Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn 'ideal range' zegt nooit meer dan 350km oid. Is dat normaal?
Ik zie in de post van ebullio bijv. een 'rated range' van 421 staan. Dat getal heb ik nog niet gezien in de auto of de app.


Volgens mij zit er een bug in de app (android in mijn geval). Ik heb in de auto de optie 'rated range' aanstaan. Die zit bij mij ook rond de 350 (klopt wel met het gemiddelde verbruik).
De app geeft hetzelfde getal als in de auto. Maar de app zet er 'Ideal Range' onder, terwijl dit toch echt 'Rated Range' is.

Ik neem aan dat als ik de auto terugzet op 'ideal range' ik op de app ook weer hetzelfde getal als in de auto zal vinden. (heb ik nog niet geprobeerd).

Herkenbaar voor anderen?
 
Volgens mij zit er een bug in de app (android in mijn geval). Ik heb in de auto de optie 'rated range' aanstaan. Die zit bij mij ook rond de 350 (klopt wel met het gemiddelde verbruik).
De app geeft hetzelfde getal als in de auto. Maar de app zet er 'Ideal Range' onder, terwijl dit toch echt 'Rated Range' is.

Ik neem aan dat als ik de auto terugzet op 'ideal range' ik op de app ook weer hetzelfde getal als in de auto zal vinden. (heb ik nog niet geprobeerd).

Herkenbaar voor anderen?

Ok dank. Ga in de auto eerst proberen te veranderen naar rated range. In welk menu zit dat?
 
oftewel: onder de 10 graden altijd ff standkachel gebruiken...

Helemaal eens echter ik had altijd begrepen dat als de auto aan de laadpaal hangt het batterijpakket altijd verwarmd wordt/blijft en de standkachel heeft daar volgens mij niet 1-op-1 invloed op lijkt mij, wel lekker om in een verwarmde auto te stappen maar ik ben er niet zeker van dat daar een verband tussen zit. Overigens vanmorgen werkte na de update de App niet, logisch de auto kwam langzaam tot leven deze ochtend. Wel leuk nog te delen en had dat bij een eerdere update niet ervaren, sliep toen en had de timer aangezet voor uitvoeren van die update. Gisterenavond de update om 20:00 uur aangezet maar dat is een ware 'lichtshow'. Om te beginnen duurde de update een paar uur en tijdens deze update bleef zowel het dashboard als touchscreen beiden verlicht en aanstaan, in de nacht dus extra opvallend let op als je openbaar parkeert wanneer je de update aanzet. Daarnaast gingen tijdens de update ook spontaan de koplampen en achterlichten een korte tijd branden, vreemd als je auto ineens zonder inzittenden tot leven komt en spontaan haar lampen gaat ontsteken en weer dooft. Verder werd er gewaarschuwd dat tijdens de update het alarm een korte tijd het niet zou doen, ik was daar gezien de plek waar mijn auto staat niet bang voor maar heb wel tussentijds even de App geraadpleegd en zag tot mijn verbazing dat de auto unlocked stond aangemerkt. Ben uiteraard even naar de auto gaan kijken maar bleek niet de juiste informatie te zijn, de auto stond gewoon met de portiergrepen ingetrokken veilig geparkeerd en gelocked.
Kortom, als je een update moet uitvoeren wellicht een aandachtspunt als je de auto openbaar parkeer om de update uit te voeren als je een tijdje de auto onder toezicht overdag de update kunt laten uitvoeren in plaats van 's-nachts onbewaakt en aan de openbare weg.

- - - Updated - - -

Je had gelijk. GPS van telefoon stond uit...

Verschil "Ideal Range" en "Rated Range"?? Hij is nu bijna vol en ideal range zegt 350km. Klopt dat?
Hoe stel ik dat evt. anders in? Hij staat op standard-charge en niet op range-charge.

Woon je 1 kilometer van je bedrijf ?

Bij mij is Standaard range meestal circa 450 kilometer en Max range 502, misschien dat jou auto nog 'intelligent' gemaakt moet worden op verbruik of heb je alle kilometers tot dusver maximaal op de limit gereden en met de rechtervoet de auto kenbaar gemaakt met een coureur van doen te hebben?
 
Woon je 1 kilometer van je bedrijf ?

Bij mij is Standaard range meestal circa 450 kilometer en Max range 502, misschien dat jou auto nog 'intelligent' gemaakt moet worden op verbruik of heb je alle kilometers tot dusver maximaal op de limit gereden en met de rechtervoet de auto kenbaar gemaakt met een coureur van doen te hebben?

GPS van telefoon staat nu aan en symbooltjes liggen nu over elkaar heen.

Heb normaal gereden, op wat sprintjes na. Dus CC. op de toegestane limiet, niks geks gedaan.
Op standaard range opladen heeft nog nooit meer dan 350km opgeleverd.

Hij is net klaar:
charging complete. 346km ideal range.
Zijn er 100 kilometer zoek, of wat?
 
Volgens mij zit er een bug in de app (android in mijn geval). Ik heb in de auto de optie 'rated range' aanstaan. Die zit bij mij ook rond de 350 (klopt wel met het gemiddelde verbruik).
De app geeft hetzelfde getal als in de auto. Maar de app zet er 'Ideal Range' onder, terwijl dit toch echt 'Rated Range' is.

Ik neem aan dat als ik de auto terugzet op 'ideal range' ik op de app ook weer hetzelfde getal als in de auto zal vinden. (heb ik nog niet geprobeerd).

Herkenbaar voor anderen?
@LastNLSig, weet je zeker dat je "rated range" bedoeld, want dat is de theoretische en vrijwel onhaalbare range. "Typical Range" in de auto is wat overeenkomt met gemiddeld gebruik.

Verder heeft qua appjes ieder platform zijn eigen bugs, geloof ik. Ik kan alleen voor de iPhone app spreken, maar daarvoor geldt dat of je in de auto nu voor "typical" of "rated" kiest, het appje altijd "Ideal Range" laat zien. Dat is gelijk aan "Rated Range" in de auto (heb ik geverifieerd). Maar wat wel grappig is: als de auto aan het laden is laat het appje de laadsnelheid zien in km/h, en dat getal luistert WEL naar de setting in de auto! Dus als je de auto op "typical" hebt staan (wat de meesten hebben, volgens mij, omdat dat redelijk overeenkomt met gemiddeld gebruik) zie je in je app de laadsnelheid dus in "typical range" uitgedrukt, terwijl de indicatie van hoe vol de accu zit in "rated range" wordt uitgedrukt.

Verder zijn mijn getallen in het appje (en ook in de auto als ik "rated range" kies): ongeveer 490km ideal range bij "Max Range" charging, en ongeveer 400km ideal range bij "standard charge" (die ik in de auto op de grootste waarde voor "daily" heb ingesteld). Dat laatste komt inderdaad uit op 350 km "typical range".
 
@LastNLSig, weet je zeker dat je "rated range" bedoeld, want dat is de theoretische en vrijwel onhaalbare range. "Typical Range" in de auto is wat overeenkomt met gemiddeld gebruik.

Verder heeft qua appjes ieder platform zijn eigen bugs, geloof ik. Ik kan alleen voor de iPhone app spreken, maar daarvoor geldt dat of je in de auto nu voor "typical" of "rated" kiest, het appje altijd "Ideal Range" laat zien. Dat is gelijk aan "Rated Range" in de auto (heb ik geverifieerd). Maar wat wel grappig is: als de auto aan het laden is laat het appje de laadsnelheid zien in km/h, en dat getal luistert WEL naar de setting in de auto! Dus als je de auto op "typical" hebt staan (wat de meesten hebben, volgens mij, omdat dat redelijk overeenkomt met gemiddeld gebruik) zie je in je app de laadsnelheid dus in "typical range" uitgedrukt, terwijl de indicatie van hoe vol de accu zit in "rated range" wordt uitgedrukt.

Verder zijn mijn getallen in het appje (en ook in de auto als ik "rated range" kies): ongeveer 490km ideal range bij "Max Range" charging, en ongeveer 400km ideal range bij "standard charge" (die ik in de auto op de grootste waarde voor "daily" heb ingesteld). Dat laatste komt inderdaad uit op 350 km "typical range".


Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde 'typical range'. Vervang dus in mijn verhaal 'Rated range' door 'Typical Range' en het klopt weer aardig.
Begrijp ik nu dan goed dat in Tesla terminologie 'Ideal Range' gelijk is aan 'Rated range'.

Maar dan klopt het op mijn app toch echt niet. App laat zeker weten 'Typical Range' zien, terwijl er 'Ideal Range' onder staat.
Staat bij mij dus altijd op zo'n 350km als ik hem standaard oplaad tot 90%.

Dat charging rate wel 'typical range' gebruikt was me nog niet opgevallen, maar lijkt inderdaad wel te kloppen. Voor 11kW (3x16A) laden:
Rated/Ideal range: 480/(85/11)=62km/h
Typical range: 390/(85/11)=50km/h
(ongecorrigeerd voor kleine verliezen her en der)
 
Sorry als het antwoord op mijn volgende vraag al ergens al tussen de honderden posts hierboven staan die er dit weekend zijn toegevoegd, ik heb diagonaal gelezen maar niets gevonden. Maar ik ben behoorlijk teleurgesteld dat de 5.8 update NIET de limiet op de laadstroom heeft opgeheven, terwijl dat mij meermalen, en zo recent als begin vorige week, was toegezegd door Tesla. Ik zal het woord "liegen" niet in de mond nemen, maar dan zijn ze bij Tesla Nederland op zijn minst "fors misgeinformeerd".

Wat ik heel graag wil weten is op welke firmware de vorige week uitgeleverde auto's zitten, en of die ook last hebben van de beperkte laadstroom. Zo ja, dan MOET Tesla toch iets daarover vertellen als jullie de auto ophalen? Of je nou 11kW of 22kW laders besteld hebt, je hebt er voor betaald, en als het er bij aflevering niet op zit en zij weten dan, dan moeten ze je dat toch vertellen? Inclusief een indicatie van wanneer het weer gefixed wordt?

Aan de andere kant lees ik nog steeds posts waar mensen het hebben over 50km/h laden. Ik heb dat getal al heel lang niet meer gezien, en het is wel het getal waarop ik de keuze heb gemaakt dat ik (met wat moeite) met een single charger af zou kunnen.

Ik heb trouwens vorige week een mail gestuurd naar [email protected] over dit onderwerp, maar daar wordt, net als vorige keer dat ik een mail stuurde, alleen met een automatische reply op gereageerd. Ik begrijp gewoon niet hoe Tesla zonder communicatie een downgrade van je auto kan doen, en daarna zich kan hullen in stilzwijgen en leu.. errr fabeltjes over wanneer ze gewoon weer gaan leveren wat ze beloofd hebben.

Edit
(Hoewel ik weet dat er mensen op dit forum zijn die dit maar al te bekend voor zal komen)
Heb net Tesla gebeld. Zij zijn ook onaangenaam verrast, en weten blijkbaar pas sinds heel kort, dat het opheffen van de laadstroom beperking op het laatste moment is teruggetrokken uit de 5.8 release. Het enige dat ze momenteel kunnen zeggen, is dat we niet zullen hoeven wachten op de volgende "number release" (dus 5.9 of 5.10) maar dat dit in een tussenrelease van 5.8 opgeleverd zal worden.

And so yet again, we wait..

- - - Updated - - -

Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde 'typical range'. Vervang dus in mijn verhaal 'Rated range' door 'Typical Range' en het klopt weer aardig.
Begrijp ik nu dan goed dat in Tesla terminologie 'Ideal Range' gelijk is aan 'Rated range'.

Maar dan klopt het op mijn app toch echt niet. App laat zeker weten 'Typical Range' zien, terwijl er 'Ideal Range' onder staat.
Staat bij mij dus altijd op zo'n 350km als ik hem standaard oplaad tot 90%.

Dat charging rate wel 'typical range' gebruikt was me nog niet opgevallen, maar lijkt inderdaad wel te kloppen. Voor 11kW (3x16A) laden:
Rated/Ideal range: 480/(85/11)=62km/h
Typical range: 390/(85/11)=50km/h
(ongecorrigeerd voor kleine verliezen her en der)
Als ik dit zo hoor, bestaat de term "Ideal Range" alleen in de "wereld van de appjes", en volgens mij staat die tekst zo'n beetje hardcoded op de layout (boilerplate text, in vaktermen) en heeft hij niets te maken met wat er in de auto (Rated of Typical) staat ingesteld, of met welke van die twee het appje uiteindelijk toont.
 
Als de auto op "energy save on" staat, is die met de app vrijwel nooit bereikbaar ("connecting to car, may take a few minutes"; maar er komt vrijwel nooit verbinding).
Heb 'm nu maar op off gezet. Ga wel zien hoeveel de range overnight gaat zakken. Staat nu met standard charge op 429 km (rated).

Upgrade nog niet gedraaid gezien de niet positieve geluiden.
Hebben anderen die ook (nog) op een lolo laden al wel geupgrade; is die bug van het opbouwen van 6A naar 16A verholpen?
 
Als het goed is staan er begin volgend jaar op 2 of 3 strategische plekken in Nederland Tesla-Superchargers, dus dan zou niemand meer in de problemen moeten komen zoals dat Bill overkwam.
I agree, maar ondertussen kan die zeemaps ons wel redden. En zoals Wido reeds aanhaalde, feedback naar beheerders van databanken (oplaadpalen.nl en consoorten) over de werking van die palen. Je kan een review schrijven, info laten corrigeren en een beoordeling geven (in sterren). Als we dit nu systematisch gaan doen komen we al ver.
Aan de eigenaar van laadpaal "Corridor 28 Zeewolde", sorry voor de 2 sterren beoordeling. Het was een test en ik kan hem niet meer veranderen :).
 
Heb net Tesla gebeld. Zij zijn ook onaangenaam verrast, en weten blijkbaar pas sinds heel kort, dat het opheffen van de laadstroom beperking op het laatste moment is teruggetrokken uit de 5.8 release. Het enige dat ze momenteel kunnen zeggen, is dat we niet zullen hoeven wachten op de volgende "number release" (dus 5.9 of 5.10) maar dat dit in een tussenrelease van 5.8 opgeleverd zal worden.

Ik heb gistermiddag ge-update naar 5.8, maar vanmorgen stond er weer een nieuwe update klaar. Ik heb deze nog niet geïnstalleerd, maar zou dat deze extra update kunnen zijn?
 
Ik heb gistermiddag ge-update naar 5.8, maar vanmorgen stond er weer een nieuwe update klaar. Ik heb deze nog niet geïnstalleerd, maar zou dat deze extra update kunnen zijn?

Zijn de meest recente leveringen al met 5.8 uitgeleverd? Ik las dat ondermeer bij auto's met luchtvering de 'low' setting voor vermindering van de luchtweerstand tijdens het rijden is vervallen.
Waarschijnlijk om de kans op beschadiging van het accupack door voorwerpen op de weg te verminderen....
 
@jm71 ik ben wel heel blij dat je laadpaal het weer doet, ik voelde me echt bezwaard dat hij kapot was. Nogmaals dank voor je hulp gisteren.
En de auto is echt een belevenis, ik ben ook zeer onder de indruk van de afwerking, echt bijna opm ercedes niveau, alleen het plastic om de dwarsbalk bij het panorama oogt wat goedkoop, maar verder een genot om naar te kijken en om in te rijden.

Bill (ben je echte naam weer kwijt), geen zorgen. Het was echt een kwestie van zo'n ouderwetse grijze stop vervangen. Als ik dat had geweten (en als ik er eentje in voorraad had) waren we 3 minuten later weer up and running geweest. Vanochtend voor 2,49 euro 5 nieuwe zekeringen gekocht bij de Gamma, meer stelde het niet voor dus.
Erger nog is dat ik nu Ronald's reactie zie. Ik heb daar zelf totaal niet bij stil gestaan, was totaal gefocussed op openbare laadpalen bij het meedenken.
 
Bill (ben je echte naam weer kwijt), geen zorgen. Het was echt een kwestie van zo'n ouderwetse grijze stop vervangen. Als ik dat had geweten (en als ik er eentje in voorraad had) waren we 3 minuten later weer up and running geweest. Vanochtend voor 2,49 euro 5 nieuwe zekeringen gekocht bij de Gamma, meer stelde het niet voor dus.
Erger nog is dat ik nu Ronald's reactie zie. Ik heb daar zelf totaal niet bij stil gestaan, was totaal gefocussed op openbare laadpalen bij het meedenken.

Gelukkig.
Ik zag ook de reactie van Ronald, dat was wel handig geweest, maar zo gaan dingen.
Ben wel benieuwd hoe Tesla het nu verder afhandelt, ik verwacht vanmiddag weer een telefoontje, hij is in ieder geval aangekomen in Amsterdam.
 
TPMS

Zat vandaag in de post:
20131118_143352[1].jpg


2 sets TPMS direct uit China (de originele). Maar bij onvoldoende belangstelling heb ik dit weekend geen order meer de deur uit gedaan.
Nu dus hopen dat RS er voldoende veel besteld hebben en dat die meegaan in de productierun die ze deze week draaien.
Later krijg ik nog 'alternatieven' uit Taiwan. Als die ook werken horen jullie het nog.