Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Leasing, Financing and Tax incentives

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry Wallien, als fiscalist raad ik je aan om dan toch maar eens elders advies in te winnen. Eigenlijk zegt je accountant dat hij het niet weet.
Als je dan toch wilt googelen, type dan eens investeringsaftrek+economisch+eigendom in en je vindt de nodige artikelen over dit onderwerp.

Nog een kleine toelichting: juridisch eigendom is gebaseerd op het BW, het Burgerlijk Wetboek. Het economisch eigendom komt daarentegen uit het belastingrecht. Je komt in aanmerking voor de inv aftrek als je investeert in bedrijfsmiddelen. Fiscaal gezien doe je dit als je minimaal het risico van waardevermindering of tenietgaan draagt.

Een financial lease is eigenlijk niets anders dan een geldlening waarmee jij je bedrijfsmiddel financiert. Je betaalt in de termijnen de hoofdsom plus de rente terug. Meer niet. Dit in tegenstelling tot een operational lease, waarbij de termijnen ook bestaan uit een vergoeding voor de afschrijving. Bij een operational lease ben je noch juridisch, noch economisch eigenaar. Dat is de leasemaatschappij. Helaas heeft de leasemaatschappij geen recht op de investeringsaftrek omdat zij het bedrijfsmiddel ter beschikking stelt aan derden.

Nogmaals, fiscaal gezien investeer je in een bedrijfsmiddel en heb je recht op de investeringsaftrek als je minimaal economisch eigenaar bent. Natuurlijk is volledig eigenaarschap ook goed.

De huurkoopconstructie heeft niet zoveel met het fiscale te maken, maar juist met het juridisch eigendom. Het BW kent eigenlijk alleen het juridische eigendom. De leasemaatschappij kan zo het eigendom en dus de zekerheid behouden via huurkoop: na betaling van de laatste termijn gaat het juridisch eigendom over. Op dat moment heeft de Tesla rijder de volle eigendom over de auto.

Hoop dat het nu iets duidelijker is :)

Ik heb ook aangegeven nergens een sluitend antwoord gevonden te hebben. Ook bovenstaande is voor mij nog niet helder genoeg. Het gaat er dus om dat je het risico loopt van waardevermindering en tenietgaan. Is dat het geval bij Huurkoop? Zo ja, waarom?
 
Ik denk dat ik je begrijp.

Het volledige eigendom bestaat uit de juridische eigendom én het economische eigendom. De huurkoopovereenkomst is een overeenkomst die is gebaseerd op het BW. Een dergelijke overeenkomst heb je altijd nodig, want de leasemaatschappij verstrekt geen geld op je mooie ogen. Als jij bijvoorbeeld je maandtermijnen niet meer betaalt, kan de leasemaatschappij de auto terughalen, cq verkopen.
Bij huurkoop heb je de tesla onder je en loop je ook je risico's. Bijvoorbeeld als je de auto in de prak rijdt, blijf jij aansprakelijk voor de schuld. Het risico van waardevermindering ligt ook bij jou. Als je de auto wilt gaan verkopen na afloop van de leasetermijn, is de waardevermindering voor jouw rekening. Niemand vergoedt jou het feit dat je auto minder waard is geworden.

Ja, bij huurkoop zijn voormelde risico's bij de economisch eigenaar gelegd. Als het goed is kun je ook in de huurkoopovereenkomst lezen hoe de risico's zijn verdeeld.
 
Geen nieuw draadje aanmaken levert een willekeur aan oude draadjes op die beter konden blijven slapen. Is dit beter dan gewoon een nieuw draadje aanmaken?

(on topic) Het is van tevoren meestal nog niet bekend of in het volgend jaar MIA, EIA, KIA e.d. voor EV's mogelijk is.
Wordt dit bewust geheimgehouden of is het wel ergens terug te vinden wat de plannen zijn voor komend jaar? Zoals bijvoorbeeld de autobrief ||.