Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Het is echt nog drama in Limburg wat betreft opladen. Ik rij regelmatig van Rotterdam naar Geleen en terug, ben er nog niet uit wat handig is. Heerlen lijkt me eigenlijk om.
Via de Supercharger in Oosterhout? Ga je vol (volle accu, niet volgas :smile:) richting Geleen, dan moet je dat op de terugweg prima kunnen halen, mits je niet een al te zware rechtervoet hebt.:biggrin:
 
Extra handicap: ik heb 60kw. Dus heen haal ik prima, en dan kom ik op de terugweg bij een prima lunchplek met 11kw bij Leende. Afhankelijk van de lunchtijd rij ik nog langs Oosterhout of ga ik direct door naar Rotterdam. Als ik de chademo bij A-C nederweert straks kan gebruiken is het al een stuk makkelijker!
 
Yup aan die palen in Heerlen heb ik ook al staan lurken. (Thx Martin) dat was beide keren 's nachts. Je kunt er gewoon bij. Als je me zegt wanneer je komt gaan we samen een kop koffie drinken. Misschien gaat Martin mee? Viel me wel op dat ik steeds de rechterkant van de paal moest hebben de andere kant werkte niet. ( staan 2 palen btw)
 
Naar mijn idee is destination charging met 3x16A voor trips binnen NL vrijwel altijd voldoende. Voor roadtrips is ook 3x32A te weinig...

Dan ga ik wel uit van 85kW.
Klopt, is het ook zo. Maar de 22kW charging die ik heb gezien bij oa de LaPlace e.d. is toch wel érg fijn hoor.

In een half uurtje lunchen of avond eten er weer 50km bij. Ik klaag daar niet over.

22kW palen in de straat vind ik behoorlijk nutteloos, maar op zulke plekken zijn ze goed te doen.
 
Laurens, zeker niet waar. Rijd maar eens van Eindhoven naar Rotterdam naar Enschede naar Eindhoven. En zo zijn er nog vele voorbeelden te verzinnen..
Ik doe dat nooit op één dag. Kan althans de gevallen op één hand tellen. Maar dan moet je langs Oosterhout of Zevenaar inderdaad voor een lunch.

Vandaag lekker in Eindhoven getapt: Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto met foto en review!
Helaas ging ook deze paal op tilt en werkte pas na een reset. Hiervoor moest ik wel terug naar de auto. Ik blijft dus voortaan even een minuut staan na het starten van het laden.
 
Als ik op plugfinder.de kijk zie ik in Beek 2 plekken met een 22kw paal, oa bij het station. Heeft iemand hier wel eens geladen die dit kan verifieren?

Nog niet geprobeerd, maar in het algemeen kloppen de waardes die plugfinder doorgeeft...

- - - Updated - - -

Yup aan die palen in Heerlen heb ik ook al staan lurken. (Thx Martin) dat was beide keren 's nachts. Je kunt er gewoon bij. Als je me zegt wanneer je komt gaan we samen een kop koffie drinken. Misschien gaat Martin mee? Viel me wel op dat ik steeds de rechterkant van de paal moest hebben de andere kant werkte niet. ( staan 2 palen btw)

Lol ik heb tot nu toe altijd rechts ingeplugd en nog nooit links geprobeert.
Lijkt me wel leuk. Laat maar weten wanneer. Indien werk het toelaat, kom ik even langs.
 
Ik doe dat nooit op één dag. Kan althans de gevallen op één hand tellen. Maar dan moet je langs Oosterhout of Zevenaar inderdaad voor een lunch.

Vandaag lekker in Eindhoven getapt: Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto met foto en review!
Helaas ging ook deze paal op tilt en werkte pas na een reset. Hiervoor moest ik wel terug naar de auto. Ik blijft dus voortaan even een minuut staan na het starten van het laden.
That eXplains. Alsjeblief 400 kilometer op een dag pet rijden lukt t wel, meer wordt echt een probleem. Zeker als je dan nog harder wilt rijden dan 100 ben je de sigaar...
 
Wie weet er een goed 22kw laadpunt in de buurt van Apeldoorn en Amsterdam?

In Amsterdam kan je hier terecht, erg handig:
Parkeren / E-Park Ride - Zuidpark

-edit

Vandaag 27 dec geladen, maar helaas geen 22kW wat op oplaadpalen.nl staat. Het gaat maar met 3,7kW.

Ik ben zelf ook opzoek naar een oplaadpunt met 22kW rond Amsterdam omdat de oplaadpaal thuis leveringsproblemen heeft. Iemand?
 
Last edited:
That eXplains. Alsjeblief 400 kilometer op een dag pet rijden lukt t wel, meer wordt echt een probleem. Zeker als je dan nog harder wilt rijden dan 100 ben je de sigaar...
Mwah - Je kunt best meer rijden, maar dan moet je eigenlijk een supercharger hebben.

Maar jouw road trip kan wel, als je maar even op bestemming blijft.

Ik ga uit een verbruik van 20% boven Rated, dus 220Wh/km. Dan moet je rustig rijden. Ook ga ik uit van 11kW palen, omdat die goed te vinden zijn.
Eindhoven - R'dam = 111km, dus 133 Rated, Hou je over 270 Rated.
1,5 uur laden 11kW = 345 Rated.
Dan naar Enschede, 195km = 235 Rated. Hou je over 110 Rated.
2,5u laden 11kW = 235 Rated.
Hop naar Eindhoven 177km = 212 Rated. Hou je over 23km.
Dan heb je 483km gereden.

Met 22kW wordt het al een stuk eenvoudiger en kun je flink gas geven (factor 1,4 dus 280Wh/km).
Eindhoven - R'dam = 111km, dus 155 Rated, Hou je over 245 Rated.
1,5 uur laden 22kW = 395 Rated.
Dan naar Enschede, 195km = 273 Rated. Hou je over 122 Rated.
2,5u laden 22kW = 372 Rated.
Hop naar Eindhoven 177km = 247 Rated. Hou je over 125km.
 
Vandaag in Drachten geweest:
Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto

Heen ging erg goed met slechts 216Wh/km over 150km - veel 100km-wegen binnendoor.
Terug had ik 310 Rated km's te verstoken door het bijladen, dat was dan wel prettig :)

Ook wel fijn om op kantoor dan 3x26A te kunnen laden, zodat ik met een volle auto weer naar huis kon.

WP_20131224_003.jpg
WP_20131224_002.jpg
 
Bij m'n nieuwe opdracht staat op de parkeerplaats een type 1 lader (gratis :) ), met een vaste kabel er aan.

Ik heb me suf gegoogled naar een adapter van type 1 'female' (de type 1 laadkabel voor in de auto) naar type 2 'female' om hem zo op de Tesla aan te sluiten. Zonder resultaat tot nu toe.

Heeft iemand een goede tip, gaat dit überhaupt wel kunnen?

(De adapter zou dus enerzijds type 1 'male' moeten zijn en anderzijds type 2 'female' om in de auto te pluggen?)
 
Bij m'n nieuwe opdracht staat op de parkeerplaats een type 1 lader (gratis :) ), met een vaste kabel er aan.

Ik heb me suf gegoogled naar een adapter van type 1 'female' (de type 1 laadkabel voor in de auto) naar type 2 'female' om hem zo op de Tesla aan te sluiten. Zonder resultaat tot nu toe.

Heeft iemand een goede tip, gaat dit überhaupt wel kunnen?

(De adapter zou dus enerzijds type 1 'male' moeten zijn en anderzijds type 2 'female' om in de auto te pluggen?)
Die adapter bestaat niet :)

Maar bah! Dat laadstation moet snel vertrekken, Type 2 is de standaard hier.
 
En een kabel die de juiste stekkers heeft? Of gaat dat ook niet lukken, met de typ 2 stuursignalen (ik bedoel die 2 communicatiepinnen in de Mennekes)
Nee, ook dat gaat niet werken ivm de weerstanden in de kabel.

Je beste optie is de eigenaar van die laadpaal hier op aan spreken en hem vragen de kabel te vervangen door een Type 2 socket.