Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Het was daarnet ff schrikken als ik de APP opende om de auto te gaan koelen. Lege batterij.:eek:
Ben onmiddellijk gaan kijken maar in de auto geeft hij 295 km aan.
Screenshot_20180725-165014.png
 
Ipv in containers kunnen ze dan ook direct op car carriers gereden worden, dit scheelt ook een hoop handelingen, software matig een transport mode erop zodat de stuwadoors niet kunnen racen met de auto’s. De accu’s zouden wel een dingetje kunnen zijn ik weet niet in hoevere deze als gevaarlijke lading worden beschouwd. Van benzine auto’s weet ik dat er een maar een minimale hoeveelheid brandstof in mag zitten tijdens transport op het schip.
Accu's komen in de toekomst waarschijnlijk sowieso uit de Europese accufabriek die tesla wil bouwen.
 
Nog steeds komen de auto's aan in vier grote onderdelen. Body, accu en de twee aandrijflijnen. Die vier worden geassembleerd; er worden nog wat kleinere onderdelen geïnstalleerd, zoals airbags en tot slot wordt alles getest.
Inderdaad werden vroeger de EU exemplaren eerst 100% geassembleerd in Fremont, daar getest en weer uit elkaar geschroefd voor import in de EU. Dat was duidelijk dubbelop en niet zo efficient. Daarom zijn de benodigde onderdelen van een oude assembly line -overgebleven bij vervanging in Fremont- geïnstalleerd in Tilburg. Dit ontlast Fremont inderdaad een beetje ten opzichte van de eerdere situatie, maar het blijft beperkt tot een klein deel van het assemblageproces plus de eindtest.
Dit alles uitsluitend ingegeven door het verschil in importheffing tussen auto's en auto-onderdelen. Mocht dat verschil vervallen, zie ik het somber in voor locatie Tilburg.
Een andere belangrijke activiteit van Tilburg is dat de software er wordt geïnstalleerd. Initieel werd de auto in Fremont volledig geassembleerd en getest, dan in enkele drukken opgestuurd. Sinds de nieuwe fabriek in Tilburg wordt daar ook de ziel in de auto gedownload. Maar, idd, ook dat kan makkelijk ongedaan gemaakt worden...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Interessante lectuur over de positieve impact van BEV's:

Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles

Alvast enkele conclusies :
This part can be concluded as follows:
1. BEVs have significant lower impact on climate change and urban air quality, compared to conventional vehicles.

2. The single most important opportunity to improve the BEV’s impact lies in the supply mix of the electricity.
Ensuring the usage of more renewable energy will drastically reduce the impact of the BEV. The decarbonisation of the electricity grid will reduce numerous impacts of a BEV, most drastically it will lower the impact on climate change.
Phasing out coal based power plant and substituting it with natural gas and renewables will significantly improve the performance in Eastern Europe.

3. A reduction of the weight of a BEV and the related electricity consumption will drastically reduce the impacts linked to electricity generation.
A weight reduction should come from the substitution of the steel chassis with a material with a lower weight and from increasing the energy density of the battery.

4. To lower the environmental impact of the manufacturing stage of all components of a BEV, the use renewable energy (electricity as well as heat) plays an important role for further reduction.

5. New chemistries for lithium batteries that avoid the usage energy intensive and toxic materials can significantly reduce the impact.
The fine-tuning (minimization of material usage in cathode and anode) and the optimization of production process (larger volumes) of existing battery technologies will improve the overall impact of the BEV.

6. The recycling of a lithium battery of a BEV has a positive impact as it helps saving materials and avoids the carbon intensive process of manufacturing primary material in the future.
It is recommended that European policy makers couple the vehicle end-of-life directive with the battery end-of-life directive in order to increase the mandatory recycling efficiency of a vehicular battery.

Merk ook op dat Tesla op een aantal punten vooruitgelopen is op de studie ;-)
Zelfs voor puntje 6. was al ten tijde van de roadster een akkoord met Umicore.
 

Attachments

  • TE - draft report v04.pdf
    3.2 MB · Views: 80
Nog een interessant getal uit de studie, welke ik niet eerder had gezien :


"In the equipment cycle, it is clear that the production of the lithium battery plays an important role.
A large battery LCA review paper [12] reveals that depending on the literature source and chemistry (LFP, LTO, LCO, LMO, NCM, NCA) [13], the impact of producing a lithium battery can vary from 40 to 350 kg CO2/kWh battery capacity , with an average of 110 kg CO2/kWhbattery capacity"

laat ons er even van uitgaan dat Tesla "average" is, maw : we rekenen met 110kg CO2/Kwh.
Voor mijn auto betekent dit : 85*110kg = 9.350kg CO2.
Of pakweg het equivalent van mààr 70.000 km ICE rijden.

Hierbij gaan we dan nog voorbij aan het feit :
- dat de productie van de ganse aandrijflijn van een ICE (vanaf brandstoftank tot de wielen) een pak zwaarder zullen wegen dan de aandrijflijn (zonder batterij) van een EV. Dat verschil komt dus in de min
- dat de discussie vééééél breder is dan CO2 - persoonlijk ben ik nog méér bezorgd over de uitstoot van alle andere stoffen uit de uitlaat van een ICE dan over CO2.
etc
 
Interessante lectuur over de positieve impact van BEV's:

Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles

Alvast enkele conclusies :
This part can be concluded as follows:
1. BEVs have significant lower impact on climate change and urban air quality, compared to conventional vehicles.

2. The single most important opportunity to improve the BEV’s impact lies in the supply mix of the electricity.
Ensuring the usage of more renewable energy will drastically reduce the impact of the BEV. The decarbonisation of the electricity grid will reduce numerous impacts of a BEV, most drastically it will lower the impact on climate change.
Phasing out coal based power plant and substituting it with natural gas and renewables will significantly improve the performance in Eastern Europe.

3. A reduction of the weight of a BEV and the related electricity consumption will drastically reduce the impacts linked to electricity generation.
A weight reduction should come from the substitution of the steel chassis with a material with a lower weight and from increasing the energy density of the battery.

4. To lower the environmental impact of the manufacturing stage of all components of a BEV, the use renewable energy (electricity as well as heat) plays an important role for further reduction.

5. New chemistries for lithium batteries that avoid the usage energy intensive and toxic materials can significantly reduce the impact.
The fine-tuning (minimization of material usage in cathode and anode) and the optimization of production process (larger volumes) of existing battery technologies will improve the overall impact of the BEV.

6. The recycling of a lithium battery of a BEV has a positive impact as it helps saving materials and avoids the carbon intensive process of manufacturing primary material in the future.
It is recommended that European policy makers couple the vehicle end-of-life directive with the battery end-of-life directive in order to increase the mandatory recycling efficiency of a vehicular battery.

Merk ook op dat Tesla op een aantal punten vooruitgelopen is op de studie ;-)
Zelfs voor puntje 6. was al ten tijde van de roadster een akkoord met Umicore.

Goed. verhaal maar ze gaan ervan uit dat het terugdringen van het gewicht zal leiden tot "drastically reduce the impacts linked to electricity generation." Dat is inmiddels wat achterhaald. Gewicht is, waarschijnlijk door de steeds beter terugwinning, veel minder belangrijk. Daar is BMW met de i3 achtergekomen. Uiteraard scheelt het wel maar veel minder dan bij een ICE.
 
Hoeveel werk doet Umicore precies voor Tesla?
Lijkt me erg beperkt want zoveel battery packs zijn nog niet totalled of end-of-life (geen een zelfs denk ik)

Umicore mag batterijen van Tesla's recycleren
Tesla's Closed Loop Battery Recycling Program

het programma dateert van het roadster tijdperk.
ik heb geen idee of en hoeveel batterijen er recycleert zijn.
En al evenmin of het programma nu verder loopt.
Ik wou vooral aangeven dat Tesla recyclage van de batterij van bij de start heeft meegenomen .



overigens nog een groot verschil tussen het oppompen van olie of mijnen van steenkool; en het winnen van kobalt.
na gebruik is de olie of de steenkool weg, verbrand.
het lithium of kobalt blijft aanwezig, en kan opnieuw "gemined" worden uit de batterijen. of het nu een EV-batterij is, of een GSM-batterij.
 
  • Like
Reactions: Frank C
732.354.132 kg CO2 voor 2.281.104.440 km ?
Dat is 321 gr CO2 per km.

Flink doorgeteld denk ik.

Bij verbranding van diesel komt 2.640 gr CO2 / liter vrij.
Bij benzine 2.392 gr

Laat ons gemiddeld afronden op 2.500 gr/ liter dinosap.
Het verbruik wordt dan 12.8 liter / 100km (voor B;)) , of 7,8 km/ l (voor NL;))
Lijkt mij een tikkeltje overdreven.:confused:

Ik heb dus gerekend met iets meer dan 5l / 100 km; om de criticasters voor te blijven.:p:D



ter info :
soortgelijke massa diesel = 0.835 kg/liter, 86.2% koolstof => 1liter diesel = 720 gr koolstof (atoommassa 12); + twee delen zuurstof (atoommassa 16)= 1920 gr -> 2.640 gr. CO2 per liter diesel
soortgelijke massa benzine = 0.750 kg/liter, 87% koolstof => 1liter benzine = 652 gr koolstof (atoommassa 12); + twee delen zuurstof (atoommassa 16)= 1740 gr -> 2.392 gr. CO2 per liter benzine

edit : en had ik even beter gelezen in plaats van snel te gaan rekenen : het staat er ook anders : 243.886.414 liter voor 2.281.104.440 km = 9.3 km/l of 10.7 l /100km.

Maar schijnbaar is de uitstoot dan plots 120% :
732.354.132 kg CO2 voor 243.886.414 liter ;dat is 3.000 gr/liter petrol...
Waar die 20% extra CO2 vandaan komt ? Iemand andere scheikunde-lessen gehad ?;)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Erik-S85
732.354.132 kg CO2 voor 2.281.104.440 km ?
Dat is 321 gr CO2 per km.

Flink doorgeteld denk ik.

Bij verbranding van diesel komt 2.640 gr CO2 / liter vrij.
Bij benzine 2.392 gr

Laat ons gemiddeld afronden op 2.500 gr/ liter dinosap.
Het verbruik wordt dan 12.8 liter / 100km (voor B;)) , of 7,8 km/ l (voor NL;))
Lijkt mij een tikkeltje overdreven.:confused:

Ik heb dus gerekend met iets meer dan 5l / 100 km; om de criticasters voor te blijven.:p:D



ter info :
soortgelijke massa diesel = 0.835 kg/liter, 86% koolstof => 1liter diesel = 720 gr koolstof (atoommassa 12); + twee delen zuurstof (atoommassa 16)= 1920 gr -> 2.640 gr. CO2 per liter diesel
Toch tof, zo ne slimme vriend hebben:)
 
  • Funny
Reactions: Frank C
732.354.132 kg CO2 voor 2.281.104.440 km ?
Dat is 321 gr CO2 per km.

Flink doorgeteld denk ik.

Bij verbranding van diesel komt 2.640 gr CO2 / liter vrij.
Bij benzine 2.392 gr

Laat ons gemiddeld afronden op 2.500 gr/ liter dinosap.
Het verbruik wordt dan 12.8 liter / 100km (voor B;)) , of 7,8 km/ l (voor NL;))
Lijkt mij een tikkeltje overdreven.:confused:

Ik heb dus gerekend met iets meer dan 5l / 100 km; om de criticasters voor te blijven.:p:D



ter info :
soortgelijke massa diesel = 0.835 kg/liter, 86.2% koolstof => 1liter diesel = 720 gr koolstof (atoommassa 12); + twee delen zuurstof (atoommassa 16)= 1920 gr -> 2.640 gr. CO2 per liter diesel
soortgelijke massa benzine = 0.750 kg/liter, 87% koolstof => 1liter benzine = 652 gr koolstof (atoommassa 12); + twee delen zuurstof (atoommassa 16)= 1740 gr -> 2.392 gr. CO2 per liter benzine

edit : en had ik even beter gelezen in plaats van snel te gaan rekenen : het staat er ook anders : 243.886.414 liter voor 2.281.104.440 km = 9.3 km/l of 10.7 l /100km.

Maar schijnbaar is de uitstoot dan plots 120% :
732.354.132 kg CO2 voor 243.886.414 liter ;dat is 3.000 gr/liter petrol...
Waar die 20% extra CO2 vandaan komt ? Iemand andere scheikunde-lessen gehad ?;)

De CO2 meegenomen van productie brandstof? Diesel zit op 3.230 gram per liter en benzine op 2.740 gram inclusief productie etc. zie www.co2emissiefactoren.nl