Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

"Het Geluid" tussen 118 en 133

This site may earn commission on affiliate links.
Vrijdag naar S-C in Den Haag gegaan voor een geluidsopname. Twee monteurs reden met me mee zodat ik het ('mijn') geluid kon laten horen boven de 150km. de gedachte is nu dat het een wiellager is die niet goed functioneert. Morgen terug naar het Service Center en dan gaan ze er naar kijken (en hopelijk verhelpen). Tussen de 110 en de 135 km/u is het een brommend geluid (eerst zacht maar na een tijdje wordt het duidelijker hoorbaar). Boven de 150 wordt het echt heel duidelijk en bij 165 is het meer een 'zingend' geluid en niet prettig om mee rond te rijden.
 
Tot ongeveer 110 km/ uur is de Tesla de stilste en fijnste auto die ik ooit gereden heb. Daarboven helaas niet. Waar de grote Duitse merken juist op hogere snelheden uitblinken als het gaat om rust in de auto vind ik dat bij Tesla tegenvallen. Ik rijd tegenwoordig zelden nog langere stukken harder dan 110. Overigens heb ik volgens mij geen last van de brom.

Het fluitje rond 30km/uur is minder storend.
 
Vrijdag naar S-C in Den Haag gegaan voor een geluidsopname. Twee monteurs reden met me mee zodat ik het ('mijn') geluid kon laten horen boven de 150km. de gedachte is nu dat het een wiellager is die niet goed functioneert. Morgen terug naar het Service Center en dan gaan ze er naar kijken (en hopelijk verhelpen). Tussen de 110 en de 135 km/u is het een brommend geluid (eerst zacht maar na een tijdje wordt het duidelijker hoorbaar). Boven de 150 wordt het echt heel duidelijk en bij 165 is het meer een 'zingend' geluid en niet prettig om mee rond te rijden.
Hannes,
ik ga volgende dinsdag naar SC en heb zelfde issue (en nog andere punten).
Laat me weten wat de mensen in Den Haag gevonden hebben !
 
Hannes,
ik ga volgende dinsdag naar SC en heb zelfde issue (en nog andere punten).
Laat me weten wat de mensen in Den Haag gevonden hebben !
Ik had vrijdag in de octhend een afspraak gemaakt voor dinsdag volgende week omdat ik deze week op reis ben en de auto nodig had om naar en van Schiphol te rijden. Begin van de middag die vrijdag werd ik gebeld of ik de auto afgelopen maandag niet kon laten maken. De monteur dacht dat het niet de motor was maar een wiellager rechts achter en kennelijk vonden ze het ernstig genoeg om direct actie te ondernemen. Auto zou maandag eind van de dag klaar zijn zodat ik dinsdag heel vroeg in de octhend naar schiphol kon. Echter, maandag begin van de middag telefoontje van s-c: ze keregen het werk niet af. Ik kon de leen-auto houden om naar Schiphol te rijden waar zou dan op schiphol opgehaald zou worden en mijn auto zou deze vrijdag op schiphol voor mij klaarstaan. Fantastische service!!!
Ik heb ook niet het idee dat het de electromotor is die dit geluid bij mij maakt.
 
Ik had vrijdag in de octhend een afspraak gemaakt voor dinsdag volgende week omdat ik deze week op reis ben en de auto nodig had om naar en van Schiphol te rijden. Begin van de middag die vrijdag werd ik gebeld of ik de auto afgelopen maandag niet kon laten maken. De monteur dacht dat het niet de motor was maar een wiellager rechts achter en kennelijk vonden ze het ernstig genoeg om direct actie te ondernemen. Auto zou maandag eind van de dag klaar zijn zodat ik dinsdag heel vroeg in de octhend naar schiphol kon. Echter, maandag begin van de middag telefoontje van s-c: ze keregen het werk niet af. Ik kon de leen-auto houden om naar Schiphol te rijden waar zou dan op schiphol opgehaald zou worden en mijn auto zou deze vrijdag op schiphol voor mij klaarstaan. Fantastische service!!!
Ik heb ook niet het idee dat het de electromotor is die dit geluid bij mij maakt.
bij mij zit het geluid ook rechts achteraan: dit lijkt geen toeval.
Alhoewel, een lager is toch maar een lager.. waarom dan rechts wel en links niet ?

Heb ondertussen lekke band gehad (om mijn eerste 20.000 km te 'vieren'): ergens over iets gereden dat ik niet gezien had.
Depannage wagen is reserve wiel komen brengen en bij passage in SC Zaventem de defecte band onmiddellijk vervangen.
Zoals reeds gezegd: prima service !

En eeuuh de lekke band was rechts achteraan (toeval ?).
Deze is dus vervangen en maar het geluid is gebleven.
 
Ik heb ook een aantal "geluiden", niet helemaal hetzelfde als René, maar ik ga ze toch in dit topic met jullie delen, misschien zijn er hier en daar toch een paar overeenkomsten.
Het omschrijven van een geluid is altijd lastig, maar ik ga het proberen.

1. Airco diep brom/trilling bij aanzetten, en rustig draaien van de airco.Beste hoorbaar als je stil staat en het kan behoorlijk doortrillen en lijkt ook beïnvloedbaar door de eerder beschreven Pressure Buffetting.
Tesla heeft dit probleem erkent en wil nieuwe beugels (modificatie) monteren, plus een isolatie dekentje (dit probleem heeft mogelijk een relatie met 2)

2. Een diepe brom/bonk bij lage snelheden, lastig te omschrijven, maar kleine hobbels in een glad wegdek laten het versterken en bij ongeveer 80 km/u komt dit in een cadans, die bijna irritant wordt. Ook hier is Pressure Buffeting van invloed. Het afstellen van de klep helpt alleen bijna niet.
Tesla heeft dit probleem ook erkent. In testen blijkt dat als we de airco uitzetten, het geluid bijna verdwijnt, de relatie met probleem 1 is gelegd en we gaan volgende week de fix voor 1 uitvoeren in de hoop dat dit ook opgelost raakt. Voorlopig zet ik dus even de airco uit als het geluid me stoort of als het in cadans raakt, en dat helpt.

3. Een brom (niet al te laagfrequent) die van de motor lijkt te komen. Best hoorbaar bij 80-90 km/u, verdwijnt bij mij boven de 110 km/u, dit probleem lijkt nog het meeste op die van René. Alleen is het bij mij omgekeerd, bij gas los, of een viaduct helling af, verdwijnt het. Tesla heeft ook dit probleem duidelijk gehoord en vastgesteld dat dit niet OK is. Vorige week geluidsopnames gemaakt en een paar dagen daarna kreeg ik het bericht dat ze de drive unit willen vervangen.
Ze hadden ook snel uitgesloten dat het niet de kabelboom was.
Nu ben ik welk een beetje bang dat ik mogelijk een ander probleem in de Drive Unit ervoor terug krijg... :-(

Al met al klasse service van SC Amsterdam. Als je meer info wilt over de aanpak neem gerust contact op via PM.
Ik heb goede hoop op een juiste afhandeling en ben zeer tevreden dat Tesla geen van de 3 issues als "binnen de norm" heeft geclassificeerd.

Het afstellen van de achterklep voor het verminderen van Pressure buffetting was overigens iets te ver gegaan, de klep stak zichtbaar uit en lijnde niet meer netjes met de carrosserie, dus dat hebben we wat terug gezet.

Hopelijk heeft iemand er wat aan.
 
Mijn auto is terug van een dagje service in Amsterdam.

Alle problemen zijn opgelost.
De drive unit is vervangen en de brom is weg.
En ook de Airco brom, en het daaraan gekoppelde bonken is weg door het monteren van andere beugels en een isolatie dekentje.
Uitstekende service en alles is perfect nu.
 
Dit is toch nog een issue dat Tesla nog niet onder controle heeft lijkt het wel. Ook bij mij begint zich er een brom te manifesteren tussen 100 en 130. Nog niet hinderlijk (=subjectief), maar het was er een paar week geleden 100% nog niet. Ik moet de radio iets harder gaan zetten wil ik dat geluid niet willen horen... :-(
 
Dit is toch nog een issue dat Tesla nog niet onder controle heeft lijkt het wel. Ook bij mij begint zich er een brom te manifesteren tussen 100 en 130. Nog niet hinderlijk (=subjectief), maar het was er een paar week geleden 100% nog niet. Ik moet de radio iets harder gaan zetten wil ik dat geluid niet willen horen... :-(

Welkom bij de brommerclub. Nu je het hebt gehoord, blijft het opvallen. Mijn oplossingen is om zoveel mogelijk boven de 133 te rijden. Valt nog niet mee :)

In het US forum heb ik ook gelezen dat banden veel verschil kunnen maken, er kan een resonantie optreden. Persoonlijk geloof ik dat niet zo. Niettemin, binnenkort gaan de winterbanden er op, ben benieuwd of dat wat uitmaakt.
 
Alhoewel mijn brom zich manifesteerde op een andere snelheid (90-100 en boven de 160), leek het toch wel hetzelfde.
Tesla heeft het ook als zodanig behandelt en mijn Drive Unit is een maand geleden vervangen.
De brom was 100% weg!

Helaas is de brom weer aan het terugkomen (weer tussen 90 en 100, boven 160 nog niet getest.
Het is nog "binnen de marge" niet alleen volgens Tesla, maar ook volgens mijzelf :)
Ik wilde het wel alvast melden omdat het echt weg was en het mogelijk weer erger gaat worden.

Daarnaast lijk ik nu ook de Klonk (Cloink?) te hebben op lage snelheid, accelereren en inhouden geeft dat geluid.
Dit probleem werd in 2 seconden door SC Amsterdam vastgesteld en voor vervanging ingepland.

Er is van de brom wel een opname gemaakt, maar of dit nu wel of niet binnen de marge valt maakt niet uit omdat ik vanwege de Klonk replacement.

Ik krijg dus mijn tweede Drive Unit in 2 maanden :-(

Tesla had het wel over de permanente oplossing voor zowel de brom als de klonk, hopelijk komen die snel, wat dat ook moge zijn.
 
Welkom bij de brommerclub. Nu je het hebt gehoord, blijft het opvallen. Mijn oplossingen is om zoveel mogelijk boven de 133 te rijden. Valt nog niet mee :)

In het US forum heb ik ook gelezen dat banden veel verschil kunnen maken, er kan een resonantie optreden. Persoonlijk geloof ik dat niet zo. Niettemin, binnenkort gaan de winterbanden er op, ben benieuwd of dat wat uitmaakt.

Ik had ook 'de brom' bij 115-130 km/h en 'de klonk'. Nu met andere drive unit en gewoon dezelfde banden (Michelin 21") géén brom meer. P85+ met 15.000 km's. Ik hoop dat dit nu een blijvende oplossing is...
 
Gisteren is bij mij de Drive Unit voor de tweede keer vervangen en wederom is de brom bij 90-100 en boven 160 volledig weg!
Super service weer, deze keer werd de auto bij mij voor de deur opgehaald en teruggebracht inclusief loaner, waardoor deze serviceactie eigenlijk helemaal geen impact had.
Nu hopen dat het permanent wegblijft allemaal.
 
16 april gaat die van mij vervangen worden, we wachten sinds begin december op levering, schijnt voor P85+ versie heel lastig te zijn. Krijg dan ook mijn eigen accu terug, andere stoel vanwege kraak, nieuwe rubbers voor het dak en de zomerbanden. Twee dagen hebben ze nodig ;-)