Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
De voorbije dagen is het aandeel weer door zijn 50-daags en 200-daags gemiddelde gezakt. Dit is a-typisch voor het aandeel dus het moet niet te lang onder het 200-daags gemiddelde noteren. Ik heb in de beurskanalen nog geen bericht gezien over de vertraging bij de uitlevering van de P85D maar ik zou de koers goed in de gaten houden de komende dagen. Ik ben momenteel geen koper aan 220, te veel risicofactoren. Vanaf 200 zal het hier wel beginnen jeuken maar ik weet nog niet of ik zal bijten.

Tesla koersverloop voorbije 6 maanden 20141203.jpg
 
De voorbije dagen is het aandeel weer door zijn 50-daags en 200-daags gemiddelde gezakt. Dit is a-typisch voor het aandeel dus het moet niet te lang onder het 200-daags gemiddelde noteren. Ik heb in de beurskanalen nog geen bericht gezien over de vertraging bij de uitlevering van de P85D maar ik zou de koers goed in de gaten houden de komende dagen. Ik ben momenteel geen koper aan 220, te veel risicofactoren. Vanaf 200 zal het hier wel beginnen jeuken maar ik weet nog niet of ik zal bijten.

Trend lijkt dat hij nog wat gaat zakken. Maar zouden de verkoopcijfers van Q4 het aandeel niet weer een boost omhoog geven (op termijn)?
 
Die verkoopcijfers (de Q4 leveringen zijn eigenlijk relevanter) gaan tegenvallen.
Opstarten extra productiecapaciteit afgelopen zomer en nu de afleverkwaliteit van Model D vallen tegen, blijkbaar.

De kans dat het aantal leveringen voor 2014 beneden de 33.000 uit gaat komen wordt inderdaad met de dag groter.
Maar bij Elon weet je nooit welk wit konijn hij begin 2015 uit zijn hoed tovert. Een officiële bèta van de Model X, voor op schema met de Gigafactory, een innovatie in de Tesla batterij technologie, ...

Erg moeilijk om alle elementen in de weegschaal te leggen. Stel dat iedereen binnen 2 weken laaiend enthousiast, dan wel not happy, blijkt te zijn van hun P85D.
Wat we ook niet mogen vergeten is dat het koopjesmoment in gang is geschoten op de Amerikaanse beurzen. Fondsen doen aan window dressing en beleggers moeten hun fiscale exposure optimaliseren. Aandelen die afgelopen jaar een pandoering hebben gekregen hebben een grote kans verder te zakken tot 31/12 en de andere kunnen rare bewegingen maken. Je kan er maar je voordeel mee proberen te doen...
 
wat zegt je kristallen bol, Jan ? Nog even wachten met kopen ? staan 214 nu

Ik zie dat de aasgieren beginnen pikken. Shorters zullen een psychologische oorlog proberen voeren om het aandeel naar beneden te krijgen. De olieprijs zakt, wat volgens hen de verkoop van Tesla's impacteert. (We weten dat dat onzin is.) En dan is er natuurlijk de vertraging bij de uitlevering van de P85Ds. We weten dat onze Amerikaanse tegenvoeters bijzonder ongeduldig kunnen zijn. Een week, een maand, zelfs een kwartaal vertraging zal mij een zorg wezen als het nodig is om de kwaliteit op een goed niveau te krijgen.

De kans is nu wel erg groot dat er geen 33.000 wagens zullen uitgeleverd worden in 2014. Elon is een risk taker, als hij moet kiezen tussen de korte termijn koers of het lange termijn succes, gaat hij voor de lange termijn. Zo moet het zijn, dat is leiderschap.

Wat betekent dit voor de beleggers onder ons? Als je inzet op de langere termijn (5 jaar of meer) hoef je je hier niets van aan te trekken. Je hoeft zelfs niet naar het aandeel te kijken. Het heeft geen zin je zenuwachtig te maken als het aandeel halveert. Voor diegenen die het prettig vinden om actief te traden is wat er nu aan het gebeuren is fantastisch. Je krijgt regelmatig de kans om lager te kopen en hoger te verkopen. Helaas heb ik geen kristallen bol. Wat ik zie is een hele reeks risicofactoren. Vorige week heb ik gezegd dat ik nu geen interesse heb bij 220 en je ziet dat we vandaag al 212 hebben aangeraakt. Ik hou heel erg de problematiek rond de uitlevering van de P85D in de gaten omdat die relevant is als indicator voor (1) het aantal wagens dat er in 2014 zal uitgeleverd worden en (2) de marge gezien het het duurste model is. Als die 33.000 niet wordt gehaald, gaat dat geen goed doen aan de koers maar we gaan het resultaat pas over een paar weken kennen.

Ik krijg pas kriebels als we in de buurt van de 200 komen maar het zou mij niet verwonderen indien we daar in de huidige omstandigheden los doorschieten en richting 175 a 180 gaan. Een prijs waarop ik momenteel zeker koop heb ik niet en als ik toch iets moet zeggen leg ik 125 op tafel. Ja, zo laag...

Tesla koersverloop voorbije 20 maanden 20141208.jpg
 
Ik zie dat de aasgieren beginnen pikken. Shorters zullen een psychologische oorlog proberen voeren om het aandeel naar beneden te krijgen. De olieprijs zakt, wat volgens hen de verkoop van Tesla's impacteert. (We weten dat dat onzin is.) En dan is er natuurlijk de vertraging bij de uitlevering van de P85Ds. We weten dat onze Amerikaanse tegenvoeters bijzonder ongeduldig kunnen zijn. Een week, een maand, zelfs een kwartaal vertraging zal mij een zorg wezen als het nodig is om de kwaliteit op een goed niveau te krijgen.

De kans is nu wel erg groot dat er geen 33.000 wagens zullen uitgeleverd worden in 2014. Elon is een risk taker, als hij moet kiezen tussen de korte termijn koers of het lange termijn succes, gaat hij voor de lange termijn. Zo moet het zijn, dat is leiderschap.

Wat betekent dit voor de beleggers onder ons? Als je inzet op de langere termijn (5 jaar of meer) hoef je je hier niets van aan te trekken. Je hoeft zelfs niet naar het aandeel te kijken. Het heeft geen zin je zenuwachtig te maken als het aandeel halveert. Voor diegenen die het prettig vinden om actief te traden is wat er nu aan het gebeuren is fantastisch. Je krijgt regelmatig de kans om lager te kopen en hoger te verkopen. Helaas heb ik geen kristallen bol. Wat ik zie is een hele reeks risicofactoren. Vorige week heb ik gezegd dat ik nu geen interesse heb bij 220 en je ziet dat we vandaag al 212 hebben aangeraakt. Ik hou heel erg de problematiek rond de uitlevering van de P85D in de gaten omdat die relevant is als indicator voor (1) het aantal wagens dat er in 2014 zal uitgeleverd worden en (2) de marge gezien het het duurste model is. Als die 33.000 niet wordt gehaald, gaat dat geen goed doen aan de koers maar we gaan het resultaat pas over een paar weken kennen.

Ik krijg pas kriebels als we in de buurt van de 200 komen maar het zou mij niet verwonderen indien we daar in de huidige omstandigheden los doorschieten en richting 175 a 180 gaan. Een prijs waarop ik momenteel zeker koop heb ik niet en als ik toch iets moet zeggen leg ik 125 op tafel. Ja, zo laag...

View attachment 65512

Ik teken een lijntje over de toppen van de neergaande trend (vanaf medio september), en als de koers daar weer goed doorheen gaat dan is het voor mij tijd om weer naar het aandeel te kijken...
 
M.a.w. 'kopen als het bloed door de straten stroomt'. Niet zo'n fraai beeld, maar pak maar eens een willekeurig AEX fonds uit 2008 en kijk wat er gebeurd zou zijn met elke € 1.000,00 die je daarin op 1-jan-2009 zou hebben belegd. Zitten - geloof ik - ook wel bleeders als TomTom tussen, maar het totale beeld is heel positief.
Persoonlijk maakte ik in 2008 snel de switch naar US aandelen. Ook niet ongelukkig mee, maar toch minder rendement dan bij een theoretische keuze terug van cash naar AEX-fondsen in 2009.
 
Last edited:
Ik teken een lijntje over de toppen van de neergaande trend (vanaf medio september), en als de koers daar weer goed doorheen gaat dan is het voor mij tijd om weer naar het aandeel te kijken...

Heb je met die methode niet vaak dat je achter de feiten aanloopt, en twijfelt over je instapmoment bij de haast onvermijdelijke pullback naar het uitbraaknivo?

Persoonlijk hou ik meer van laag kopen, en zoek ik daarom naar steunen en verlies van momentum in de neergaande beweging.
 
Voor de wachtenden aan de zijlijn wil ik toch even een opmerking kwijt.
Vergeet niet het effect van de stijgende dollar op de TSLA aandelen.
Want die grafiekjes zien er voor jou (in euro's) heel anders uit dan in dollars.

Mijn gekochte TSLA aandelen staan in dollars weer ongeveer op het gemiddelde van de gestaffelde aankopen, maar toch is het rendement in euro's 12,5%.

(Is ook een manier om jezelf te beschermen (hedge-en) tegen prijsverhoging op je volgende Tesla Model S, D, X of III.)
 
Heb je met die methode niet vaak dat je achter de feiten aanloopt, en twijfelt over je instapmoment bij de haast onvermijdelijke pullback naar het uitbraaknivo?

Persoonlijk hou ik meer van laag kopen, en zoek ik daarom naar steunen en verlies van momentum in de neergaande beweging.
Klopt, de uiterste bodems en toppen vang ik er niet mee, maar de grote trend ertussen wel. Over langere termijn werkt dat voor mij prima. Voordeel is dat ik dan niet hoef te voorspellen of te gokken, juist omdat ik achter de feiten aanloop... Vaak wacht ik de pullback ook nog even af als ik wat laat ben met reageren.
Verlies van momentum vind ik zelf altijd moeilijk te voorspellen, het gebeurt best vaak dat een trend toch nog langer doorloopt dan ik had gedacht.

- - - Updated - - -

Voor de wachtenden aan de zijlijn wil ik toch even een opmerking kwijt.
Vergeet niet het effect van de stijgende dollar op de TSLA aandelen.
Want die grafiekjes zien er voor jou (in euro's) heel anders uit dan in dollars.

Mijn gekochte TSLA aandelen staan in dollars weer ongeveer op het gemiddelde van de gestaffelde aankopen, maar toch is het rendement in euro's 12,5%.

(Is ook een manier om jezelf te beschermen (hedge-en) tegen prijsverhoging op je volgende Tesla Model S, D, X of III.)
Klopt, een andere manier is om je aankoop te hedgen in EURUSD (als de aantallen groot genoeg zijn), zodat de koers geen invloed heeft (zou nu wel eens interessant kunnen worden mocht de euro een beetje gaan opveren).
 
Klopt, een andere manier is om je aankoop te hedgen in EURUSD (als de aantallen groot genoeg zijn), zodat de koers geen invloed heeft (zou nu wel eens interessant kunnen worden mocht de euro een beetje gaan opveren).

Ik zou in de huidige macro-economische omstandigheden niet hedgen. Een potentiële opvering van de EUR tov de USD is een opportuniteit om meer USD in te slaan (cash). Het verschil in de economische cyclus tussen Amerika en Europa zorgt voor een USD die zal blijven versterken tov de EUR.

Ik adviseer niet om TSLA te kopen vanuit EUR en bij verkoop terug om te zetten in EUR. Daar wordt alleen je bank of broker beter van. Gewoon een hoop(je) USD bij de hand houden en daarmee traden. En als je niet trade zal je USD in cash meer opbrengen dan een spaarrekening bij ons in EUR (zuiver door de verzwakking van de EUR).
 
Ik zou in de huidige macro-economische omstandigheden niet hedgen. Een potentiële opvering van de EUR tov de USD is een opportuniteit om meer USD in te slaan (cash). Het verschil in de economische cyclus tussen Amerika en Europa zorgt voor een USD die zal blijven versterken tov de EUR.

Ik adviseer niet om TSLA te kopen vanuit EUR en bij verkoop terug om te zetten in EUR. Daar wordt alleen je bank of broker beter van. Gewoon een hoop(je) USD bij de hand houden en daarmee traden. En als je niet trade zal je USD in cash meer opbrengen dan een spaarrekening bij ons in EUR (zuiver door de verzwakking van de EUR).

Uiteindelijk is dat natuurlijk hetzelfde, op het moment dat je die USD dan uiteindelijk wilt opnemen voor consumptie in euro's is je winst afhankelijk van de dan geldende euro/dollar koers. Ik kan me voorstellen dat je dat juist zou willen hedgen. Ik kan niet zeggen wat de euro doet over 3 maanden, een half jaar, een jaar... Maar die koers is natuurlijk net wanneer je het geld nodig hebt ongunstig. Met een eur/usd hedge hoef je je daar niet druk om te maken.

De euro/usd ligt nu bijna op een hele oude dikke steunlijn. Zakt ie er met een klap doorheen? Stuitert ie er juist op terug omhoog? Ik weet het niet. Met een hedge vervang je 'ik weet het niet' door 'het maakt mij niet uit'.
 
Last edited: