Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Full Self driving voor de helft van de prijs

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan de inhoud van de MCU bekijken in een filmpje van Rich Rebuilds:


In de Model S en X zit de MCU in dezelfde behuizing van de AP computer en het scherm. In de Model 3 is het inderdaad een aparte doos, maar AP en MCU zitten ook geïntegreerd in dezelfde behuizing.

Oh wist ik niet, ik dacht dat de AP computer los stond van het Media gebeuren.
Ook omdat je de MCU kan rebooten tijdens het rijden enzo. Maar dan kan het natuurlijk alsnog qua systeem gescheiden zijn en in hetzelfde doosje zitten.
 
Je kan de inhoud van de MCU bekijken in een filmpje van Rich Rebuilds:


In de Model S en X zit de MCU in dezelfde behuizing van de AP computer en het scherm. In de Model 3 is het inderdaad een aparte doos, maar AP en MCU zitten ook geïntegreerd in dezelfde behuizing.
Nee hoor. De AP computer staat ook bij S en X los van de MCU en zit in het dashboard aan de bijrijderskant.
 
Nee hoor. De AP computer staat ook bij S en X los van de MCU en zit in het dashboard aan de bijrijderskant.
Ik dacht dat ook, maar waarom komen de camera inputs dan binnen in een kaart op de MCU behuizing? En ik heb die AP computer module nog niet door iemand zien aanwijzen.

Rich haalde recent ook een hele Model X uit mekaar, en daar zit aan de kant van de bijrijder wel een bepaalde controller, maar de camera connecties komen allemaal aan in de MCU behuizing.
 
Ik dacht dat ook, maar waarom komen de camera inputs dan binnen in een kaart op de MCU behuizing? En ik heb die AP computer module nog niet door iemand zien aanwijzen.

Rich haalde recent ook een hele Model X uit mekaar, en daar zit aan de kant van de bijrijder wel een bepaalde controller, maar de camera connecties komen allemaal aan in de MCU behuizing.



There you go. FSD computer (hw3.) in de X, achter dashboardkastje,
 
  • Informative
Reactions: wooter
Ik gok dat de prioriteiten elders liggen tegenwoordig. Waar meer geld te harken valt ;)
Zolang ze nog meer verkopen dan ze kunnen bouwen (Model3) zal er wel niet veel 'liefde' komen voor dat soort upgrades.

Ik bewaar de screenshots van Elon ook goed waarbij hij gratis upgrade naar HW3.0 beloofd bij FSD aanschaf, want als het straks zover is, zijn ze dat vast ook allemaal vergeten

Voor de liefhebbers:
View attachment 433264
Interessante tweet van Elon,

Maar van welke datum is deze? Is er een screenshot met de datum nog te achterhalen? Ik heb bij aanschaf van de M3 tevens de FSD aangeschaft. En hebben jullie een idee wanneer dat ingebouwd kan worden indien de HW upgrade nodig blijkt te zijn?
 
Voor degene die reeds EAP hebben, FSD voor de helft van de prijs nu in mijn account :
2019-07-28_0005.png
 
Voor mijn Model S staat die er ook in voor dat bedrag. De prijs voor FSD schommelt nog harder dan het Tesla aandeel.

Hoe boek je FSD eigenlijk zakelijk? Mag je dit scharen onder "software kopen" voor je auto en daarmee de KIA toepassen? Dan wordt het nog wel interessant. €3200 (incl. BTW) wordt €2645 (excl. BTW). Trek je daar 28% KIA nog eens vanaf dan zit je op €1905 en na IB betaal je onderaan de streep €915. Maar ik vrees dat de account/belastingdienst dit niet goed gaat vinden. :)

Maar we laten het gewoon weer schieten. Ik zie het binnen de lifetime van mijn Model S nog niet gebeuren dat mijn Tesla volledig zelf rijdt. Daarbij vind ik het principieel verkeert om iets te "kopen" dat er nog niet iets. Dat zie ik meer als investering en dan wil ik ook kans op rendement...
 
Hoe boek je FSD eigenlijk zakelijk? Mag je dit scharen onder "software kopen" voor je auto en daarmee de KIA toepassen? Dan wordt het nog wel interessant. €3200 (incl. BTW) wordt €2645 (excl. BTW). Trek je daar 28% KIA nog eens vanaf dan zit je op €1905 en na IB betaal je onderaan de streep €915. Maar ik vrees dat de account/belastingdienst dit niet goed gaat vinden. :)
.

Vindt dit wel interessante benadering, accountant eens voorleggen. Want als ik nieuwe velgen koop kan dat ook (de KIA weet ik echter niet zo zeker, dus eens vragen).
 
Interessante tweet van Elon,

Maar van welke datum is deze? Is er een screenshot met de datum nog te achterhalen? Ik heb bij aanschaf van de M3 tevens de FSD aangeschaft. En hebben jullie een idee wanneer dat ingebouwd kan worden indien de HW upgrade nodig blijkt te zijn?
Via Youtube (DAErik) net gecheckt welke computer in de auto zit. De A.P 2.5 of de FSD 3.0. Blijkt dat tegen de beloftes/ afspraken in toch nog de AP 2.5 computer in de auto te zitten. Terwijl dit bij aanschaf auto bijbesteld is (en dus voor betaald) en door Tesla was aangegeven dat de nieuwe 3.0 computer er al in zit. Niet erg netjes van Tesla. Morgen maar even langs de SEC Den Haag en een mailtje er achter aan sturen.
 
Last edited:
Voor mijn Model S staat die er ook in voor dat bedrag. De prijs voor FSD schommelt nog harder dan het Tesla aandeel.

Hoe boek je FSD eigenlijk zakelijk? Mag je dit scharen onder "software kopen" voor je auto en daarmee de KIA toepassen? Dan wordt het nog wel interessant. €3200 (incl. BTW) wordt €2645 (excl. BTW). Trek je daar 28% KIA nog eens vanaf dan zit je op €1905 en na IB betaal je onderaan de streep €915. Maar ik vrees dat de account/belastingdienst dit niet goed gaat vinden. :)

Maar we laten het gewoon weer schieten. Ik zie het binnen de lifetime van mijn Model S nog niet gebeuren dat mijn Tesla volledig zelf rijdt. Daarbij vind ik het principieel verkeert om iets te "kopen" dat er nog niet iets. Dat zie ik meer als investering en dan wil ik ook kans op rendement...
Kia alleen op bedrijfsmiddelen uitgezonderd personenauto’s. Helaas. Of een MX op grijs kenteken aanschaffen.
 
Kia alleen op bedrijfsmiddelen uitgezonderd personenauto’s. Helaas. Of een MX op grijs kenteken aanschaffen.
Het gaat mij niet om de hele auto, maar om slechts een uitbreiding van de software. Op de website van de belastingdienst staat de volgende uitzondering:
personenauto’s die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer. Op sommige auto’s (zoals waterstofauto’s en elektrische auto’s) kunt u wel milieu-investeringsaftrek krijgen.
FSD is alleen een licentie en niet een personenauto. Het is wel voor de personenauto, dus vandaar mijn twijfel. Als ik een TomTom koop voor in de auto (en die is duurder dan €450 ex. BTW), dan mag die wel in de KIA regeling. Waarom zou FSD dan niet mogen? Enige dat ik me voor kan stellen is dat het 1-op-1 gekoppeld is aan de auto en niet los genomen kan worden, maar zo staat het er niet. Niet dat ik de behoefte heb, maar ik vroeg het me gewoon af...
 
Het gaat mij niet om de hele auto, maar om slechts een uitbreiding van de software. Op de website van de belastingdienst staat de volgende uitzondering:

FSD is alleen een licentie en niet een personenauto. Het is wel voor de personenauto, dus vandaar mijn twijfel. Als ik een TomTom koop voor in de auto (en die is duurder dan €450 ex. BTW), dan mag die wel in de KIA regeling. Waarom zou FSD dan niet mogen? Enige dat ik me voor kan stellen is dat het 1-op-1 gekoppeld is aan de auto en niet los genomen kan worden, maar zo staat het er niet. Niet dat ik de behoefte heb, maar ik vroeg het me gewoon af...
Volgens mij mag je een set winterbanden ook niet als zodanig afschrijven voor een personenauto maar wel voor een bedrijfswagen/bestelwagen.
 
Via Youtube (DAErik) net gecheckt welke computer in de auto zit. De A.P 2.5 of de FSD 3.0. Blijkt dat tegen de beloftes/ afspraken in toch nog de AP 2.5 computer in de auto te zitten. Terwijl dit bij aanschaf auto bijbesteld is (en dus voor betaald) en door Tesla was aangegeven dat de nieuwe 3.0 computer er al in zit. Niet erg netjes van Tesla. Morgen maar even langs de SEC Den Haag en een mailtje er achter aan sturen.
Beloofd is dat je gratis de HW 3.0 AP computer upgrade krijgt als:
1) Je FSD hebt aangeschaft én,
2) De FSD software daadwerkelijk de nieuwe hardware nodig heeft.

Ik weet niet hoe het met 1 zit, maar voorwaarde 2) is vooralsnog niet van toepassing aangezien we nog lang niet op het niveau van FSD zitten. Voor Europa gaat dit vast ook niet binnen een jaar (als het niet 5 jaar is) gebeuren.

Tenslotte zijn de eerste auto’s met HW3 nog maar zeer recent beschikbaar, dus als je je auto al langer dan een maand hebt, had niemand jou mogen beloven dat je de nieuwe hardware zou hebben.
 
Last edited:
Via Youtube (DAErik) net gecheckt welke computer in de auto zit. De A.P 2.5 of de FSD 3.0. Blijkt dat tegen de beloftes/ afspraken in toch nog de AP 2.5 computer in de auto te zitten. Terwijl dit bij aanschaf auto bijbesteld is (en dus voor betaald) en door Tesla was aangegeven dat de nieuwe 3.0 computer er al in zit. Niet erg netjes van Tesla. Morgen maar even langs de SEC Den Haag en een mailtje er achter aan sturen.

Val daar Tesla toch niet mee lastig. Is al druk genoeg daar en je hebt die HW nu nog niet nodig. Je krijgt vast en zeker de beloofde upgrade als dit nodig blijkt.
 
Beloofd is dat je gratis de HW 3.0 AP computer upgrade krijgt als:
1) Je FSD hebt aangeschaft én,
2) De FSD software daadwerkelijk de nieuwe hardware nodig heeft.

Ik weet niet hoe het met 1 zit, maar voorwaarde 2) is vooralsnog niet van toepassing aangezien we nog lang niet op het niveau van FSD zitten. Voor Europa gaat dit vast ook niet binnen een jaar (als het niet 5 jaar is) gebeuren.

Ik zie dit toch heel anders. Ik heb begrepen dat de huidige AP/EAP/FSD functies geoptimaliseerd zijn voor HW2.5 en lager. Als dat verandert, zou zo maar kunnen met V10, dan wordt er alleen nog maar voor HW3 geoptimaliseerde software uitgebracht. Dat zou is het meest extreme geval zelfs een verslechtering voor HW 2.5 en lager kunnen betekenen... Dat is natuurlijk ook de reden dat Musk heeft aangekondigd dat iedereen de HW3 hardware 'krijgt': op HW2.5 en lager gaat het waarschijnlijk niet werken...

Dus denk ik dat ook in EU de nieuwe hw zal worden uitgerold. Uiteraard, zucht, na de USA en wellicht ook na China, maar toch binnen een tijdspanne van 3-6 maanden.
 
Ik zie dit toch heel anders. Ik heb begrepen dat de huidige AP/EAP/FSD functies geoptimaliseerd zijn voor HW2.5 en lager. Als dat verandert, zou zo maar kunnen met V10, dan wordt er alleen nog maar voor HW3 geoptimaliseerde software uitgebracht. Dat zou is het meest extreme geval zelfs een verslechtering voor HW 2.5 en lager kunnen betekenen... Dat is natuurlijk ook de reden dat Musk heeft aangekondigd dat iedereen de HW3 hardware 'krijgt': op HW2.5 en lager gaat het waarschijnlijk niet werken...

Dus denk ik dat ook in EU de nieuwe hw zal worden uitgerold. Uiteraard, zucht, na de USA en wellicht ook na China, maar toch binnen een tijdspanne van 3-6 maanden.

Ik begreep dat HW3 "uitrol" nodig is op het moment dat stoplichten en/of verkeersborden gelezen worden. In de loop van 2019 is min of meer beloofd / gesuggereerd door Tesla. Ik hou het zelf op Q1 of Q2 in 2020. Ik verwacht dat iedereen updates van functies blijft ontvangen. (dus ook HW2,5 en lager)

Voor de "standaard AP functies" zal het niet zo veel verschil maken of je HW2,5 of HW3 hebt. Voor de specifieke FSD functies/updates zal de software zwaarder worden belast maar dat kan dan ook omdat iedereen met FSD dan HW3 heeft. :rolleyes:
 
Ik begreep dat HW3 "uitrol" nodig is op het moment dat stoplichten en/of verkeersborden gelezen worden. In de loop van 2019 is min of meer beloofd / gesuggereerd door Tesla. Ik hou het zelf op Q1 of Q2 in 2020. Ik verwacht dat iedereen updates van functies blijft ontvangen. (dus ook HW2,5 en lager)

Voor de "standaard AP functies" zal het niet zo veel verschil maken of je HW2,5 of HW3 hebt. Voor de specifieke FSD functies/updates zal de software zwaarder worden belast maar dat kan dan ook omdat iedereen met FSD dan HW3 heeft. :rolleyes:
Zo denk ik het ook. Tesla kan natuurlijk niet zo maar bijna een miljoen auto’s die niet met HW3 rondrijden in de kou laten staan, dus zal zeker nog een tijd backwards compatible software moeten blijven leveren (uiteraard met grenzen).
 
Zo denk ik het ook. Tesla kan natuurlijk niet zo maar bijna een miljoen auto’s die niet met HW3 rondrijden in de kou laten staan, dus zal zeker nog een tijd backwards compatible software moeten blijven leveren (uiteraard met grenzen).

Niemand wordt in de kou gelaten.... Maar backwards compatibel is niet aan de orde. Of je hebt FSD gekocht en dan krijg je HW3, of je hebt het niet en dan ben je gewoon helemaal niet in scope....
 
Je hebt best veel mensen met AP HW2 rondrijden waarvan het nog steeds niet zeker is dat ook zij een upgrade naar HW2.5 of HW3 kunnen krijgen. Hier is meer veranderd dan alleen de AP computer. Ik meen te herinneren dat er extra (dubbele voor redundancy) bekabeling is aangelegd, camera's met een andere kleur, andere radar, en misschien nog wat dingen. Het bleef voor mij altijd onduidelijk waarom HW2 geen dashcam functie heeft gekregen.