Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Die wijk in Lochem is 90 woningen die op 3x160A in de wijktrafo zitten. Bij de test is bij 1 fase de zekering gesmolten toen daar 300A doorheen ging.

Interssant voor de nabije toekomst; Als er nu steeds meer EV's komen hoe gaan ze dat opvangen? Nieuwe kabels leggen?!
Ik heb in ieder geval maar vast een zware (3x 50A) aansluiting genomen maar ik verwacht ooit een moment dat de energie leverancier op aanvragen "nee" gaan zeggen omdat de capaciteit er gewoon niet meer is...
 
Als je aan 22kW wil laden zonder dat je moeders hoeft te zeggen dat ze niet mag wassen en drogen heb je dat wel nodig.... 3x32 is dan al voor de S, hou je 3x18 over voor de rest waar je voordat je je lader had 3x25 zou hebben in de meeste gevallen.

Ik laad thuis op max 11kw. Zit ie binnen nachttarief tijdstippen keurig vol. Kan ik af met m'n 3x25 aansluiting (goedkoop vastrecht) en ja vaatwasser, wasmachine en droger staan dan ook nog aan.

Als je behoefte hebt om auto van helemaal leeg weer helemaal vol te krijgen in 3 a 4 uur dan is er meer nodig idd.
 
Interssant voor de nabije toekomst; Als er nu steeds meer EV's komen hoe gaan ze dat opvangen? Nieuwe kabels leggen?!
Ik heb in ieder geval maar vast een zware (3x 50A) aansluiting genomen maar ik verwacht ooit een moment dat de energie leverancier op aanvragen "nee" gaan zeggen omdat de capaciteit er gewoon niet meer is...
Dan hoop ik dat je dat regelmatig benut. Kost je aan vastrechtkosten wel ca. €1.000,= meer per jaar.
 
Interssant voor de nabije toekomst; Als er nu steeds meer EV's komen hoe gaan ze dat opvangen? Nieuwe kabels leggen?!
Ik heb in ieder geval maar vast een zware (3x 50A) aansluiting genomen maar ik verwacht ooit een moment dat de energie leverancier op aanvragen "nee" gaan zeggen omdat de capaciteit er gewoon niet meer is...

Het nu nog domme net is uitgelegd op piekbelasting. Het wordt in het overgrote deel van de tijd maar voor een deel belast. Door slimmer loadmanagement kun je bestaande capaciteit nog veel efficiënter benutten. En als je dan aan je tax komt zul je infra idd moeten versterken. En vlgs huidige regelgeving mogen ze geen nee zeggen. Bij dit soort kleine aansluitingen (<10 Megawatt) geldt voor een nieuwe aansluiting een gereguleerd tarief. Dat zal vaak hoger uitpakken dan werkelijke kosten, maar bij extra investeringen dus lager. Kosten worden zo gesocialiseerd.
 
Dan hoop ik dat je dat regelmatig benut. Kost je aan vastrechtkosten wel ca. €1.000,= meer per jaar.

Ja dat zijn we wel van plan maar is moeilijk in te schatten, nog zonder Tesla voor de deur. Wij zijn vaak "tussendoor" even thuis en dan weer weg. Om dan eerst te gaan laden bij een SuC (die hier niet om de hoek is) werkt voor ons gewoonweg niet, schatten wij in.
Het tarief (in ons geval is trouwens + €720,-/jaar)

Pleister op de wond; de extra kosten zijn "in de boeken" te zetten en kost dus effectief/netto minder. Ik kan niet "via de boeken" sneller laden of het ongemak opheffen dat ik eerst moet gaan staan wachten...

Als 3x 40A beschikbaar/een optie was geweest had ik daarvoor gekozen maar dat kan helaas niet/is hetzelfde tarief als 3 x50A en 3x 35A is te krap voor ons huishouden.
Eerst eens kijken hoe het gaat en dan kun je altijd nog terug naar 3x ..., niet dan?

Ook het Maxem principe bekeken maar kost ook een aardige duit (lees: 2,5 jaar vastrecht+ maandkosten) met het "nadeel" dat je nog niet maximaal kunt laden.

Vergeet ook niet dat snelladen (je bent dan eigenlijk op een plek waar je niet wil zijn ergens onderweg!) niet het goedkoopste is en dat je afhankelijk bent van de grillen die komen gaan in die markt. Ik verwacht op termijn dat er een prijs explosie zal plaatsvinden in de snel-laden-handel, iets wat niet thuis zal gebeuren omdat dit een veel grotere groep (=iedereen met een aansluiting) treft...
Het is onmogelijk in de glazen bol te kijken maar ik gok en kan altijd nog eenvoudig terug maar heb de handicap niet van (toekomstige) hoge tarieven, wachttijden, range anxiety en rij dus altijd met (op dat moment) maximale lading weg. Het zal voorkomen af en toe te moeten bij laden onderweg maar dat is minimaal schat ik. Time will tell.

Note: wij moesten al "upgraden" naar 3 x 35A wat een prijsverhoging gaf van €400,-/jaar. Door naar max te gaan (en dus de luxe van maximaal te kunnen laden) kost ons effectief € 320,-/jaar meer waarbij genoemde voordelen dus in spel komen en is dus minder duur als hierboven aangegeven...

Daarbij komt; wat als er straks een 2e plugin/EV op de oprit staat?!
 
Last edited:
Ik zou gewoon even afwachten hoe het gaat als je eenmaal de auto hebt, die verzwaring is zo geregeld als dan blijkt dat je het echt nodig hebt. Ik neem aan dat je 's nachts de auto vol laadt, dat hoeft niet op vol vermogen, en voor die keren dat je leeg aankomt en weer weg moet hou je even de andere verbruikers in huis in de gaten (dat zal vast niet zo vaak gebeuren, en het gaat dan maar om een paar uurtjes hooguit).
Verder kun je aan je netbeheerder vragen om de hoofdstoppen te vervangen door automaten (niet alle netbeheerders doen dit overigens) zodat als het onverhoopt misgaat je zelf de automaat weer kunt inschakelen.
 
Het is onmogelijk in de glazen bol te kijken......Time will tell.

Dat klopt. Het is leuk om dit soort beschouwingen te maken, waarbij blijkt dat er verschillend tegen de toekomst wordt aangekeken.

In mijn visie krijgen we straks twee soorten EV's. (PHEV's zullen over vijf jaar aan het uitsterven zijn).

De eerste soort is de huidige EV met zijn beperkte range, vaak op zijn zachts gezegd "eigenaardig' uiterlijk en soms een eigen laadmethode. Deze auto's verkopen mondjesmaat en vaak zijn het bewuste kopers die er iets mee willen zeggen. Zo hebben wij de Leaf gekocht en die draait nog braaf mee.
Maar als we echt willen dat er een doorbraak gaat komen dan zullen auto's met een range van minder dan 300 km het niet gaan worden. Liefst heeft men dan nog een 20% meer. Ik denk dat Elon daar gelijk in heeft en zal er pas echt een opmars van EV's komen als de auto's dat bieden tegen een goede prijs. Deze auto's moeten er dan ook normaal uitzien.

Je zou kunnen zeggen dat er bijvoorbeeld in de steden ruimte is voor voertuigen met een kleinere accu, ofwel goedkoper, maar dat zal dan een beperkte groep zijn die het zeer regelmatig moeten opladen voor lief zal nemen.
De particuliere autokoper wil, ook als hij een kleine auto koopt, dat hij er moeiteloos mee naar bijvoorbeeld Rome kan rijden. Ook al doet hij dat nooit. Auto's zijn en blijven emoties.

Dan kom je in de tweede categorie. Op dit moment alleen de Tesla. Ondanks dat hij peperduur is toch de meest verkochte EV. Nu nog een beperkte groep die überhaupt van het bestaan afweet maar dat is langzaam aan het veranderen. Daarbij helpt het laadnetwerk van SuC's dat de komende jaren steeds dichter zal worden. Ik verwacht dat we er in Nederland best nog een aantal bij krijgen. De komende jaren zullen de SuC's zich ook verder ontwikkelen waarbij de laadsnelheid over niet al te lange tijd boven de 200 Kw zal uitkomen. Nieuwe modellen, misschien al de Model X, zullen hoger dan 120 Kw kunnen laden en bij het delen van een SuC blijft er dan vanzelf meer over voor de ander.

Binnenkort begint het plaatsen van de destination chargers, 22 kW laden. Dat kunnen er in NL best wel eens veel gaan worden op de plaatsen waar je een paar uren zult verblijven. Benieuwd hoe dat er over een jaar uit zal zien.

De eerste "andere" auto's met een aanvaardbare range (> 300 Km) komen op zijn vroegst over enkele jaren daadwerkelijk op de markt. In die tijd is het netwerk dat ik noemde nog veel dichter geworden terwijl daarnaast de "public awareness" enorm zal zijn toegenomen. Ik betwijfel of er dan een enigszins vergelijkbaar CSS netwerk zal zijn, zeker als de auto's die dat kunnen benutten er nog niet zijn (ik bedoel 120 kW en meer).
De autokoper van dan zal gebruik willen maken van het netwerk dat reizen door Europa mogelijk maakt (gratis) en ook de dan vele honderden, ook gratis, destination chargers.

Of ze willen of niet, er zal druk op de autofabrikanten komen om aan de wensen van de klanten tegemoet te komen. Doen ze dat, dan is er gelijk veel meer geld beschikbaar om het netwerk nog verder uit te breiden wat natuurlijk ook hard nodig zal zijn. De prijs van de stroom wordt steeds lager, zeker voor Tesla die strakke contracten kan afsluiten en natuurlijk de lage energiebelasting betaalt, dus het gratis houden zal hen niet de das om doen. Ik ben meer bezorgd om wat de overheid weer gaat bedenken om de gemiste opbrengsten goed te maken. Hier ben ik niet te optimistisch over trouwens.

Dan van macro naar micro.

Een goed jaar geleden hebben wij 32 zonnepanelen, van de nieuwere soort, laten leggen die flink stroom binnen brengen. Op dit moment een stroomsterkte van ruim 6 Kw, de zon schijnt hier op dit moment dan ook volop. Ik denk dat we zo rond vijf tot zes jaar nodig hebben om de kosten er uit te halen. Nu is het natuurlijk nog ideaal vanwege het salderen maar dat gaat veranderen. Dan wordt het aantrekkelijk om zelf stroom op te slaan.
Op 30 april worden de eerste huisbatterijen van Tesla "onthuld" en het zou me tegenvallen als deze niet gelijk met kop en schouders boven de markt zullen uitsteken. Het zal wat tijd kosten om dit allemaal goed op de rails te hebben en natuurlijk speelt de prijsontwikkeling mee (net als bij zonnepanelen) maar ik verwacht ergens de komende jaren een pakket te kunnen kopen voor ongeveer de prijs van de huidige zonnepanelen en met de capaciteit om een dagopbrengst (gemiddeld maar hopelijk de maximale) op te kunnen slaan.

Als dat op steeds meer plaatsen gebeurt dan worden de pieken in het net vanzelf "afgeschoren". Hoe meer lokale batterijen hoe slimmer het stroomnet kan worden. Maar dat vereist ook een omdenken aan de kant van de energiebedrijven, overigens minder dan wat er bij de autofabrikanten nodig is.

Prettige Paasdagen verder.
 
Als dat op steeds meer plaatsen gebeurt dan worden de pieken in het net vanzelf "afgeschoren". Hoe meer lokale batterijen hoe slimmer het stroomnet kan worden. Maar dat vereist ook een omdenken aan de kant van de energiebedrijven, overigens minder dan wat er bij de autofabrikanten nodig is.
Uiteindelijk zullen het de netbeheerders zelf zijn die het 'afscheren' lokaal moeten implementeren, om de benodigde capaciteit te garanderen zonder dat ze enorme infrakosten moeten maken. Zij staan voor de verplichting het gevraagde (piek)vermogen te leveren...
 
Zojuist bij de Keukenhof geweest, en bij de extra parking en ingang een dubbele gratis type 2 paal EV box met drukknop. Op geen een website kunnen vinden dat je kan laden, maar zoals gewoonlijk even vragen aldaar en Viola. Stond een Volt te laden blauwe ring, ik plugde in en kabel lockte maar ging niet laden. Volt ook op groen later zag ik, kabels wel gelocked. Weet niet welke snelheid dus maar stond nog een dubbele paal zonder knop en op een erg vreemde plek (zie foto 2, edit, zie dat hij ook op foto 1 staat) maar RFID pas werkte niet, hoorde niets piepen. Zal ze eens mailen wat er was, kan een fase oid eruit zijn gegaan ofzo?
0cddf1e8f2917ec303ac3700f1473404.jpg

9d2e53a68ec95a1b685a8e06b1aaa9b0.jpg
 
Vreemde situatie, even langs Corpus Experience gereden omdat er via www.ac-lader.nl stond dat er een dubbele 22kW station zou zijn. Blijkt een dubbele 11kW te zijn, aan de zijkant van het pand echter, er staan naast borden voor opladen voertuig ook parkeerplaats mindervalide/Invalide. Heb maar even gebeld, kreeg een wat ongeïnteresseerde dame aan de lijn die aangaf dat ik daar mag laden en parkeren, maar heb wel 3x getracht uit te leggen dat het best onduidelijk nu is, en of ze wilt doorgeven aan de verantwoordelijke om in een wat betere aanduiding dan te voorzien. Op ChargeMap - a community driven map of charging points for electric vehicles al aangepast uiteraard.

Corpus_Experience01.jpg
 
Laadpas

Ik vond het lastig telkens mijn laadpas te pakken om laadpalen te activeren en heb een bezoekerspashoes met klittenband achter in mijn T geplakt, het telkens eerst de pas pakken en ook weer opbergen vond ik omslachtig.
Nu kan ik de pas meteen achterin opbergen als ik de paal activeer en ook weer meteen pakken om de paal te ontkoppelen.
 
Ik vond het lastig telkens mijn laadpas te pakken om laadpalen te activeren en heb een bezoekerspashoes met klittenband achter in mijn T geplakt, het telkens eerst de pas pakken en ook weer opbergen vond ik omslachtig.
Nu kan ik de pas meteen achterin opbergen als ik de paal activeer en ook weer meteen pakken om de paal te ontkoppelen.

Ik heb de TNM sleutelhanger. Altijd bij de hand.
 
Gisteren een dagje naar Knokke geweest. Geparkeerd in Parking Minigolf (aanrader, ik vond het vrij ruim voor de Tesla).

Er zijn twee oplaadpunten in de parkeergarage, die allebei vrij waren. De eerste was een paal van ThePluginCompany. Ik stond eerst hier, maar kreeg het laden niet gestart met mijn TNM pas. Terwijl ik toch gezien had dat dit moet werken.
De tweede paal is een vrije paal, die je zonder kaartje kan starten. Gewoon op de knop drukken. Het is wel tergend langzaam met 3,8 kW, maar beter dan niks :)

Bij terugkomst nog leuk contact gehad met een Porsche Panamera Hybrid, die uiteraard niet stond te laden.

20150405_162103.jpg
 
Waarom niet gewoon aan een 22 kWh paal bij het Europese Hoofdkwartier (tevens SeC en SuC)?

Dit was de gouden tip :smile:
Gisteren met de Roadster vertrokken Brugge-Tesla HQ Amsterdam (245km) en iets na de middag kunnen beginnen laden aan de 22kWh paal, aangekomen met nog 104km range over (386km range bij start)! Leuke ontvangst en gratis koffie meenomen, daarna Metro 54 en een kwartier later stonden we in het centrum. Rond 20u terug bij Tesla HQ aangekomen, nog een koffietje, en met 398km range vertrokken. Op de minuut uitgerekend eigenlijk, want roadsters laden éénfasig, dus 7,4kWh of zo'n 40km/uur. Iets sneller terug gereden, met verlichting en verwarming aan, en toch nog 96km range over bij aankomst. De volgende uitdaging is Parijs, enkele rit 309km vanuit Brugge.

Fotootje genomen als souvenir :)

TeslaHQ.jpg