Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Cruise Control op Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik herken dit niet, althans niet op de rijksweg / prov.weg.
Als het heel erg druk is op de snelweg (icm hoge snelheid & rijbaanwisselingen) dan rij ik ook vaak zelf (maar dat zegt meer over (re)acties van andere weggebruikers!)

Ik twijfel overigens geen moment aan jou ervaringen!

Ik twijfel wel eens aan de instellingen (vb: volgafstand niet op 1 zetten), staat van ruitenwissers (bij mij -> oude ruitenwissers -> waas -> AP/FSD meer "twijfelen") maar ook wel aan de sensoren op de auto's zelf (radar/US-sensoren/camera net niet optimaal gepositioneerd of afgesteld?).

Er lees af en toe opvallend grote verschillen in AP/FSD ervaringen. Soms heeft dat overduidelijk te maken met verwachtingspatronen. In 2019 had dat ook zeker nog met de software te maken (m'n vrouw zat toen erg onrustig in de auto als ik op AP/FSD door verkeer bewoog). Vooral in 2020 zijn er echt wel grote stappen gemaakt waardoor m'n vrouw zelfs op het punt kwam om te vragen of ik op FSD kon rijden zodat ze lekker kon slapen tijdens een lange vakantierit :cool:
Mijn vrouw vindt dat ik beter rij dan als Elon rijdt. (zo noemen wij AP :) ). Ik heb nog wel echte remacties en plotselinge snelheidsverminderingen. Ook lane changes onder 110 km/uur doe ik soepeler daarboven doet Elon het ook best goed.
Slingeren bij een groepje vrachtauto's en reageren op onderbrekingen in de rechter streep op de weg maakt Elon niet altijd comfortable.
Ik wacht met smart op verbeteringen. Maar gebruik het veel op de snelweg en 80 km/wegen. TACC nog veel meer want ik heb zeker op 50 km wegen moeite om de snelheid te houden. Snelheid houden doe ik vaak op mijn gehoor, maar dat werkt slechter bij een Tesla.
Ik heb zeker in het begin ook gezegd dat ik graag standaard CC als extra optie zou willen. Dit zou ik nog steeds niet erg vinden als die optie er zou komen. Ik verwacht niet dat dat zo is.
 
………..maar in feite ook op de trend in de markt -> steeds meer auto's houden automatisch afstand tot voorganger.…..
De reden van de trend in de markt om af te stappen van CC en overstappen op adaptive cruisecontrol heeft te maken met Europese regelgeving. Deze regelgeving bepaalt dat nieuwe autos vanaf 2022 moeten zijn voorzien van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Onderdeel daarvan is onder andere:
  • Snelheid vasthouden en afstand bewaren tot de voorligger
  • Noodstop maken als dat nodig is
  • Auto binnen de rijstrook houden
Laat dit nu net de zaken zijn die onderdeel zijn van TACC en AP.
Dus iedereen die graag de oude CC heeft moet voorlopig in zijn oude auto blijven rijden en geen nieuwe kopen.

 
De reden van de trend in de markt om af te stappen van CC en overstappen op adaptive cruisecontrol heeft te maken met Europese regelgeving. Deze regelgeving bepaalt dat nieuwe autos vanaf 2022 moeten zijn voorzien van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Onderdeel daarvan is onder andere:
  • Snelheid vasthouden en afstand bewaren tot de voorligger
  • Noodstop maken als dat nodig is
  • Auto binnen de rijstrook houden
Laat dit nu net de zaken zijn die onderdeel zijn van TACC en AP.

Ook basic-CC heeft dit, behalve het afstand bewaren tot voorligger.
- Snelheid vasthouden (veel consistenter dan TACC, zodat mensen achter je niet verrast worden en je weer een voorspelbare automobilist wordt)
- Auto binnen rijstrook houden: stuurcorrecties bij het verlaten van de rijstrook werken nog net zo), en auto in dode hoek waarschuwing/ correctie werkt ook nog.
 
Ook basic-CC heeft dit, behalve het afstand bewaren tot voorligger.
- Snelheid vasthouden (veel consistenter dan TACC, zodat mensen achter je niet verrast worden en je weer een voorspelbare automobilist wordt).
Maar als basis-CC vanaf volgend jaar afstand moet gaan houden tot de voorligger dan heb je toch adaptive cruisecontrol🤔
Een heel enkele keer zakt de snelheid lager dan je zou willen, dat is dan meestal in een relatief scherpe bocht (klaverblad), maar voor zover ik heb begrepen heeft dat met regelgeving te maken. Verder houd TACC de snelheid uitstekend vast en houd daarbij ook netjes afstand tot de voorganger.
 
Maar als basis-CC vanaf volgend jaar afstand moet gaan houden tot de voorligger dan heb je toch adaptive cruisecontrol🤔
Een heel enkele keer zakt de snelheid lager dan je zou willen, dat is dan meestal in een relatief scherpe bocht (klaverblad), maar voor zover ik heb begrepen heeft dat met regelgeving te maken. Verder houd TACC de snelheid uitstekend vast en houd daarbij ook netjes afstand tot de voorganger.
Dat klopt maar 9 van de 10 chauffeurs die voor het eerst een auto met TACC rijden vinden 10m afstand al veel te veel want dan kan er een auto tussen komen en als TACC bij 100km/u dan de helft van de verplichte afstand van 2s aanhoud dan remt de auto onnodig.
Dat mensen achterlijk zijn en met 100km/u op minder dan 10m achter elkaar rijden is geen reden voor een TACC om ook een dergelijk achterlijk gedrag te gaan vertonen. Op standje 1 van de TACC houdt deze bij 100km/u tussen de 25-30m afstand en dat is slechts 1s.

Ik weet niet meer wie het was maar we hebben ze zelfs gehad die 4m echt meer dan genoeg vond bij 100km/u.
 
  • Like
Reactions: nico180 and RobPet