Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dakkoffer zonder zonnedak?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vroeg me af of het mogelijk was om een dakkoffer +rails te installeren zonder zonnedak optie. Mijn vorige auto was x4 en deze had geen rails of montage punten. Ze brachten daarom deur klemmen aan genaamd ' rapid fixpoint klemrek' van Thule. Deze monteren ze op je deurstijl. Bij de x4 hing dit zonder problemen maar nu vraag ik me af met al die sensoren op de model s of dat hierop ook gaat. Vind het namelijk nogal gek voor enkel een zonnedak te nemen voor 1 keer per jaar skivakantie. Indien andere mogelijkheden hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt
15120619787341068368697.jpg
 
ik denk dat je afdichting van de zijruiten dan in het geding komt, je 4x4 zal wel een raamstijl hebben gehad in tegenstelling tot de Tesla. Bij open portier zakt het raam een stukje, bij sluiten gaat het weer omhoog en dicht deze rechtstreeks op een rubber tegen de carroserie af.
 
ik denk dat je afdichting van de zijruiten dan in het geding komt, je 4x4 zal wel een raamstijl hebben gehad in tegenstelling tot de Tesla. Bij open portier zakt het raam een stukje, bij sluiten gaat het weer omhoog en dicht deze rechtstreeks op een rubber tegen de carroserie af.
Hoeft denk ik niet onmiddellijk een no-go te betekenen. Als de beugels zodanig worden gepositioneerd dat ze in de ruimte vallen die normaal door de rubbers ingenomen worden, zou het misschien toch kunnen.
 
Inderdaad, in de nieuw zit al een mooi glazen dak. vind het dan ook een beetje zot om een "opengaand" zonnedak als optie te nemen.
ik ga bekijken hoe dat zit met de raamlijst, volgende keer dat ik naar de garage ga (aanstaande woensdag). Zou anders nogal een dure dakkoffer zijn. Hopelijk kan ik woensdag dan ook vertrekken als trotse toekomstige model s eigenaar als ik beslis.
 
+1. Ik heb deze SeaSuckers (op mijn MS met alu-dak) en die werken perfect. Op een weekje skiverlof zal het bij harde ijsvorming/sneeuw misschien één of twee keer gebeuren dat je ergens moet "bijpompen" (wat trouwens maar vier à vijf seconden werk is). Verder rotsvast. Niet goedkoop, maar wel wat goedkoper dan de optie zonnedak vs. pano-dak (en ik ben het eens met @HWS dat de pano-dak mooier is).
 
De zeezuiger schijnt ook wel een goede/mooie oplossing te zijn, wel nogal aan de prijs.
Bwa lijkt mij niet echt geschikt voor dakkoffer.
zl
Ik was in de veronderstelling dat je alleen een ski-koffer op je Tesla s kan doen, indien je een zonnedak hebt.
Als je een panorama dak hebt, kan deze constructie een skikoffer aan?
Daar gaat de post net over. Bij een zonnedak heb je voorgemonteerd gaten voor je rails. Bij een panodak niet. Maar er bestaan tegenwoordig systemen voor dit soort 'neutrale' daken. Ze monteren dan een klem in de deurstijl.( Tussen deur en auto zogezegd==> zie foto) hierop kan je dan je rails zetten met daarop je koffer. Ik vroeg me gewoon af of dit ook ging bij een tesla. Aangezien deze een andere deurlijst heeft als ik gewoon ben (BMW x4).
 
Bwa lijkt mij niet echt geschikt voor dakkoffer.
zl

Daar gaat de post net over. Bij een zonnedak heb je voorgemonteerd gaten voor je rails. Bij een panodak niet. Maar er bestaan tegenwoordig systemen voor dit soort 'neutrale' daken. Ze monteren dan een klem in de deurstijl.( Tussen deur en auto zogezegd==> zie foto) hierop kan je dan je rails zetten met daarop je koffer. Ik vroeg me gewoon af of dit ook ging bij een tesla. Aangezien deze een andere deurlijst heeft als ik gewoon ben (BMW x4).

Check! vraag is of de dakconstructie dit aankan én of Tesla hier niet moeilijk over gaat doen. Met een zonnedak is er overdwars een balk -ik vermoed te versteviging- gemonteerd. Ik zit met het zelfde issue, heb uiteindelijk een Tesla S genomen (komt over twee weken) zonder zonnedak. Zou super zijn als hier een oplossing voor is (zonder risico en garantiegeneuzel).
 
De sales manager zei dat het niet mogelijk was om een dakkoffer erop te plaatsen zonder zonnedak. Ik heb haar achter niet kunnen uitleggen wat ik bedoelde (met die klemmen)(was per mail een heel gedoe) ik heb volgende week een afspraak. Dan vraag ik het...

Vraag is natuurlijk of we hier ooit het eerlijke antwoord op gaan ontvangen. Tesla heeft een commercieel belang hier om zo'n zonnedak te verkopen.. Vraag is dus wat mij betreft hoe we hier 'objectief' uitsluitsel over kunnen krijgen... Ben erg benieuwd waar de sales manager mee terug komt!
 
Beetje doorgraven met Google en je hebt voorbeelden van wat ze met die SeaSuckers zoal doen. Het dak is Tesla Glass (soort Gorillaglass) dus dat kan het wel aan.

Reken wel op een zowat verdubbeling van je gebruik... vooral als je in Duitsland beetje met het verkeer wil meekomen.

Oja, de koffer mag achter niet uitsteken want dan gaat de trunk niet meer helemaal open, of heb je schade aan achterruit en/of dakkoffer.

Edit: de lijsten van het dak zijn aluminium, da’s een stuk zachter dan staal dus pas op met beugels om de daklijst. Op de klauw komt een behoorlijke kracht te staan. Als je pech hebt heb je na die rit je vaste bevestiging “slots”....;)
 
Beetje doorgraven met Google en je hebt voorbeelden van wat ze met die SeaSuckers zoal doen. Het dak is Tesla Glass (soort Gorillaglass) dus dat kan het wel aan.

Reken wel op een zowat verdubbeling van je gebruik... vooral als je in Duitsland beetje met het verkeer wil meekomen.

Oja, de koffer mag achter niet uitsteken want dan gaat de trunk niet meer helemaal open, of heb je schade aan achterruit en/of dakkoffer.

Edit: de lijsten van het dak zijn aluminium, da’s een stuk zachter dan staal dus pas op met beugels om de daklijst. Op de klauw komt een behoorlijke kracht te staan. Als je pech hebt heb je na die rit je vaste bevestiging “slots”....;)
Ik denk niet dat je een verdubbeling van je verbruik krijgt. Bij 130 km/u is het verbruik van een Whipbar dakdrager met flinke dakkoffer zo'n 25% extra. Kijk maar eens naar deze posting waar ik bij verschillende snelheden metingen heb gedaan.