Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
En een kabel die de juiste stekkers heeft? Of gaat dat ook niet lukken, met de typ 2 stuursignalen (ik bedoel die 2 communicatiepinnen in de Mennekes)
Als je voldoende technisch bent en je bent zo'n 'verloopkabel' vaak nodig, dan kun je er zelf een maken. Maar dat houdt wel in dat je een signaalgenerator in de kabel in moet bouwen die je ook nog eens kunt instellen op een vrij eenvoudige manier. Vervolgens moet je dan altijd eerst de echte capaciteit van het laadpunt weten, die stel je dan in met je mobiele laadpaal en verloopkabel en hop, de Tesla laadt met de gewenste stroomsterkte.
Natuurlijk de waarschuwing: dit was dus juist niet de bedoeling van het elektrisch rijden. Aangezien de auto in principe automatisch het volle vermogen gaat laden wat het laadpunt kan leveren (natuurlijk tot het max. vermogen van de lader in de auto) heb je dan al snel kans op overbelastingen en/of oververhittingen!
 
Als je voldoende technisch bent en je bent zo'n 'verloopkabel' vaak nodig, dan kun je er zelf een maken. Maar dat houdt wel in dat je een signaalgenerator in de kabel in moet bouwen die je ook nog eens kunt instellen op een vrij eenvoudige manier. Vervolgens moet je dan altijd eerst de echte capaciteit van het laadpunt weten, die stel je dan in met je mobiele laadpaal en verloopkabel en hop, de Tesla laadt met de gewenste stroomsterkte.
Natuurlijk de waarschuwing: dit was dus juist niet de bedoeling van het elektrisch rijden. Aangezien de auto in principe automatisch het volle vermogen gaat laden wat het laadpunt kan leveren (natuurlijk tot het max. vermogen van de lader in de auto) heb je dan al snel kans op overbelastingen en/of oververhittingen!

je kan de laadstroom op de S manueel beperken tot het maximum wat de laadpaal aankan.
 
Heren, dank voor de tips, maar ik houd me maar verre van het zelf solderen van stekkers en kabels, dat heb ik 30 jaar geleden voor het laatst gedaan en betrof toen voornamelijk 12 volt.... Daar laat ik het nu maar eventjes bij, dan maar niet overal laden :)
 
We zijn vandaag in diergaarde blijdorp. Gratis parkeren op E-laad plek voor de deur. 11kw.
Plaatsen zijn wel heel klein. Daar passen zeker geen twee MS'en op.
a9enydar.jpg
 
We zijn vandaag in diergaarde blijdorp. Gratis parkeren op E-laad plek voor de deur. 11kw.
Plaatsen zijn wel heel klein. Daar passen zeker geen twee MS'en op.
Ik zou maar oppassen met dat gratis. In Rotterdam evenals in Amsterdam is het parkeren bij een laadpaal prima voor een EV maar niet vrij van parkeerbelasting. Oftewel je loopt een zelfde risico als iemand anders op een gewone parkeerplaats zonder kaartje. Ik heb al een boete van 55 euro omdat ik dit gewoon wilde uitproberen.
Gelukkig hebben steden als Utrecht en Den Haag nog het beleid dat EV laden aan paal betekent dat er geen parkeerbelasting behoeft te worden betaald.

- - - Updated - - -

O wacht even. Je staat vermoedelijk op de Blijdorplaan? Het zou kunnen dat daar geen parkeerbelasting wordt geheven. Echter denk eraan betaald parkeren is in Rotterdam en Amsterdam niet gratis bij EV laadpaal.
 
Volgens mij is het strafbaar wanneer er een officieel verkeersbord staat waarop staat dat er alleen ev's mogen staan. Als er een paal staat maar geen bord is het een voorziening die niet afgedwongen is...

Tenzij het in een parkeergarage is, dat is eigen weg (want af te sluiten door een slagboom), en valt dus onder gebruiksvoorwaarden, algemene voorwaarden maar niet zozeer onder een verkeerswet waardoor het strafbaar kan zijn?
 
Vraagje: in Bonn (duitsland) kan ik via plugfinder.de enkele parkeergarages vinden waar een rode CEE 22 kw stekker te vinden is, en geen type 2 stekker. Nu meen ik via de site van Tesla te vinden dat onze model S met de rode stekker en de UMC maximaal op 11 kw kan laden. Heb ik dat goed, of kan ik toch 22 kw tanken met de rode stekker?

Dank vast!
 
In Remscheid mooie laadpalen maar nieg te gebruiken.
Nu in Solingen (in de buurt van vrienden) bij een paal van Stadtwerke Solingen die aan het RWE net zit. Eitje dus...
Nou mooi niet. Dit keer laat Tmobile (was dat geen Duitse club) mij in de steek. Krijg met geen mogelijkheid de data roaming aan. (Site om pas te kopen wil niet openen).

Na 10 min kloten en flink balen nog maar een rondje om de paal gelopen en het nummer opgeschreven om dan maar op afstand bij de vrienden (wifi) de laadsessie proberen te starten.
Beginnen opeens de ledjed te knipperen om te eindigen met groen!
Kop in de auto gestoken en jawel de laadsessie begint te lopen.

Sta nu dus gratis te laden op een mistery sessie/account.
Helaas niet op de door de site beloofde 22kW, maar slechts op 11.
Maar ja, als het gratis is...

Conclusie: de Duitse grundlichkeit is nog ver te zoeken als het om eladen gaat.
En een tip als niets meer werkt. Zoek een RWE paal op. Inpluggen en wachten. Als je geluk hebt begint het laden vanzelf na een tijdje.
 
Geldt dat ook voor de facturering van Essent Elektrisch Rijden? Heeft iemand al iets moeten betalen voor laadsessies met het pasje van Essent?
Ik kan gewoon inloggen en heb al wel een digitale factuur (van 0 euro) maar de laadsessies van de afgelopen weken staan er echt niet in. Voorlopig toch nog gratis, of krijgen we later nog een betaalverzoek...?

Conclusie: de Duitse grundlichkeit is nog ver te zoeken als het om eladen gaat.
En een tip als niets meer werkt. Zoek een RWE paal op. Inpluggen en wachten. Als je geluk hebt begint het laden vanzelf na een tijdje.
 
Geldt dat ook voor de facturering van Essent Elektrisch Rijden? Heeft iemand al iets moeten betalen voor laadsessies met het pasje van Essent?
Ik kan gewoon inloggen en heb al wel een digitale factuur (van 0 euro) maar de laadsessies van de afgelopen weken staan er echt niet in. Voorlopig toch nog gratis, of krijgen we later nog een betaalverzoek...?
Is bekend verhaal. Gewoon allemaal onze mond houden. Het zou niet netjes zijn om achteraf een hele periode in 1x in rekening te brengen lijkt me, maar wie weet...

- - - Updated - - -

Vraagje: in Bonn (duitsland) kan ik via plugfinder.de enkele parkeergarages vinden waar een rode CEE 22 kw stekker te vinden is, en geen type 2 stekker. Nu meen ik via de site van Tesla te vinden dat onze model S met de rode stekker en de UMC maximaal op 11 kw kan laden. Heb ik dat goed, of kan ik toch 22 kw tanken met de rode stekker?
Dank vast!

Dat moet je een verloop meenemen van CEE-32A naar CEE-16A. Voor circa EUR 20,- in je lokale bouwmarkt in elkaar te klussen.

Helemaal officieel moet je het zo doen:
AS Schwabe 60703 CEE-adapter 32 A naar 16 A IP44 in de Conrad online shop
Daar zit dan een 16A 3-fase automaat in, zodat die eruit klapt als je >16A doet.

- - - Updated - - -

Rode stekker is beperkt tot 3x16A (nu 3x13A) dus 11kW. :(
3x16A voor twin-chargers - 11 kW
3x13A voor single-chargers - 9 kW
 
In Remscheid mooie laadpalen maar nieg te gebruiken.
Nu in Solingen (in de buurt van vrienden) bij een paal van Stadtwerke Solingen die aan het RWE net zit. Eitje dus...
Nou mooi niet. Dit keer laat Tmobile (was dat geen Duitse club) mij in de steek. Krijg met geen mogelijkheid de data roaming aan. (Site om pas te kopen wil niet openen).

Na 10 min kloten en flink balen nog maar een rondje om de paal gelopen en het nummer opgeschreven om dan maar op afstand bij de vrienden (wifi) de laadsessie proberen te starten.
Beginnen opeens de ledjed te knipperen om te eindigen met groen!
Kop in de auto gestoken en jawel de laadsessie begint te lopen.

Sta nu dus gratis te laden op een mistery sessie/account.
Helaas niet op de door de site beloofde 22kW, maar slechts op 11.
Maar ja, als het gratis is...

Conclusie: de Duitse grundlichkeit is nog ver te zoeken als het om eladen gaat.
En een tip als niets meer werkt. Zoek een RWE paal op. Inpluggen en wachten. Als je geluk hebt begint het laden vanzelf na een tijdje.

Ik was al benieuwd naar het eerste RWE verhaal, bedankt! Ook balen dat de paal maar 11kW was. Hun site en specs zegt vaak 22kW (per kant).

Ik las ergens dat dat ze per kwartaal factureren (Wido?)
Geen flauw idee. Wij (3) hebben nog nooit een Essent factuur gehad.

Ik zie nu overigens wel wat transacties online.
 
Vraagje: in Bonn (duitsland) kan ik via plugfinder.de enkele parkeergarages vinden waar een rode CEE 22 kw stekker te vinden is, en geen type 2 stekker. Nu meen ik via de site van Tesla te vinden dat onze model S met de rode stekker en de UMC maximaal op 11 kw kan laden. Heb ik dat goed, of kan ik toch 22 kw tanken met de rode stekker?

Dank vast!

Deenige manier om met de MS gebruik te maken van de volle 22kW bij een cee32 is een mobiele EVSE gebruiken. Kijk even bij de posts van de zwitserse teslavereniging of google op mobile EVSE.
 
Vraagje: in Bonn (duitsland) kan ik via plugfinder.de enkele parkeergarages vinden waar een rode CEE 22 kw stekker te vinden is, en geen type 2 stekker. Nu meen ik via de site van Tesla te vinden dat onze model S met de rode stekker en de UMC maximaal op 11 kw kan laden. Heb ik dat goed, of kan ik toch 22 kw tanken met de rode stekker?

Dank vast!

Deenige manier om met de MS gebruik te maken van de volle 22kW bij een cee32 is een mobiele EVSE gebruiken. Kijk even bij de posts van de zwitserse teslavereniging of google op mobile EVSE.


zo bvb... laden @32A via CEE-32A (voorlopig dus 26A gezien de Tesla-S firmware...)

http://www.teslamotorsclub.com/show...ucture/page212?p=532056&viewfull=1#post532056