Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Eens, als je van zoveel degradatie uitgaat, naief als ik was vergat ik dat maar.
Maar: Als er 7% degradatie is, zou je verwachten dat de volstand dat reflecteert, vergeleken met de volstand bij aflevering, en dat was 420km meen ik. 14km minder geeft 3,3% degradatie aan (waarbij de accu nog bezig was met nadruppelen, 3,6kw) op het moment van afkoppelen.)

Dan moet ik nu dus antwoorden, op de immer gestelde vraag ‘hoe ver kan je rijden’: 366 km... klinkt lang niet zo stoer als de 400 :(
Gewoon zeggen: "Bijna 400 km" ;)
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Ik neem aan dat 360km als range wwordt aangegeven? Is dat dan ook in werkelijkheid 40km minder bij zeg 200 wh/km?

Je verliest iets iedere keer als hij een tijdje stil gestaan heeft. Bij iedere start van lange rit is dat rond de 9 km. Als ik mijn best doe heb ik altijd meer % over bij aankomst als de prognose. Ik heb nu 72000 km gereden met een gemiddelde van 209 wh/km.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Je verliest iets iedere keer als hij een tijdje stil gestaan heeft. Bij iedere start van lange rit is dat rond de 9 km. Als ik mijn best doe heb ik altijd meer % over bij aankomst als de prognose. Ik heb nu 72000 km gereden met een gemiddelde van 209 wh/km.

9 km verlies ? dan gaat de auto niet in slaap, bvb omdat de instelling niet juist staat, of hij voortdurend wordt lastig gevallen door één of andere app.

Mijn P85 verliest om en bij de 3km op 24u. Maar hij valt wel altijd in slaap, always connected off.
Als ik wil vertrekken én ik heb hem niet op voorhand even wakker gemaakt via de app, moet ik wachten tot hij uit dromenland komt vooraleer hij in D of R wil.
 
Vandaag weer eens tot bijna 100% geladen (85D) en kwam tot 406km
Ik vermoed dat je op 'Rated' staat en niet op 'typical'
In de zomer kan ik 400km in mijn S100D doen als je geen gekke dingen doet, met klima aan. Tripje van 220km is dan ongeveer 45% verbruik. Dus 440km zou dan 90% moeten zijn.
Ik heb deze zomer 472 km gedaan met mijn 90 D van toen 2 jaar oud en reeds 7% gedegradeerd. Vanuit Vaduz (Liechtenstein), over Basel naar Metz, gewoon autoweg aan snelheidslimiet+5, behalve laatse 60km aan 100-105 om de SuC te halen. Dat er vanaf Colmar eeen snelheidsbeperking is van 110 helpt natuurlijk ook. Alsook dat het toen 30 graden was. 100% was toen 427km.
 
Screenshot_20190223-153904.jpg
Mijn S 85 die ik nu bijna een half jaar heb, heeft op het display bij 100% lading 384 km. Degradatie is dus zeer goed.
Ik heb vervolgens scanmytesla met een OBD modem aangeschaft.
In scanmytesla lees ik de volgende waardes:

full rated range 482, full typical range 385
DC charge 3383 (dit is de SC of Chademo)
AC charge 19115
regenerated 6907

Kortom mijn S85 heeft een echt laag verbruik over 113.000 km van net geen 200 wh per km, ook weinig aan de supercharger geladen en blijkt dus een prima investering. Had ook zo maar anders gekund. Ik had natuurlijk voor de koop de batterij moeten uitlezen, maar het is gelukkig allemaal prima gebleken.
 

Attachments

  • Screenshot_20190223-153904.jpg
    Screenshot_20190223-153904.jpg
    209 KB · Views: 85
9 km verlies ? dan gaat de auto niet in slaap, bvb omdat de instelling niet juist staat, of hij voortdurend wordt lastig gevallen door één of andere app.

Mijn P85 verliest om en bij de 3km op 24u. Maar hij valt wel altijd in slaap, always connected off.
Als ik wil vertrekken én ik heb hem niet op voorhand even wakker gemaakt via de app, moet ik wachten tot hij uit dromenland komt vooraleer hij in D of R wil.

Dat is niet wat ik kwijt raak bij stil staan maar iedere lange rit verlies ik ongeveer 9 km aan range.
 
Ik vermoed dat je op 'Rated' staat en niet op 'typical’

Gewoon op typical hoor!
Mijn conclusies zijn voorlopig:
  1. dat de weergave in km bij 100% niet hetzelfde kengetal voor wh/km gebruikt als de tripplanner doet, en
  2. dat de degradatie niet volledig wordt verantwoord via de 100% weergave*
* Daarbij weet ik dat de 100% berekening altijd wat ‘off’ is wegens calibratie en ongelijk gevulde cellen.

En ten slotte maak ik mij geen zorgen. Ik plan nu op 370km bereik bij 200wh/km en dan kom ik er wel.
 
Gewoon op typical hoor!
Mijn conclusies zijn voorlopig:
  1. dat de weergave in km bij 100% niet hetzelfde kengetal voor wh/km gebruikt als de tripplanner doet, en
  2. dat de degradatie niet volledig wordt verantwoord via de 100% weergave*
* Daarbij weet ik dat de 100% berekening altijd wat ‘off’ is wegens calibratie en ongelijk gevulde cellen.

En ten slotte maak ik mij geen zorgen. Ik plan nu op 370km bereik bij 200wh/km en dan kom ik er wel.

1-inderdaad de tripplanner houdt rekening met de omstandigheden en jouw historiek en is heel accuraat.
2-toch wel. Maar het opgeslagen ontlaadprofiel moet af en toe herupgedate worden door van 100% naar bijna 0 te rijden. (Machine learning).
 
1-inderdaad de tripplanner houdt rekening met de omstandigheden en jouw historiek en is heel accuraat.
2-toch wel. Maar het opgeslagen ontlaadprofiel moet af en toe herupgedate worden door van 100% naar bijna 0 te rijden. (Machine learning).

Bijna nul ga ik nooit met opzet doen. Lijkt mij veel te stressig. 4% is het laagste tot nu toe! Ik weet van de durfals die zelfs onder nul rijden, dappere dodo’s zijn dat.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Terug uit Italie. Ben heel tevreden met het verbruik. Toegegeven, in Italië door het redelijk warme weer zuinig gereden en op de terugweg door Frankrijk gereden. Dus geen hoge snelheden maar ook geen files. Duitsland is echt een ramp aan het worden.