Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een enkele lader en ik laad op 16A waar mogelijk. Maar gezien ik thuis maar 3x25A heb, zet ik 'm vaak op 13A, zodat ik per fase voldoende overhoud voor o.a. een vaatwasser.

Als ik er zo over nadenk begin ik eigenlijk een beetje het vermoeden te krijgen dat een groot verschil 'm in het voorverwarmen aan de stekker zit. Ik weet niet of de Tesla dat meerekent in het verbruik? Maar in mijn grafieken zie ik echt vaak nog wel 1 (soms zelfs bijna anderhalf) kWh verdwijnen puur voor het voorverwarmen, dus dan is hij al volgeladen.

Ik heb de Tesla ook nog niet zo lang natuurlijk, dus heb alleen nog het koude weer meegemaakt :)
Het voorverwarmen telt inderdaad niet mee in het verbruik. De kachel zie je sowieso nooit in je verbruik terug.

Maar ik weet niet hoe efficiënt de Model S zijn laders zijn op 13A, maar 16A zou beter zijn. Wellicht zo instellen dat hij enkel in de nacht laad en dan op 16A? Met alle omvormers (wat een lader eigenlijk is) is bijna altijd de stelregel dat hoe dichter bij je hun maximum komt, hoe beter het rendement is.
 
Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn laadpunt dat ik op max 3x24A (just to be sure) heb laten instellen, terwijl de aansluiting 3x25A is (helemaal alleen voor de S) ook beter op de max 3x25A laden laten instellen ivm de efficiency?
Ik heb duo laders. Of is dat lood om oud ijzer?
 
Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn laadpunt dat ik op max 3x24A (just to be sure) heb laten instellen, terwijl de aansluiting 3x25A is (helemaal alleen voor de S) ook beter op de max 3x25A laden laten instellen ivm de efficiency?
Ik heb duo laders. Of is dat lood om oud ijzer?

Je kunt nu 11 kW laden. Dat verandert niet met de duolader, tenzij de gehele installatie zwaarder wordt en dan kun je ook niet met de UMC laden maar heb je de dikke 3 x 32 A kabel met type 2 aansluiting nodig. (bij mij de tuinslang genoemd:)

Maar inderdaad op maximum instellen en letten op laadmomenten. (als de installatie toch niet erg belast wordt, zoals in de nacht)
 
Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn laadpunt dat ik op max 3x24A (just to be sure) heb laten instellen, terwijl de aansluiting 3x25A is (helemaal alleen voor de S) ook beter op de max 3x25A laden laten instellen ivm de efficiency?
Ik heb duo laders. Of is dat lood om oud ijzer?
Je kan beter op 16A laden.

Als je op 24A laad zal de primaire lader op 16A laden, maar de secundaire op 8A.

De eerste lader haalt dan het maximale rendement waar de secundaire dat niet haalt.
 
Het voorverwarmen telt inderdaad niet mee in het verbruik. De kachel zie je sowieso nooit in je verbruik terug.
Als het koud is en ik rij net weg dan zie je duidelijk dat er een aanzienlijk stroomverbruik is als je stil staat voor het stoplicht. Als je vervolgens de kachel uit zet ziet je de oranje verbruikswijzer direct zakken. Het zou mij daarom niet verbazen als dit toch meegerekend zou worden maar weten doe ik t niet.
 
Ik weet wel dat de kachel erg veel stroom vreet... Stond net in de Markthal Rotterdam te laden (gewoon, omdat het kan), en moeders moest nog even naar de AH. Ik zat zo een 10 minuten in de S te wachten aan de lader aan 3,7kW, en had de verwarming aangezet en ging van 311 km terug naar 310 km toen ik stond te wachten terwijl hij aan het laden was! Lijkt wel zo een 5kW/h te kosten. Heb het idee dat airco (Koelen) minder verbruik geeft in de zomer.
 
Ik geloof dat de kachel wel 10kw kan trekken. Zet hem maar eens op HI.

Als het buiten 0 graden is en je wilt het binnen 20 graden hebben is je delta 20 graden.
Als het buiten 30 graden is je wilt binnen 20 graden dan is je delta 10 graden.

Hoe groter de delta des te meer vermogen je nodig hebt om te koelen/verwarmen.
 
Range mode scheelt in verbruik. Inderdaad beslaat de auto dan met meerdere personen. Komt doordat de verwarming naar beneden blijft blazen. Handmatig ingrijpen en alleen op ramen blazen lost dit op. Met 6.1 (2.2.15) lijkt het of verbruik verwarming meegeteld wordt bij rijden, moet dit nog eens goed controleren (zag verbruik stilstand voor stoplicht). Vind het nog steeds een gemis dat het niet mogelijk is om accu voor te verwarmen aan laadpaal anders dan op het laatste moment lang (2 uur) flink (3 x 20A) te laden in mijn geval. Begrepen dat dit in verschillende versies van accu kan verschillen. Mijn auto blijft b.v. bij koude wel 1 uur op beperkte regen. De loner die ik laatst had, had 's morgens geen regen beperking. Mijn long time gemiddelde loopt de laatste tijd op.
 
Ach, iets zwaardere rechtervoet...:wink:

Dat zou je zeggen ja, maar de regio en de tijden waar je rijdt maakt ook enorm uit. Ik zit inmiddels ook op een all-time gemiddelde van 270Wh/Km. Mijn woon-werk verkeer is 75 km, waarvan 70 km snelweg (max 130) met enkele km's 120 of 100. De tijden dat ik rijdt (buiten de spits) zijn in het noorden meestal erg rustig, en Vmax + 10% (is dat een zware rechter voet?) is makkelijk voor 80% van de route vol te houden. Kijk, dán gaat het heel hard met je gemiddelde.

Laatst even een retourtje Dusseldorf gedaan op één lading, zelfs nog stukken 200 gereden, en toch een gemiddelde ruim lager dan mijn all-time-high (ik meende iets van 250 gehaald te hebben).

Constant een hoge snelheid voor een lange tijd is denk ik de grootste killer voor je gemiddeld verbruik.

Overigens, ondanks het hoge gemiddeld verbruik gemeten in de auto, zit ik aan de kosten kant (kWh die ik heb afgerekend) op 235 Wh/km. Met dank aan de SuCs en andere gratis laders. En als we het toch over de kosten hebben (voor mij geen drijfveer maar wel een leuke bijkomstigheid) dan heb ik inmiddels al een dikke 1800 Euro bespaard op mijn 14k Km's.

- - - Updated - - -

Ok, dus vast in de sneeuw komen te staan geeft je afhankelijk van je overgebleven range maar een paar uur warmte...... Oei. Dikke sokken dan maar meenemen ;)

:biggrin: voor calamiteiten heb ik altijd een fleecedeken, handschoenen en een muts in de auto....

Best interessant om eens een meting te doen. Ik kan me maar zo voorstellen dat het vermogen nodig te verwarmen wordt gelimiteerd wanneer de auto niet aan de stekker zit....
 
Het voorverwarmen telt inderdaad niet mee in het verbruik. De kachel zie je sowieso nooit in je verbruik terug.

Maar ik weet niet hoe efficiënt de Model S zijn laders zijn op 13A, maar 16A zou beter zijn. Wellicht zo instellen dat hij enkel in de nacht laad en dan op 16A? Met alle omvormers (wat een lader eigenlijk is) is bijna altijd de stelregel dat hoe dichter bij je hun maximum komt, hoe beter het rendement is.
Ik zou eigenlijk eens moeten zien te meten wat het verschil is, dan kan ik kijken of ik het ervoor over heb. Als het uiteindelijk bijv. om een half procent gaat, vind ik het niet zo heel significant nog. Het lastige is dat de vaatwasser ook regelmatig 's nachts z'n ding doet en dan wordt het met een 25A fase net een beetje krap (of zelfs teveel) om op 16A te laden.

Overigens sloot ik vanochtend de Tesla aan de lader aan en toen had ik 'm wel op 16A staan. Het viel me op dat hij in het begin maar met 24 km/u typical range aan het bijladen was. Pas na +/- 10 minuten ging dat omhoog naar uiteindelijk 40+ km/u. Kan het zijn dat hij dan de accu verwarmt? Volgens mijn slimme meter was ik op dat moment wel echt 10,7 kW meer aan het verstoken dan ervoor, dus er ging wel 3x16A naar de auto toe. Dat betekent dus dat er ergens energie door de auto werd opgeslokt, maar niet bij de range kwam.

Voorverwarmen van de accu voor het laden zou natuurlijk ook al een reden kunnen zijn van wat extra verbruik wat ik meet op mijn kWh meter. Wellicht dat dat in de zomer dan ook al een stuk minder is? Nu was het buiten precies 0 graden celsius.

Ik weet ook zeker dat op dat moment de interieurverwarming uit stond. En Smart Preconditioning heb ik ook uit staan.
 
Ook als het koud is laat ik meteen op 48km/u met 3x16A volgens mijn app
Apart. Is de accu dan ook gewoon koud, of is er bijv. recent mee gereden? Want mijn accu was wel echt koud, het had vannacht gevroren en de auto stond al 12+ uur stil. Ik kan me ergens wel voorstellen dat het beter is voor de accu om 'm dan eerst iets te verwarmen, voordat hij echt goed opgeladen wordt.

Maar goed, ik zag in de app dat hij dus begon met maar 24 km/u en dat het dus pas na 10 minuten begon te klimmen. Dat was ook de reden voor mij om extra te checken of de verwarming aan stond en om te kijken op de meter of ik wel echt richting de 11 kW deed.