Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben sinds 2 maand eigenaar van een 70 D. Na 2.500 km kom ik tot een vreemde vaststelling:
Het reële verbruik van de auto ligt steeds 20 % hoger dan wat de auto zelf aangeeft.
(Ik vergelijk wat de auto zelf aangeeft als totaal verbruik sinds "last charge" met wat ik zelf kan bijladen tot hij weer even vol is)
Heeft iemand hier een verklaring voor of ervaring mee?
 
Hi Filip,

Ik denk dat dit te maken heeft met de 'standverliezen' van je accu, alsook het sluimerverbuik om de accu op temperatuur te houden.
Ik stel eveneens vast dat de 'restkilometers' ook gestadig af nemen tijdens niet gebruik van de wagen.
Alsook dat de resterende kilometers altijd positiever zijn dan wat je nog effectief kan rijden.

Maar ik til er helemaal niet zwaar aan, ik geraak overal waar ik wil geraken en het is een kwestie van op te laden als het kan ( bv. 's nachts hangt ie bij mij bijna altijd aan de stroom tot 80% max cap. )


Euh... Trouwens, ik zie dat het je eerste post is op het forum: Bij deze Van Harte Welkom :cool:
Waar kunnen we je ergens tegen komen? ( Belgium is groot... ) :wink:

Xavier
 
Ik ben sinds 2 maand eigenaar van een 70 D. Na 2.500 km kom ik tot een vreemde vaststelling:
Het reële verbruik van de auto ligt steeds 20 % hoger dan wat de auto zelf aangeeft.
(Ik vergelijk wat de auto zelf aangeeft als totaal verbruik sinds "last charge" met wat ik zelf kan bijladen tot hij weer even vol is)
Heeft iemand hier een verklaring voor of ervaring mee?

Het proces van laden is ook niet 100% efficient. Je kan ook nog met pre-heating extra energie verbruiken, etc.
 
Heb ik ook al aan gedacht maar de standverliezen bedragen volgens Tesla 1% per 24 uur. Ik kom aan een verschil van 20 % over een tijdspanne van 18 uur.
Daar kan het dus volgens mij niet in zitten...
Dat zal misschien zijn met energy saving volledig ingeschakeld, maar anders raak ik zeker 10 km per dag kwijt als de auto stil staat.

En zoals widodh al aangeeft, je kunt ook een deel kwijt zijn aan preheating. Bij mij is dat wel vrij significant, want als ik de auto opwarm tot 20 graden Celsius verlies ik zomaar 5+ kilometer aan range. Dit terwijl de meeste ritten van mij (woon-werkverkeer) maar zo'n 25-30 km zijn. Dus de preheating is bij mij alleen al +20% verbruik dan.
 
Heb ik ook al aan gedacht maar de standverliezen bedragen volgens Tesla 1% per 24 uur. Ik kom aan een verschil van 20 % over een tijdspanne van 18 uur.
Daar kan het dus volgens mij niet in zitten...

Standverliezen zijn verliezen wanneer de auto stilstaat en niks doet.
Laadverliezen treden op wanneer de auto opgeladen wordt, kunnen oplopen tot wel 15-20%. Dus de laadaansluiting zal altijd zo'n 10-20% meer aangeven dan de auto. Dit principe geldt voor alle batterijen naar mijn weten. En dan kan het voorverwarmen/koelen van de auto ook nog een verschil veroorzaken.
 
Het gaat er even om hoe je de verliezen hebt geconstateerd.
Als het gaat om wat je kWh-meter thuis aangeeft versus wat de auto weergeeft: vergeet niet dat je bij het omzetten van AC naar DC aanzienlijke verliezen hebt.
Zoals door CO2CLEAN aangegeven: als je de 20% verlies op bovenstaande wijze constateert, zou ik er niet wakker van liggen.:smile:
 
Dat is erg veel. Komt neer op rond 12 km. Dan staat 'always connected' waarschijnlijk altijd aan.
Ik zie 3 tot 4 km per nacht.
Laatst drie dagen stil gestaan. Was van 330 naar 300 teruggelopen. 10 km per dag dus. Ik heb 'Energy Savings' en 'Always connected' aan staan. Die laatste uit zetten, vindt ik geen optie, omdat de mobile app dan nauwelijks werkt. Of zijn daar tegenwoordig andere ervaringen mee? Heb het al een tijd niet meer geprobeerd.
 
Laatst drie dagen stil gestaan. Was van 330 naar 300 teruggelopen. 10 km per dag dus. Ik heb 'Energy Savings' en 'Always connected' aan staan. Die laatste uit zetten, vindt ik geen optie, omdat de mobile app dan nauwelijks werkt. Of zijn daar tegenwoordig andere ervaringen mee? Heb het al een tijd niet meer geprobeerd.

30 km is zo meer dan 5 kWh (rated). Dan heb je over 3 dagen gezien zo'n 70 Watt continue verbruik. Ben toch benieuwd wat die auto dan allemaal doet :)
 
Met Energy savings en Always connected aan verbruikt die van mij gemiddeld 6 km per 24 uur bij een omgevingstemperatuur van om en bij de 15 graden.
Gezien de wagen bij de body shop staat, volg ik de SoC van mijn batterij op. Sinds 11/1 heb ik echter weer geen contact meer. Ik denk dat ze een zekering hebben verwijderd om de elektronica uit te schakelen zodat de batterij veel minder gaat verbruiken. Tussen 24/12 en 30/12 hebben ze dat ook al een keer gedaan en dan is er eigenlijk nauwelijks sprake van vampire drain. Ik zal zien dat ik te weten kan komen wat ze precies doen om hem "uit" te zetten.
 
Dus 336 na exact 12 uur 227 = -9km m.a.w. Ik zie regelmatig meer dan -10km of -3% overnight.

Edit:

Volgende meting bij SoC start 70% levert een drain op van slechts 4km, eveneens in 12 uur tijd.

Lagere SoC betekent dus lagere drain?
 
Last edited:
Wat van mijn statistieken van Teslalog.com:

Gemiddelde sinds start van de log is 266Wh/km.
Ben zeker geen kilometervreter en veel relatief korte ritten dus hoog extra verbruik/km neem ik aan, door kachel en ook Teslalog zelf en een dashcam verbruiken wat.
Dit is totaal geladen tov aantal km's volgens mij, dus inclusief sluipverbruik tijdens stilstand en pre-heaten en dergelijke. Heb Energy Saving uit staan en Always Connected aan.
Inclusief 10% laadverlies kan je dan aan je laadpaal inderdaad wel eens zo'n 300Wh/km kwijt zijn (door iemand recentelijk op forum genoemd).

De verbruiksmeter in de auto is veel lager: 3610kWh/17691km oftewel 204Wh/km.

1.jpg
2.jpg
3.jpg