Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Nu, na de laatste updates (vanaf de holiday update) is het weer nog eens erger geworden. Ik heb weer mijn gedrag aangepast en kijk nu zo weinig mogelijk nog op het scherm en heb nog geen enkel strafpunt. Dit is echter niet meer het fijne gevoel waarvoor ik de wagen gekocht heb.
Dat de updates totaal onlogisch zijn en irrelevant voor het beoogde doel helpt ook niet. Een iets te lange blik op het scherm doet het alarm af gaan, door het zijraam mag je uren kijken. Zelfs achterom kijken naar een baby achter de chauffeurzetel kan zo lang je wil.
Er zijn dan ook meer dan voldoende onderzoeken die bewezen hebben dat zelfs enkele seconden afgeleid zijn door een schermpje nefast zijn voor de veiligheid. Ik zie niet in waarom dat anders zou zijn voor het Tesla scherm dan voor een GSM/smartphone.

Ik heb zelf eens de test enkele keren gedaan op een verlaten weg, en je moet al verdomd lang naar dat scherm liggen kijken. En uiteindelijk kreeg ik nog geen waarschuwing… Ik vraag me echt af wat sommigen hier verstaan onder “kortstondig” of “een iets te lange blik” ?

Als je langdurig naar een scherm wil kijken, iets moet opzoeken of voor een baby moet zorgen op de achterbank, dan parkeer je je langs de baan. Autopilot is vandaag nog steeds een hulpmiddel, geen zelfstandig systeem. Omdat iets in het verleden oogluikend werd toegestaan, is geen reden om dergelijk gedrag te blijven tolereren.
 
Zo iets bijvoorbeeld:


Of je Logo vervangen door:

Screenshot 2024-02-19 at 20.27.41.png
 
Er zijn dan ook meer dan voldoende onderzoeken die bewezen hebben dat zelfs enkele seconden afgeleid zijn door een schermpje nefast zijn voor de veiligheid. Ik zie niet in waarom dat anders zou zijn voor het Tesla scherm dan voor een GSM/smartphone.
Dat klopt, als je geen AP hebt. Met AP is het een ander verhaal. Op de autoweg kan je perfect 1 km ver zien of de situatie in die km zodanig is dat AP die aan kan. Dat geeft je perfect de tijd om op de kaart iets te bekijken of om wat muziek op te zoeken. Als er toch iets onverwacht is, voel je aan het stuur dat er iets gaande is, daarom moet je het stuur vasthouden.
En waarom kan je dan onbeperkt door het zijvenstertje kijken?
En je kan perfect naar het scherm kijken met wat aandacht op de weg in je perifeer zicht.
Met de stuurnags werkte het perfect. Als ik inderdaad te veel afgeleid werd door het scherm werd dit gedetecteerd door het stuur (vraag mij niet hoe, maar de kracht van mijn hand aan het stuur moet dan ook minder geworden zijn).
Ik ben zelf volledig voor alle systemen die helpen om de veiligheid te verhogen, maar dit is er over. Na de holiday update heb ik de interieurcamera ook nog verdedigd met dezelfde argumenten als jij. Maar na nog wat updates gaat het echt te ver. We hebben zo veel functionaliteiten via het scherm, maar ze zijn onbruikbaar geworden.
Ik heb zelf eens de test enkele keren gedaan op een verlaten weg, en je moet al verdomd lang naar dat scherm liggen kijken.
Dat klopt niet. Als je iets aan je route wil wijzigen, krijg je de alarmen al. Idem bij het opzoeken van muziek in spotify.
Op een verlaten weg lijkt alles lang wellicht lang, ik heb ook al testen gedaan waar ik zelfs niet durfde testen tot het alarm afging, maar test eens op de autoweg, met een voorligger of in de file.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Als er toch iets onverwacht is, voel je aan het stuur dat er iets gaande is, daarom moet je het stuur vasthouden.
Waarmee je dus aangeeft dat er te allen tijde iets onverwacht kan gebeuren, en je dus ook te allen tijde de aandacht op de weg moet houden.

En je kan perfect naar het scherm kijken met wat aandacht op de weg in je perifeer zicht.
Is inderdaad ook de uitvlucht van menig smartphone gebruiker als ze tegengehouden worden door de politie: “Ik keek maar snel even op mijn schermpje”

Met de stuurnags werkte het perfect. Als ik inderdaad te veel afgeleid werd door het scherm werd dit gedetecteerd door het stuur (vraag mij niet hoe, maar de kracht van mijn hand aan het stuur moet dan ook minder geworden zijn).
Inderdaad, als je afgeleid wordt, dan ben je (en je spieren) gewoon minder aandachtig op hetgeen waar de aandacht op gevestigd moet zijn.
Wederom, een waarschuwing moeten krijgen via het stuur omdat je niet aandachtig bent met uw ogen, is gewoon een foute redenering.

Dat klopt niet. Als je iets aan je route wil wijzigen, krijg je de alarmen al. Idem bij het opzoeken van muziek in spotify.
Al deze zaken duren hooguit enkele seconden, en kunnen bovendien via voice control. Op de momenten dat je dit manueel veilig kan wijzigen, dan krijg je die waarschuwingen dus echt niet binnen enkele seconden.

Op een verlaten weg lijkt alles lang wellicht lang, ik heb ook al testen gedaan waar ik zelfs niet durfde testen tot het alarm afging, maar test eens op de autoweg, met een voorligger of in de file.
Op zich zou het dus inderdaad niet slecht zijn als het systeem zo slim is om in drukkere omstandigheden sneller te reageren. Op een drukke autosnelweg met een voorligger is het inderdaad geen slim idee om je te laten afleiden door een scherm.

Met andere woorden, dit zijn gewoon reacties op enkele quotes die mooi aangeven waarom het op bepaalde momenten inderdaad mooi is dat een hulpsysteem ondersteunt om de aandacht bij de hoofdzaak te houden, namelijk ogen op de weg…
 
Dat klopt, als je geen AP hebt. Met AP is het een ander verhaal. Op de autoweg kan je perfect 1 km ver zien of de situatie in die km zodanig is dat AP die aan kan. Dat geeft je perfect de tijd om op de kaart iets te bekijken of om wat muziek op te zoeken. Als er toch iets onverwacht is, voel je aan het stuur dat er iets gaande is, daarom moet je het stuur vasthouden.
Onder bepaalde omstandigheden (nou ja, IMHO altijd) heb je met de AP meer onnodige ingrepen dan nodige. Rij maar eens over een autosnelweg met een afgesloten spitsstrook (vluchtstrook) met een rood kruis erboven. Bij zeker 50% van de rode kruizen denkt de auto dat het een rood verkeerslicht is en gaat ook abrupt remmen. Dus je moet gewoon met je voet op het gaspedaal blijven rijden.
Dat is geen rijhulpsysteem voor mij. Dat is een grote verslechtering in rijkwaliteit.
Geen idee hoe ze dat met FSD willen oplossen.

Het werkt ook vaak probleemloos. Ook wel eens honderden kilometers op een rustige autosnelweg gereden met een flesje in mijn stuur. Dat zijn situaties dat je best met je ogen dicht de auto kunt laten rijden. Maar ook dan ziet hij wel eens dingen die er niet zijn en vertraagt op volkomen willekeurige momenten. Maar het zijn de problemen die de irritatie opwekken.
 
Onze ervaring in Frankrijk is dat AP geen idee heeft van de maximum snelheden en de borden langs de weg negeert. De snelweg waar we reden had een limiet van 110 km/h, waar AP echt wel 130 wilde gaan rijden. Ook op de binnenwegen was AP niet echt geschikt (maar dat staat in de documentatie tenslotte).
 
  • Like
Reactions: OttoR and MaartenD
Het werkt ook vaak probleemloos. Ook wel eens honderden kilometers op een rustige autosnelweg gereden met een flesje in mijn stuur. Dat zijn situaties dat je best met je ogen dicht de auto kunt laten rijden. Maar ook dan ziet hij wel eens dingen die er niet zijn en vertraagt op volkomen willekeurige momenten. Maar het zijn de problemen die de irritatie opwekken.
Wat hebben handen tijdens een autorit anders te doen dan aan het stuur te hangen?
Soms vraag ik me af wat de andere plannen met de handen zijn, als men een flesje of gewicht aan het stuur hangt.
Ik hoor het graag, want waarschijnlijk mis ik iets...
Bij mij hangt steeds de linkerhand aan de onderkant van de Yoke om steeds voeling te hebben met wat AP doet.
 
Onze ervaring in Frankrijk is dat AP geen idee heeft van de maximum snelheden en de borden langs de weg negeert. De snelweg waar we reden had een limiet van 110 km/h, waar AP echt wel 130 wilde gaan rijden. Ook op de binnenwegen was AP niet echt geschikt (maar dat staat in de documentatie tenslotte).
Exact dezelfde ervaring! Ik reed vanuit België via de E25 naar Frankrijk, heb je in België tussen Arlon en Luxemburg die spits/carpool/bus/taxistrook met een snelheidsbeperking van 50. Daar vond mijn Tesla dus ook dat het 50 op de autosnelweg was, dus dat bord werd gelezen.
Kom je dan in Frankrijk langs Thionville, normaal 130 op de autosnelweg maar borden met 110 er langs, nee hoor, daar vindt mijn Tesla dat je gewoon 130 mag.
Schiet mij maar lek hoor.

Snelheden op binnenwegen in Frankrijk gingen meestal wel goed. Tenminste, ik meen dat die 80 tegenwoordig nog wel een dingetje is in Frankrijk. Zo niet dan reed ik altijd 5 km/h te langzaam.
 
Last edited:
Wat hebben handen tijdens een autorit anders te doen dan aan het stuur te hangen?
Soms vraag ik me af wat de andere plannen met de handen zijn, als men een flesje of gewicht aan het stuur hangt.
Ik hoor het graag, want waarschijnlijk mis ik iets...
Bij mij hangt steeds de linkerhand aan de onderkant van de Yoke om steeds voeling te hebben met wat AP doet.
Ik vind het gewoon veel ontspannender rijden. En nee, ik zit dan echt niet aan mezelf te friemelen.
Of zit je als bijrijder ook altijd met je handen vooruit omdat je dat zo'n prettige houding vindt? Okee, mijn normale houding is ook rechterhand rechtsonder in het stuur om wat druk op het stuur te houden, maar toch vind ik hands-off comfortabeler.
 
…..Bij zeker 50% van de rode kruizen denkt de auto dat het een rood verkeerslicht is en gaat ook abrupt remmen. Dus je moet gewoon met je voet op het gaspedaal blijven rijden.
Dat is geen rijhulpsysteem voor mij. Dat is een grote verslechtering in rijkwaliteit.
Ik weet niet of je je bewust bent van wat je hier schrijft, maar je mag bij een rood kruis niet doorrijden, dus remmen is beter dan niets doen. Lijkt mij niet wenselijk om onder een rood kruis door te rijden en als je onder een rood kruis doorrijd ben je per definitie te laat met ingrijpen, daar had je eerder op moeten anticiperen.
Het rijhulpsysteem zal dus of van baan moeten wisselen, of moeten stoppen bij een rood kruis.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik weet niet of je je bewust bent van wat je hier schrijft, maar je mag bij een rood kruis niet doorrijden, dus remmen is beter dan niets doen. Lijkt mij niet wenselijk om onder een rood kruis door te rijden en als je onder een rood kruis doorrijd ben je per definitie te laat met ingrijpen, daar had je eerder op moeten anticiperen.
Het rijhulpsysteem zal dus of van baan moeten wisselen, of moeten stoppen bij een rood kruis.
Ik weet niet waar je denkt dat ik rij, maar het rode kruis hangt boven de vluchtstrook en ik rij op rijstrook 2, dus naast de vluchtstrook. Dan nog ziet hij het rode kruis als "ik moet stoppen". Maar waar boven de rijstrook waar ik rij hangt geen rood kruis.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Ik weet niet waar je denkt dat ik rij, maar het rode kruis hangt boven de vluchtstrook en ik rij op rijstrook 2, dus naast de vluchtstrook. Dan nog ziet hij het rode kruis als "ik moet stoppen". Maar waar boven de rijstrook waar ik rij hangt geen rood kruis.
Ok, uit je verhaal kon ik niet opmaken dat je op de andere rijstrook rijd, vandaar mijn reactie ;) Zelf heb ik geen FSD dus ook nooit in de praktijk meegemaakt dat de auto voor rood stopt.
 
Ik weet niet waar je denkt dat ik rij, maar het rode kruis hangt boven de vluchtstrook en ik rij op rijstrook 2, dus naast de vluchtstrook. Dan nog ziet hij het rode kruis als "ik moet stoppen". Maar waar boven de rijstrook waar ik rij hangt geen rood kruis.

Misschien een keer opnieuw kalibreren via menu?
(ik herken dit probleem niet met vrijwel zelfde auto uit hetzelfde bouwjaar)
 
@MikeV8 Je screenshot lijkt uit deze PDF te komen. Die gaat over verordening 2021/646 uit 2021.

ELKS is daarin gedefinieerd als "systeem voor rijstrookassistentie in noodgevallen". Dat gaat dus bijv. over het uitwijken bij een bijna-aanrijding, niet Auto Pilot/Auto Steer/Auto Lane Change.
Het gaat inderdaad over die verordering, de link die ik plaatste werkte niet...

Het gaat hier wel degelijk om het gekende rijstrookassistentie en voor de EU wetgeveing is dit systeem aangenomen om aanrijdingen (dus noodgevallen) te voorkomen.
Samenvatting:
Volgens de nieuwe EU-regels voor voertuigveiligheid moeten alle nieuwe auto- en bestelwagenmodellen vanaf juli 2022 en alle bestaande modellen vanaf juli 2024 uitgerust zijn met een systeem voor rijstrookassistentie in noodsituaties (ELKS). Dat systeem helpt bestuurders in hun rijstrook te blijven en daarmee ongevallen te voorkomen.

Waar het bij mij om ging is dat PeterSZ zijn ontevreden uitsprak over de manier hoe zo'n systeem tegenwoordig uitgezet kan worden. Op al de vroegere wagens die met een rij-assistent uitgerust waren kon je dit me 1 knop uitzetten en bleef het ook uit. Volgens de EU regels moet dit nu bij elke start weer automatish aan staan en kan het enkel met behulp van minstens 2 handelingen uitgezet worden. Dit werkt indedaad frustrerend en zorgt er dan voor dat de meeste bestuurders het gewoon aanlaten staan.

Het ging mij niet over "Auto Pilot/Auto Steer/Auto Lane Change" daar deze systemen nog niet volledig wettelijk zijn.
 
Wat hier wel eens vergeten wordt is dat FSD nog niet bestaat in Europa. Wat jullie hier hebben is FSD Beta.
En beta slaat op een softwareversie die nog in ontwikkeling is. Software die nog niet stabiel is en dus foute beslissingen kan nemen of nog niet voldoet aan de verwachtingen.


De versie in de VS waar alle aandacht op gevestigd is, sinds versie V12 met end-to-end neurale netwerken, heet juist ‘FSD beta’.
 
Ik weet niet waar je denkt dat ik rij, maar het rode kruis hangt boven de vluchtstrook en ik rij op rijstrook 2, dus naast de vluchtstrook. Dan nog ziet hij het rode kruis als "ik moet stoppen". Maar waar boven de rijstrook waar ik rij hangt geen rood kruis.
O, en van spitsstroken snapt AP ook helemaal niets. Stel die gedachten dat FSD bijna klaar is nog maar even uit.