De auto nu sinds zaterdag 16:00 uur in bezit en bijna 500 kilometer inmiddels mee gereden, in één woord fantastisch! Tussentijds al wat info gedeeld over de eerste ervaringen maar ook vragen die ik had gepost. Natuurlijk de onverwachte ontmoeting met met DuBois, een dronken tiener zaterdagnacht naar huis gebracht in wat hij dacht een vliegtuig waarin had zat, Nederlanders op de openbare weg die nekklachten eraan overhouden van verbazing een Tesla in het wild tegen te komen en evenveel duimpjes van bewonderaars. Het is werkelijk een fenomeen de Model S. Ik ben superblij destijds in ontwikkel stadium onvoorwaardelijk mijn steun te hebben gegeven aan Tesla voor de Signature te kiezen. De proefritten waren voor mij een eerste hoogtepunt en kennismaking van de auto, zoals eind vorig jaar (dank Kenan) later in Antwerpen en een tijdje terug - om de behoefte te bevredigen - nogmaals op een zaterdag in Eindhoven waar voor één dag de plus-versie stond. De auto is compleet en alle accessoires zitten er op dus gelukkig geen verrassingen toen ik hem ging ophalen....oja eentje dan. De stoelen in mijn versie die full-optioned is zijn degene met geperforeerd leer zonder rood biesje en alcantara. Ik ben daar zelf erg blij mee en geeft de auto voor mij iets meer 'klasse'. Eigenlijk weet ik niet goed waardoor het komt dat deze keuze - door Tesla gemaakt - is genomen en wellicht heeft het te maken met Cold Weather pakket of een combinatie van opties.
Na de eerste twee dagen de power te hebben willen ervaren en andere een demo te geven rijd ik sinds gisterenmiddag lekker relaxt wat weer een totaal andere ervaring geeft. Het in stadsverkeer rijden met de auto is zoveel logischer dan een fossiel exemplaar. Je hoeft bij goed anticiperen (motorrijders ervaring !) nauwelijks je rempedaal te gebruiken en kan je met het gaspedaal je eenvoudig met het verkeer meebewegen. Paar instellingen de eerste dagen in gebruik veranderd maar overwegend zijn de standaard instellingen hetgeen je voor kiest, vering op Low, stuur op Sport en Remmen op Standaard. De mogelijkheden van de radio waren in het begin even zoeken en leek niet te werken maar dat lag aan mij en niet aan de auto, DAB en de muziek/podcasts op de gekoppelde iPhone komen loepzuiver over de speakers door.....heerlijk geluid kraakvrij en ruim voldoende voor mij. In de fabriek ook de navigatie uitgelegd gekregen inclusief bediening via Voice command, daar heb ik waarschijnlijk even niet goed opgelet want zelf lukt het mij niet meer de juiste (Engelstalige) commando's te geven. Dat gaan we maar eens rustig uitzoeken eerdaags. Afgelopen zondag al wel genavigeerd en werkt prima, Randstedelijk ook een goed 3G netwerk wat tot dusver storingsvrij functioneert. De velgen - 21-inch - zijn nog heel en let na lezen van verhalen in ook extra goed op bij inparkeren of andere acties in bebouwde kom, ben eigenlijk het meest bezorgt om parkeergarages die mijn inziens te vaak en onnodig voorzien zijn van hoge (stoep)randen en nauwe doorgangen dat in combinatie met een toch wel forse auto wat Model S is zal nog wel eens angstige momenten bezorgen. Het achteruit rijden met gebruik van camera, parkeersensoren en klassiek op de buitenspiegels is onrustig. Ik moet daarin opnieuw bedreven raken en reed feitelijk altijd op buitenspiegels en sensoren achteruit, met de Model S is er een overkill aan informatie als je gebruik maakt van alle opties die je snel tegelijkertijd moet verwerken wat nog even lastig is.
Kortom, ik ben erg tevreden met mijn Model S wat een juiste keuze is geweest. Voor iedereen die nog moet wachten kort of langere tijd het is de moeite meer dan waard en alles is snel vergeten na het in bezit hebben van deze fantastische auto.
Oja, het laden tenslotte doe ik lekker thuis en tank overwegend 3*16A soms 3*20A wat ruim voldoende is, gaat meer dan snel genoeg en ook prima te doen in een 3*25A netwerk aansluiting als je voor 's-nachts de timer aanzet is de auto volgeladen op moment dat huis weer ontwaakt. Enige wat soms wat onhandig is, maar dat hoort wel bij elektrisch rijden, is het ontkoppelen van de laadkabel waarvoor je de auto on moet wanneer je niet gebruik maakt van een Tesla-stekker maar zoals ik een vaste laadkabel aan mijn 3*32A laadpaal. De laadpoort opener van Fuzzylogic is ongelooflijk handig en heb ik al erg vaak gebruikt in de laatste paar dagen....kan je daar eigenlijk ook de laadkabel mee ontkoppelen Michael?