Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Tsja, dat krijg je op een tesla forum. Op het Opel forum zou je deze discussie vast niet krijgen ;)

En in de niet-nederlandstalige delen van het tesla forum ook niet... Wat dat betreft mag de Nederlandse staat zich echt in de handjes knijpen hoe hun onderdanen hun best doen om de boeken zo netjes mogelijk in orde te houden ten behoeve van de belastingdienst. (en daar staat natuurlijk tegenover dat zonder die belastingdienst een boel mensen hier geen Tesla zouden rijden).
 
Afgelopen dinsdag ben ik na de opening in Zwolle nog naar het noorden geweest en kwam op de A7 langs Fastned station Mienscheer en ik wilde dit wel eens proberen.
Laden opstarten ging prima via m'n smartphone en de mobiele website (voor die paar keer per jaar hoef ik eigenlijk geen app..)
Het laden werd ook niet onderbroken, zoals in het begin blijkbaar het geval was.
Ruim 11 minuten staan laden iets minder dan 2kW bijgeladen. (geen duolader)

Tja en dat koste dan €1,59 totaal.

Dit is natuurlijk al veel besproken maar dit is precies 4 keer zo duur dan thuis laden. Ik wist het ook wel, maar nu verscheen het ook echt op de rekening. :)

Ik verkondig altijd dat elektrisch laden een kwart van de brandstof kosten is, bij Fastned laden is inderdaad letterlijk net zo duur als rijden op benzine. Nog 2 of 3 Superchargers in Nederland en ik kom er zeker nooit meer. Wij hebben makkelijk praten met een Tesla en het Supercharger model, maar ik zie ook nog niet hoe andere hier enthousiast gebruik van gaan maken, en het €100 Euro abonnement model lijkt voorlopig ook nog niet aantrekkelijk.
En langer dan 10 minuten wil ik bij zo'n benzine station shop eigenlijk ook niet staan. Zonder ChaDeMo is dat dan zinloos en bovendien gaat dat ding 1000 euro kosten.
 
Tja en dat koste dan €1,59 totaal.

Dit is natuurlijk al veel besproken maar dit is precies 4 keer zo duur dan thuis laden. Ik wist het ook wel, maar nu verscheen het ook echt op de rekening. :)

Ik verkondig altijd dat elektrisch laden een kwart van de brandstof kosten is, bij Fastned laden is inderdaad letterlijk net zo duur als rijden op benzine. Nog 2 of 3 Superchargers in Nederland en ik kom er zeker nooit meer. Wij hebben makkelijk praten met een Tesla en het Supercharger model, maar ik zie ook nog niet hoe andere hier enthousiast gebruik van gaan maken, en het €100 Euro abonnement model lijkt voorlopig ook nog niet aantrekkelijk.
En langer dan 10 minuten wil ik bij zo'n benzine station shop eigenlijk ook niet staan. Zonder ChaDeMo is dat dan zinloos en bovendien gaat dat ding 1000 euro kosten.

Dat is inderdaad het zwakke punt in het verhaal. De kosten zijn zo hoog dat daarmee de motivatie om elektrisch te gaan rijden niet echt groter wordt.
Alleen aan BTW betaal je al meer dan thuis (als je veelgebruiker bent).
Daarnaast zijn er goedkopere alternatieven. Voor die prijs zal ik niet snel (lees nooit) gaan laden bij hen. Niet met de Tesla maar ook niet met de Leaf. De Tesla redt zich wel met het grote bereik en (binnenkort) vijf superchargers in Nederland en de Leaf maakt geen lange ritten. Bovendien zijn er, als we dat toch willen, nog behoorlijk wat mogelijkheden om gratis te laden, waarbij je echt niet zoveel van de snelweg af hoeft. Betaalde laadpalen zijn ook nog minimaal de helft goedkoper.

De bal ligt nu bij de autofabrikanten. Willen ze echt dat de elektrische auto meer verkocht gaat worden, dan moeten ze daar iets voor doen in de infrastructuur. Meer dan een laadpaaltje bij de eigen dealer, soms zelfs nog achter het hek.

Zou bijv. Nissan een deal met Fastned sluiten waardoor de Nissans gratis kunnen laden bij Fastned dan zou dat hun concurrentiepositie verstevigen ten opzichte van de concurrentie (ik bedoel niet Tesla, want voor Tesla zijn de andere EV's geen concurrentie en omgekeerd ook. In het eerste geval de auto zelf en het bereik, in het tweede geval het prijsverschil.)
Die concurrentie komt straks bij Model 3. Als Model 3 kan laden bij de superchargers, dan wellicht zo'n 250 in Europa, dan kan de rest niet achterblijven. Maar dan moet er wel een infrastructuur zijn.

Ik denk daarom dat het goed is dat we een netwerk gaan krijgen zoals Fastned wil realiseren. Als over een (beperkt) aantal jaren een substantieel deel van het wagenpark elektrisch is dan is dat netwerk noodzakelijk. Met regelmatig nieuwe en snellere laders etc.

Voor Fastned zou het mooier zijn als ze bijv. tot 2016 nog gratis zouden blijven. Dan stoppen er (meer) auto's, worden ze meer bekend, wordt een bijdrage geleverd aan het aantrekkelijk maken van elektrische auto's en zo zijn er nog wat meer argumenten te bedenken.
Ik kan me echter heel goed indenken dat dat voor hen geen optie is gezien alle investeringen (terwijl de stroom bijna niets kost). Dat is het dilemma.

We zullen moeten afwachten.
 
Dat is inderdaad het zwakke punt in het verhaal. De kosten zijn zo hoog dat daarmee de motivatie om elektrisch te gaan rijden niet echt groter wordt.
Alleen aan BTW betaal je al meer dan thuis (als je veelgebruiker bent).
Daarnaast zijn er goedkopere alternatieven. Voor die prijs zal ik niet snel (lees nooit) gaan laden bij hen. Niet met de Tesla maar ook niet met de Leaf. De Tesla redt zich wel met het grote bereik en (binnenkort) vijf superchargers in Nederland en de Leaf maakt geen lange ritten. Bovendien zijn er, als we dat toch willen, nog behoorlijk wat mogelijkheden om gratis te laden, waarbij je echt niet zoveel van de snelweg af hoeft. Betaalde laadpalen zijn ook nog minimaal de helft goedkoper.

De bal ligt nu bij de autofabrikanten. Willen ze echt dat de elektrische auto meer verkocht gaat worden, dan moeten ze daar iets voor doen in de infrastructuur. Meer dan een laadpaaltje bij de eigen dealer, soms zelfs nog achter het hek.

Zou bijv. Nissan een deal met Fastned sluiten waardoor de Nissans gratis kunnen laden bij Fastned dan zou dat hun concurrentiepositie verstevigen ten opzichte van de concurrentie (ik bedoel niet Tesla, want voor Tesla zijn de andere EV's geen concurrentie en omgekeerd ook. In het eerste geval de auto zelf en het bereik, in het tweede geval het prijsverschil.)
Die concurrentie komt straks bij Model 3. Als Model 3 kan laden bij de superchargers, dan wellicht zo'n 250 in Europa, dan kan de rest niet achterblijven. Maar dan moet er wel een infrastructuur zijn.

Ik denk daarom dat het goed is dat we een netwerk gaan krijgen zoals Fastned wil realiseren. Als over een (beperkt) aantal jaren een substantieel deel van het wagenpark elektrisch is dan is dat netwerk noodzakelijk. Met regelmatig nieuwe en snellere laders etc.

Voor Fastned zou het mooier zijn als ze bijv. tot 2016 nog gratis zouden blijven. Dan stoppen er (meer) auto's, worden ze meer bekend, wordt een bijdrage geleverd aan het aantrekkelijk maken van elektrische auto's en zo zijn er nog wat meer argumenten te bedenken.
Ik kan me echter heel goed indenken dat dat voor hen geen optie is gezien alle investeringen (terwijl de stroom bijna niets kost). Dat is het dilemma.

We zullen moeten afwachten.
Nou, dat klopt eigenlijk niet helemaal. Als er bijna nooit iemand laadt bij de Fastned-stations is de stroom wel degelijk duur omdat ze wel maandelijks moeten betalen voor de zware aansluiting en met vrijwel geen omzet is daar dan geen dekking voor. In het andere geval, (bijna) gratis laden, dan zal er veel meer gebruik gemaakt worden en zijn de maandelijkse kosten in totaal een stuk hoger. En daar zullen dan slechts beperkte inkomsten tegenover staan. Het lijkt dus een beetje het kiezen tussen 2 kwaden, waarbij ik wel degelijk tot dezelfde conclusie kom als Hans: Fastned zou er goed aan doen om nog een flinke periode gratis stroom aan te bieden, of eventueel zwaar gesponsord dus voor 10 cent per kWh bijvoorbeeld. Dan worden de stations tenminste gebruikt en timmeren ze ook aan de weg. Lijkt me slimmer.
 
Nou, dat klopt eigenlijk niet helemaal. Als er bijna nooit iemand laadt bij de Fastned-stations is de stroom wel degelijk duur omdat ze wel maandelijks moeten betalen voor de zware aansluiting en met vrijwel geen omzet is daar dan geen dekking voor. In het andere geval, (bijna) gratis laden, dan zal er veel meer gebruik gemaakt worden en zijn de maandelijkse kosten in totaal een stuk hoger. En daar zullen dan slechts beperkte inkomsten tegenover staan. Het lijkt dus een beetje het kiezen tussen 2 kwaden, waarbij ik wel degelijk tot dezelfde conclusie kom als Hans: Fastned zou er goed aan doen om nog een flinke periode gratis stroom aan te bieden, of eventueel zwaar gesponsord dus voor 10 cent per kWh bijvoorbeeld. Dan worden de stations tenminste gebruikt en timmeren ze ook aan de weg. Lijkt me slimmer.

Kan het niet anders dan eens met je zijn. De inkomsten die ze nu hebben lijken me nihil, dus waarom alle moeite voor die enkele honderden euro's per maand?

Jaag vooral het EV gebruik aan en ga met fabrikanten om tafel zitten om mooie 'package deals' te maken.
 
Zoals ook ecotricity doet in Engeland: snelladers langs de belangrijkste assen en alles gratis.
Maar het kan erger: juist terug van Denemarken. Daar kan je bij Clever laden als buitenlander mbv prepaid card. 100 kWh voor 600 DKK of 90 €. Dan kost elektrisch rijden bijna het dubbele van een diesel.
 
Last edited:
Zoals ook ecotricity doet in Engeland: snelladers langs de belangrijkste assen en alles gratis.
Maar het kan erger: juist terug van Denemarken. Daar kan je bij Clever laden als buitenlander mbv prepaid card. 100 kWh voor 600 DKK of 90 €. Dan kost elektrisch rijden bijna het dubbele van een diesel.

In Italië bij Enel afgelopen zomer: € 0,099 per kWh. Gratis kaart. Bizar al die verschillen....
 
Iemand al uitgerekend wat de prijs per kWh is van de supercharger optie bij huidig gebruik en verwachte afschrijvingstermijn van je Model S ?

Ik moet er gewoon 3x per jaar voor naar Italië rijden om op een beetje redelijke kWh prijs te komen.
 
Last edited:
Ik moet er gewoon 3x per jaar voor naar Italië rijden om op een beetje redelijke kWh prijs te komen.

Juist daarom vind ik het ook niet vergelijkbaar. Je "betaalt" voor het laden bij de SuC niet per "kWh" maar per "kWh supersnel geladen".. Anders gezegd, je betaalt voor de mogelijkheid om acceptabel snel een roadtrip te maken met de Tesla... alternatief is 11kW of incidenteel 22kW.. daarmee zou een rit Italië zo veel tijd kosten dat ik het niet snel zou doen.. conclusie: je betaalt voor tijd !
 
Juist daarom vind ik het ook niet vergelijkbaar. Je "betaalt" voor het laden bij de SuC niet per "kWh" maar per "kWh supersnel geladen".. Anders gezegd, je betaalt voor de mogelijkheid om acceptabel snel een roadtrip te maken met de Tesla... alternatief is 11kW of incidenteel 22kW.. daarmee zou een rit Italië zo veel tijd kosten dat ik het niet snel zou doen.. conclusie: je betaalt voor tijd !
Helemaal mee eens!
 
Gisteren bij Vundelaar op beide AC laders een 'kan niet opladen'. Tesla wist te vertellen dat het voltage fluctueerde en ik zag 3x het voltage van 230 naar 0 zakken in enkele seconden. Daarna stopte hij. Netto 0 kWh... FastNed heeft een case gemaakt, maar dat hielp gisteren niet.

Zijn er mensen die wel succesvol in Vundelaar hebben geladen (A1 thv Deventer) ?
 
Juist daarom vind ik het ook niet vergelijkbaar. Je "betaalt" voor het laden bij de SuC niet per "kWh" maar per "kWh supersnel geladen".. Anders gezegd, je betaalt voor de mogelijkheid om acceptabel snel een roadtrip te maken met de Tesla... alternatief is 11kW of incidenteel 22kW.. daarmee zou een rit Italië zo veel tijd kosten dat ik het niet snel zou doen.. conclusie: je betaalt voor tijd !

Eens, en daarmee een stuk vrijheid om te gaan en staan waar en wanneer je maar wilt. Dat alleen is me al de meerprijs waard.
 
Eens, en daarmee een stuk vrijheid om te gaan en staan waar en wanneer je maar wilt. Dat alleen is me al de meerprijs waard.
Dat gaat uiteraard ook op voor FastNed. Alleen is de 69 cent per kWh echt té hoog.

35 tot 40 cent kan ik begrijpen, maar 69 cent is echt bizar hoog. Ook 100 euro per maand flat fee is te duur. Dit is alleen een herhaling van wat eerder al geschreven is.

Overigens als je de 2.000 voor SuperCharging mee rekent a 25 cent per kWh kom je uit op 8000km. Nou, die heb ik er denk ik al uit met 45.000km op de teller en heel wat SuperCharger laad sessies (vooral DE).
 
Overigens als je de 2.000 voor SuperCharging mee rekent a 25 cent per kWh kom je uit op 8000km. Nou, die heb ik er denk ik al uit met 45.000km op de teller en heel wat SuperCharger laad sessies (vooral DE).

Volgens mij iets vergeten. Het is 8.000 kWh en als je 1 op 4,5 rijdt dan ligt het op 36.000 km. Maar hoe dan ook, je hebt het er al lang en breed uit zo.
En "plezier" is niet in geld uit te drukken.
 
Dat gaat uiteraard ook op voor FastNed. Alleen is de 69 cent per kWh echt té hoog.

Als ik kijk naar mijn gebruik van de Tesla gaat dat niet voor Fastned op, want binnen NL heb ik ze niet nodig en in het buitenland staan geen stations. Plus dat het laden er nog steeds te langzaam gaat met maximaal 100 km/u.

In de toekomst zie ik me, als de grijze haren komen, nog wel op een elektrische motorfiets rijden en dan zijn die Fastned stations een uitkomst. Enige probleem is dat een motor als de Zero dramatisch langzaam laadt, zelfs met Chademo aansluiting.
 
Op weg naar Groningen had ik zonet een politiecontrole bij FastNed Mienscheer. Grote controle van zowel politie als belastingdienst.

Direct even de lader geprobeerd en werkt prima met de app (was mijn eerste keer niet gratis laden daar).

60440478846e6492e0ede10f61308bc3.jpg