Het is onmogelijk in de glazen bol te kijken......Time will tell.
Dat klopt. Het is leuk om dit soort beschouwingen te maken, waarbij blijkt dat er verschillend tegen de toekomst wordt aangekeken.
In mijn visie krijgen we straks twee soorten EV's. (PHEV's zullen over vijf jaar aan het uitsterven zijn).
De eerste soort is de huidige EV met zijn beperkte range, vaak op zijn zachts gezegd "eigenaardig' uiterlijk en soms een eigen laadmethode. Deze auto's verkopen mondjesmaat en vaak zijn het bewuste kopers die er iets mee willen zeggen. Zo hebben wij de Leaf gekocht en die draait nog braaf mee.
Maar als we echt willen dat er een doorbraak gaat komen dan zullen auto's met een range van minder dan 300 km het niet gaan worden. Liefst heeft men dan nog een 20% meer. Ik denk dat Elon daar gelijk in heeft en zal er pas echt een opmars van EV's komen als de auto's dat bieden tegen een goede prijs. Deze auto's moeten er dan ook normaal uitzien.
Je zou kunnen zeggen dat er bijvoorbeeld in de steden ruimte is voor voertuigen met een kleinere accu, ofwel goedkoper, maar dat zal dan een beperkte groep zijn die het zeer regelmatig moeten opladen voor lief zal nemen.
De particuliere autokoper wil, ook als hij een kleine auto koopt, dat hij er moeiteloos mee naar bijvoorbeeld Rome kan rijden. Ook al doet hij dat nooit. Auto's zijn en blijven emoties.
Dan kom je in de tweede categorie. Op dit moment alleen de Tesla. Ondanks dat hij peperduur is toch de meest verkochte EV. Nu nog een beperkte groep die überhaupt van het bestaan afweet maar dat is langzaam aan het veranderen. Daarbij helpt het laadnetwerk van SuC's dat de komende jaren steeds dichter zal worden. Ik verwacht dat we er in Nederland best nog een aantal bij krijgen. De komende jaren zullen de SuC's zich ook verder ontwikkelen waarbij de laadsnelheid over niet al te lange tijd boven de 200 Kw zal uitkomen. Nieuwe modellen, misschien al de Model X, zullen hoger dan 120 Kw kunnen laden en bij het delen van een SuC blijft er dan vanzelf meer over voor de ander.
Binnenkort begint het plaatsen van de destination chargers, 22 kW laden. Dat kunnen er in NL best wel eens veel gaan worden op de plaatsen waar je een paar uren zult verblijven. Benieuwd hoe dat er over een jaar uit zal zien.
De eerste "andere" auto's met een aanvaardbare range (> 300 Km) komen op zijn vroegst over enkele jaren daadwerkelijk op de markt. In die tijd is het netwerk dat ik noemde nog veel dichter geworden terwijl daarnaast de "public awareness" enorm zal zijn toegenomen. Ik betwijfel of er dan een enigszins vergelijkbaar CSS netwerk zal zijn, zeker als de auto's die dat kunnen benutten er nog niet zijn (ik bedoel 120 kW en meer).
De autokoper van dan zal gebruik willen maken van het netwerk dat reizen door Europa mogelijk maakt (gratis) en ook de dan vele honderden, ook gratis, destination chargers.
Of ze willen of niet, er zal druk op de autofabrikanten komen om aan de wensen van de klanten tegemoet te komen. Doen ze dat, dan is er gelijk veel meer geld beschikbaar om het netwerk nog verder uit te breiden wat natuurlijk ook hard nodig zal zijn. De prijs van de stroom wordt steeds lager, zeker voor Tesla die strakke contracten kan afsluiten en natuurlijk de lage energiebelasting betaalt, dus het gratis houden zal hen niet de das om doen. Ik ben meer bezorgd om wat de overheid weer gaat bedenken om de gemiste opbrengsten goed te maken. Hier ben ik niet te optimistisch over trouwens.
Dan van macro naar micro.
Een goed jaar geleden hebben wij 32 zonnepanelen, van de nieuwere soort, laten leggen die flink stroom binnen brengen. Op dit moment een stroomsterkte van ruim 6 Kw, de zon schijnt hier op dit moment dan ook volop. Ik denk dat we zo rond vijf tot zes jaar nodig hebben om de kosten er uit te halen. Nu is het natuurlijk nog ideaal vanwege het salderen maar dat gaat veranderen. Dan wordt het aantrekkelijk om zelf stroom op te slaan.
Op 30 april worden de eerste huisbatterijen van Tesla "onthuld" en het zou me tegenvallen als deze niet gelijk met kop en schouders boven de markt zullen uitsteken. Het zal wat tijd kosten om dit allemaal goed op de rails te hebben en natuurlijk speelt de prijsontwikkeling mee (net als bij zonnepanelen) maar ik verwacht ergens de komende jaren een pakket te kunnen kopen voor ongeveer de prijs van de huidige zonnepanelen en met de capaciteit om een dagopbrengst (gemiddeld maar hopelijk de maximale) op te kunnen slaan.
Als dat op steeds meer plaatsen gebeurt dan worden de pieken in het net vanzelf "afgeschoren". Hoe meer lokale batterijen hoe slimmer het stroomnet kan worden. Maar dat vereist ook een omdenken aan de kant van de energiebedrijven, overigens minder dan wat er bij de autofabrikanten nodig is.
Prettige Paasdagen verder.