Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Leasing, Financing and Tax incentives

This site may earn commission on affiliate links.
Even een oude koe uit een sloot halen:



Ik dacht toch echt te weten dat je eenmaal prive betaald na declaratie bij "de zaak" je de BTW zakelijk *niet* terugkrijgt. Als privépersoon ben je niet BTW plichtig en mag/kan je geen BTW-facturen uitschrijven.

Ik hoop echter dat jij gelijk hebt. Heb je misschien achtergrondinfo hierover?

Raymond, zoals jij het omschrijft is helemaal correct. Je kan zakelijk geen BTW terugvragen zonder geldige BTW factuur en een privé persoon kan/mag geen BTW factureren.
Wel mag je als privépersoon de BTW doorbereken aan de B.V. (BTW = immers kosten voor de privépersoon) en mag de B.V. die dus in zijn geheel aftrekken van de winst. Beter iets dan niets.
Ik factureer dus ook niet, maar ik declareer de kWh's bij de zaak.

Ik schiet eigenlijk als prive persoon de kosten voor mijn BV voor, die ik daarna met de kWh meter verhaal op mijn BV.

Ik weet de kWh prijs en het BTW tarief, dus daarmee ook precies hoe veel BTW ik heb voor geschoten.

Ik ga uiteraard niet 21% te veel betalen voor mijn elektrische auto opladen. Zo zal ik overigens niet de enige zijn, genoeg zakelijke rijders laden thuis op.
 
Nog even over de BTW correctie voor privé gebruik. Duidelijke toelichting is hier te vinden.
Kort gezegd komt het er volgens mij op neer dat je 2,7% over de catalogusprijs dient te betalenMij wordt uit het verhaal niet duidelijk wie dat betaalt aan wie. Jij als werknemer betaalt aan de werkgever? En die betaalt aan de belastingdienst?

In de berekeningen van dhr. Steinbuch is deze post ook opgenomen. Echter hij komt op 115 euro per maand voor een model S van 116K...
 
Nog even over de BTW correctie voor privé gebruik. Duidelijke toelichting is hier te vinden.
Kort gezegd komt het er volgens mij op neer dat je 2,7% over de catalogusprijs dient te betalenMij wordt uit het verhaal niet duidelijk wie dat betaalt aan wie. Jij als werknemer betaalt aan de werkgever? En die betaalt aan de belastingdienst?

In de berekeningen van dhr. Steinbuch is deze post ook opgenomen. Echter hij komt op 115 euro per maand voor een model S van 116K...

Btw correctie betaal ik als ib-ondernemer aan de belastingdienst, ik zal ze eens bellen van de week.
 
Nog even over de BTW correctie voor privé gebruik. Duidelijke toelichting is hier te vinden.
Kort gezegd komt het er volgens mij op neer dat je 2,7% over de catalogusprijs dient te betalenMij wordt uit het verhaal niet duidelijk wie dat betaalt aan wie. Jij als werknemer betaalt aan de werkgever? En die betaalt aan de belastingdienst?

In de berekeningen van dhr. Steinbuch is deze post ook opgenomen. Echter hij komt op 115 euro per maand voor een model S van 116K...

Steinbuch rekent als volgt: catalogusprijs x 2,7% forfait / 12 maanden x 48%. (Dus €106.000 x 0,027 / 12 x 0,48 = €115) Ik vraag me of of die berekening wel klopt. Kun je het forfait aftrekken als zakelijke kosten (dus x 48% bij IB tarief van 52%)? Als dat zo zou zijn, zou je dan ook de btw teruggave bij aankoop moeten optellen bij je winst? Hmm... Heb dat rekenmodel van Steinbuch wel gebruikt bij mijn berekening dus als het niet klopt, zou dat wel een tegenvaller zijn.
 
Ook hier even de reactie mbt de correctie BTW (disclaimer: voor zover mij bekend want ik ben geen fiscalist)...

Correctie BTW voordeel (op te voeren bij aangifte in Q4 = 2.7% * fiscale waarde (catalogusprijs incl. BTW en BPM)
Uitzondering marge auto (dus aangekocht van Particulier) en ouder dan 5 jaar = 1.5%.
Aangezien hier geen BTW inkomsten tegenover staan, zijn dit kosten zijn voor de ondernemer en dus als zodanig af te trekken.

De teruggave van de BTW aan een IB ondernemer is een gevolg van het afdragen van de BTW bij aankoop en hoeft dus niet bijgeteld te worden bij de inkomsten aangezien tegenover de BTW teruggave ook een afdracht stond....

Dus bij een Model S van 115 K wordt 95 K + 20 K BTW afgerekend. Deze BTW is terugvorderbaar voor de IB ondernemer.
Jaarlijks moet dan 2.7% * 115K = circa 3 K aan BTW correctie afgedragen worden.
Omdat daar geen ontvangen BTW tegenover staat, zijn dit aftrekbare kosten waardoor bij een:
"Gemiddelde ZZP belastingdruk" van (52%+42%)/2)*86% (86% ivm wegvallen MKB winstvrijstelling over afgetrokken bedrag) = 40% circa 1200 Euro terugkomt.

Gr. John
 
Ook hier even de reactie mbt de correctie BTW (disclaimer: voor zover mij bekend want ik ben geen fiscalist)...

Correctie BTW voordeel (op te voeren bij aangifte in Q4 = 2.7% * fiscale waarde (catalogusprijs incl. BTW en BPM)
Uitzondering marge auto (dus aangekocht van Particulier) en ouder dan 5 jaar = 1.5%.
Aangezien hier geen BTW inkomsten tegenover staan, zijn dit kosten zijn voor de ondernemer en dus als zodanig af te trekken.

De teruggave van de BTW aan een IB ondernemer is een gevolg van het afdragen van de BTW bij aankoop en hoeft dus niet bijgeteld te worden bij de inkomsten aangezien tegenover de BTW teruggave ook een afdracht stond....

Dus bij een Model S van 115 K wordt 95 K + 20 K BTW afgerekend. Deze BTW is terugvorderbaar voor de IB ondernemer.
Jaarlijks moet dan 2.7% * 115K = circa 3 K aan BTW correctie afgedragen worden.
Omdat daar geen ontvangen BTW tegenover staat, zijn dit aftrekbare kosten waardoor bij een:
"Gemiddelde ZZP belastingdruk" van (52%+42%)/2)*86% (86% ivm wegvallen MKB winstvrijstelling over afgetrokken bedrag) = 40% circa 1200 Euro terugkomt.

Gr. John

Dank voor deze uitleg. Zal het voor de zekerheid nog aan mijn boekhouder voorleggen.
Zou mooi zijn als dat klopt zo.
Ik heb zelf de volgende berekening gemaakt voor daadwerkelijke kosten van de BTW correctie:
€97k catalogusprijs * 2,7% forfait * 55,28% (namelijk 100% - 52% * 86%) = € 1.448,- per jaar
Of € 121,- per maand.

Hee, wat grappig, zie nu pas dat de reactie van jou kwam John! (We hebben elkaar een paar weken geleden gesproken bij de Tesla store in Eindhoven.)
 
Merijn,

Klopt! Ik ben idd wel een keertje in de Tesla Store geweest :wink:...

Op het forum ben ik niet zo actief, maar als ik anderen zie "worstelen" dan kan ik ook online mijn mond niet houden.... :biggrin:....

Altijd goed om e.e.a. door de boekhouder te laten nakijken. En.... ook altijd goed om ook je boekhouder scherp te houden met gerichte info. Een kennis van me heeft moeten praten als brugman om zijn boekhouder te overtuigen dat zijn Fiat 500 ook MIA (13,5% vanaf 1/1/13) kreeg en in een ander draadje las ik dat er nog steeds boekhouders zijn die voor EV geen BTW correctie privégebruik toepassen......

Mocht je nog meer vragen hebben dat weet je me denk ik wel te vinden.

Gr. John
 
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb er met mijn boekhouder over gepraat en die vindt 90k wel een grote investering voor iemand die nog maar anderhalf jaar bezig is. En als ik mijn huidige wagen nu weg doe ga ik er waarschijnlijk wel wat geld op verliezen.
Een VW passat 3.2 V6 is op dit moment in België niet de meest gewilde wagen, met het huidige fiscale klimaat.

Ik heb zelf al geïnformeerd naar de financiële leasing en met 1.370€/maand zou ik er mee vanaf komen (restwaarde van +3.000€ en niets zelf te investeren).
Als ik huidige financiering + benzine in rekening neem en vergelijk zou de Model S (financiering + elektriciteit) mij ongeveer 400€/maand duurder uitkomen dan mijn huidige oplossing. Maar ik weet nog niet wat het verschil in verzekering zal zijn.

Kortom, ik ben me verder aan het informeren.

JoeNe: al antwoord gehad ivm verzekering?
 
Bedankt voor de toelichting John. Dit voorbeeld betreft een ZZP'er. Ik ben in loondienst bij mijn BV. Hoe ziet het plaatje er dan uit?
Wat mij met name nog niet duidelijk is, is of deze heffing moet worden betaald door de werknemer of door de werkgever.


Ray,

Prima link! Altijd goed om e.e.a. in het originele besluit terug te kunnen vinden.

Gelden,

De heffing wordt door de werkgever / het bedrijf betaald. Dus de werkgever / de BV bij loondienst of de "ondernemer" bij een eenmanszaak. Vandaar ook dat dit kosten zijn die vervolgens weer kunnen worden afgetrokken.
Situatie is voor BV precies hetzelfde als voor ZZP'er (het bedrijf draagt 2.7% af en kan dit als kosten boeken). Het enige verschil kan de belastingdruk zijn waardoor het de nettolast voor de privépersoon achter de BV anders kan zijn dan voor de privépersoon achter de ZZP'er.

Overigens, indien een DGA (bij winst tot 200K) 20% (vennootschaps-) belasting betaald en vervolgens het geld uit de onderneming haalt (inkomsten uit aanmerkelijk belang / winstbelasting?) en daarover 25% betaalt, dan heeft deze ook een belastingdruk van 40%... dus vergelijkbaar met een ZZP'er die het ene jaar in de 42 en het andere jaar 52% schijf valt (na correctie wegvallen mkb winstvrijstelling ca 40%) ..... Vanuit dat perspectief is de nettosituatie m.i. vergelijkbaar. Wel heb ik het idee dat boekhouders het over het algemeen niet eens zijn met mijn visie, en ik heb zelf nog geen BV dus kan nog niet uit eigen ervaring spreken. Later dit jaar ga ik mijn voordelen / nadelen mbt BV met mijn boekhouder doornemen, dus daarna zal ik waarschijnlijk e.e.a. een stuk beter zien en beter toe kunnen lichten....

Gr. John
 
Last edited:
Ray,
Overigens, indien een DGA (bij winst tot 200K) 20% (vennootschaps-) belasting betaald en vervolgens het geld uit de onderneming haalt (inkomsten uit aanmerkelijk belang / winstbelasting?) en daarover 25% betaalt, dan heeft deze ook een belastingdruk van 40%... dus vergelijkbaar met een ZZP'er die het ene jaar in de 42 en het andere jaar 52% schijf valt (na correctie wegvallen mkb winstvrijstelling ca 40%) ..... Vanuit dat perspectief is de nettosituatie m.i. vergelijkbaar. Wel heb ik het idee dat boekhouders het over het algemeen niet eens zijn met mijn visie, en ik heb zelf nog geen BV dus kan nog niet uit eigen ervaring spreken. Later dit jaar ga ik mijn voordelen / nadelen mbt BV met mijn boekhouder doornemen, dus daarna zal ik waarschijnlijk e.e.a. een stuk beter zien en beter toe kunnen lichten....

Inderdaad is het zo dat ZZP-ers heel lastig op 52% aftrek komen, in praktijk zal je door MKB-winstvrijstelling, heffingskorting, arbeidskorting en wellicht het verspreiden van de investering over meerdere jaren lager uitkomen.

Echter is het voordeel wel veel groter bij ZZP-schap dan ihgv een BV. Immers, de MIA/KIA/MEP regelingen zorgen dat je als ZZP-er minder inkomstenbelasting hoeft af te dragen, terwijl het voor een BV minder Vennootschapsbelasting betekent. En die is 20% in de meeste gevallen, en geen 40%. Dus bijvoorbeeld de KIA voor een ZZP-er, stel kosten van een voertuig 50K, dan hoef je over een bedrag van 28% van 50K = 14K geen inkomstenbelasting te betalen. Bij een belastingdruk van per saldo 45% is dat een voordeel van 6.300 euro.

Bij een BV hoef je in diezelfde situatie over 14K geen VPB te betalen. Dat scheelt bij 20% VPB 2.800 euro. En dat geldt ook voor alle andere aftrek, zowel de gehele auto, als MIA/KIA. Hoewel de totale lastendruk van bruto naar netto wellicht te vergelijken is, is het voordeel voor ZZP-ers in het geval van de aanschaf van een elektrische auto een stuk groter.

Of doelde je alleen op de BTW-bijtelling? Want dan sprak ik voor mijn beurt :)
 
Last edited:
Inderdaad is het zo dat ZZP-ers heel lastig op 52% aftrek komen, in praktijk zal je door MKB-winstvrijstelling, heffingskorting, arbeidskorting en wellicht het verspreiden van de investering over meerdere jaren lager uitkomen.

Echter is het voordeel wel veel groter bij ZZP-schap dan ihgv een BV. Immers, de MIA/KIA/MEP regelingen zorgen dat je als ZZP-er minder inkomstenbelasting hoeft af te dragen, terwijl het voor een BV minder Vennootschapsbelasting betekent. En die is 20% in de meeste gevallen, en geen 40%. Dus bijvoorbeeld de KIA voor een ZZP-er, stel kosten van een voertuig 50K, dan hoef je over een bedrag van 28% van 50K = 14K geen inkomstenbelasting te betalen. Bij een belastingdruk van per saldo 45% is dat een voordeel van 6.300 euro.

Bij een BV hoef je in diezelfde situatie over 14K geen VPB te betalen. Dat scheelt bij 20% VPB 2.800 euro. En dat geldt ook voor alle andere aftrek, zowel de gehele auto, als MIA/KIA. Hoewel de totale lastendruk van bruto naar netto wellicht te vergelijken is, is het voordeel voor ZZP-ers in het geval van de aanschaf van een elektrische auto een stuk groter.

Of doelde je alleen op de BTW-bijtelling? Want dan sprak ik voor mijn beurt :)

De 20/25% vennootschapsbelasting is niet de enige belastingdruk voor de dga van een bv. Bij het overhevelen van vermogen van de bv naar privé moet over dat bedrag 25% dividendbelasting worden betaald. De gecombineerde belasting druk komt bij 20% vpb uit op 40%. Uiteraard moet de dga zich ook een marktconform salaris uitbetalen, waar inkomstenbelasting op van toepassing is (kosten voor de bv, waarop dus geen vpb op van toepassing is).

Met vriendelijke groet,

Daniel