Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Leuk om lezen dat ze er werk van maken, maar aan 0,70 €/kWh blijft het een dure bedoeling. 🧐

2 dingen die me opvallen

De kostprijs berekening per 100 kilometer.
25kWh * 0,70€ = 17,50€ ->is wel een hoog gemiddeld verbruik aan een dure kost per eenheid.
bij tesla (met een hoog gemiddelde) 20kWh * 0,41€ = 8,2 per 100km -> goedkoper dan het diesel voorbeeldje.

anderzijds het voorbeeldje van de vertegenwoordiger die veel tijd met laden gaat verspillen.
Ik merk op dat (mijnziens) het geen ervaringsdeskundigen zijn die steeds waarschuwen voor de tijd die we met z'n allen gaan verspillen aan het laden en dat onze werkgever dit niet leuk gaat vinden.
Ik ben wekelijks ook zelf enkele malen op pad bij klanten en heb onderweg nog geen minuut verloren met laden.
ik zie ook veel meer laadpalen bij bedrijven geïnstalleerd worden die ook publiek toegankelijk zijn. Dus de tijd die je in de toekomst besteed aan het vergaderen bij de klant, kan je gebruiken om de wagen bij te laden zo is het verlies zeer beperkt. Ook zie ik vooral een oplossing in het combineren, zoals door de supermarkten aangegeven. laden + winkelen.


Helemaal eens. Ja, als je een auto koopt met 100km bereik dan klopt het niet, maar ik heb nooit verlies aan tijd door laden. met mijn S100D rij ik echt zonder risico 400 km (en in de zomer 500km). Moet ik echt lange ritten maken dan is een koffie / sanitaire stop met wat mailtjes afhandelen (werktijd!) iets wat je toch doet.

Hele juiste opmerking! dat het met name mensen zijn die zelf niet elektrisch rijden die met dit soort kul argumenten aankomen, Wel kan het buiten NL anders zijn, maar hier zijn we gewoon ontzettend verwend qua laadopties.
 
  • Like
Reactions: Vova and tron_fvl
Helemaal eens. Ja, als je een auto koopt met 100km bereik dan klopt het niet, maar ik heb nooit verlies aan tijd door laden. met mijn S100D rij ik echt zonder risico 400 km (en in de zomer 500km). Moet ik echt lange ritten maken dan is een koffie / sanitaire stop met wat mailtjes afhandelen (werktijd!) iets wat je toch doet.

Hele juiste opmerking! dat het met name mensen zijn die zelf niet elektrisch rijden die met dit soort kul argumenten aankomen, Wel kan het buiten NL anders zijn, maar hier zijn we gewoon ontzettend verwend qua laadopties.
In bijna 7 jaar en 225000km EV heb ik 1 case gehad waar het een issue had kunnen zijn. Ik moest bij een klant die maar 35 km ver van bij mij thuis gelegen was. Ik had ‘s nachts niet bijgeladen omdat ik voor die 2x 35 km ruim genoeg had. Het werk was er tegen de middag gedaan en de klant stelde voor om nog een meeting te hebben in zijn filiaal 150km verder.
Op zich geen probleem, maar dan moesten we eerst lunchen aan de SuC. Toen ik dat voorsteld antwoordde dat hij eigenlijk zot was om 300km te rijden voor een meeting, dat het wellicht beter was om het online te doen.
Conclusie:
  • beste oplossing drong zich op.
  • Zelfs die 300 km kon, mits een lunch aan de SuC
  • Ik had, ondanks dat het niet nodig was, toch tot 80-90% moeten laden tijdens de nacht.
 
Ik ben er pas 1x geweest en gevraagd aan de overige Tesla rijders, die gaven aan om kaartje te (laten) scannen binnen. Ticket pakken, laden en daarna naar de slagboom heb ik nog niet geprobeerd.

Toen Tesla daar de snelladers installeerde was er nog geen slagboom, maar door de hang jeugd op de parking avonds is die toen geplaatst om overlast te voorkomen.
Volgende keer zal ik het eens proberen om direct uit te rijden, maar ik laad voornamelijk in garage en dus die Suc (paar km verderop) niet perse nodig.

Andere forum leden (andere) ervaringen in Suc Tilburg (vd Valk)..?
not tried the v/d Valk Tilburg but the v/d valk Duiven and recently at Badhavendorp. At both places you take a ticket to enter the parking area. The first few hours are free (Badhavendorp has first 4 hours free) and don't remember how much at Duiven. At the exit gates it scanned the licence plate and opened the barrier. I do not think I had to go in and order a coffee to get out. The parking was free for the first few hours and no one should be at a SuC for over an hour ever.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Bij 43 KW mag je er volgens mij helemaal vanuit gaan dat 't DC laden is.
Dat was ook mijn gedachte idd, ik ken de 43 kW alleen van Chademo, maar dit zie je in de app van de grootste partij in Litouwen

IMG_2048.PNG
 
Je bedoeld het verschil tussen type 2 en CSS denk ik?

zijn gewoon twee soorten laadkabel/laad aansluiting.

Vroeger hadden alle Tesla laadstations ook type 2, nu is t een mix van type 2 en css. Uiteindelijk gaan ze naar alleen maar css.
Type 2 is toch wat ik bijv thuis heb met mijn TWC ? Die mix die jij bedoelt, dan bedoel je de V2 chargers denk ik? Ik dacht dat dit een combi was van CCS en oude Tesla S/X of zit ik er dan naast?
 
Even iets anders. Nu de kWh-tarieven voor electra al een tijdje aan het dalen is, zie ik nog geen tariefswijzigingen bij Shell Recharge voor het laden op straat.
Het verschil is nu iets van €0.22/kWh , tarief bij mij in de buurt is €0.59/kWh. (als ik het even vergelijk met ons ongunstige Eneco tarief van €0.37/kWh in daluren, ik weet het, het kan nog goedkoper, work in progress).
Zitten ze nou te slapen daar bij Shell, of zijn ze die winst miljarden nog aan het natellen?
zie nu wel een veel lagere bezetting aan de laadpalen bij mij in de buurt.
 
Even iets anders. Nu de kWh-tarieven voor electra al een tijdje aan het dalen is, zie ik nog geen tariefswijzigingen bij Shell Recharge voor het laden op straat.
Het verschil is nu iets van €0.22/kWh , tarief bij mij in de buurt is €0.59/kWh. (als ik het even vergelijk met ons ongunstige Eneco tarief van €0.37/kWh in daluren, ik weet het, het kan nog goedkoper, work in progress).
Zitten ze nou te slapen daar bij Shell, of zijn ze die winst miljarden nog aan het natellen?
zie nu wel een veel lagere bezetting aan de laadpalen bij mij in de buurt.
Stiekem wil Shell toch helemaal niet dat mensen gaan laden?
 
Type 2 is toch wat ik bijv thuis heb met mijn TWC ? Die mix die jij bedoelt, dan bedoel je de V2 chargers denk ik? Ik dacht dat dit een combi was van CCS en oude Tesla S/X of zit ik er dan naast?

Ja, thuis heb je een Type 2 stekker. En zo ongeveer alle publieke AC aansluitingen in Nederland zijn ook Type 2.
In het buitenland kom je (heel soms) wat afwijkende aansluitingen tegen, maar dat zijn er niet veel meer).

V2 chargers zijn idd Type 2.

Alle nieuwe Tesla's worden al enige jaren met een CSS laadpoort uitgerust. Met een CSS laadpoort kun je laden met een CSS laadstation (Tesla V3 bijvoorbeeld) maar ook met een Type 2 laadstekker/laadstation.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Ja, thuis heb je een Type 2 stekker. En zo ongeveer alle publieke AC aansluitingen in Nederland zijn ook Type 2.
In het buitenland kom je (heel soms) wat afwijkende aansluitingen tegen, maar dat zijn er niet veel meer).

V2 chargers zijn idd Type 2.

Alle nieuwe Tesla's worden al enige jaren met een CSS laadpoort uitgerust. Met een CSS laadpoort kun je laden met een CSS laadstation (Tesla V3 bijvoorbeeld) maar ook met een Type 2 laadstekker/laadstation.
Bedankt voor je uitleg, maar dan snap ik iets nog niet helemaal. Die Type 2 van de V2 supercharger, die past toch niet in een nieuwe Tesla?

Is er dan zoiets als Type 2 AC en Type 2 DC?
 
Bedankt voor je uitleg, maar dan snap ik iets nog niet helemaal. Die Type 2 van de V2 supercharger, die past toch niet in een nieuwe Tesla?

Is er dan zoiets als Type 2 AC en Type 2 DC?
Jazeker, Type 2 stekker past in een CCS poort EN in een Type 2 poort. CSS poort is een Type2 poort met een soort uitbreiding eronder.
Type 2 aansluitingen kunnen AC zijn (thuis, publieke laadpalen) maar ook DC (snelladers zoals tesla V2).
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Even iets anders. Nu de kWh-tarieven voor electra al een tijdje aan het dalen is, zie ik nog geen tariefswijzigingen bij Shell Recharge voor het laden op straat.
Het verschil is nu iets van €0.22/kWh , tarief bij mij in de buurt is €0.59/kWh. (als ik het even vergelijk met ons ongunstige Eneco tarief van €0.37/kWh in daluren, ik weet het, het kan nog goedkoper, work in progress).
Zitten ze nou te slapen daar bij Shell, of zijn ze die winst miljarden nog aan het natellen?
zie nu wel een veel lagere bezetting aan de laadpalen bij mij in de buurt.

Waarom gebruik je Shell Recharge? Dat is sinds de overname door Shell nooit interessant geweest.

Uiteraard zijn die volop winst aan het maken. Kennelijk kan het want mensen blijven het gebruiken :)