Patrick Claerhout
Member
2 weken oud, maar nog niet eerder opgemerkt. Baron's optimistische visie op Tesla: http://evannex.com/blogs/news/15819564-ron-baron-tsla-will-increase-10x
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De voorbije dagen is het aandeel weer door zijn 50-daags en 200-daags gemiddelde gezakt. Dit is a-typisch voor het aandeel dus het moet niet te lang onder het 200-daags gemiddelde noteren. Ik heb in de beurskanalen nog geen bericht gezien over de vertraging bij de uitlevering van de P85D maar ik zou de koers goed in de gaten houden de komende dagen. Ik ben momenteel geen koper aan 220, te veel risicofactoren. Vanaf 200 zal het hier wel beginnen jeuken maar ik weet nog niet of ik zal bijten.
Die verkoopcijfers (de Q4 leveringen zijn eigenlijk relevanter) gaan tegenvallen.
Opstarten extra productiecapaciteit afgelopen zomer en nu de afleverkwaliteit van Model D vallen tegen, blijkbaar.
Ja want dat wisten alle handelaren in de laatste weken al dat er problemen waren, vandaar dat de prijs de laatste weken is gezakt... Tjonge jonge.Vandaag eerste bericht op Street Insider waarin de vertraging in de uitlevering van de P85D ter sprake komt als een reden voor de zwakte van het aandeel.
http://www.streetinsider.com/Analys...odays+Weakness+in+Tesla+(TSLA)+/10073974.html
Voor de geïnteresseerden, het aandeel is voor beurs al even tot 219,35 gezakt. Het laagste punt over de voorbije 3 maanden was 217 op 5/11. Het laagste punt over de voorbije 6 maanden was 201,58 op 13/6.
wat zegt je kristallen bol, Jan ? Nog even wachten met kopen ? staan 214 nu
Ik zie dat de aasgieren beginnen pikken. Shorters zullen een psychologische oorlog proberen voeren om het aandeel naar beneden te krijgen. De olieprijs zakt, wat volgens hen de verkoop van Tesla's impacteert. (We weten dat dat onzin is.) En dan is er natuurlijk de vertraging bij de uitlevering van de P85Ds. We weten dat onze Amerikaanse tegenvoeters bijzonder ongeduldig kunnen zijn. Een week, een maand, zelfs een kwartaal vertraging zal mij een zorg wezen als het nodig is om de kwaliteit op een goed niveau te krijgen.
De kans is nu wel erg groot dat er geen 33.000 wagens zullen uitgeleverd worden in 2014. Elon is een risk taker, als hij moet kiezen tussen de korte termijn koers of het lange termijn succes, gaat hij voor de lange termijn. Zo moet het zijn, dat is leiderschap.
Wat betekent dit voor de beleggers onder ons? Als je inzet op de langere termijn (5 jaar of meer) hoef je je hier niets van aan te trekken. Je hoeft zelfs niet naar het aandeel te kijken. Het heeft geen zin je zenuwachtig te maken als het aandeel halveert. Voor diegenen die het prettig vinden om actief te traden is wat er nu aan het gebeuren is fantastisch. Je krijgt regelmatig de kans om lager te kopen en hoger te verkopen. Helaas heb ik geen kristallen bol. Wat ik zie is een hele reeks risicofactoren. Vorige week heb ik gezegd dat ik nu geen interesse heb bij 220 en je ziet dat we vandaag al 212 hebben aangeraakt. Ik hou heel erg de problematiek rond de uitlevering van de P85D in de gaten omdat die relevant is als indicator voor (1) het aantal wagens dat er in 2014 zal uitgeleverd worden en (2) de marge gezien het het duurste model is. Als die 33.000 niet wordt gehaald, gaat dat geen goed doen aan de koers maar we gaan het resultaat pas over een paar weken kennen.
Ik krijg pas kriebels als we in de buurt van de 200 komen maar het zou mij niet verwonderen indien we daar in de huidige omstandigheden los doorschieten en richting 175 a 180 gaan. Een prijs waarop ik momenteel zeker koop heb ik niet en als ik toch iets moet zeggen leg ik 125 op tafel. Ja, zo laag...
View attachment 65512
Ik teken een lijntje over de toppen van de neergaande trend (vanaf medio september), en als de koers daar weer goed doorheen gaat dan is het voor mij tijd om weer naar het aandeel te kijken...
Ik teken een lijntje over de toppen van de neergaande trend (vanaf medio september), en als de koers daar weer goed doorheen gaat dan is het voor mij tijd om weer naar het aandeel te kijken...
Klopt, de uiterste bodems en toppen vang ik er niet mee, maar de grote trend ertussen wel. Over langere termijn werkt dat voor mij prima. Voordeel is dat ik dan niet hoef te voorspellen of te gokken, juist omdat ik achter de feiten aanloop... Vaak wacht ik de pullback ook nog even af als ik wat laat ben met reageren.Heb je met die methode niet vaak dat je achter de feiten aanloopt, en twijfelt over je instapmoment bij de haast onvermijdelijke pullback naar het uitbraaknivo?
Persoonlijk hou ik meer van laag kopen, en zoek ik daarom naar steunen en verlies van momentum in de neergaande beweging.
Klopt, een andere manier is om je aankoop te hedgen in EURUSD (als de aantallen groot genoeg zijn), zodat de koers geen invloed heeft (zou nu wel eens interessant kunnen worden mocht de euro een beetje gaan opveren).Voor de wachtenden aan de zijlijn wil ik toch even een opmerking kwijt.
Vergeet niet het effect van de stijgende dollar op de TSLA aandelen.
Want die grafiekjes zien er voor jou (in euro's) heel anders uit dan in dollars.
Mijn gekochte TSLA aandelen staan in dollars weer ongeveer op het gemiddelde van de gestaffelde aankopen, maar toch is het rendement in euro's 12,5%.
(Is ook een manier om jezelf te beschermen (hedge-en) tegen prijsverhoging op je volgende Tesla Model S, D, X of III.)
Klopt, een andere manier is om je aankoop te hedgen in EURUSD (als de aantallen groot genoeg zijn), zodat de koers geen invloed heeft (zou nu wel eens interessant kunnen worden mocht de euro een beetje gaan opveren).
Ik zou in de huidige macro-economische omstandigheden niet hedgen. Een potentiële opvering van de EUR tov de USD is een opportuniteit om meer USD in te slaan (cash). Het verschil in de economische cyclus tussen Amerika en Europa zorgt voor een USD die zal blijven versterken tov de EUR.
Ik adviseer niet om TSLA te kopen vanuit EUR en bij verkoop terug om te zetten in EUR. Daar wordt alleen je bank of broker beter van. Gewoon een hoop(je) USD bij de hand houden en daarmee traden. En als je niet trade zal je USD in cash meer opbrengen dan een spaarrekening bij ons in EUR (zuiver door de verzwakking van de EUR).