Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Kwam deze verklaring tegen op het op het Amerikaanse investeerders draadje, dit verklaart veel beter waarom de top-caps dalen en de rest niet




De negentiende zou dit indexfonds klaar zijn met rebalancing.

Deze week wordt sowieso spannend qua inflatiecijfers omdat verwacht wordt dat de cijfers verder dalen en de rente verhogingen daar van af hangen.
Is het doel van fondsmanagers juist niet om het beter te doen dan de index?
Als hard stijgende aandelen een lagere weging krijgen dan zou je ze na herbalancering juist kopen omdat de kans is dat ze opnieuw harder gaan dan de index?

IMG_5524.jpeg
 
Is het doel van fondsmanagers juist niet om het beter te doen dan de index?
Als hard stijgende aandelen een lagere weging krijgen dan zou je ze na herbalancering juist kopen omdat de kans is dat ze opnieuw harder gaan dan de index?

View attachment 955309

Fondsen hebben vaak een cap op de verschillende bedrijven in een fonds.

Zeg een bepaald indexfonds heeft 10% Tesla. Als Tesla dan veel harder stijgt dan de rest wordt die cap overschreden en dan wordt er getrimd.
 
Ik blijf dat merkwaardig vinden. ‘Wow, dit deel van het fonds doet het goed! Gauw verkopen en rommel inkopen om de %s in de boeken rond te hebben!’.
Klinkt inderdaad onlogisch, maar uit oogpunt van risicospreiding begrijpelijk. Grote fondsen waarderen een lager maar stabiel rendement meer dan een hoog rendement. Dus proberen ze schokken te vermijden door geografisch en over sectoren te spreiden. Enige uitzondering die ik ken is Berkshire Hathaway.
 
Klinkt inderdaad onlogisch, maar uit oogpunt van risicospreiding begrijpelijk. Grote fondsen waarderen een lager maar stabiel rendement meer dan een hoog rendement. Dus proberen ze schokken te vermijden door geografisch en over sectoren te spreiden. Enige uitzondering die ik ken is Berkshire Hathaway.
Ik begrijp de rationale op zich wel, maar niet dat aandelen verkocht worden wanneer ze in de lift zitten. Zet dan een dagelijkse stoploss en zit het ritje omhoog uit. Het is dan vroeg genoeg alsnog te trimmen.

Maar ik ga met ongenuanceerde zevenmijlslaarzen door de materie hoor, dat begrijp ik goed. Niet mijn vakgebied.

Ik heb wel weer wat klaargezet om eventueel vandaag in te zetten indien de CPI cijfers er aanleiding voor geven.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik beleg voor mijn kinderen (wel, over 21) ook in Tesla. Ik heb voor hen een verkoop op 298 opgegeven. Van winstnemen is nog nooit iemand armer geworden... Mocht het weer richting 250 terugvallen koop ik terug. Zelf speel ik met turbo's...
 
  • Like
Reactions: Paco
Wat denken jullie dat het aandeel doet als we een gross margin zien van <17%? Wat is voor jullie een gezonde % om in dit kwartaal te hebben?
20%:)

Niet dat ik wakker zou liggen van 19% maar denk dat alles onder de 20 door ‘de markt’ (lees zgn analisten) als een fail zal worden gezien en reden tot verkoop is.

ps vandaag ziet men het nog zonnig in :)
 
Ik beleg voor mijn kinderen (wel, over 21) ook in Tesla. Ik heb voor hen een verkoop op 298 opgegeven. Van winstnemen is nog nooit iemand armer geworden... Mocht het weer richting 250 terugvallen koop ik terug. Zelf speel ik met turbo's...
Nog even en ze zijn weg...;)
Denk er aan. Zij die uw aandelen kopen aan $298 verwachten daar ook vorse winst op te nemen.
En het omzetten van $ naar € heeft ook al betere momenten gekend.
 
Last edited:
20%:)

Niet dat ik wakker zou liggen van 19% maar denk dat alles onder de 20 door ‘de markt’ (lees zgn analisten) als een fail zal worden gezien en reden tot verkoop is.

ps vandaag ziet men het nog zonnig in :)

Als ik mij niet vergis was de marge in Q1 al onder de 20% 😅

Maar het is nog maar de vraag óf de marges verder onderuit gaan. Kosten reductie vindt ook nog steeds plaats, dus afwachten of dat de daling in de verkoopprijs kan opvangen.

Buiten dat wordt steeds duidelijker dat de vraag naar Legacy auto produkten sterk daalt en daar niet op kan of wil reageren terwijl Tesla die keuze wel kan en wil maken.

Er hangt nu in ieder geval wel een duidelijke geur van FOMO en ‘buy the rumour’ in de lucht dus wie weet gaat het aandeel donderdag wel onderuit.

Of niet natuurlijk 😂 kortom geen idee. Ik hoop op goed nieuws tijdens de Call, CyberTruck, Highland, 4680, nieuwe Giga’s… dat de eerste CyberTruck in produktie nú al bekend gemaakt is en niet woensdag doet wel iets vermoeden.
 
Die wisselkoers doet bij mij ook erg pijn.
Toen ik instapte was het 1 op 1 +/-. Maar nu staat de $koers op bijna €300,- en in de euro “maar” op €260,- ( beetje afronden voor het gemak ) €40,- per aandeel verschil. Niet leuk. Ben ook wel benieuwd of er prognoses zijn wat die koers doet tussen $ en €. Zie het graag weer wat bijtrekken.
Kom ik sneller aan me target price ook.
 
  • Like
Reactions: Jelger
Interessante vaststelling. De vraag is waarom de dollar zwakker wordt.
De FED verhoogde de rente al meer dan de ECB en toch wordt de Euro sterker.
Zou de de-dolarisatie van de wereldeconomie dan de verklaring zijn? Je ziet alsmaar meer landen afstappen van de dollar als betaalmiddel voor internationale transacties. Op zich niet verwonderlijk want de VS misbruiken de status van hun munt eigenlijk systematisch.
 
Die wisselkoers doet bij mij ook erg pijn.
Toen ik instapte was het 1 op 1 +/-. Maar nu staat de $koers op bijna €300,- en in de euro “maar” op €260,- ( beetje afronden voor het gemak ) €40,- per aandeel verschil. Niet leuk. Ben ook wel benieuwd of er prognoses zijn wat die koers doet tussen $ en €. Zie het graag weer wat bijtrekken.
Kom ik sneller aan me target price ook.

Aan de andere kant is een sterkere dollar weer goed voor de bottom line van Tesla 😁

Elk nadeel hep z’n voordeel 😉


2 cents to go.


En plop 🤞