Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels ook een reactie ontvangen van Peter de Waard - weliswaar niet helemaal uniek, maar in elk geval een reactie en dat is prijzenswaardig. Ik heb er ook weer op gereageerd:

----

Beste xxxx

Dank.
Vorige week hebben we een lovend artikel gehad over de Tesla van een hele pagina. Ik vind dat ik best een paar kritische noten mag kraken voordat het land zich in de euforie net als toen Victor Muller net de Saab overnam.

Ik begrijp dat jij een hele grote fan bent (veiligste auto ooit!) maar niemand kan de toekomst voorzien. Ik zeg niet dat de elektrische auto de slag niet wint, ik stel alleen dat we dat niet weten. Ik gun Elon Musk zoals ik ook schrijf het beste en geef hem het voordeel van de twijfel, maar ik heb in al die jaren heel wat mensen met dergelijke plannen van hun voetstuk zien vallen.

Laten we het rustig afwachten.

Met vriendelijke groet
Peter de Waard

----

Beste Peter

Bedankt voor de reactie.

Ik weet niet of tegenover een lovend artikel een kritisch artikel behoort te staan. Dat lijkt me niet de juiste insteek. Twee lovende artikelen moet ook kunnen, als het onderwerp dat verdient. Maar als er dan toch een kritisch stuk moet verschijnen, laat dat gebaseerd zijn op feiten. Het had nu een hoog gehalte van herkauwen van volkswijsheden over elektrische auto’s die grotendeels onwaar of achterhaald zijn. En dat is jammer.

Ik ben inderdaad een Tesla-fan, hoewel dat ‘veiligste auto ooit’ geen overdrijving is van een fan, maar gebaseerd op de tests van de Amerikaanse NHTSA. Een elektrische auto als de Telsa Model S heeft namelijk veel voordelen ten opzichte van een gewone auto, zoals een vijf keer zo grote kreukelzone omdat er geen verbrandingsmotor onder de motorkap ligt en een veel grotere stijfheid van het chassis bij zijdelingse aanrijdingen omdat er een 10 centimeter dik accupakket in de bodem is verwerkt.

Of Elon Musk van zijn voetstuk zal vallen, zullen we inderdaad moeten afwachten. Hij is in elk geval al een stuk verder gekomen dan de vele sceptici van tevoren hadden voorspeld.

Vriendelijke groet,
xxxx
 
Inmiddels ook een reactie ontvangen van Peter de Waard - weliswaar niet helemaal uniek, maar in elk geval een reactie en dat is prijzenswaardig. Ik heb er ook weer op gereageerd:

----

Beste xxxx

Dank.
Vorige week hebben we een lovend artikel gehad over de Tesla van een hele pagina. Ik vind dat ik best een paar kritische noten mag kraken voordat het land zich in de euforie net als toen Victor Muller net de Saab overnam.

Ik begrijp dat jij een hele grote fan bent (veiligste auto ooit!) maar niemand kan de toekomst voorzien. Ik zeg niet dat de elektrische auto de slag niet wint, ik stel alleen dat we dat niet weten. Ik gun Elon Musk zoals ik ook schrijf het beste en geef hem het voordeel van de twijfel, maar ik heb in al die jaren heel wat mensen met dergelijke plannen van hun voetstuk zien vallen.

Laten we het rustig afwachten.

Met vriendelijke groet
Peter de Waard

----

Beste Peter

Bedankt voor de reactie.

Ik weet niet of tegenover een lovend artikel een kritisch artikel behoort te staan. Dat lijkt me niet de juiste insteek. Twee lovende artikelen moet ook kunnen, als het onderwerp dat verdient. Maar als er dan toch een kritisch stuk moet verschijnen, laat dat gebaseerd zijn op feiten. Het had nu een hoog gehalte van herkauwen van volkswijsheden over elektrische auto’s die grotendeels onwaar of achterhaald zijn. En dat is jammer.

Ik ben inderdaad een Tesla-fan, hoewel dat ‘veiligste auto ooit’ geen overdrijving is van een fan, maar gebaseerd op de tests van de Amerikaanse NHTSA. Een elektrische auto als de Telsa Model S heeft namelijk veel voordelen ten opzichte van een gewone auto, zoals een vijf keer zo grote kreukelzone omdat er geen verbrandingsmotor onder de motorkap ligt en een veel grotere stijfheid van het chassis bij zijdelingse aanrijdingen omdat er een 10 centimeter dik accupakket in de bodem is verwerkt.

Of Elon Musk van zijn voetstuk zal vallen, zullen we inderdaad moeten afwachten. Hij is in elk geval al een stuk verder gekomen dan de vele sceptici van tevoren hadden voorspeld.

Vriendelijke groet,
xxxx
ja, allemaal leuk en aardig van deze meneer de columnist, maar waar hij met zijn feiten ernaast zit kun je nog op rationeel niveau met hem van gedachten wisselen, maar die vergelijking met Victor Muller raakt kant nog wal. Muller heeft aangetoond nog nooit meer dan 3 auto's per jaar te kunnen verkopen, Elon gaat naar de 20.000. Victor zit diep in de schulden (althans: zijn bedrijven), Elon betaalt staatsleningen jaren te vroeg terug. Victor heeft louche zakenvrienden, Elon is de beurslieveling. Kortom, door deze suggestieve vergelijking, wordt het artikel mooi geframed in een teneur van grootspraak en mislukking. Tien jaar geleden had je dat kunnen doen, nu heeft Musk bewezen geen Victor Muller te zijn (wat niet wil zeggen dat hij niet alsnog op zijn bek kan gaan, maar dan niet omdat hij geen auto aan de straatstenen kwijtraakte).
 
Fuzzy, werken de navigatiemaps goed ?
sluiten de carroseriedelen mooi aan ?
Geen grote spleten tss frunkdeksel en carosserie ?
leder mooi strak ?

Alles ziet er goed uit. Navigatie werkt, maar nog niet optimaal. (zie vorige post)
Leder is nog strak, headliner is bij mijn auto alcantara.

@Wiebe
Kon het niet laten en ben er in het donker toch nog even in gaan zitten om Wifi, Bluetooth en Homelink in te stellen.
Oké vooruit, toch nog maar een stukje rijden...

- wist niet dat de S een zelfdimmende binnenspiegel had
- de verlichting in de deurhandles stralen op de grond rondom de auto. Nice!

Hij is nu ingeplugged op een normaal stopkontakt. Staat standaard op 7 A? In de auto even ingesteld op 13, het maximale.
 
Aangekomen op de parking dadelijk tegen Byron gelopen en een stapel Tesla Club Belgie stickers en badges ontvangen.
Trouwens ook live het easter egg kunnen tonen en zodoende Gert-Jan nog iets nieuws kunnen bijleren.
Tesla Model S hidden Easter egg video van Bagu's P85:
https://www.facebook.com/photo.php?v=402692883165898&set=vb.357798104322043&type=3&permPage=1

- - - Updated - - -

En hier nog foto's van de opening van de Tesla Factory in Tilburg: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.394650640636789.1073741850.357798104322043&type=3
 
ARPA-funding-tackles-range-anxiety.jpg


Nu de leveringen in Europa goed op gang komen, wordt het tijd om vooruit te denken. Generatie III of Model E . Tot zover is dit de eerste uitgelekte schets. Nog wat finetuning nodig, maar in Fremont hebben ze reeds bewezen dat ze dat kunnen.

(Beeld komt uit artikel waarin gesteld wordt dat Obama net een fonds ter beschikking stelde om rangeanxiety tegen te gaan. Het project heet toepasselijk RANGE.)
 
Ongetwijfeld 2 vragen die eerder is gesteld maar ik heb nog geen duidelijk antwoord.
Kan de stekker van het oplaadsnoer in een gewoon krachtstroom stopcontact?
Zit de aansluiting in het linker achterlicht?
Graag laaf ik mij aan uw kennis!
 
Ongetwijfeld 2 vragen die eerder is gesteld maar ik heb nog geen duidelijk antwoord.
Kan de stekker van het oplaadsnoer in een gewoon krachtstroom stopcontact?
Zit de aansluiting in het linker achterlicht?
Graag laaf ik mij aan uw kennis!

de kabel kan direct in een 3 fase 16A model
of met tussenstuk van 32A naar 16A model
ja, de aansluiting zit in het linker achterlicht
 
Ik heb nog eens zitten bomen over dat onderhoudscontract en volgens mij kan het bijna niet anders dan dat het contract geldt voor een onbeperkt aantal kilometers.

De redenering: Tesla (Elon Musk) heeft gezegd dat je niet verplicht bent om elke 20.000 km de auto voor onderhoud langs te brengen; je verliest dan niet je garantie. Dus je kunt de auto voor onderhoud brengen wanneer je wilt. Als je geen contract afsluit betaal je per onderhoudsbeurt 700 euro. Ik ga er - gezien de opmerking van Elon - vanuit dat dit dus ook geldt als je hem pas na 1,5 jaar met 20.000 km op de klok brengt. Of na 1 jaar met 40.000 km op de klok. Of welk tijdsbestek of aantal kilometers dan ook (binnen redelijke grenzen). Ik kan me althans niet voorstellen dat ze er dan 1000 euro voor vragen; de onderhoudsbeurt zal hetzelfde zijn.

Dus als je een servicecontract voor 4 jaar afsluit, voor 2200 euro, dan kun je vanuit dezelfde redenering ook bijvoorbeeld één keer per jaar komen opdraven, ongeacht het aantal kilometers op de klok. Of gaat Tesla je dwingen om na 20.000 km binnen te komen? Ik kan het me niet voorstellen (er zal misschien wel een irritant 'service'-icoontje gaan verschijnen op het dashboard).

Interessant trouwens om te lezen dat het servicecontract kan worden opgenomen in de eindfactuur. Betekent dat dan ook KIA, MIA en Vamil? Ik vermoed van wel, het is dan eigenlijk een soort optie. Daarmee wordt het servicecontract nog aantrekkelijker ten opzichte van losse onderhoudsbeurten.

Gisteren gebeld door DS en de tekst op de website klopt toch. Dus servicecontract is voor jaarlijks onderhoud of na 20.000, net wat eerder komt. Ze werken nog aan de tekst voor het servicecontract en dat moet komende maand gereed komen. Aangezien Tesla regelmatig zaken wijzigt op website en soms de specificaties ook wijzigen (zo dacht ik mistlampen gekocht te hebben en die zitten er nu niet op) hecht ik wel waarde aan een contract waarin staat wat ik wel/niet mag verwachten. Verder ook gevraagd wanneer servicecenters openen, maar nog geen antwoord op gehad.

Ik ben benieuwd of het echt zal uitmaken of het servicecontract en/of winterset op de eindfactuur staat? Kan me voorstellen dat je ook losse facturen kunt samentellen.
 
Die mistlampen zouden op verzoek nageleverd worden volgens berichten in de USA. Nu er een verbeterde versie is (want de eerdere zou niet goed werken) zou ik verwachten dat hij er in de EU modellen gewoon in zit, voor degene die voor de wijziging (optioneel maken) besteld hebben...

Hoe is dit bij de geleverde Sigs? Fuzzy?
 
Ik heb zoals gezegd mijn bestelling gewijzigd in Performance nu is alleen de vraag wel of geen carbon spoilertje. Ik heb een zilvergrijze MS besteld. De foto's op de site geven mij eigenlijk weinig info. Is er iemand die de spoiler in het echt heeft gezien? Is het een aanvulling enigzins stoer of lijkt het er lullig opgeplakt?
Ik hoor graag jullie mening.
 
Een hoop pagina's terug het filmpje kijken van de eerste levering in Tilburg dan zie je een spoiler op een rode.
Ik zou het altijd doen eraf halen kan altijd!

- - - Updated - - -

Een hoop pagina's terug het filmpje kijken van de eerste levering in Tilburg dan zie je een spoiler op een rode.
Ik zou het altijd doen eraf halen kan altijd!
 
Die mistlampen zouden op verzoek nageleverd worden volgens berichten in de USA. Nu er een verbeterde versie is (want de eerdere zou niet goed werken) zou ik verwachten dat hij er in de EU modellen gewoon in zit, voor degene die voor de wijziging (optioneel maken) besteld hebben...

Hoe is dit bij de geleverde Sigs? Fuzzy?

Toen ik hier naar vroeg, kreeg ik de reactie "de auto wordt geleverd met wettelijke vereiste mistverlichting"; lees, alleen achter. De lampen voor zijn gewoon vervallen. Inderdaad apart als je bedenkt dat het ondertussen in VS gewoon weer een optie is.
 
Onderhoud blijft toch een tegenstrijdig verhaal.

Ik heb specifiek aangegeven dat ik veel rij en heb bevestigd gekregen dat ik een onderhoudscontract kan nemen waarmee ik 1x per jaar onderhoud krijg en hiermee de garantie behoud.
 
Als je dan bekijkt hoeveel een spoiler nu in de US kost, dan is het wel slim om deze er toch maar op te laten zetten. Het verwijderen schijnt heel eenvoudig te zijn. De spoiler zit net als de meeste typeaanduidingen en badges gewoon geplakt met dubbelzijdig foamtape. Met een flosdraad ertussendoor en je hebt de spoiler los in de hand. Dan de rest van de lijm er even afpulken en je kunt zonder spoiler door....

Wij hebben met en zonder spoiler mooi kunnen vergelijken omdat in Eindhoven tijdens de proefrit beide auto's naast elkaar stonden. Wij vonden met spoiler fraaier, maar smaken verschillen.

In een ander topic heb ik gelezen dat de spoiler toch wel een groot verschil kan maken. Als je de achterklep opent in een lage parkeergarage beschermt hij de lak. ;-) :)
 
Ik ga zo naar Tilburg voor de proefrit. Ga in ieder geval de volgende vragen stellen:

Hoe zit het met het onderhoudscontract (1x per jaar ongeacht kilometers, of iedere 20.000 tot 80.000 km)


Zit bandenwissel in dit contract (2x per jaar)


Hoe zit het met de bandenslijtage op 21" velgen


Wanneer wordt mijn auto geleverd


3G overal in Europa (is 4G ook mogelijk in de toekomst)