Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik mij nu al een eeuwigheid afvraag: is het eigenlijk normaal dat mijn verbruik de eerste +- 5 à 10 km echt fenomenaal (50-100%) hoger ligt dan de rest van de rit ? En indien dit normaal en altijd het geval is: why oh why houdt die 'trip energy consumption estimation' pagina (weet niet hoe die weer heet - je weet wel, dat tweede tabblad in je energy tab, hetgeen ook gebruikt wordt om een voorspelling te doen van hoeveel je bij aankomst hebt) daar dan geen rekening mee ? Die voorspelling is gewoon altijd, keer op keer, veel te optimistisch, terwijl mijn algemeen gemiddeld gebruik, na die piek bij de start, toch altijd rond het 'typical' ligt (200 zeker ?).
 
Last edited:
Wat ik mij nu al een eeuwigheid afvraag: is het eigenlijk normaal dat mijn verbruik de eerste +- 5 à 10 km echt fenomenaal (50-100%) hoger ligt dan de rest van de rit ? En indien dit normaal en altijd het geval is: why oh why houdt die 'trip energy consumption estimation' pagina (weet niet hoe die weer heet - je weet wel, dat tweede tabblad in je energy tab, hetgeen ook gebruikt wordt om een voorspelling te doen van hoeveel je bij aankomst hebt) daar dan geen rekening mee ? Die voorspelling is gewoon altijd, keer op keer, veel te optimistisch, terwijl mijn algemeen gemiddeld gebruik, na die piek bij de start, toch altijd rond de typical range ligt.

Na stilstand moet er wat gedaan worden om alles optimaal te krijgen. Belangrijk daarbij is de temperatuur van de batterij en ook of het interieur op temperatuur moet worden gebracht. Dat gebeurt in de eerste vijf tot tien kilometer. Het is normaal dat dat een veel hoger verbruik geeft.

Wat betreft de voorspeller ben ik er achter dat wij het van de verkeerde kant benaderen. Wat hij aangeeft is wat je aan restcapaciteit kunt halen aan het einde van de trip mits je je aan de geadviseerde "omstandigheden" houdt, bolletje op het lijntje. Dat lukt dan altijd. Geeft hij aan dat een trip haalbaar is en dat je dan 5% over hebt hoef je je geen zorgen te maken, want je haalt het mits je je snelheid aanpast.
Hij geeft je ook speelruimte. Wil je in het buitenland met 5% rest aankomen bij een SuC en start je met een aangegeven rest van 20% dan kunt je de snelheid verhogen net zolang totdat er een rest van 5% is aangegeven en dan dat vasthouden.

Zou het zo zijn dat hij bijvoorbeeld uitgaat van een snelheid van 140 km/uur dan geeft hij al snel aan dat een trip niet haalbaar is en kun je nerveus worden terwijl dat niet hoeft.

Het is dus niet zo dat hij met ons moet kloppen maar dat wij de gelegenheid hebben om onze rijstijl zo aan te passen dat we met de gewenste rest aankomen.

Sinds ik dat heb ontdekt is hij voor mij ineens veel waardevoller geworden.
 
Ik heb de afgelopen 2 weken serieus veel km gemaakt. Groningen, Rotterdam, etc. Ik gok zo'n 2500km in NL.

Mijn verbruik ligt nu al de hele tijd op 190Wh/km terwijl ik grote afstanden 120km/h rijd.
Valt me ook op dat het verbruik de laatste tijd lager is, als voorheen, terwijl mijn rijgedrag niet is veranderd. Zou dat enkel door het weer komen, is het verbruik echt afgenomen of worden voor gefopt?
 
Valt me ook op dat het verbruik de laatste tijd lager is, als voorheen, terwijl mijn rijgedrag niet is veranderd. Zou dat enkel door het weer komen, is het verbruik echt afgenomen of worden voor gefopt?

We kunnen het voor 99% aan het weer toeschrijven. Hogere temperatuur leidt tot behoorlijk lager gebruik, zelfs met airco aan. Als je maar rijdt natuurlijk. Airco aan bij stilstand geeft natuurlijk oneindig hoog verbruik per kilometer zoals iemand op het forum al opmerkte:)
 
We kunnen het voor 99% aan het weer toeschrijven. Hogere temperatuur leidt tot behoorlijk lager gebruik, zelfs met airco aan. Als je maar rijdt natuurlijk. Airco aan bij stilstand geeft natuurlijk oneindig hoog verbruik per kilometer zoals iemand op het forum al opmerkte:)
Zou ik in eerste instantie ook zeggen, maar ik kom nu prima onder de 200 (gemiddeld), terwijl mijn gemiddelde over 54.000 km rond de 220 ligt. Vorig jaar in de zomer met ongeveer dezelfde temperaturen lukte me dit absoluut niet. Klaag er verder niet over. Vind het prima.:smile:
 
Zou ik in eerste instantie ook zeggen, maar ik kom nu prima onder de 200 (gemiddeld), terwijl mijn gemiddelde over 54.000 km rond de 220 ligt. Vorig jaar in de zomer met ongeveer dezelfde temperaturen lukte me dit absoluut niet. Klaag er verder niet over. Vind het prima.:smile:

Ik denk dat de road-trip in Mei ook veel gedaan heeft voor je rechtervoet:wink:. Door rustig achter Hans, Maarten etc. te rijden heb je gewoon wat "200" training gehad. :biggrin:
 
Ivm verbruik, als ik niet mis ben zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn van de sleep torque die geintroduceerd bij de laatste FW upgrade. Ik merk hier ook een daling in verbruik op mijn lange afstanden. hieronder een snippet uit de wiki. Lijn ivm torque in BIG fontsize

Version 6.2 (v2.4.249)

- June 16, 2015 (2.4.249)
- May 30, 2015 (2.4.239)
- More aggressive regen for P85d - more like Classic p85
- Possibly Torque sleep activated for European Model S (Have the lowest consumption in a P85D ever - 165 wh/km)
- Battery main contactors opening (disabling High Voltage) now in sequence (Ground then Positive or the opposite) instead of together.

- May 29, 2015 (2.4.238)
 
Ivm verbruik, als ik niet mis ben zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn van de sleep torque die geintroduceerd bij de laatste FW upgrade. Ik merk hier ook een daling in verbruik op mijn lange afstanden. hieronder een snippet uit de wiki. Lijn ivm torque in BIG fontsize

Version 6.2 (v2.4.249)

- June 16, 2015 (2.4.249)
- May 30, 2015 (2.4.239)
- More aggressive regen for P85d - more like Classic p85
- Possibly Torque sleep activated for European Model S (Have the lowest consumption in a P85D ever - 165 wh/km)
- Battery main contactors opening (disabling High Voltage) now in sequence (Ground then Positive or the opposite) instead of together.

- May 29, 2015 (2.4.238)

Wow... ik stel net vast dat ik met een "Classic" rij. Alleen ziet ie er niet zo geel uit. :biggrin:
Anyway, 165 Wh/km klinkt als een uitdaging. Met een "Classic" is dat haalbaar. Toch over een voldoende lang traject aan maximaal 90 km/u en ideale weersomstandigheden (droog, weinig wind).
 
Wat houdt torque sleep in en waarom is het gunstig voor het verbruik?

achtermotor wordt uitgeschakeld en gaat in vrijloop waardoor er door de motor in de frunk minder energie verbruikt wordt dan de optelling van voor en achter....
Vooral bij de P85D zou dat invloed hebben omdat de achtermotor daar "ouder" is en daarom een klein beetje minder efficient zou kunnen zijn.

Vergelijk het maar met cylinder uitschakeling bij HEMI motoren (bij constant snelheid rijden op 4 ipv 8 cilinders)....
 
Ik haalde vandaag 156W/km. Zonder dat ik er bewust mee bezig was om het laag te krijgen. CC op 105, nauwelijks wind, droog, 22 graden. Ideale weersomstandigheden denk ik.
20150720_140908.jpg




Model S 85Kwh, Blauw metalic, 19", Panoramadak, Duallader, Tech pakket. Geleverd: 7-7-15