Basvdpoel
Member
Ben ook in Emmen geweest bij de dierentuin afgelopen herfst. Bij het Q-park daar vertelde ze dat er wel laadpalen zouden komen.. Omdat ik al aardig leeg was ben ik naar een laadpaal gereden die in de buurt in een woonwijk stond. Daar aangekomen geen laadpaal en dus nog minder range over... :cursing: (aangepast in de app natuurlijk) Achter vrachtwagens slipstreamend naar vakantiehuisje gereden en gelukkig net gehaald!
In het algemeen valt het mij op dat de verschillen tussen gemeentes voor wat betreft aanbod van laadpalen enorm groot zijn.
De grote steden lopen duidelijk voorop. De gemeente Den Haag zorgt er bijvoorbeeld voor dat iedere bezitter van een hybride of elektrische auto ook een laadplek vlakbij de woning heeft. Inmiddels heeft volgens Chargemap zo'n beetje de hele stad een dicht netwerk van laadplekken.
In de voorsteden van Den Haag zijn de laadpalen een stuk dunner gezaaid, maar ze zijn vaak wel te vinden op o.a. de parkeerplaatsen van winkelcentra. Hier zie je dat de gemeentebesturen alweer wat conservatiever zijn. Zo weet ik dat men aarzelt over de aanleg van laadpalen in een populaire jaren '30 wijk hier in Rijswijk. De vraag vanuit de wijk is al herhaaldelijk gekomen, maar de parkeerdruk is er al hoog en men wil de ICE-berijders niet voor het hoofd stoten door schaarse parkeerplekken af te blokken voor elektra-rijders. Dat is het soort weerstand waar Den Haag en Amsterdam zich niet zoveel van aantrekken.
De eerste ver weg gelegen plaats die ik met de Tesla bezocht was Emmen, en daar was in het hele centrum geen enkele laadpaal te vinden. Emmen is een plaats van 40.000 inwoners en heeft een dierentuin die honderdduizenden bezoekers van buitenaf trekt.
Het aanbod van laadpalen in steden lijkt niet alleen af te hangen van de vraag, maar ook van de politieke gezindheid van B&W en de vraag of er nog ergens een potje geld beschikbaar is hiervoor.