Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Leasing, Financing and Tax incentives

This site may earn commission on affiliate links.
Heb bij leaseloket (via auto Athlon) Tesla offerte voor financial lease aangevraagd. Kreeg daarbij offerte obv 4 jaar met rest termijn van rond de 20k. Zit nu op ong. 1600 euro. Maar ben nog niet zeker van MIA mogelijkheden bij de vorm die aangeboden wordt door Leaseloket, te weten HUURKOOP. Weet iemand of dit dan wel geschikt is om MIA aftrek te krijgen. Hoorde tevens van mn accountant dat de subsidiepot voor aftrek wellicht vrij snel op zal zijn, iemand ook deze geluiden gehoord???

Ik zit met hetzelfde, dus heb hierover contact met Leaseloket gehad en zelf e.e.a. uitgezocht.
Wat ik er van begrijp is het volgende:

Bij financial lease ben jij direct de juridische eigenaar, immers je koopt zelf de auto en de financial lease is een lening met de auto als onderpand.
In dit geval kan je de MIA VAMIL aanvragen op het moment dat je een koopovereenkomst hebt met Tesla (de definitieve configuratie hebt ingediend).
Tegenwoordig moet je bij het aangaan van een financial lease het overschrijvingsbewijs bij de financier inleveren. Ze voorkomen op deze manier dat je de auto stiekem verkoopt.

Huurkoop lijkt op financial lease. Het kenteken komt op jouw naam. Echter je koopt de auto niet zelf bij Tesla maar je sluit een huur-koopcontract af met Leaseloket. Leaseloket koopt zelf de auto bij Tesla. Dit kan ook niet anders omdat de reservering van de auto's die ze hebben gedaan niet overdraagbaar is.
Gedurende de looptijd van het contract is Leaseloket de juridische eigenaar. Je wordt uiteindelijk na betaling van de laatste termijn zelf de juridische eigenaar.
Het tekenen van het huurkoopcontract is het moment dat je de verplichting aangaat voor de hele investering (aankoopwaarde van de auto). Het is vrij zeker dat je op deze wijze in aanmerking komt voor de MIA / VAMIL.

Een heel ander geval is operational lease. Je bent dan niet de eigenaar. De leasemaatschappij heeft de MIA / VAMIL voordelen en kan deze verwerken in de leaseprijs.

Budget
Voor 2013 is 101 miljoen euro beschikbaar voor MIA en 24 miljoen euro voor Vamil. In principe worden de regelingen niet meer gesloten wanneer de budgetten zijn uitgeput.
Sinds 1 januari 2009 is het mogelijk een deel van het budget van een opvolgend jaar aan te spreken. Ook kan een teveel aan budget meegenomen worden naar een volgend jaar.
Als daar reden toe is, kan de Minister van Financiën één of beide regeling(en) beperken of buiten werking stellen.
Dit wordt onder meer in de Staatscourant gepubliceerd. Indien u vóór de sluiting heeft geïnvesteerd (dus een verplichting aangaat), kunt u deze kosten uiterlijk drie maanden na investeringsdatum melden.

bron:
http://www.agentschapnl.nl/programmas-regelingen/over-de-regeling-miavamil

- - - Updated - - -

@jvwinden


Kom nog wel dit tegen:

Bij financiële lease wordt de lessee eigendom van het object en deze moet het object ook activeren op de balans en op het geactiveerde bedrag afschrijven.
Bij huurkoop kan je de auto dus mogelijk niet activeren (immers je bent niet de juridische eigenaar) en kan je er dus niet op afschrijven. Als je niet kunt afschrijven heb je dus ook niets aan de VAMIL !
Morgen maar even mijn accountant bellen.

- - - Updated - - -

... sorry, gaat niet om het juridische eigendom maar om het economische eigendom.

Mogelijk bij huurkoop wel het economische eigendom, waardoor je MIA en VAMIL kunt toepassen.
 
Belangrijk is dat de investering door je eigen boeken gaat!

Indien dit het geval is dan kan je Mia, Vamil en Kia (wellicht) krijgen. Kia is kleinschalligheidsaftrek en geldt alleen voor het MKB EN bijv ZZP-er en in de holding van de DGA.
Mia en Vamil kan je aanvragen via verschillende loketten die een soort van DigiD zijn voor bedrijven.

Als ZZp-er bent of DGA (of een klein MKB bedrijfje hebt) dan heb je dus maximaal belastingvoordeel omdat je dan ook recht hebt op KIA.Als je financieel lease gebruikt dan kan dit ook nog.
Indien je een leaseovereenkomst hebt met (bijv Athlon) dan krijgen zei GEEN KIA omdat Athlon geen MKB is.

Als je eigen geld hebt is eigen aanschaf dus het handigst, anders moet je de mogelijkheden van financieel lease onderzoeken. Indien je via Athlon een financieel of operationeel lease aangaat heb je sowieso geen recht op KIA.

(ik ben geen accountant en vind belastingen niet leuk, tenzij er een voordeel te halen is)
 
Belangrijk is dat de investering door je eigen boeken gaat!

Indien dit het geval is dan kan je Mia, Vamil en Kia (wellicht) krijgen. Kia is kleinschalligheidsaftrek en geldt alleen voor het MKB EN bijv ZZP-er en in de holding van de DGA.
Mia en Vamil kan je aanvragen via verschillende loketten die een soort van DigiD zijn voor bedrijven.

Als ZZp-er bent of DGA (of een klein MKB bedrijfje hebt) dan heb je dus maximaal belastingvoordeel omdat je dan ook recht hebt op KIA.Als je financieel lease gebruikt dan kan dit ook nog.
Indien je een leaseovereenkomst hebt met (bijv Athlon) dan krijgen zei GEEN KIA omdat Athlon geen MKB is.

Als je eigen geld hebt is eigen aanschaf dus het handigst, anders moet je de mogelijkheden van financieel lease onderzoeken. Indien je via Athlon een financieel of operationeel lease aangaat heb je sowieso geen recht op KIA.

(ik ben geen accountant en vind belastingen niet leuk, tenzij er een voordeel te halen is)

Mijn vrouw is fiscalist en volgens haar kun je met een financial lease wel degelijk Kia krijgen. Of dat voor huurkoop geldt kon ze niet zeggen.
 
Mijn vrouw is fiscalist en volgens haar kun je met een financial lease wel degelijk Kia krijgen. Of dat voor huurkoop geldt kon ze niet zeggen.

Bij zowel financial lease als huurkoop mag je de waarde van het object activeren op de balans. Je kunt er dan normaal op afschrijven en gebruik maken van de fiscale voordelen van de MIA / KIA en VAMIL.
Ik ben nog wel benieuwd of je de MIA direct kan aanvragen met de koophuur-overeenkomst. Je hebt dan mogelijk een voordeel op diegenen die rechtstreeks kopen bij Tesla (lege MIA pot). Zij moeten wachten tot de definitieve configuratie is vastgesteld.

Volgens mij gaat het erg hard op dit moment met de Ampera's en de Outlanders. MIA voordeel op één Ampera van een BV is 25% (VpB) x 36% x € 40.000 = € 3.600. Bij 10.000 van deze auto's in 2013 dus 36 miljoen euro aanspraak op de 123 miljoen in de pot voor alle duurzame investeringen.




Afbeelding 510.jpg
 
weet iemand hoe het zit met het Athlon lease aanbod en de gratis openbaar vervoer en 2-3 weken gratis huur auto voor vakanties.
Hoe kunnen ze dit aanbieden met behoud van 0% bijtelling....?

Volgens mij gaat het ongeveer zo (als je het netjes volgens de wet wilt doen) :

Het aantal km's dat je in een korte periode privé rijdt ( met een vervangende auto van de zaak ) moet je omrekenen naar een heel jaar.
Als je dan boven de 500 km uitkomt moet je bijtelling rekenen. Dat is hier dus zeker het geval.

Waarschijnlijk wordt een korte periode van een paar weken altijd als een hele maand gerekend. Mogelijk zelf 2 maanden als de vakantieperiode in 2 verschillende maanden valt.

De bijtelling wordt : 1/12 x prijs vervangende auto x bijtellingpercentage.

Dus bij een vervangende auto met een consumentenprijs van € 30.000 in de 20% categorie is de bijtelling 1/12 x 30.000 x 0,2 = € 500. Bij een inkomsten-belastingtarief van 40% kost je dit dan € 200 netto. Veel goedkoper dan een auto 2 of 3 weken huren.

Zou je tijdens je hele vakantie maar 50 km rijden met deze auto, dan heb je nog steeds dezelfde bijtelling. Immers 50 km in een maand is meer dan 500 km in een jaar omgerekend.
 
Voor de Belgen, hierbij een lease-offerte van Athlon Car Lease. Het gaat om een goed uitgeruste non-Performance Model S.

Op 36 maanden:
Lease_36M.jpg





Op 42 maanden:
Lease_42M.jpg


Ik had eigenlijk een beter voorstel verwacht. :frown:

Ze voorzien een sattelietalarm. Ik ging er van uit dat dit niet nodig was (omdat de Tesla altijd online is)...

Ben geneigd om dan de wagen gewoon aan te kopen...
 
Poeh he.... Je betaalt meer dan een financial lease, flink zelfs, en daarvoor krijg je dan?? Onderhoud, banden....? En na 3 of 4 jaar is de auto van Athlon! Ik heb 1 keer een auto geleased, een Saab 93 cabriolet, spijt gehad. Veel betaald, auto had nauwelijks onderhoud, fabrieksgarantie en na 3 jaar had ik die auto ongeveer helemaal betaald (net als bij dit aanbod) en toen mocht ik hem weer inleveren. Juist bij een Tesla is het reuze interessant om hem juist langere tijd te houden.
 
Ik ga met 99% zekerheid ook voor een financial lease. Ik wil dat die auto na die jaren nog van mij is. Zeker met de Model S ben ik niet van plan na 3 jaar weer een nieuwe te kopen.

Als Tesla de belofte waar maakt en de auto beter blijft maken met nieuwe software ben ik happy. Over 6 jaar misschien upgraden naar een 100kWh accu en vrolijk door rijden. Die electromotor heeft weinig te slijten.

Ik heb overigens bij Friesland Lease een offerte gehad voor 1700 ex btw voor 60 maanden en 30.000 per jaar. Was nog wel een aangeklede performance versie ook.
 
Beetje off topic misschien, maar dit wil ik jullie niet onthouden.

De reactie van mijn accountant:
"voor een gedeelte gaat het op, maar met auto's korter dan 5 jaar in bezit krijg je een probleem met je voorheffing van aanschaf, dus per client bekijken of het aantrekkelijk is, meestal niet
"
foto.JPG
 
Wie heeft ondertussen al een financial lease bevestiging gekregen in Nederland ?
En onder welke voorwaarden ?

Ikzelf heb nog niks op dit moment, heb de aanvragen uitstaan.
Zou een eigen investering (excl. btw) van 25000 te weinig zijn om het voor elkaar te krijgen bij de maatschappijen ?
 
Wie heeft ondertussen al een financial lease bevestiging gekregen in Nederland ?
En onder welke voorwaarden ?

Ikzelf heb nog niks op dit moment, heb de aanvragen uitstaan.
Zou een eigen investering (excl. btw) van 25000 te weinig zijn om het voor elkaar te krijgen bij de maatschappijen ?
Ik heb een financial lease aanbod van 79.000 gekregen. Mijn BV betaalt de BTW zelf, verder betaal ik niks aan.
Dit is op basis van 60 maanden, geen slottermijn en dan kom ik op ongeveer 1600 euro uit. Via Mistergreen.nl. Ik ga nog kijken of het scherper kan, maar heb mijn cijfers 2012 pas eind april. Volgens mijn boekhouder zien die er goed uit, dus dat kan gunstig werken voor het rentepercentage ;-)

- - - Updated - - -

De reactie van mijn accountant:
"voor een gedeelte gaat het op, maar met auto's korter dan 5 jaar in bezit krijg je een probleem met je voorheffing van aanschaf, dus per client bekijken of het aantrekkelijk is, meestal niet
"
View attachment 19043

Dit was waar ik aan refereerde in mijn eerdere post:

Mijn huidige Lexus gaat naar privé (5 jaar, dus afgeschreven) en de opbrengsten in mijn privekas. Zo haal ik toch nog even 20k belastingloos uit de BV :)
 
Last edited:
Een bod gekregen.
Ik ben een relatief nieuwe ondernemer, dus bij mij is gezegd een aanbetaling van 25% van het restbedrag.
Dus BTW + 25% van het bedrag dat de wagen kost is wat ik zelf betaal.

Dit is precies de situatie die ikzelf had voorgesteld en op had gehoopd te krijgen.
 
Ik heb vorige week een brief naar de belastingdienst Zuid-West gestuurd met de vraag wat er gebeurd als ik mijn Model S total-loss rijdt of deze gestolen wordt met betrekking tot de bijtelling.

Helaas, ze geven aan dat je bij een vervangende auto 7% bijtelling moet gaan betalen en de 0% niet op mag blijven voeren.

Denk daar dus maar eens goed over na als een idioot jouw S in de prak rijdt, dat gaat je naast de schade dus serieus veel geld kosten.
 
Ik heb vorige week een brief naar de belastingdienst Zuid-West gestuurd met de vraag wat er gebeurd als ik mijn Model S total-loss rijdt of deze gestolen wordt met betrekking tot de bijtelling.

Helaas, ze geven aan dat je bij een vervangende auto 7% bijtelling moet gaan betalen en de 0% niet op mag blijven voeren.

Denk daar dus maar eens goed over na als een idioot jouw S in de prak rijdt, dat gaat je naast de schade dus serieus veel geld kosten.
Civiele procedure voor schadeloosstelling starten? 7k bijtelling is geen pretje. Kost me 3.5 netto per jaar.