Op Facebook vond ik dit plaatje dat goed aangeeft waarom waterstof ietwat bewerkelijker is. Behoeft geen nadere toelichting.
View attachment 93945
En dan niet te vergeten dat waterstof erg vluchtig is en zo'n auto verliest ook tijdens het parkeren ook range.
Toyota gebruikt een speciale kunststof tank omdat een echte vloeistof dichte metalen tank veel te duur is.
Ik veronderstelt daarom dat deze inwendig gecoat moet zijn, deze liggen in de auto, één voor in en de andere achter.
Het waterstof systeem kan 153 Hp leveren maar de motoren hebben slechts 151 Hp dus de pers schrijft al foutief dat deze over 153 pk beschikt.
De tanks zijn samen 122 liter, toch een aardig gewichtsverschil tussen vol en leeg rijden.
De auto weegt toch zo'n 1850 Kgs.
Als een berijder meent echt 480 km ver te komen moet deze als een slak door het land, deze reikwijdte kun je halen mits je 96 km per uur rijdt onder ideale omstandigheden!
En dat met een auto waarvoor het tanken wel heel veel omrijden betekend.
Ik weet wat dat betekend als vroeg 2014 rijder.
Komt bij dat de prijs voor waterstof enorm hoog zal liggen en bereikbaar is voor de overheid, waterstof is als benzine te verkopen, via bijv Shell en zo waarschijnlijk eenvoudig te belasten wordt terwijl electro niet uitte splitsen valt!
Nee, ik vertrouw meer op het vermogen van Tesla de capaciteit nog te verhogen, je kunt overal laden, de tijd die Toyota claimt is 5 minuten laden doch de MS kun je terwijl je slaapt of werkt vol laden.
Volgens mij is dit een enorme gok van Toyota, snap niet dat men in 2014 afscheid heeft genomen van Tesla!