Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje over cruise control: indrukken was toch aan? (Lampje aan). Ik kom net terug van vakantie en nu gaat het lampje (en cc) juist aan als de hendel naar buiten is (niet ingedrukt). Vergis ik me dat dat eerst anders was? Komt misschien doordat de auto 'uit' heeft gestaan met cc geactiveerd? Dat deze na opstarten default uit staat, ongeacht de positie van de hendel?

Ik zet 'm eigenlijk nooit uit, maar ben net even naar de auto gelopen om te testen. Het aan-/uitschakelen werkt bij ons precies zoals je beschrijft, dus bij aan zit de hendel iets verder naar buiten.
 
Het is inderdaad juist dat als de 12V accu niet meer wordt bijgeladen, uiteindelijk het 400V hoofdrelais in de accupack zal uitschakelen (deze heeft 12V voeding over het contact) waardoor de auto abrupt stopt.
Echter de DC-DC 400/12V converter zit niet in de accupack maar vlakbij het rechter voorwiel gemonteerd.
Bij een storing aan de DC/DC converter zou deze (zonder de accupack te hoeven verwijderen) eenvoudig vervangen kunnen worden.
Het lijkt dan eerder op een storing van de 400V voeding voor de DC-DC converter vanuit het accupack (zekering of relais ?)

Bij mijn zelf gebouwde elektrische Smart waren dit soort dingen nooit een probleem, ik kon er gewoon bij komen om een onderdeeltje te vervangen.

View attachment 53106View attachment 53107

Wat zie ik hier allemaal Hans? Je bent de captions vergeten.
Hoop voor alle MS eigenaren dat die onderste foto je eigen (omgebouwde) Smart is.
 
Soms kun je beter niet in een Model S rijden:
ImageUploadedByTapatalk1404715156.911136.jpg

Dit was op Samos, tijdens onze vakantie. Zo'n eiland van 50 km lang lijkt me de ideale plek om elektrisch te rijden. Maar geen Tesla gezien ;)
 
Leuk!
Zelf durf ik nog niet... Maar voorzichtig aan begin ik er een beetje aan te denken...
Als je van SuCh naar SuCh rijdt in Duitsland hoe snel rijden jullie dan? Blijf je dan strak 100 - 130 km/u rijden?
Het lukt mij nooit om het aantal voorspelde kilometers ook daadwerkelijk waar te maken.
Tussen 100 en 130 zit een GIGANTISCH verschil in verbruik.

100 ~ 110 rijden is de typical range halen, maar daar boven stort het in.

Op dit moment zie ik ongeveer in Wh/KM:

- 100: 180 ~ 190Wh/km
- 110: 190 ~ 200Wh/km
- 120: 200 ~ 220Wh/km
- 130: 240Wh/km

Tussen SuperChargers in kan je vaak lekker door rijden omdat je zat range hebt, maar anders gewoon 110km/h op de CC en je komt er zonder problemen.
 
Toen ik naar Oostenrijk reed via de Duitse SuC's deed ik 80-100km "teveel" laden en dan het eerste uur gewoon de normale snelheid rijden (130 bijv.) en als je dan nog wat over hebt (en de weg laat het toe) kun je de snelheid opvoeren naar 140-150 of zelfs nog meer, en dan is het natuurlijkst het mooist als je bijna leeg bij de volgende SuC aankomt.
Let wel goed op hoogteverschillen, zeker zodra je de Alpen in gaat moet je flinke reserves aanhouden.
 
Toen ik naar Oostenrijk reed via de Duitse SuC's deed ik 80-100km "teveel" laden en dan het eerste uur gewoon de normale snelheid rijden (130 bijv.) en als je dan nog wat over hebt (en de weg laat het toe) kun je de snelheid opvoeren naar 140-150 of zelfs nog meer, en dan is het natuurlijkst het mooist als je bijna leeg bij de volgende SuC aankomt.
Let wel goed op hoogteverschillen, zeker zodra je de Alpen in gaat moet je flinke reserves aanhouden.

Same here. Heb me op die manier nooit zorgen gemaakt om bereik.
 
Same here. Heb me op die manier nooit zorgen gemaakt om bereik.

Ik ook niet, vind het zelfs een sport om zo leeg mogelijk aan te komen bij de SuC.

Vanaf de boot bij Duinkerken, haalde ik het ruim en keurig gehouden aan de max snelheid (130/120/100) en moest zelfs nog gaan 'spelen' met een BMW M3 en Porsche Carrera 4S om wat meer range kwijt te raken. (Overigens zelfs met de limited 160kwh die je bij een legere accu krijgt, was het een eitje om ze bij te houden ;))

Helaas had ik nog ruim over bij aankomst in Oosterhout: :biggrin:

eja4une5.jpg
 
Is er al ergens een wiskundige opgestaan die de ideale cruissnelheid + laadtijd heeft berekent op basis van de laadcurve, verbruik en afstand tussen SuC? Of is het wachten op 6.0? :)

Is het niet zo dat zolang je gemiddelde laadsnelheid (in km/u) hoger ligt dan de gemiddelde gereden snelheid, je tijdwinst behaalt? Dus tussen SuC bijna altijd mogelijk zo hard je wil te rijden (mits de range het toelaat). Of is dit te kort door de bocht?
 
We hebben allemaal wel gelezen wat er in Los Angeles is gebeurd op 4 juli.

Ik volg zo, bij mijn regelmatige Google quests, wat (en vooral hoe) er over wordt gepubliceerd.

Over het algemeen is dat redelijk neutraal. Veel berichten zijn trouwens "knip en plakwerk" van eerdere andere berichten.

Hooguit in de reacties kom je wat "open deuren" tegen.

Vandaag zag ik echter een berichtgeving die ik jullie niet wil onthouden. Het komt uit een rubriek met de veelzeggende titel "Deutsche Wirtschafts Nachrichten".

Let vooral op de vette tekst.

Stehlen Sie niemals ein Elektro-Auto! | DEUTSCHE WIRTSCHAFTS NACHRICHTEN