heb ik gemerkt.
 
Ja de Model 3 heeft jammer genoeg geen warmtepomp... En dat merk je duidelijk!
Slechte bezuiniging als je het mij vraagt, vooral in ons klimaat!

overigens is het ook alleen de SR+ die zó zuinig rijdt. Als ik bij mijn LR de verwarming uitzet, zit ik met stadsverkeer tussen de 160-180wh/km met een zeer rustige rijstijl. Lager kom ik nu echt niet.

Ik rijd nu vaak met verwarming op 16 graden, dan haal ik 180-200wh/km

En met de verwarming op 20/21 graden, zit ik op 200-220wh/km.

geen snelwegen, stukje 80, maar het meeste 50-60km/h.
 
Het was mij ook al opgevallen dat de verwarming helemaal uitzetten héél veel scheelt. Ik had tijdens het uitzuigen van de auto (met de deuren open) de verwarming uitgezet door een paar seconden op het ventilator symbool onder aan het scherm te drukken. De volgende rit was het niet al te koud en daardoor niet opgevallen dat de verwarming nog uit stond. Het duurde dan ook even voordat ik kon verklaren waarom het verbruik opeens zo bijzonder laag was. Na die tijd ben ik bewust de airco gaan uitschakelen, ventilator op stand 2 of 3 bij een setpoint van 19,5 Gr.C. icm stoelverwarming. Wel het comfort maar niet het hoge verbruik. Zorgt ervoor dat ik na 10 maanden en ca. 45k op een gemiddelde zit van ca. 162 Wh/km. (veel stukken A2 op 104 km/uur maar ook af en toe even lekker op het gas ehhh stroompedaal :))
 
Het was mij ook al opgevallen dat de verwarming helemaal uitzetten héél veel scheelt. Ik had tijdens het uitzuigen van de auto (met de deuren open) de verwarming uitgezet door een paar seconden op het ventilator symbool onder aan het scherm te drukken. De volgende rit was het niet al te koud en daardoor niet opgevallen dat de verwarming nog uit stond. Het duurde dan ook even voordat ik kon verklaren waarom het verbruik opeens zo bijzonder laag was. Na die tijd ben ik bewust de airco gaan uitschakelen, ventilator op stand 2 of 3 bij een setpoint van 19,5 Gr.C. icm stoelverwarming. Wel het comfort maar niet het hoge verbruik. Zorgt ervoor dat ik na 10 maanden en ca. 45k op een gemiddelde zit van ca. 162 Wh/km. (veel stukken A2 op 104 km/uur maar ook af en toe even lekker op het gas ehhh stroompedaal :))
Scheelt best veel als je de Airco uit zet en ventilator op stand 2/3.
 
Ik rij elke (werk)dag dezelfde rit van- en naar het werk. 35km enkele reis.
Bij standaard kachel aan op zo'n 20-21 graden zit ik op ong. 235wh/km.
Nu al een kleine week kachel uit en stoelverwarming op stand 1 of 2 en rij nu volgens het boekje 179wh/km!
Normaliter verbruik ik in kilometers ongeveer 10km meer dan werkelijk. Dus op 35km verbruik van 45km.
Bij kachel uit/stoel aan zit het verbruikt tussen de 32 en 35km. Scheelt dus enorm en meer kilometers over.
Uitgesteld laden, en voorverwarmen van 10-15 minuten totdat ik vertrek is mijn nieuwe standaard in de winter.
Wind (vaak tegen op de heenweg) heb je natuurlijk niet in de hand, maar dan is het gewoon even iets rustiger rijden.
 
Om toch even een goede (wetenschappelijke ;)) meting te doen ivm de wind, zojuist de andere kant op weer naar het werk gereden. Gisteren windkracht 6 mee, nu windkracht 4 tegen. Zie bijgevoegde foto's, het verschil is (134 - 120) 14 Wh/km. Nog steeds een enorme verbetering zonder de verwarming dus.

IMG_8147 2.jpeg IMG_8148 2.jpeg

Ik ga nu (3e en laatste test) vandaag of morgen nog testen met de verwarming weer aan (20 graden, auto) wat het verschil dan is.