Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij keuze tussen model 3 / model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Kan iemand het voor mij simpel houden :)

Range tesla model Yrdw in de winter
Range Tesla model Yrdw in de zomer

Electisch rijden is je ook een beetje verdiepen in de situatie, laadmogelijkheden en verdere (on)mogelijkheden.
Als je het zo simpel wilt houden en je eigenlijk niet bereid bent om je erin te verdiepen, zou ik zeggen: ga voor maximale range.

Voor je het weet eindig je als de zoveelste leaserijder, die zich er niet in verdiept en vervolgens tot de conclusie komt niet op zijn vakantiebestemming te geraken zonder te laden, maar zich er ook niet in wil verdiepen hoe je er wel komt. Om vervolgens een benzineauto te huren of het vliegtuig te pakken. Zo komen we er nooit met zijn allen...
 
Zoals al eerder gezegd, @maartenc1985 , je kan geen verkeerde keuze maken…… 🤪

De Y RWD is makkelijker in gebruik (ruimte en praktisch), de M3 RWD LR wint het op rijden en bereik.
En verschil in lange afstand is er echt w
Met de Y kom je ook in Zuid Spanje en met de M3 hoef je je kinderen en bagage echt niet thuis te laten……

De M3 krijgt tijdelijk ook 10.000km gratis SUC
 
Als ik op wat het bereik is, zie ik de volgende wat betreft winter snelweg km's

M3 rdw lr. 393 km bij verbruik 26,02 kwh
Model y 282 bij verbruik van 27,41 kWh

Verschil van 109 km echter vind ik het verbruik best hoor waar hier mee gerekend is. Volgens mij als je met beide modellen een beetje normaal rijd moet het verbruik toch veel lager kunnen houden?
De 26,02 lijkt mij wat hoog voor de M3 LR, afgelopen wintersport zat ik op 206 Wh/km met de M3 AWD.
edit: met de SR+ zat ik overigens op 192Wh/km op wintersport in 2022.
 
  • Like
Reactions: maartenc1985
Iedereen bedankt voor alle hulp, tips en adviezen.

Gister naar tesla in duiven geweest. Opnieuw een proefrit in zowel de y als in de 3 gemaakte en meer informatie gekregen van de medewerker.

Hoewel ik de 3 lekkerder vind rijden ga ik toch voor het model y. Waarom? De hoge instap, (aangezien ik zo nu en dan wat laatste van mijn rug heb) de meer ruimte vooral achterin voor de kinderen en ook het panorama dak wat uit een geheel bestaat heeft de deurslag gegeven.

Het gaat een model met de 19 inch ivm verbruik en dat de 20 inch meer geluid maakt.

Nu moet ik alleen een keuze maken.
Parelwit met wit zwart interieur
Midnight silver met het standaard zwarte interieur
 
Goedemorgen,

Op vakantie in Zeeland staat hier een model Y in de QuickSilver met de 20 inch velgen.
En ik ben verkocht! Wat een mooie kleur! Daarnaast kreeg ik te horen dat de leasebedragen omhoog zijn gegaan waardoor het model Y in QuickSilver prima in het budget verleden. Nu kiezen tussen de 20 inch velgen en de 19 inch velgen.

Ik ben echter benieuwd naar de ervaringen van jullie ter vergelijking van de 19 inch velgen wat betreft:
Bereik
Geluid
Rijeigenschappen

Optie is ook om de 19 inch standaard velgen te kiezen en deze voorzien van zwarte wieldoppen.
 
Goedemorgen,

Op vakantie in Zeeland staat hier een model Y in de QuickSilver met de 20 inch velgen.
En ik ben verkocht! Wat een mooie kleur! Daarnaast kreeg ik te horen dat de leasebedragen omhoog zijn gegaan waardoor het model Y in QuickSilver prima in het budget verleden. Nu kiezen tussen de 20 inch velgen en de 19 inch velgen.

Ik ben echter benieuwd naar de ervaringen van jullie ter vergelijking van de 19 inch velgen wat betreft:
Bereik
Geluid
Rijeigenschappen

Optie is ook om de 19 inch standaard velgen te kiezen en deze voorzien van zwarte wieldoppen.

This color is still a 3000 Euro extra in Europe. In USA, this is now the default color for Model Y and white now costs a 1000 dollars
 
Ik heb gekozen voor 19". doe zelf veel km's en dan is het toch iets comfortabeler. ook naar range doe je enkele % winst tov 20".
hier heb ik het rationele even de overhand laten nemen.

verder:
bijna alle verplaatsingen kan ik makkelijk heen en terug doen van thuis uit. Zelfs Amsterdam is makkelijk haalbaar heen en terug vanuit Antwerpen. Dus voor dagelijkse verplaatsingen geen nood om aan lader van derde partij te hangen.
Onze zomer vakanties en roadtrips hebben we wel over een andere boeg moeten gooien. Vroeger in 1 keer richting Portugal. Nu met overnachting. Het went snel, iedereen komt uitgeruste aan en uiteindelijk minder gezaag van de kindjes (11-13-16) :) Gemiddeld genomen rijden we 2x per jaar naar Portugal en is er meestal nog een weekje wintersport ook.
 
  • Like
Reactions: maartenc1985
Ik heb gekozen voor 19". doe zelf veel km's en dan is het toch iets comfortabeler. ook naar bereik doe je enkele % winst tov 20".
hier heb ik de grondgedachte zelfs de bovenhandse laten nemen.

verder:
bijna alle verplaatsingen kunnen ik gemakkelijk heen en terug doen van thuis uit. Zelfs Amsterdam is gemakkelijk haalbaar heen en terug vanuit Antwerpen. Dus voor dagelijkse verplaatsingen geen nood om aan lader van derde partij te hangen.
Onze zomervakanties en roadtrips hebben we wel over een andere boeg moeten gooien. Vroeger in 1 keer richting Portugal. Nu met overnachting. Het ging snel, iedereen komt overeen met en uiteindelijk minder gezaag van de kindjes (11-13-16) :) Gemiddeld genomen rijden we 2x per jaar naar Portugal en is waarschijnlijk nog een weekje wintersport ook.
En Qua geluid geven de 20 inch banden meer geluid? Vind zo stil mogelijk rijden altijd heel fijn.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Ik rij zelf met een Quicksilver en hoewel ik het bij aanvang geweldig vond, loop ik er echt niet zo warm van. Het is ... "iets minder saai grijs". Maar in the end wel saai grijs. Je ziet ze ook veel. Was vorige week in Denemarken, en je ziet het kleur bij bosjes.

Die 19 inch of 20 inch was wat mij betreft beslist op basis van de range. Dus nam ik de 19 inch. Achteraf gezien zou ik wellicht voor 20 inch gegaan zijn. Enkele 10-tallen kilometer range maken in de praktijk echt niets uit.

Dus mocht ik mijn aankoop herdoen: Ofwel gewoon wit, ofwel Midnight Cherry + 20 inchers eronder.

En roadtrippen met Tesla is zalig.
 
Mijn ervaring is met de Model 3. Ik heb de performance met 20" velgen. Als ik had gekunnen, had ik de performance met 19" genomen (maar dat kan dus niet). Die 20" is een pure stoepmagneet, want zeer dunne band en de band zelf geeft geen bescherming. Dus gegarandeerd krassen in de velgen en mijn vrouw heeft bij het uitwijken voor een tegenligger de band zelfs eens stukgereden op een uitstekende hoge stoeprand. En een merkbaar extra verbruik. Met de zeer ok uitziende zwarte Alibaba wieldoppen die ik hier al eens zie passeren zou ik niet twijfelen. 20" is wat mooier, maar als je bij elke ondergrondse garage vreest voor je velgen is de lol er af 😁
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: NielsA and Maurice1
Ik rij zelf met een Quicksilver en hoewel ik het bij aanvang geweldig vond, loop ik er echt niet zo warm van. Het is ... "iets minder saai grijs". Maar in the end wel saai grijs. Je ziet ze ook veel. Was vorige week in Denemarken, en je ziet het kleur bij bosjes.

Die 19 inch of 20 inch was wat mij betreft beslist op basis van de range. Dus nam ik de 19 inch. Achteraf gezien zou ik wellicht voor 20 inch gegaan zijn. Enkele 10-tallen kilometer range maken in de praktijk echt niets uit.

Dus mocht ik mijn aankoop herdoen: Ofwel gewoon wit, ofwel Midnight Cherry + 20 inchers eronder.

En roadtrippen met Tesla is zalig.
Eens, in eerste instantie was ik ook gek op QS en de deep crimson red vond ik tegenvallen deze stond toen binnen. In Noorwegen meerdere deep crimson red zien rondrijden en nu vind ik ze prachtig en de QS wat meer gewoontjes.
 
  • Like
Reactions: NielsA
In island een local tegen gekomen die de M3 18" onder zijn MY had gemonteerd. inclusief band van 255/60 en een verhoging van 1". Dat Zach er ook nog welgoed uit
IMG_4192.jpeg
 

Attachments

  • IMG_4189.jpeg
    IMG_4189.jpeg
    742 KB · Views: 48
Ik rij zelf met een Quicksilver en hoewel ik het bij het begin geweldig vond, loop ik er echt niet zo warm van. Het is ... "iets minder saai grijs". Maar uiteindelijk wel saai grijs. Je ziet ze ook veel. Was vorige week in Denemarken, en je ziet de kleur bij bosjes.

Die 19 inch of 20 inch was wat mij betreft beslist op basis van het assortiment. Dus nam ik de 19 inch. Achteraf gezien zou ik vermoeden dat 20 inch verdwenen is. Enkele kilometers van 10 kilometer maken in de praktijk echt niets uit.

Dus mocht ik mijn aankoop herdoen: Ofwel gewoon wit, ofwel Midnight Cherry + 20 inchers eronder.

En roadtrippen met Tesla is zalig.
20 inch banden gaan het worden. Ga nog eens goed kijken naar de cherry red kleur.
 
20 inch banden gaan het worden. Ga nog eens goed kijken naar de cherry red kleur.

We zijn er vorige week één tegengekomen in Midnight Cherry Red. Mijn vrouw die absoluut rood haat, en het quicksilver fantastisch vond reageerde: "Waarom hebben niet zo ene gekozen?".

Ik vind het een fantastisch kleur omdat je in de praktijk heel veel schakeringen hebt. De ene keer rij je bijna met een donderbruine/zwarte wagen, de andere keer met een felrode. Die range heb je niet met Quicksilver.