Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Van een Panamera Turbo met 520 pk naar een Turbo S met 570 pk kost € 35.000.
Winst op de 0-100 km/uur is dan 0,1 seconden !!

Ik ben niet thuis in deze wagens maar ga er van uit dat je voor die 35K niet alleen wat extra pk's maar ook een aangepaste ophanging en (keramische?) remmen krijgt?
Dat was (met nadruk op was) ook het geval bij onze P85D maar Tesla heeft dat naar verluid een paar maanden geleden aangepast (en de prijs vergeten). :crying:

In de P85D zat een doorontwikkelde P85+ ophanging die, volgens mensen die het kunnen weten, van topniveau is. Nu is de ophanging van de S85D en de P85D gelijk! Gedaan met de sportophanging dus. Er zouden klachten geweest zijn van de hardheid van de sportophanging. Ik snap niet waarom mensen die daarover klagen dan een P85D bestellen, maar goed...
Ook de P90D zou de standaard ophanging hebben.
 
In de P85D zat een doorontwikkelde P85+ ophanging die, volgens mensen die het kunnen weten, van topniveau is. Nu is de ophanging van de S85D en de P85D gelijk! Gedaan met de sportophanging dus. Er zouden klachten geweest zijn van de hardheid van de sportophanging. Ik snap niet waarom mensen die daarover klagen dan een P85D bestellen, maar goed...
Ook de P90D zou de standaard ophanging hebben.

Oh nu begrijp ik waarom ik zwaar teleurgesteld was na mijn proefrit in de P85D! Ik vond hem zo slap ivm met mijn +. Ik vind al dat de + wat strakker kan.
Op zich mooi want dan kan ik nog lang genieten van mijn Tes zonder upgrade behoefte!
 
Hmmm. Ik rij nu bijna twee jaar in mijn Model S en ga deze week over de 80K kilometers. Er zijn bijzonder veel reparaties uitgevoerd aan mijn auto en ik heb nog een klein waslijstje over. (Accu is in onderhoud, motor heeft brom, dak lekt enz)

Twee jaar lang bijzonder verrast door de kwaliteit van de service en de mankementen zag ik als aanloopproblemen maar als ik nu vraag hoe we verder gaan is het oorverdovend stil.
Als ik nu lees hoe " onbetrouwbaar" de communicatie vanuit Tesla is bekruipt mij toch een onbehagelijk gevoel.

Er rijden nu drie man rond in een Tesla door mijn verhalen. Mijn verhaal is nu helaas al wat minder positief......jammer!
 
Aan het Panodak is inmiddels al iets gedaan;
a70ab8773f7d306c62e1a0b2aaed6bfe.jpg
 
Hmmm. Ik rij nu bijna twee jaar in mijn Model S en ga deze week over de 80K kilometers. Er zijn bijzonder veel reparaties uitgevoerd aan mijn auto en ik heb nog een klein waslijstje over. (Accu is in onderhoud, motor heeft brom, dak lekt enz)

Twee jaar lang bijzonder verrast door de kwaliteit van de service en de mankementen zag ik als aanloopproblemen maar als ik nu vraag hoe we verder gaan is het oorverdovend stil.
Als ik nu lees hoe " onbetrouwbaar" de communicatie vanuit Tesla is bekruipt mij toch een onbehagelijk gevoel.

Er rijden nu drie man rond in een Tesla door mijn verhalen. Mijn verhaal is nu helaas al wat minder positief......jammer!
Ik maak me ook zorgen over de negatieve geruchten over de te verwachten kosten na de garantieperiode(lees 80.000km). Mochten deze geruchten waar zijn (wat ik niet kan geloven) dan is het snel gedaan met Tesla. Ik draag ze een warm hart toe maar zelfs ik ga geen 10k/jaar aan reparatiekosten betalen voor fabricagefouten. Defecte aandrijfassen, ruitewissermotoren, centrale display etc. zijn onderdelen waarvan ik niet zal accepteren dat ze na 80k km of een paar jaar defect zijn en alleen door Tesla tegen de hoofdprijs vervangen kunnen worden.
 
Ik maak me ook zorgen over de negatieve geruchten over de te verwachten kosten na de garantieperiode(lees 80.000km). Mochten deze geruchten waar zijn (wat ik niet kan geloven) dan is het snel gedaan met Tesla.

+1, ik kan ook niet geloven dat het zo negatief zal gaan lopen maar er kunnen onderweg wel wat bumps zijn. Heel vervelend voor de early adopters die daarmee te maken krijgen. Een eerste stap zou bvb de uitbreiding van het "onderhoudscontract" zijn zodat je ook in Europa 8 jaar prepaid service kan kopen zoals in de US.
 
Ik maak me ook zorgen over de negatieve geruchten over de te verwachten kosten na de garantieperiode(lees 80.000km). Mochten deze geruchten waar zijn (wat ik niet kan geloven) dan is het snel gedaan met Tesla. Ik draag ze een warm hart toe maar zelfs ik ga geen 10k/jaar aan reparatiekosten betalen voor fabricagefouten. Defecte aandrijfassen, ruitewissermotoren, centrale display etc. zijn onderdelen waarvan ik niet zal accepteren dat ze na 80k km of een paar jaar defect zijn en alleen door Tesla tegen de hoofdprijs vervangen kunnen worden.

Het zijn geen geruchten, het is gewoon echt waar. Ik heb een P85 (31 Dec 2013) met nu 94.000km op de teller, maar een probleem met de spiegels gemeld op 88.000km. Deze zitten vast, geen beweging meer in te krijgen. Tesla wil ze niet onder garantie vervangen, zelfs na overleg met de "manager". Ik heb ze telefonisch meerdere keren verteld dat ik het absurd vind en dat ik inprincipe toch echt van 2 jaar uitging, maar Tesla blijft bij het standpunt, geen garantie.

En de spiegels zitten eigenlijk al meer dan een halfjaar vast, maar goed, vergeten te melden natuurlijk..
 
Het zijn geen geruchten, het is gewoon echt waar. Ik heb een P85 (31 Dec 2013) met nu 94.000km op de teller, maar een probleem met de spiegels gemeld op 88.000km. Deze zitten vast, geen beweging meer in te krijgen. Tesla wil ze niet onder garantie vervangen, zelfs na overleg met de "manager". Ik heb ze telefonisch meerdere keren verteld dat ik het absurd vind en dat ik inprincipe toch echt van 2 jaar uitging, maar Tesla blijft bij het standpunt, geen garantie.

En de spiegels zitten eigenlijk al meer dan een halfjaar vast, maar goed, vergeten te melden natuurlijk..

Tesla leeft nog teveel in alleen Amerika. Als mij dit zou overkomen zou ik de zaak voor de rechter brengen.
Ik ben hier ervaren in en kan je verzekeren dat Tesla vrijwel zeker wordt veroordeeld die schade - soms deels - voor zijn rekening te nemen.
Bellen helpt niet, dus daarom de volgende stap.
Tesla een formele brief schrijven, aangetekend en met bevestiging van ontvangst, dat je op basis van het conformiteitsbeginsel geen genoegen neemt met betaling van een reparatie van een onderdeel dat binnen twee jaar niet kapot zou mogen gaan.
Als dit niet helpt een advocaat een brief laten schrijven.
Als dit niet helpt de zaak voor de rechter brengen.
De ervaringen van andere Tesla rijders met kapotte ruitenwissers bewijzen dat Tesla op eerder ingenomen standpunten terugkomt en de reparatie alsnog kosteloos uitvoert. Er is alleen wat meer druk nodig.

Mogelijk is het een goed idee om via dit forum een potje te maken om juridische kosten te bestrijden. Liggen er straks enkele rechterlijke uitspraken, dan houden Amerikaanse bedrijven zich hier doorgaans goed aan. Het zou aardig zijn dat andere Tesla rijders die hierna van profiteren, een steentje bijdragen aan de eerste acties.
 
de garantie discussie blijft maar terugkomen.. en samengevat, soms is er coulance en soms ook niet.

de centrale display kennen we hier volgens mij maar 1 case van, van een taxichauffeur. een LCD panel gaat in principe een leven lang mee, dus ik zie dit niet vaak gaan voorkomen
vastzittende ruitenwissers zijn in elk geval qua kosten te overzien, moeite van een rechtsgang nauwelijks waard
spiegels zijn duur inderdaad

Al met al heeft het mijns inziens geen zin om te speculeren voor wat zou kunnen gebeuren op dit gebied. Kan zo maar zijn dat >95% van de auto's geen noemenswaardige problemen heeft. Er zijn auto's gekocht, bewust, van een fabrikant die het allemaal nog moet leren die gekocht is met 80K/4jr garantie. Er zijn slechts 2 garanties in het leven: de dood en de belasting. Deze laatste garantie heeft van de 2013 (en iets minder in latere jaren) modellen ook een fiscale droomauto gemaakt, waarvan de bouwkwaliteit nog niet goed was uitgekristalliseerd. Het is niet de zoveelste generatie E-klasse die goed zou moeten zijn.

Let's enjoy the ride (while it lasts :mad:)
 
In een ver verleden toen ik nog Audi reed wel eens in de showroom naast een stel gestaan die een verhitte discussie met de service man hadden vanwege een versnellingsbak die net na de garantie het had begeven. Konden hoog en laag springen maar ze moesten toch echt zelf lappen.
Ik maak me echt geen illusies dat het gras elders groener is. Mooie auto rijden = duur. Hoop dat ik er zelf niet al te veel gedoe mee krijg want ga over een maand of twee over de magische grens van 80k heen.

Kreeg vanochtend een mail dat het NL CPO programma is gestart blijkbaar, dus er zullen binnenkort een hoop gebruikte S'en op de markt komen wss:
ImageUploadedByTapatalk1440663031.703059.jpg
 
Niet mee eens Maurice.

Het is voor mij ondenkbaar dat straks alle werkzaamheden tegen Tesla tarieven in rekening gebracht gaan worden. Als de gemiddelde Tesla rijder even terugkijkt wat er zoal gedaan is om zijn auto in orde te krijgen dan denk ik dat t snel gedaan is met Tesla. Denk eens na wat voor gevolgen dat zal hebben voor de inruilwaarde of de toekomstige verkopen van de model X en 3. En vervolgens de aandelenkoers:scared:.

Onderdelen waarvan normaliter verwacht mag worden dat ze langer meegaan, of vallen onder de noemer ontwerp-, productie- en constructiefouten kun je niet in rekening brengen.
 
Eens met Ernst. Vervelend als je problemen hebt met Tesla na garantie, maar laten we niet doen of iedereen daar last van gaat hebben.
Toch kijk ik er anders tegen aan.
Als 5% wèl noemenswaardige problemen heeft met non-conformiteit na de garantieperiode, dan heeft dat uiteraard een negatieve invloed op de waarde van 100% van de gebruikte exemplaren.

M.a.w. de volgende eigenaar bouwt een veiligheidsmarge in voor het op eigen kosten verhelpen van, niet noodzakelijk ernstige, maar wel kostbare gebreken.
 
Last edited: