Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Even voorstellen...

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren mijn M3 Ultra Red opgehaald in Hasselt. Veel te vroeg op de afspraak omdat de inlevering van de oude leasewagen vlotter verliep dan verwacht, maar gelukkig niet te lang moeten wachten.

Wagen stond klaar in de gekende donkere garage, al stond hij gelukkig aan de poort. Alles was piekfijn in orde, enkel op de voorkap heel wat lichte swirls die onmiddellijk werden weggewerkt.

Verder vlotte en vriendelijke afhandeling. Al zou ik een vollere batterij (27% bij aflevering…) wel geapprecieerd hebben :confused: Ook bij instappen bij aflevering-controle liep er nog een software-update binnen…

Dat allemaal ter zijde, wat een hemel van verschil met de KIA Niro. Dit worden 5 aangename jaren :)
Veel plezier met de nieuwe aanwinst! Heel benieuwd naar jouw ervaringen en natuurlijk wat plaatjes van de auto. Benieuwd naar het Ultra Red 😉
 
Veel plezier met de nieuwe aanwinst! Heel benieuwd naar jouw ervaringen en natuurlijk wat plaatjes van de auto. Benieuwd naar het Ultra Red 😉
Een week later en de Niro is volledig vergeten, wat een zalige rij-ervaring. Dusver alleen maar positieve ervaringen, enkel nog wat wennen aan de autopilot ('autosturen'), maar dat is een kwestie van kilometers maken en een klik maken in mijn hoofd om het systeem wat meer te vertrouwen 😁

De Ultra Red kleur heeft alvast veel bekijks op en naast de baan. Met Sentry actief, achteraf al minstens 1 Tesla gezien die stopte en waarbij de zoon uitstapte om even te piepen 🤣

Hier al enkele foto's van de eerste dagen. Bij de volgende zon eens een betere locatie opzoeken om wat mooie foto's te maken.

IMG_1619.jpeg


IMG_1618.jpeg


IMG_1633.jpeg
 
Ik zal me hier voor de beleefdheid ook maar even voorstellen...

Ik ben Kim, al heel mijn leven auto- en technologienerd dus het moest er ooit eens van komen om bij Tesla terecht te komen.

Na lang twijfelen en rondkijken ben ik voor een 2018 Model S 75D gegaan. Sinds september heb ik hem dan ook in mijn bezit.
Toen ik hem kocht stond hij op 19" turbines met winterbanden. Die werden meteen vervangen door volledig herstelde en herspoten 21" met zomerbanden.

Verder kwam hij met Zwart premium interieur, zwarte dakhemel, carbon dashboardtrim, Enhanced AutoPilot, SubZero Winterpackage, Ultra High Fidelity Sound, Premium upgradepakket en CCS upgrade. Zo goed als full option dus. Het enige wat nog ontbrak was een MCU2 dus dat stond al snel op de lijst om te vervangen.

Jammer genoeg begonnen daar meteen de problemen, ik maakte de fout om mijn afspraak te maken in het nieuwe Service Center in Drogenbos waar de service verschrikkelijk was, de 3 uur die men rekende voor vervanging werden 3 weken, de net gedetailde wagen kwam terug vol krassen en zonder waxlaag (ze kwamen wel fier zeggen dat ze hem hadden gewassen) en de aluminium trim rond het scherm was verwrongen en bekrast. Na heel wat gedoe heb ik hen dan toch zover gekregen om dit op hun kosten te herstellen en de herstelling te laten doorgaan in Zaventem.

3! maanden later werd dit vorige week dan eindelijk gedaan. Op zich was de service al beter dan in Drogenbos maar van Nederlands hebben ze daar nog nooit gehoord, de persoon aan de receptie weet met moeite dat een wagen 4 wielen heeft en de auto kwam terug met 17% SOC terwijl ik heel specifiek had gevraagd om hem een beetje bij te laden wegens geen tijd om te gaan laden en meteen door te moeten voor afspraken.

Ik heb dan ook meteen een nieuwe (mobiele) afspraak moeten inplannen want nu rammelt er iets onder het nieuw geplaatste dashboard.

Kortom geweldige wagen, verschrikkelijke service tot nu toe...

Wat me ook is opgevallen (misschien iets voor een andere post) is dat onder volledige acceleratie vanuit stilstand er wat vibratie is aan de achterkant van de wagen. Mogelijk tractiecontrole of lichte slip van de banden maar het is identiek bij beide velgensets. Toen ik er naar vroeg in Zaventem kwam ik jammer genoeg niet verder met de receptionist dan "rammelend geluid in de kofferbak" en hij weigerde om het anders te omschrijven. De reactie nadien was dat ze het niet hebben kunnen reproduceren maar dat mijn luchtvering op de voorste as volledig vervangen dient te worden. Ik heb inderdaad op kasseien al lichte trilling ondervonden vooraan, maar dat leek dan eerder op verduurde rubbers/speling in de stabilisatorstangen (geen idee of dat ook zo werkt met luchtvering) dan een probleem met de volledige veerpoot. Alle ervaring en tips hieromtrent zijn zeker welkom aangezien ik niet onnodig 2500eur wil gaan wegsmijten als het anders ook kan.

Hoe dan ook ben ik na een goeie 5000km nog steeds heel tevreden van de wagen en hoop er de komende 5 jaar nog veel veilig en onderhoudsvrij geniet van te mogen hebben.
 

Attachments

  • IMG_1060.jpg
    IMG_1060.jpg
    751.3 KB · Views: 23
  • Like
Reactions: Furb
Hmmm, al wat achter "Ik ben Kim, al heel mijn leven auto- en technologienerd dus het moest er ooit eens van komen om bij Tesla terecht te komen." komt hoort toch niet echt bij "even voorstellen" ;-)

Desalniettemin, van harte welkom...
Ik zal het veranderen in "mijn auto voorstellen" als je het dan liever hebt? :)
Ik denk dat de meesten hier toch meer interesse hebben in de wagen en de ervaringen hiermee dan in mezelf als persoon of zie ik dat verkeerd? ;)
 
Hier een Tesla forumlid uit Terheijden. MYP Midnight Cherry.
Bevalt prima. Heb niet veel meer nodig uit een auto moet ik zeggen :D.

Alleen wat puntjes wat ik me afvraag...
De vooras kraakt zo nu en dan wat bij het sturen?
En bij nat weer 'klonken' de remklauwen bij het langzaam wegrijden.
Het stelt allemaal niet voor maar hebben andere MY rijders hier ook last van?


20230621_162523 (004).jpg
 
En bij nat weer 'klonken' de remklauwen bij het langzaam wegrijden.

View attachment 1019848
Welkom!

Dat zijn de remklauwen die bij nattigheid “vastplakken/vastroesten” aan je schijven tijdens het parkeren. Niks om je zorgen over te maken. Je kunt na het wegrijden een paar keer krachtig remmen om je schijven en blokken “schoon” te maken. Dan komt het daarna minder snel terug.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Hier een Tesla forumlid uit Terheijden. MYP Midnight Cherry.
Bevalt prima. Heb niet veel meer nodig uit een auto moet ik zeggen :D.

Alleen wat puntjes wat ik me afvraag...
De vooras kraakt zo nu en dan wat bij het sturen?
En bij nat weer 'klonken' de remklauwen bij het langzaam wegrijden.
Het stelt allemaal niet voor maar hebben andere MY rijders hier ook last van?


View attachment 1019848
Vooras zou ik in de app melden, klinkt als de upper control arms issue van de MODEL 3 (die ik 1 x heb laten resealen, maar uiteindelijk toch moest worden vervangen.)
 
Yesss. Ik heb er weer één. Toen ik mijn baan opgezegd had in 2022 om samen met mijn vrouw een sabbatical te houden was ik gelijk ook mijn leasebak M3 kwijt. We waren erg verknocht aan de M3 en nu ik als zzp'er ook weer wheels nodig had was de keus snel gemaakt. Nieuw viel af door financiering en de slechte reviews vwb ruitenwissers, ontbrekende stuurstokken en spookremmingen. Voor Euro 25.000 hebben we vorige week een ex-leaser gekocht met 140.000 km. De vorige eigenaar is er zuinig op geweest. De M3 ziet er nog uit als nieuw!

PXL_20240326_180438558.jpg

Geweldig weer die rijervaring. Het voelt weer als vanouds. Ik heb een vraag: Het ruikt zoetig binnenin, zou dat van koelvloeistof kunnen komen of ruik ik de vorige eigenaar? En kan je bij Tesla ergens opvragen welk onderhoud er is geweest?
 
Yesss. Ik heb er weer één. Toen ik mijn baan opgezegd had in 2022 om samen met mijn vrouw een sabbatical te houden was ik gelijk ook mijn leasebak M3 kwijt. We waren erg verknocht aan de M3 en nu ik als zzp'er ook weer wheels nodig had was de keus snel gemaakt. Nieuw viel af door financiering en de slechte reviews vwb ruitenwissers, ontbrekende stuurstokken en spookremmingen. Voor Euro 25.000 hebben we vorige week een ex-leaser gekocht met 140.000 km. De vorige eigenaar is er zuinig op geweest. De M3 ziet er nog uit als nieuw!

View attachment 1035056
Geweldig weer die rijervaring. Het voelt weer als vanouds. Ik heb een vraag: Het ruikt zoetig binnenin, zou dat van koelvloeistof kunnen komen of ruik ik de vorige eigenaar? En kan je bij Tesla ergens opvragen welk onderhoud er is geweest?
Gefeliciteerd, zier er strak uit en welkom terug :cool:

De zoete lucht komt waarschijnlijk eerder van de ruitenwisser vloeistof of een opgefrist interieur vlak voor de beoogde verkoop. De kans dat het door koelvloeistof komt is vrij klein, eventueel kun je de "kuip" in de frunk verwijderen om het koelvloeistof niveau te bekijken.

De laatste bandenwissel kun je waarschijnlijk via het scherm zien. Verder zou ik me niet al te druk maken om de onderhoudshistory, de draagarmen zijn wellicht al vervangen (en anders hoor je het vanzelf) en de 12V Accu melding komt via het scherm als het zo ver is. Interieurfilter en ruitenwissers zijn relatief goedkoop en kunnen eventueel preventief vervangen worden. Dan zijn er naast de remmen niet veel aandachtspunten meer. De eerste 100k zou je zorgeloos moeten kunnen genieten van je nieuwe aanwinst.
 
  • Like
Reactions: myellow and job-lek
Nieuw viel af door financiering en de slechte reviews vwb ruitenwissers
De problemen met de ruitenwissers zijn met een update verholpen. Ik was bij de gelukkigen die nooit problemen hadden. Reden onbekend.
En kan je bij Tesla ergens opvragen welk onderhoud er is geweest?
Er is geen onderhoud voor een Tesla. Enkel reparaties en preventieve vervanging. Maar je mag blijven rijden totdat de dagen het zelf aangeeft of totdat iets niet werkt.
Ik deed met mijn MS 200000 km en 6 jaar. Vrijwillig 1 onderhoud gedaan bij einde garantie uit schrik dat er net na de garantieperiode iets zou breken. Maar zelfs dat was overbodig. Er is niets preventief vervangen. En er is later toch een en ander kapot gegaan wat geen enkel onderhoud had kunnen voorkomen.
Zelfs de airco gaf nog geen geurtjes af. Koelvloeistof en remvloeistof ga en ook geen problemen. Sommigen hebben dan al verschillende keren onnodig de luchtfilter en verschillende vloeistoffen vervangen. Enige onderhoud waren banden en ruitenwissers.
 
(Rem)vloeistof & interieur filter vervangen zou ik wel doen.

Als je pas wat gaat doen als je hem ruikt ... is meestal geen goed idee. Kan hier wel een paar andere vergelijkingen maken waar dat ook geen goed idee is.

Na paar xx.xxx km zit er zoveel rommel in je luchtfilter dat je daar niet door wil ademen of in zitten.

Remvloeistof pas vervangen als je 'merkt' dat het 'niet werkt'! Thanks but no thanks.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: P-47 and myellow
Yesss. Ik heb er weer één. Toen ik mijn baan opgezegd had in 2022 om samen met mijn vrouw een sabbatical te houden was ik gelijk ook mijn leasebak M3 kwijt. We waren erg verknocht aan de M3 en nu ik als zzp'er ook weer wheels nodig had was de keus snel gemaakt. Nieuw viel af door financiering en de slechte reviews vwb ruitenwissers, ontbrekende stuurstokken en spookremmingen. Voor Euro 25.000 hebben we vorige week een ex-leaser gekocht met 140.000 km. De vorige eigenaar is er zuinig op geweest. De M3 ziet er nog uit als nieuw!

View attachment 1035056
Geweldig weer die rijervaring. Het voelt weer als vanouds. Ik heb een vraag: Het ruikt zoetig binnenin, zou dat van koelvloeistof kunnen komen of ruik ik de vorige eigenaar? En kan je bij Tesla ergens opvragen welk onderhoud er is geweest?
Proficiat, mooie auto voor redelijk geld toch.

Ik zou ook remvloeistof en interieurfilter laten vervangen. Kost weinig, en is goed voor de 'gezondheid' in brede zin van het woord.
 
  • Like
Reactions: myellow
(Rem)vloeistof & interieur filter vervangen zou ik wel doen.

Als je pas wat gaat doen als je hem ruikt ... is meestal geen goed idee. Kan hier wel een paar andere vergelijkingen maken waar dat ook geen goed idee is.

Na paar xx.xxx km zit er zoveel rommel in je luchtfilter dat je daar niet door wil ademen of in zitten.

Remvloeistof pas vervangen als je 'merkt' dat het 'niet werkt'! Thanks but no thanks.
Je kunt remvloeistof ook controleren voordat je het vervangt. Omdat de vloeistof bij een electrische auto bijna nooit een hoge temperatuur bereikt, is de degradatie ook veel minder. Je hebt daar wel speciale apparatuur voor nodig.
 
Je kunt remvloeistof ook controleren voordat je het vervangt. Omdat de vloeistof bij een electrische auto bijna nooit een hoge temperatuur bereikt, is de degradatie ook veel minder. Je hebt daar wel speciale apparatuur voor nodig.


€13 betaald aan Tesla voor controle remvloeistof, bij de APK meegenomen. Was nog prima.