Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit toch 2 dagen op een veerboot in Noorwegen, dus vond het tijd mijn idee rondom gratis semi-publieke laadpalen eens uit te werken.

Voordat ik het verder publiceer, willen jullie er eens op schieten? Zeker rondom de argumenten kan ik nog wel wat extra advies gebruiken.

Zie de bijlage bij deze post.



Ik begrijp niet goed wie er in de huidige situatie de investering doet.

Stel een restauarant ziet het wel zitten om met een laadpaal extra klanten te trekken.
Zijn nu partijen als TNM / ANWB / EV-Box geinteresseerd om daar op hun kosten een paal neer te zetten en te exploiteren ?
Het enige wat het restaurant dan hoeft te doen is de PP voor de laadpaal ter beschikking te stellen.
Deze exploitant zorgt voor de hele installatie en neemt stroom af bij het restaurant tegen kostprijs, doorgaan € 0,12 / kWh boven de 10.000 kWh ( of zorgt voor een eigen aansluiting)
Eventueel kan het restaurant een deel van de stroomkosten voor eigen rekening nemen, afhankelijk van de onderhandeling met de exploitant.
Er moet namelijk wel een verdienmodel voor de exploitant zijn (als die er al überhaupt is).

Of moet het restaurant de hele investering zelf doen, de stroom zelf betalen, het abonnement zelf betalen en krijgt hij de winst op de stroom uitgekeerd ?
M.a.w. nu is het restaurant de exploitant.
 
Ik begrijp niet goed wie er in de huidige situatie de investering doet.

Stel een restauarant ziet het wel zitten om met een laadpaal extra klanten te trekken.
Zijn nu partijen als TNM / ANWB / EV-Box geinteresseerd om daar op hun kosten een paal neer te zetten en te exploiteren ?
Het enige wat het restaurant dan hoeft te doen is de PP voor de laadpaal ter beschikking te stellen.
Deze exploitant zorgt voor de hele installatie en neemt stroom af bij het restaurant tegen kostprijs, doorgaan € 0,12 / kWh boven de 10.000 kWh ( of zorgt voor een eigen aansluiting)
Eventueel kan het restaurant een deel van de stroomkosten voor eigen rekening nemen, afhankelijk van de onderhandeling met de exploitant.
Er moet namelijk wel een verdienmodel voor de exploitant zijn (als die er al überhaupt is).

Of moet het restaurant de hele investering zelf doen, de stroom zelf betalen, het abonnement zelf betalen en krijgt hij de winst op de stroom uitgekeerd ?
M.a.w. nu is het restaurant de exploitant.

Ik denk dat de partijen als TNM etc. restaurants benaderen met een voorstel om "Groen" te worden waarbij zij het grotendeels verzorgen en dan zelf de exploitatie doen. Daar hebben ze een verdienmodel voor en uiteraard is de stroomafnemer degene die dat verdienmodel moet invullen. (Datzelfde zien we bij het gruwelijke betaald parkeren bij ziekenhuizen in de polder. Dat heeft men uit handen gegeven aan een uitbater die er aan verdient en een beetje daarvan aan het ziekenhuis doorgeeft, alles ten koste van de bezoeker.)

Het kan, bij een goede uitleg waarbij de positie van de klant, hun klant, wordt belicht en waarbij ook wordt aangegeven dat het helemaal niet zo ingewikkeld is om het zelf te doen en dat het zonder kosten aanbieden van laden commercieel een onderscheidend gegeven is, voor een restauranthouder aanleiding zijn het zelf te doen. Zeker wanneer daarbij de Teslarijder wordt genoemd, gewoon omdat dat een aantrekkelijke klant is.

Ik weet niet hoever je kunt gaan maar het onderscheid PHEV (< 10kWh laden en niet afhankelijk want gewoon benzineauto) en FEV (>10 kWh laden en volledige afhankelijkheid) zal de komende tijd bij de invulling van laadmogelijkheden een grotere rol spelen.
 
- een paal met een pasje impliceert dat je de kabel kan vergrendelen en ontgrendelen aan de lader met de pas. Hoe doe je de ontgrendeling zonder pas ? of bepaald de auto dat ?
In België biedt Delhaize in een aantal vestigingen gratis laden aan zonder enige vorm van identificatie. De laadpaal vergrendelt de kabel vanaf contact met de wagen. Bij het stoppen met laden dien je eerst de laadkabel langs de autozijde vrij te geven. Van zodra de communicatie tussen auto en laadpaal wegvalt, geeft ook de laadpaal de kabel vrij.
 
@widoh

Mogelijk dat het te complex wordt maar moet er niet iets in over slim laden. Een 22kW paal waar een 3,7kW auto staat te laden. Meer laadpalen op beperkte infrastructuur dus goedkoper in aanleg en vastrecht kosten.

Klopt, maar dat maakt het complex. Ik wil men graag laten nadenken en niet direct een hele dure oplossing laten nemen.

Bijv een kWh meter kost zo 150 euro. Verdien dat maar eens terug.

Het aantal laadpalen moet gewoon toe nemen, elk hotel, elke P moet ze hebben. Sneller is altijd beter, maar we kunnen niet overal 22kW verwachten, hoe leuk ook.
 
Klopt, maar dat maakt het complex. Ik wil men graag laten nadenken en niet direct een hele dure oplossing laten nemen.

Bijv een kWh meter kost zo 150 euro. Verdien dat maar eens terug.

Het aantal laadpalen moet gewoon toe nemen, elk hotel, elke P moet ze hebben. Sneller is altijd beter, maar we kunnen niet overal 22kW verwachten, hoe leuk ook.

Zonder kWh meter heb je al stations met dubbele uitgang welke zelf de kW verdelen. Dus als hij op 22kW staat, en het eerste voertuig vraagt 22kW dan krijgt hij dat. Komt er een 2de welke 11 tot 22kW vraagt dan krijgen beide 11kW. Komt er bijvoorbeeld een PHEV welke 3.7 vraagt, krijgt de ander 18kW etc etc etc. Je kan ook instellen op 15kW totaal bijvoorbeeld ivm een kleinere aansluiting of nog lager.

En waarom zou een hotel dat niet terug kunnen verdienen? Ik verkoop niet aan particulieren dus heb ook geen verdienmodel als ik gratis laden aanbied, maar doe het toch ook? Is een kwestie van doen en meedenken en meewerken. Een hotel en restaurant hebben wel een verdien model dus die zouden het gewoon moeten doen.

Zolang het niet te gek gaat worden blijft bij mij laden kosteloos, mogelijk alleen later de 43kW voor 0,25 cent ofzo per kW. Ik heb zelf graag dat ervoor over als ik sneller kan laden. Dat ding kost iets van 5000 euro, dus is iets andere koek.
 
Last edited:
Ik zit toch 2 dagen op een veerboot in Noorwegen, dus vond het tijd mijn idee rondom gratis semi-publieke laadpalen eens uit te werken.

Voordat ik het verder publiceer, willen jullie er eens op schieten? Zeker rondom de argumenten kan ik nog wel wat extra advies gebruiken.

Zie de bijlage bij deze post.

Goed om hier iets over te schrijven, dit is zeker een interessante gedachte. Immers zijn veel diensten/producten tegenwoordig gebaseerd op een gratis instap (denk aan het freemium model).

Ik blijf echter de belastingdienst als het grootste gevaar zien. Gratis kan meestal niet: niet qua beloning, BTW, gift, etc, bijvoorbeeld: Btw betalen over gratis diensten

Misschien om criticasters vóór te zijn hier alvast een stukje text over op te nemen?
 
En waarom zou een hotel dat niet terug kunnen verdienen? Ik verkoop niet aan particulieren dus heb ook geen verdienmodel als ik gratis laden aanbied, maar doe het toch ook? Is een kwestie van doen en meedenken en meewerken. Een hotel en restaurant hebben wel een verdien model dus die zouden het gewoon moeten doen.

Mijn punt is juist dat de laadpalen mét verrekening zo veel duurder zijn, dat geld vragen voor kWh's niet zo maar winstgevend is.

Goed om hier iets over te schrijven, dit is zeker een interessante gedachte. Immers zijn veel diensten/producten tegenwoordig gebaseerd op een gratis instap (denk aan het freemium model).

Ik blijf echter de belastingdienst als het grootste gevaar zien. Gratis kan meestal niet: niet qua beloning, BTW, gift, etc, bijvoorbeeld: Btw betalen over gratis diensten

Misschien om criticasters vóór te zijn hier alvast een stukje text over op te nemen?

Belastingen is niet mijn sterke punt :) maar daarmee mag je dus ook het opladen van een mobiele telefoon of laptop niet aanbieden?

Ik ben nu weer paar dagen rijden, laat het bezinken en maak het thuis af.

Van mijn vriendin al bergen commentaar betreffende spelling gehad :)
 
Belastingissue is bij mij bekend. Zolang ik met zonnepanelen voldoende opwek is het geen probleem. Je kan echter bij de belastinginspecteur altijd toestemming vragen. Toilet bezoek is ook gratis (heb het niet over de 50 cent voor de toiletdame) en daar hoef je ook niet afdracht voor te doen. Water uit de kraan etc. ook. En volgens de rechter is elektriciteit geen brandstof (FastNed rechtzaak) dus het is wat anders als benzine oid aanbieden.

Aangaande de laadpalen met verrekening valt het prijsverschil reuze mee, abonnement is vaak maar 4 euro. Stroom kost 10 cent, 35 cent per kW vragen levert dan voldoende op om de extra kosten te dekken, en meer. Feit blijft dat je als bedrijf niet een winstoogmerk moet hebben als je een laad infra aanlegt. Ik ben 40.000 kwijt voor alleen de laadpunten en aanleg, heb echt niet de illusie dat ik dat ooit terug zou kunnen verdienen met de verkoop van kW.
 
Klopt, maar dat maakt het complex. Ik wil men graag laten nadenken en niet direct een hele dure oplossing laten nemen.

Bijv een kWh meter kost zo 150 euro. Verdien dat maar eens terug.

Het aantal laadpalen moet gewoon toe nemen, elk hotel, elke P moet ze hebben. Sneller is altijd beter, maar we kunnen niet overal 22kW verwachten, hoe leuk ook.

Misschien toch ook de goedkope oplossing noemen? Keba van 700 euro (en als je wilt ook nog een kwh meter van 60 euro: http://www.kwhmeter.nl/3-fase-kWh-meter-LCD-100A-75mm)
 
Goed om hier iets over te schrijven, dit is zeker een interessante gedachte. Immers zijn veel diensten/producten tegenwoordig gebaseerd op een gratis instap (denk aan het freemium model).

Ik blijf echter de belastingdienst als het grootste gevaar zien. Gratis kan meestal niet: niet qua beloning, BTW, gift, etc, bijvoorbeeld: Btw betalen over gratis diensten

Misschien om criticasters vóór te zijn hier alvast een stukje text over op te nemen?
Hoe zit dat dan met parkeren op eigen terrein? Moet het restaurant daar ook btw over afdragen?
 
Hoe zit dat dan met parkeren op eigen terrein? Moet het restaurant daar ook btw over afdragen?

Dat is echt een leuke....
Personeel: Als personeel met zijn/haar EIGEN auto komt, en de grond is EIGENDOM dan mag dat kosteloos. Als de grond GEHUURD is voor parkeerplaats, dan MOET je het als loon opvoeren en dient er loonbelasting betaald te worden.
Gasten: Voorziening is dan kosteloos, géén BTW géén heffing MITS je de parkeerplaats niet uitbaat, dus als er door anderen wel betaald moet worden, dan moet je een normbedrag hanteren.

Jaja, leuker kunnen ze het niet maken... makkelijker ook niet.
 
Dat is echt een leuke....
Personeel: Als personeel met zijn/haar EIGEN auto komt, en de grond is EIGENDOM dan mag dat kosteloos. Als de grond GEHUURD is voor parkeerplaats, dan MOET je het als loon opvoeren en dient er loonbelasting betaald te worden.
Gasten: Voorziening is dan kosteloos, géén BTW géén heffing MITS je de parkeerplaats niet uitbaat, dus als er door anderen wel betaald moet worden, dan moet je een normbedrag hanteren.

Jaja, leuker kunnen ze het niet maken... makkelijker ook niet.

Dit is wat op de website van een fiscaal adviseur staat:
Gebruikt uw werknemer een parkeerplaats op uw bedrijfsterrein en valt dit terrein onder uw arbo-verantwoordelijkheid dan is het parkeren onbelast.
 
Dit is wat op de website van een fiscaal adviseur staat:
Gebruikt uw werknemer een parkeerplaats op uw bedrijfsterrein en valt dit terrein onder uw arbo-verantwoordelijkheid dan is het parkeren onbelast.

Dat is wat ik aangeef. Veel bedrijven huren de parkeergelegenheid separaat, en dan is het per heden belast. Het is dan nog steeds eigen terrein en nog steeds onder de arboverantwoordelijkheid echter ivm de nieuw werkdagen regeling dan toch belast:
Parkeren eigen auto bij de baas wordt belast | Het Financieele Dagblad