Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.

Het zou wel eens kunnen meevallen. Tesla heeft de data van de auto uitgelezen - dat doen ze standaard sinds die bullshit-reportage van Top Gear waarin een Roadster zogenaamd was stilgevallen, terwijl er nog 50 mijl range in zat - en daaruit zou blijken dat de journalist van de New York Times heeft zitten liegen. Hij heeft de auto volgens Tesla niet volledig opgeladen en zou ook een flinke omweg hebben gemaakt waar hij geen melding van maakt. Elon Musk is er over aan het tweeten en ook al op NBC geweest. Er schijnt een Tesla-blog aan te komen over dit onderwerp. Benieuwd hoe dit afloopt.
 
Super, je bent gelukkig geen forum-dictator maar een forum-democraat.

Ik heb je gisteren niet ontmoet tussen 13 en 14 uur; zoveel te doen. Ik vroeg me na afloop wel af wie jij was gisteren tussen al die mensen. De (jonge)man met het glad geschoren hoofd?
Nee, ik was met twee vrienden van me en mijn vriendin en die van een van hen.

Ik had een donker blauw (tegen zwart aan) blouse aan.

In de bijlage een foto waar ik met mijn vriendin de demo uit aan het testen ben. Koppelen en met Spotify muziek afspelen ging direct met mijn iPhone!

560201_10151323540843264_667801619_n.jpg
 
Het zou wel eens kunnen meevallen. Tesla heeft de data van de auto uitgelezen - dat doen ze standaard sinds die bullshit-reportage van Top Gear waarin een Roadster zogenaamd was stilgevallen, terwijl er nog 50 mijl range in zat - en daaruit zou blijken dat de journalist van de New York Times heeft zitten liegen. Hij heeft de auto volgens Tesla niet volledig opgeladen en zou ook een flinke omweg hebben gemaakt waar hij geen melding van maakt. Elon Musk is er over aan het tweeten en ook al op NBC geweest. Er schijnt een Tesla-blog aan te komen over dit onderwerp. Benieuwd hoe dit afloopt.

Ik ben tijdens de aanschaf van 1 feit uitgegaan! 300 km op 1 lading. Dit haal ik ook als ik de reporter wel geloof.
Gelukkig doe ik dat niet. Hij zal wel gesponsord worden door bp of Shell of zo
 
hier New York Times Article - And My response | Forums | Tesla Motors staat een nog uitgebreidere discussie en het lijkt me allemaal wat overtrokken inderdaad.

Dagelijks staan er tientallen auto's aan de kant met motorpech of zonder benzine en geen haan die daar over kraait.
een 6000 s'en rijden er rond en niemand heeft daar problemen mee. toevallig is er een journalist die wel problemen heeft en toevallig is dat dan net voor het bekendmaken van de kwartaalcijfers. toevallig had hij ook iets te weinig opgeladen en toevallig ook een ommetje gemaakt. Volgens mij is de journalist gewoon een stomme kloot die hem laten omkopen heeft en die niet eens beseft wat een vernuftig machine hij onder zijn gat had, waar ze alles kunnen achterhalen. In dit geval is de auto veel slimmer dan de bestuurder. ik geloof er in ieder geval geen fluit van.
 
Ik ben nog even gaan zoeken voor de 19" en 21" banden en heb het bijgaande sheetje gemaakt.

19": 245/45R19
21": 245/35R21

Nu is de 21" een apart verhaal. Indien je namelijk de performance wielen neemt, dan gaat er achter 265/35R21 op.

Zoals je in de sheet kan zien, een 19" (zomerband) heb je al voor zo'n 200 euro, waar je bij 21" toch direct richting de 350 per band gaat.

Nu is dat verschil wellicht nog wel te overzien (al is het per keer 600 euro), maar de 21" hebben lagere "wangen" en zijn daardoor stuggere, vaak sportbanden. Die rijden heerlijk, dat weet ik zeker, maar ze slijten wel snel.

Onder mijn Audi A3 zaten 235/35R18, die kon ik echt om de 10.000 ~ 15.000km vervangen (SportContact en Toyo T1-R).

De 19" band is minder stug, dat merk je ook met het rijden, maar ze slijten wel minder hard, daar ga je zo maar 10.000km meer op kunnen rijden.

Bij elk stoplicht als een malle naar de 100 trekken heeft voor beide banden natuurlijk geen positief effect op de levensduur, moge dat duidelijk zijn!

Ik merkte afgelopen zondag bij GetAmped wel dat de 19" banden wat moeite hadden met die 300kW op het wegdek over te brengen, je voelde hem achter wat lichterlijk zoeken danwel "dansen" op zijn wangen.

Iedereen moet de keuze natuurlijk zelf maken, maar doe je met dit sheet je voordeel!
 

Attachments

  • tire-sizes-model-s.pdf
    43.5 KB · Views: 990
Wido, bedankt voor de info.

De kosten overleef ik nog wel, persoonlijk twijfel ik nog vooral aan de praktische kanten (kwetsbaarheid stoepjes). Ik denk sowieso de 19" set voor de winterperiode te nemen en de 21" alleen van april - oktober te rijden. Zo zal het op termijn een gemiddelde levensduur worden tussen die twee sets.

Maar waar ik nog steeds nieuwsgierig naar zal blijven (zoals een tijd geleden op dit forum besproken) of we zelf andere velgen kunnen gaan uitzoeken, en of deze bestand zullen zijn tegen het gewicht e.d. Ideaal blijft voor mij namelijk nog steeds een 19" of 20" velg met het uiterlijk van de 21" velg van Tesla....
 
@jm71: die zijn er wel, van het merk Rial:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11271-19-quot-Turbine-Wheel-Solution
Rial is Duits als ik het goed gezien heb, dus de verkrijgbaarheid hier zal wel snor zitten.

- - - Updated - - -

Ik merkte afgelopen zondag bij GetAmped wel dat de 19" banden wat moeite hadden met die 300kW op het wegdek over te brengen, je voelde hem achter wat lichterlijk zoeken danwel "dansen" op zijn wangen.
Was het dan zo droog zondag dat je dit goed hebt kunnen testen?
Donderdag was het bal namelijk, echt jammer dat het zo glad was maar de proefrit was voor mij sowieso niet meer dan een leuke bijkomstigheid, gezien de grote hoeveelheid forum ervaringen en reviews die reeds bekend zijn.
 
@LuckyLuke: Bedankt. Zoiets zoek ik dus inderdaad. Ik zal die thread eens wat vaker in de gaten houden, ben benieuwd naar de ervaringen van mensen hiermee. Op onze thread werd een tijd geleden gesuggereerd dat niet zomaar elke velg onder de zware Model S zou kunnen, en dat klinkt redelijk plausibel dus ik ga zeker niet zomaar bij een velgenboer aankloppen.
 
Was het dan zo droog zondag dat je dit goed hebt kunnen testen?
Donderdag was het bal namelijk, echt jammer dat het zo glad was maar de proefrit was voor mij sowieso niet meer dan een leuke bijkomstigheid, gezien de grote hoeveelheid forum ervaringen en reviews die reeds bekend zijn.
Ja, was lekker droog.

Ik mocht me van Gert-Jan (Bedankt!) lekker uitleven. Op een stukje waar ik door trok naar de 150km/h voelde ik dat de auto wat aan het zoeken danwel "dansen" was aan de achterkant tijdens het accelereren.

Na de proeftrit een beetje staan duwen tegen de auto en dan zie je dat de 19" gewoon wat flexed.