Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Full Self driving voor de helft van de prijs

This site may earn commission on affiliate links.
N.a.v. mijn mail aan service Tilburg:

"Wij hebben uw melding ontvangen m.b.t. het activeren/upgraden van de Autopilot. Normaal gesproken kunnen wij dit doorzetten naar de juiste afdelingn voor activatie. Echter zijn er technische problemen wat betreft het activeren. Helaas is het (ook voor ons als Service Center) op dit moment onduidelijk hoe en wanneer dit opgelost wordt. Dit euvel is een bekend probleem waarvan Tesla op de hoogte is en er wordt aan een oplossing gewerkt. We begrijpen dat het vervelend is, echter is het zowel voor u als ons ook afwachten.

Wij zullen een melding maken van uw auto, zodra er meer bekend is wordt u hierover ingelicht.

Excuses voor het ongemak."

Ok, dus je krijgt al niks na aanschaf van FSD, maar nu weten ze zelfs niet meer wannéér je niks krijgt o_O :eek:
 
Heel irritant dat hier voortdurend S & X en 3 door elkaar lopen. Situatie rond de AP en FSD upgrades is compleet verschillend.
@moderator kunnen die gescheiden worden?
Wie zegt dat het compleet verschillend is? Tesla niet. Ook de dit jaar geleverde S en X-en zouden in aanmerking moeten komen voor de gratis upgrades. En tot nu kost FSD voor de model 3 ook 2100,- volgens Inside Delivery.

Het verschil is wel dat de Model 3 eigenaren niet online AP of FSD kunnen aanschaffen. Kunnen eigenaren van een 2019 S of X dit wel?
 
  • Like
Reactions: Lbl3
Nav de truuk hieronder beschreven via de Tesla Options Decoder heb ik contact gezocht met de ontwikkelaar van de Tesla Control app (is een third party Tesla app op Windows) en hij vond het een goed idee om de info over de verschillende Auto Pilot functies in de app toe te voegen.
De nieuwe beta heeft de info al, maar hetzelfde probleem lijkt op te treden als hieronder, de FSD "flag" wordt blijkbaar bij een upgrade niet gezet, dus nog steeds kan je nergens in je auto of via een app, controleren of FSD actief is.

Zie de screenshot van de informatie (uit het instellingen menu van de Tesla Control app versie 1.5.6.0):

upload_2019-3-19_10-4-4.png




EDIT: Deze truc lijkt dus voor van alles en nog wat te werken, maar dus niet voor FSD... :mad:

Een nogal omslachtige truc om te zien of jouw auto ook FSD heeft is de volgende:
  1. Log in op je Tesla account en ga naar de pagina waar je het overzicht van jouw auto's hebt (Tesla SSO – Login).
  2. Right-click op het plaatje van je auto en selecteer "Copy image address". Deze link bevat alle opties die jouw auto heeft.
  3. Als de code APF2 voorkomt, dan heeft je auto de zelfrijdende functie. Je kunt deze link ook pasten op Tesla Options Decoder en dan toont die alle opties.
Er zijn ook sites waar je met je Tesla account moet inloggen, maar dit zou ik altijd ten zeerste afraden (men kan dan eigenlijk doen wat ze willen met je auto). De link bevat geen enkele informatie, waarmee jouw account te achterhalen is of welke auto je hebt (ook geen VIN). Om de TeslaStuff site te gebruiken is dus 100% veilig, maar als je ook dat niet vertrouwt (nooit iemand op het web vertrouwen), dan kun je altijd nog zelf je opties uit de link halen.

De link van mijn auto is: https://static-assets.tesla.com/v1/...2-PMBL,RFP2,WTAS&bkba_opt=1&context=dashboard (even klikken om de mooiste S van dit forum te zien :)). Sowieso leuk om je eigen link te hebben, want dan heb je ook meteen een plaatje van je auto met de juiste specs.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FrankNL
Dit soort apps zijn heel handig, maar je geeft je Tesla credentials aan een derde partij. Nu zal die in 99% van de gevallen wellicht geen kwade bedoelingen hebben, maar je moet je het volgende realiseren:
  1. Met je Tesla username/wachtwoord kun je de auto opsporen.
  2. Met je Tesla username/wachtwoord kun je de auto openen, PIN-code uitschakelen en dus rijden.
  3. Met je Tesla username/wachtwoord kun je mobiele access (vanuit de auto) uitschakelen, waardoor je zelf niets meer ziet.
Alleen al vanwege dit risico zou ik met de huidige opzet nooit de gegevens aan een derde partij geven. Pas als Tesla een degelijke 2FA of gedeeltelijke API access (zoals bijv. Facebook doet) toestaat dan zou ik dit overwegen.

Sommige apps lezen niet alleen informatie, maar schrijven dit ook. Veel lezen kan de accu "wakker" houden, waardoor het accugebruik toeneemt als de auto stilstaat. Ook worden auto's in sommige vallen vaker voorverwarmd, waardoor de accu harder leegloopt. Veelal gebeurt dit soort functionaliteit vanaf de back-end. Het verwijderen van de app is dan niet voldoende om dit uit te schakelen.

Mocht je bang geworden zijn na dit verhaal, dan zou ik de apps verwijderen en je Tesla wachtwoord aanpassen. Daarmee vervalt ook de toegang voor deze apps (wellicht duurt dit even, omdat zo'n API token wellicht een tijdje "houdbaar" is).

Even weer on-topic... Ik kan nog steeds FSD voor mijn Model S aanschaffen voor € 2.100.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Niet helemaal waar, ik run ook zo'n dienst en je hoeft, als je dat niet wil, nooit je echte wachtwoord aan mijn site te geven. Een "token" is ook voldoende. Hiermee kan de website een hoop dingen uitlezen en besturen aan je auto, maar er kan nooit weggereden worden, voor remote start is het echte wachtwoord nodig. Hetzelfde geldt voor het uitzetten van remote access en pin to drive. Ik raad dus altijd aan om op dit soort sites in te loggen met een token en niet je Tesla account wachtwoord. Een token kun je zelf op je eigen computer aanvragen, zonder tussenkomst van die derde partij. Hoe dit moet is nogal off topic maar goed te Googlen. Ook kun je altijd je wachtwoord wijzigen en dan worden alle tokens ongeldig gemaakt.
 
  • Informative
Reactions: Merijn and Yero
Dit soort apps zijn heel handig, maar je geeft je Tesla credentials aan een derde partij. Nu zal die in 99% van de gevallen wellicht geen kwade bedoelingen hebben, maar je moet je het volgende realiseren:
  1. Met je Tesla username/wachtwoord kun je de auto opsporen.
  2. Met je Tesla username/wachtwoord kun je de auto openen, PIN-code uitschakelen en dus rijden.
  3. Met je Tesla username/wachtwoord kun je mobiele access (vanuit de auto) uitschakelen, waardoor je zelf niets meer ziet.
Alleen al vanwege dit risico zou ik met de huidige opzet nooit de gegevens aan een derde partij geven. Pas als Tesla een degelijke 2FA of gedeeltelijke API access (zoals bijv. Facebook doet) toestaat dan zou ik dit overwegen.

Sommige apps lezen niet alleen informatie, maar schrijven dit ook. Veel lezen kan de accu "wakker" houden, waardoor het accugebruik toeneemt als de auto stilstaat. Ook worden auto's in sommige vallen vaker voorverwarmd, waardoor de accu harder leegloopt. Veelal gebeurt dit soort functionaliteit vanaf de back-end. Het verwijderen van de app is dan niet voldoende om dit uit te schakelen.

Mocht je bang geworden zijn na dit verhaal, dan zou ik de apps verwijderen en je Tesla wachtwoord aanpassen. Daarmee vervalt ook de toegang voor deze apps (wellicht duurt dit even, omdat zo'n API token wellicht een tijdje "houdbaar" is).

Even weer on-topic... Ik kan nog steeds FSD voor mijn Model S aanschaffen voor € 2.100.

Het is sowieso niet heel onverstandg je WW regelmatig te wijzigen... Verder snap ik niet dat er nog geen 2FA mogelijk is...
 
Ik vraag me overigens af of iedereen HW3 krijgt. In de presentatie van de Model Y unveil (rond 32:45) zegt Elon Musk dat FSD feature-complete zal zijn aan het einde van dit jaar met just software upgrades (33:10).

Ze zijn de feature zwaar aan het limiteren in de bewoording. Als ze het maar vaak genoeg herhalen wordt het de nieuwe waarheid.

Feit is dat de VORIGE spec van FSD volledige autonomie garandeerde. Dat wetgeving hier beperkend werkt voor de uitrol is een gegeven maar technologisch is Tesla nog lang niet zo ver.

ApplicationFrameHost_2019-03-19_11-17-26.png



Het enige wat u hoeft te doen is instappen en uw auto vertellen waar h heen moet. Als u niets zegt, controleert de auto uw agenda en brengt u naar uw afspraak of naar huis als er niets in uw agenda staat. Uw Tesla bepaalt de optimale route, navigeert door de stad (zelfs zonder rijstrookmarkeringen), heeft geen enkele moeite het ingewikkelde kruisingen met stoplichten, stopborden en rotondes en loodst u over drukke snelwegen tussen auto's met hoge snelheden. Wanneer u op uw bestemming aankomt, stapt u simpelweg bij de ingang uit. Uw auto gaat automatisch in de parkeermodus en zal op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats en zichzelf parkeren. Met een tik op uw telefoon komt uw auto weer aangereden.

Dat met HW2.x ? Ik dacht het toch echt niet.

Maar voor stoplichten stoppen met HW2.5, ja dat moet geen probleem zijn.
 
  • Informative
Reactions: Merijn
Ze zijn de feature zwaar aan het limiteren in de bewoording. Als ze het maar vaak genoeg herhalen wordt het de nieuwe waarheid.

Feit is dat de VORIGE spec van FSD volledige autonomie garandeerde. Dat wetgeving hier beperkend werkt voor de uitrol is een gegeven maar technologisch is Tesla nog lang niet zo ver.

ApplicationFrameHost_2019-03-19_11-17-26.png





Dat met HW2.x ? Ik dacht het toch echt niet.

Maar voor stoplichten stoppen met HW2.5, ja dat moet geen probleem zijn.

Het lijkt inderdaad de strategie om de beloftes langzaam wat af te vlakken. Als FSD wordt wat ze op dit moment beloven, vind ik het nog steeds prima overigens, maar het moet niet zo worden dat FSD straks ongeveer hetzelfde wordt als de voormalige EAP.

<off topic>
Hebben we overigens ooit nog wat vernomen van het Tesla Network?
</off topic>
 
De Tesla Control Windows app die ik suggereerde ondersteund ook de login met een token overigens

Niet helemaal waar, ik run ook zo'n dienst en je hoeft, als je dat niet wil, nooit je echte wachtwoord aan mijn site te geven. Een "token" is ook voldoende. Hiermee kan de website een hoop dingen uitlezen en besturen aan je auto, maar er kan nooit weggereden worden, voor remote start is het echte wachtwoord nodig. Hetzelfde geldt voor het uitzetten van remote access en pin to drive. Ik raad dus altijd aan om op dit soort sites in te loggen met een token en niet je Tesla account wachtwoord. Een token kun je zelf op je eigen computer aanvragen, zonder tussenkomst van die derde partij. Hoe dit moet is nogal off topic maar goed te Googlen. Ook kun je altijd je wachtwoord wijzigen en dan worden alle tokens ongeldig gemaakt.
 
N.a.v. mijn mail aan service Tilburg:

"Wij hebben uw melding ontvangen m.b.t. het activeren/upgraden van de Autopilot. Normaal gesproken kunnen wij dit doorzetten naar de juiste afdelingn voor activatie. Echter zijn er technische problemen wat betreft het activeren. Helaas is het (ook voor ons als Service Center) op dit moment onduidelijk hoe en wanneer dit opgelost wordt. Dit euvel is een bekend probleem waarvan Tesla op de hoogte is en er wordt aan een oplossing gewerkt. We begrijpen dat het vervelend is, echter is het zowel voor u als ons ook afwachten.

Wij zullen een melding maken van uw auto, zodra er meer bekend is wordt u hierover ingelicht.

Excuses voor het ongemak."

Ok, dus je krijgt al niks na aanschaf van FSD, maar nu weten ze zelfs niet meer wannéér je niks krijgt o_O :eek:

Ik heb dus echt letter voor letter dezelfde e-mail gehad. Had ook geen bevestiging gehad in de auto. Ben heel benieuwd wanneer dit nu gaat gebeuren. Heb nog wel even gevraagd of ik zelf nog actie moet ondernemen en daarvan werd gezegd dat dat niet hoefde, ze zouden me op de hoogte brengen als de activatie gelukt was....
 
[QUOTE="ramonneke, post: 3492122, member: 76088
Maar voor stoplichten stoppen met HW2.5, ja dat moet geen probleem zijn.[/QUOTE]

Weet iemand hoenje kan zien of je 2.0 of hardware 2.5 hebt?? Ik heb een voorraad model x die op 31-12 geleverd is
 
[QUOTE="ramonneke, post: 3492122, member: 76088
Maar voor stoplichten stoppen met HW2.5, ja dat moet geen probleem zijn.

Weet iemand hoenje kan zien of je 2.0 of hardware 2.5 hebt?? Ik heb een voorraad model x die op 31-12 geleverd is[/QUOTE]

Een manier om te zien of je AP HW 2.5 hebt is of je de dashcam functie hebt. (Dus met een USB stick, 'TeslaCam' folder, etc.)
 
  • Informative
Reactions: Michel3
Niet helemaal waar, ik run ook zo'n dienst en je hoeft, als je dat niet wil, nooit je echte wachtwoord aan mijn site te geven. Een "token" is ook voldoende.
De meeste apps die ik gezien heb vragen om een username en wachtwoord. Overigens zou ik ook niet graag een token+refreshtoken geven aan een site, omdat ik niet zeker weet of die ongeldig worden verklaard na het wijzigen van mijn wachtwoord. Ik zou het wel verwachten, maar met de security van Tesla in gedachten weet ik het nog niet zo zeker.
 
De meeste apps die ik gezien heb vragen om een username en wachtwoord. Overigens zou ik ook niet graag een token+refreshtoken geven aan een site, omdat ik niet zeker weet of die ongeldig worden verklaard na het wijzigen van mijn wachtwoord. Ik zou het wel verwachten, maar met de security van Tesla in gedachten weet ik het nog niet zo zeker.

Die worden per direct ongeldig verklaard zodra je je wachtwoord wijzigt. Je kan dit zelf testen met het programma Postman, zonder tussenkomst van een derde partij. Of je neemt het van mij aan. Dit deel werkt echt zoals je mag verwachten.
 
  • Informative
Reactions: bugboy