Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Jawel dat gaat komen. Ik verwacht dat het minimum 200 mile zal zijn en dat men afhankelijk van het type auto grotere pakketten kan kiezen, wat natuurlijk invloed heeft op de prijs. Op AP in file bij Memmingen. Heerlijk relaxed reizen.

Tripplanner wijzigt trip. Extra stop ingelast. Misschien vanwege file. Benieuwd of hij zo weer corrigeert als file voorbij is.
 
Last edited:
Neen, maar ik ben er nog niet achter waardoor dat wordt getriggerd. Maar nu stuurt hij mij een eindje om, naar Ulm voor 5 minuten. Dat doe ik dus niet.

Aanvulling, de aanleiding is weg, wordt nu 0 minuten maar omleiding blijft staan. Heeft nog 8 km om te corrigeren anders wijk ik af en ga gewoon door naar Ellwangen.
 
Last edited:
Maar dan is t nog steeds niet echt getest:rolleyes:.

Zolang wij maar slimmer blijven dan alle smart solutions is het goed.

f68c46fd6e58e5e96c2a27ef7b6a80f6.jpg


Nog gekker. Ik moet dus in werkelijkheid de 7 omhoog volgen. Ellwangen is 61 km en ik heb nog 126. Hij is gezakt voor de eerste test.
 
Last edited:
En nu gereden zoals de Tesla voor je heeft gepland of toch besloten een SuC over te slaan?
Denk je nu dat overslaan toch sneller gaat Hans?
(Zoals de meeste doen)

Nou, ik heb hem een eerlijke kans gegevens maar hij heeft het verprutst.

Aanvankelijk geeft hij wel een, op het oog, logische invulling maar daarna gaat er van alles mis.

Heb je bijvoorbeeld een route van SuC A naar SuC B dan verandert hij gewoon halverwege de route om er een andere SuC tussen te plakken terwijl er geen enkele reden is om te verwachten dat het oorspronkelijke plan niet gehaald zou worden.

Verder is hij niet consequent wat de intervallen betreft. Normaal gesproken kiest hij korte intervallen maar niet altijd. Zo ging ik aan het begin van de terugreis laden in Satteldorf en gaf hij maar liefst 50 minuten aan waarmee ik dan tot Waldlaubersheim zou kunnen komen. Dat terwijl je langs Bad Rappenau komt en daarvoor hoefde ik maar 10 minuten te laden. In Bad Rappenau was ik ook na 15 minuten weer weg. Het vervelende is dan dat hij, omdat je bent gaan rijden, op aanwijzing dus, met een geschatte SoC van 5% bij aankomst, naarstig op zoek gaat naar anderen op de route (zoals Hirschberg).

Mijn conclusie is dat het pas interessant wordt als je zelf vooraf kunt ingeven hoe je wilt rijden, dus aanklikken van de SuC's en dat hij dan daar niet van gaat afwijken en de ideale mix van laad- en rijtijd uitrekent.

Wat ik wel heb gemerkt is dat je gerust kunt gaan rijden zodra hij zegt dat je genoeg hebt. Ook al geeft hij maar 5% rest aan. Wel dan die SuC fixeren, d.w.z. ingeven en geen andere SuC's toelaten en dan is het een makkie om het bolletje op het lijntje te houden en je kunt nog verrassend doorrijden.

Dus met een goede update kan het nog wel wat worden.

Autopilot is ideaal. Heb die veel gebruikt. Die zou ik niet meer willen missen. Wel veel slecht weer gehad in het donker en dat heeft hij er meer moeite mee. Misschien camera belemmerd door regendruppels?

Een kleine 50 km Bundesstrassen gereden, nat weer, en daar genoten van de D versie. Geen enkel probleem in de bochten, ook niet bij erg versnellen tijdens een klim, ook al glimt de weg van de regen.

Uiteindelijk in Erftstadt, waar het niet echt leuk is, ervoor gekozen om kort te laden en Eindhoven nog aan te doen maar onderweg bedacht dat ik dat helemaal niet wilde dus bestemming veranderd in "huis", direct indicatie -5% maar een tijdje rustig gereden, 100 (was ook slecht weer) en hij klom langzaam weer totdat hij op 3% was.

Thuisgekomen met 9 km rest, dus prima te doen geweest.

Sta je in je garage, op 50 cm van het laadpunt, en dan krijg je deze melding:

IMG_0908.JPG


Dat was weer wat sneu.


Ik maakte een opmerking over de vermelding van de max snelheid. Ik heb vandaag nog eens gekeken en ook in Nederland weet hij de snelheid. Het kan een paar seconden duren maar dan geeft hij aan dat je bijv. 60 mag terwijl er geen borden waren. Ook op de snelweg A58 weet hij waar je 130 mag en waar 120. Benieuwd nu wat hij doet op de A2 tussen 19.00 en 06.00 uur. Mij hebben ze pas weer gefopt om 8 uur in de avond waar niet direct duidelijk was dat het weer alleen 100 was. Ik reed 113 dus meevallertje voor Vadertje Staat.
 
Last edited:
Nou, ik heb hem een eerlijke kans gegevens maar hij heeft het verprutst.

Aanvankelijk geeft hij wel een, op het oog, logische invulling maar daarna gaat er van alles mis.

Heb je bijvoorbeeld een route van SuC A naar SuC B dan verandert hij gewoon halverwege de route om er een andere SuC tussen te plakken terwijl er geen enkele reden is om te verwachten dat het oorspronkelijke plan niet gehaald zou worden.

Verder is hij niet consequent wat de intervallen betreft. Normaal gesproken kiest hij korte intervallen maar niet altijd. Zo ging ik aan het begin van de terugreis laden in Satteldorf en gaf hij maar liefst 50 minuten aan waarmee ik dan tot Waldlaubersheim zou kunnen komen. Dat terwijl je langs Bad Rappenau komt en daarvoor hoefde ik maar 10 minuten te laden. In Bad Rappenau was ik ook na 15 minuten weer weg. Het vervelende is dan dat hij, omdat je bent gaan rijden, op aanwijzing dus, met een geschatte SoC van 5% bij aankomst, naarstig op zoek gaat naar anderen op de route (zoals Hirschberg).

Mijn conclusie is dat het pas interessant wordt als je zelf vooraf kunt ingeven hoe je wilt rijden, dus aanklikken van de SuC's en dat hij dan daar niet van gaat afwijken en de ideale mix van laad- en rijtijd uitrekent.

Wat ik wel heb gemerkt is dat je gerust kunt gaan rijden zodra hij zegt dat je genoeg hebt. Ook al geeft hij maar 5% rest aan. Wel dan die SuC fixeren, d.w.z. ingeven en geen andere SuC's toelaten en dan is het een makkie om het bolletje op het lijntje te houden en je kunt nog verrassend doorrijden.

Dus met een goede update kan het nog wel wat worden.

Autopilot is ideaal. Heb die veel gebruikt. Die zou ik niet meer willen missen. Wel veel slecht weer gehad in het donker en dat heeft hij er meer moeite mee. Misschien camera belemmerd door regendruppels?

Een kleine 50 km Bundesstrassen gereden, nat weer, en daar genoten van de D versie. Geen enkel probleem in de bochten, ook niet bij erg versnellen tijdens een klim, ook al glimt de weg van de regen.

Uiteindelijk in Erftstadt, waar het niet echt leuk is, ervoor gekozen om kort te laden en Eindhoven nog aan te doen maar onderweg bedacht dat ik dat helemaal niet wilde dus bestemming veranderd in "huis", direct indicatie -5% maar een tijdje rustig gereden, 100 (was ook slecht weer) en hij klom langzaam weer totdat hij op 3% was.

Thuisgekomen met 9 km rest, dus prima te doen geweest.

Sta je in je garage, op 50 cm van het laadpunt, en dan krijg je deze melding:

View attachment 106557

Dat was weer wat sneu.


Ik maakte een opmerking over de vermelding van de max snelheid. Ik heb vandaag nog eens gekeken en ook in Nederland weet hij de snelheid. Het kan een paar seconden duren maar dan geeft hij aan dat je bijv. 60 mag terwijl er geen borden waren. Ook op de snelweg A58 weet hij waar je 130 mag en waar 120. Benieuwd nu wat hij doet op de A2 tussen 19.00 en 06.00 uur. Mij hebben ze pas weer gefopt om 8 uur in de avond waar niet direct duidelijk was dat het weer alleen 100 was. Ik reed 113 dus meevallertje voor Vadertje Staat.

Mijn ervaring was hetzelfde en geloof dat Maarten het al eens gezegd heeft dat hij als je een bestemming ingeeft dat hij je gewoon terug stuurt naar waar je net geladen hebt.

Dat er soms een charger met een omrit wordt geadviseerd terwijl een charger iets verder weg minder omrijden geeft, en dat je dan geen keuze hebt dan dat advies.
Het is zoals je zegt beter ze zelf in te geven en dan liefst vooruit.

De A2, geeft Flitsmeister voor Tesla geen snelheidsadvies of is dat alleen op de App op de smartphone?
 
De P85 gebruikt dan wel iets meer dan de 85 Wim!

Ik had gemiddeld een gebruik van 228wH/km over het gehele jaar met m'n oude P85 (30.000km)
Hield me echt niet altijd aan de snelheid en ritten van 5km heen en terug huis werk huis maakt het gebruik ook nog schadelijker.
 
31k km in 2015. Gemiddeld verbruik 247 Wh/km. Veel korte stukjes maar ik ben ook van t doorrijden. Gemiddelde en zomerverbruik ben ik tevreden mee.

In de winter ben ik nu vaak 50km verder voordat ik weer rond de 250 a 260Wh/km zit. Dan heb ik m'n interieur al voorverwarmd aan de stekker, laden doe ik niet last minute voor vertrek maar gewoon vanaf 2300 (nachttarief) dus accu is koud. Dat vind ik nog steeds wat tegenvallen.
 
Ik heb eens voor de gein wat verbruiken bijgehouden van eigenaren op dit forum (NL) en het US-deel. Wat blijkt:

tesla enery consumption.jpg


Ik verwacht dat dit vooral door twee redenen te verklaren is: 1) lagere snelheden in US, 2) hogere temperaturen in US. Ik heb gekozen voor de meest recente data die ik kon vinden in de topics en heb gekozen voor personen die al aardig wat km's hebben gemaakt. 3 personen hebben minder dan 10.000 gereden, de rest meer. Dat geeft een wat betrouwbaarder beeld.