Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
zolang het duurder blijft dan thuis, met alle schaalvoordelen die ze hebben, blijf het simpelweg een nogo...

Oh betaal je ook nooit meer dan 20 cent voor een kopje koffie buiten de deur dan? En niet meer dan 1 cent voor toiletbezoek? Ik kan zoveel dingen bedenken die thuis véél goedkoper zijn...

Verder is het een prima oplossing hoor, thuisblijven. Heb je ook geen dure auto nodig!
 
Oh betaal je ook nooit meer dan 20 cent voor een kopje koffie buiten de deur dan? En niet meer dan 1 cent voor toiletbezoek? Ik kan zoveel dingen bedenken die thuis véél goedkoper zijn...

Verder is het een prima oplossing hoor, thuisblijven. Heb je ook geen dure auto nodig!

Denk dat de strekking is dat als je ergens een abonnement op neemt, je verwacht een voordeel te hebben. Een kop koffie buiten de deur zie ik toch als heel wat anders. Je gaat toch geen koffie kopen en op de stoep zitten omdat er geen tafel en stoelen zijn? Laten we eerlijk zijn, wat biedt een FastNed dan nog meer? Gratis WiFi, ja duh, we hebben al 3G in de S en iedereen heeft 4G op zijn telefoon toch. Nogmaals, €9,95 per maand en €0,25 per kW zou enorm veel klandizie bezorgen is mijn mening. Als je dus hiermee Tesla Rijders "lokt" weet je dat ze veel laden in verhouding tot de wat kleinere EV. 40x €0,25 is toch €10 waar je anders €0 hebt.
 
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Fastned zet een infrastructuur neer die gewoon een smak centen kost en de early adopters (en dat stadium zijn we nog niet voorbij) die zullen daarvoor een prijs moeten betalen. Als er eenmaal meer clandizie komt en ze bij iedere snellaadstation dik over de 10k kWh heen gaan, dan zal de prijs ook dalen. Ik denk niet dat het redelijk is van Fastned te verwachten dat ze hun klanten subsidiëren door elektriciteit onder kostprijs te leveren.

Het voor genoemde "40x €0,25 is toch €10 waar je anders €0 hebt" vind ik bijzonder naïef. Die stroom die Fastned levert is niet gratis en het gebruik van hun installatie ook niet. Omzet is niet gelijk winst of zelfs bruto marge. Wat betreft de extra service die je van Fastned verwacht... wil je misschien een koffieautomaat of een dixie? Hoe zouden ze die moeten terugverdienen? Een tientje per bakkie koffie van die anderhalve man en een paardekop? Zelfs al komen er 10 klanten per dag, dan is iedere service NU nog niet terug te verdienen. We zullen gewoon geduld moeten hebben en hopen dat door volume en concurrentie in de toekomst de prijs gaat dalen.
 
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Fastned zet een infrastructuur neer die gewoon een smak centen kost en de early adopters (en dat stadium zijn we nog niet voorbij) die zullen daarvoor een prijs moeten betalen. Als er eenmaal meer clandizie komt en ze bij iedere snellaadstation dik over de 10k kWh heen gaan, dan zal de prijs ook dalen. Ik denk niet dat het redelijk is van Fastned te verwachten dat ze hun klanten subsidiëren door elektriciteit onder kostprijs te leveren.

Het voor genoemde "40x €0,25 is toch €10 waar je anders €0 hebt" vind ik bijzonder naïef. Die stroom die Fastned levert is niet gratis en het gebruik van hun installatie ook niet. Omzet is niet gelijk winst of zelfs bruto marge. Wat betreft de extra service die je van Fastned verwacht... wil je misschien een koffieautomaat of een dixie? Hoe zouden ze die moeten terugverdienen? Een tientje per bakkie koffie van die anderhalve man en een paardekop? Zelfs al komen er 10 klanten per dag, dan is iedere service NU nog niet terug te verdienen. We zullen gewoon geduld moeten hebben en hopen dat door volume en concurrentie in de toekomst de prijs gaat dalen.

Dat volume haal je waarschijnlijk veel sneller als je de prijzen in het begin laag houdt. We zitten met zijn allen graag voor een dubbeltje op de eerste rang, dat is zeker.
Daar kun je in je marketing mooi gebruik van maken door early adopters daadwerkelijk voor een duppie op de eerste rang te laten zitten.
Omdat het er zo weinig zijn kost dat ook weinig, en draag je het imago uit dat elektrisch rijden zeer betaalbaar is, waardoor anderen weer eerder geneigd zullen zijn voor een EV te kiezen.
Als je met dit soort image building de EV adoptie curve zelfs maar een paar maanden naar voren kunt halen is je winst later veel groter.
De prijs van de EV zelf en de prijs van de 'brandstof' ten opzichte van de rest is wat de overgang naar EV gaat maken of breken.
 
Ik vind het echt te duur. Het abonnement heeft voor mij weinig nut, met hoe weinig ik buiten de deur laad. Ik zie dat meer als noodoplossing namelijk, want thuis kan ik laden terwijl het mij geen tijd kost en voor de rest zijn er inmiddels op veel routes wel SuperChargers. Heeft niks te maken met voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik geef het geld van een halve acculading bij FastNed dan gewoon liever uit aan een goede lunch samen met mijn vrouw. Dan rijd ik wel om naar een SuC.

Neemt niet weg dat ik dit soort initiatieven alleen maar verwelkom. Hoe meer mogelijkheden om te laden, hoe beter. En wat voor mij niet geschikt is, kan voor een ander juist zeer handig zijn.
 
Adm, overal waar ik kom probeer ik te laden, ongeacht ik het nodig heb om thuis te komen of niet. Ik denk dat ze het juist om (moeten) draaien en eerst klandizie "lokken" onder Tesla rijders, want die zijn op dit moment veruit in de meerderheid als je naar EV rijders kijkt. Aangezien een Tesla rijder niet echt in Nederland behoefte heeft op een enkele keer na dan om bij een FastNed station te laden bedoelde ik dus dat als je het 9,95 en 0,25 maakt je naar mijn mening veel meer S rijders zal krijgen die een abonnement zullen nemen aangezien ze nu bij openbare palen vaak 0.35 per kW kwijt zijn en dus geen voordeel hebben. Een model S rijder is al niet interessant want wij kunnen veel kW laden waar een normale EV gemiddeld 12-15 kW zal komen laden. En dan bedoel ik dat je niet zo snel 40kW komt laden zonder abonnement dus je puur een paar kW doet om je plaats van bestemming te halen. Overigens roept iedereen hier kostprijs etc. De kale kostprijs van stroom op dit moment is niets. Nihil. Zij wekken op dit moment meer stroom op met de zonnepanelen dan ze leveren dus krijgen ze een geringe teruglever vergoeding van nog geen 4 cent de kW. Kan je toch beter die kW verkopen voor 0,21 ex btw? Zodra er meer EV gaan komen, dan ga je net zoals alle andere leveranciers van openbare palen je prijzen verhogen, kan best hebben we gezien. Allereerst zou ik een goede kop koffie inderdaad erg waarderen als ik wacht en zou hier ook gewoon goed geld voor willen betalen. Ik ben er zelfs van overtuigd dat een koffieboer dit graag zou willen uitbaten en ze er FastNed nog voor betalen ook om te mogen doen. Daar heb je dan wel bezoekers voor nodig maar met een lagere prijsstelling krijg je die vanzelf.... Echter ik meen te hebben gelezen ergens dat FastNed geen zaken mag verkopen naast elektriciteit.
Ik kijk er zakelijk naar, als business model. Niet wat het mij zou kosten. Ik betaal graag en regelmatig teveel aan laadstations juist om mijn steentje bij te dragen.
 
Adm, overal waar ik kom probeer ik te laden, ongeacht ik het nodig heb om thuis te komen of niet. Ik denk dat ze het juist om (moeten) draaien en eerst klandizie "lokken" onder Tesla rijders, want die zijn op dit moment veruit in de meerderheid als je naar EV rijders kijkt. Aangezien een Tesla rijder niet echt in Nederland behoefte heeft op een enkele keer na dan om bij een FastNed station te laden bedoelde ik dus dat als je het 9,95 en 0,25 maakt je naar mijn mening veel meer S rijders zal krijgen die een abonnement zullen nemen aangezien ze nu bij openbare palen vaak 0.35 per kW kwijt zijn en dus geen voordeel hebben. Een model S rijder is al niet interessant want wij kunnen veel kW laden waar een normale EV gemiddeld 12-15 kW zal komen laden. En dan bedoel ik dat je niet zo snel 40kW komt laden zonder abonnement dus je puur een paar kW doet om je plaats van bestemming te halen. Overigens roept iedereen hier kostprijs etc. De kale kostprijs van stroom op dit moment is niets. Nihil. Zij wekken op dit moment meer stroom op met de zonnepanelen dan ze leveren dus krijgen ze een geringe teruglever vergoeding van nog geen 4 cent de kW. Kan je toch beter die kW verkopen voor 0,21 ex btw? Zodra er meer EV gaan komen, dan ga je net zoals alle andere leveranciers van openbare palen je prijzen verhogen, kan best hebben we gezien. Allereerst zou ik een goede kop koffie inderdaad erg waarderen als ik wacht en zou hier ook gewoon goed geld voor willen betalen. Ik ben er zelfs van overtuigd dat een koffieboer dit graag zou willen uitbaten en ze er FastNed nog voor betalen ook om te mogen doen. Daar heb je dan wel bezoekers voor nodig maar met een lagere prijsstelling krijg je die vanzelf.... Echter ik meen te hebben gelezen ergens dat FastNed geen zaken mag verkopen naast elektriciteit.
Ik kijk er zakelijk naar, als business model. Niet wat het mij zou kosten. Ik betaal graag en regelmatig teveel aan laadstations juist om mijn steentje bij te dragen.

Ik denk dat Fastned zich helemaal niet moet richten op Model S rijders. Zoals je schrijft hoeven die meestal niet veel buiten de deur te laden, en bovendien vinden ze alles duur want de SuC is immers 'gratis'. En voor een beetje snel laden moet er ook nog gerommeld worden met een (dure) adapter, omdat Fastned de SuC standaard niet mag gebruiken.
Rijders van de Leaf, Kia Soul EV, E-Golf, E-Up, i3 etc zijn voor Fastned op dit moment een veel interessantere doelgroep. De vraag is wel hoe vaak dergelijke auto's voor langere afstanden worden gebruikt.
 
Ik denk dat Fastned zich helemaal niet moet richten op Model S rijders. Zoals je schrijft hoeven die meestal niet veel buiten de deur te laden, en bovendien vinden ze alles duur want de SuC is immers 'gratis'. En voor een beetje snel laden moet er ook nog gerommeld worden met een (dure) adapter, omdat Fastned de SuC standaard niet mag gebruiken.
Rijders van de Leaf, Kia Soul EV, E-Golf, E-Up, i3 etc zijn voor Fastned op dit moment een veel interessantere doelgroep. De vraag is wel hoe vaak dergelijke auto's voor langere afstanden worden gebruikt.

Daarnaast zegt Fastned ook te bouwen voor de Lead 2, de Bolt, etc, etc. Nu bouwen en over paar jaar profiteren van auto's die er dan zijn.
 
Ok, maar dan klopt het toch wat ik aangeef? Nu bouwen voor de voertuigen van de nabije toekomst en tot dat moment zorgen dat je de opgewekte stroom verkoopt aan EV rijders ipv een teruglever vergoeding van nog geen 4 cent ervoor krijgen. Dus als je een CHAdeMO adapter van paar honderd euro koopt ben je toch ook van plan hem te gaan gebruiken? En je hoeft niet eens een adapter te hebben. In Nederland zijn de openbare 22kW laders relatief schaars en als je een duo lader hebt gaat even laden bij een AC snellader bij FastNed je 22kW geven. Maar jullie noemen de huidige Renault Zoë niet. Deze kan dus laden aan 43kW en ook voor nieuwe bestellingen kan je nog steeds kiezen voor 43kW. Als je zo als ons aan de zaak kan laden en thuis, dan wil je onderweg ook kunnen laden. Nu kan je met een Nuon pas bijvoorbeeld voor 35 cent AC laden ter plekke. Voordeel dat je niet hoeft te wachten want je parkeert toch al. Nadeel is onzekerheid of je kan laden tijdens parkeren en of je snel genoeg dan bijgeladen bent. Dus 9,95 en 0,25 zou nog steeds naar mijn mening vele over de streep trekken.
 
Ok, maar dan klopt het toch wat ik aangeef? Nu bouwen voor de voertuigen van de nabije toekomst en tot dat moment zorgen dat je de opgewekte stroom verkoopt aan EV rijders ipv een teruglever vergoeding van nog geen 4 cent ervoor krijgen. Dus als je een CHAdeMO adapter van paar honderd euro koopt ben je toch ook van plan hem te gaan gebruiken? En je hoeft niet eens een adapter te hebben. In Nederland zijn de openbare 22kW laders relatief schaars en als je een duo lader hebt gaat even laden bij een AC snellader bij FastNed je 22kW geven. Maar jullie noemen de huidige Renault Zoë niet. Deze kan dus laden aan 43kW en ook voor nieuwe bestellingen kan je nog steeds kiezen voor 43kW. Als je zo als ons aan de zaak kan laden en thuis, dan wil je onderweg ook kunnen laden. Nu kan je met een Nuon pas bijvoorbeeld voor 35 cent AC laden ter plekke. Voordeel dat je niet hoeft te wachten want je parkeert toch al. Nadeel is onzekerheid of je kan laden tijdens parkeren en of je snel genoeg dan bijgeladen bent. Dus 9,95 en 0,25 zou nog steeds naar mijn mening vele over de streep trekken.
Oh, die E9,95 en 0,25/kWh zou ik ook echt een goede tariefstelling vinden.

Tijdens de Investeerders Bijeenkomst werd ook door Fastned gezegt dat het laden even duur ging worden (per kWh) als thuis. Dat is 0,35 niet. Ik betaal 0,20 ~ 0,22 thuis. 0,25 was dan zeker eerlijker geweest.
 
Oh, die E9,95 en 0,25/kWh zou ik ook echt een goede tariefstelling vinden.

Tijdens de Investeerders Bijeenkomst werd ook door Fastned gezegt dat het laden even duur ging worden (per kWh) als thuis. Dat is 0,35 niet. Ik betaal 0,20 ~ 0,22 thuis. 0,25 was dan zeker eerlijker geweest.

Ik verkoop ook producten voor €99,95 eindgebruikersprijs... als ik berekening er op los laat zou ik soms €108 oid moeten uitkomen maar er is ook nog zoiets als psychologische prijsgrens. Ex BTW komen ze op €9,92 maar ze zijn blijkbaar op de vingers getikt door Autoriteit Consument en Markt ivm aanbieden op website in Ex BTW prijzen. Als je je voor een groot deel op particulieren richt, mag je dus niet in Ex BTW adverteren. Aangezien ze nu €100 vast incl BTW doen voor onbeperkt, zou ik dat dus €99,95 maken. Ziet er al een stuk goedkoper uit terwijl het maar 5 cent betreft.
En wat je aangeeft, €0,35 is echt niet een thuisprijs. Hoeft ook niet overigens, maar "beloof" het dan ook niet.

Overigens is het UNLIMITED abbo nu wel een stuk interessanter. Omslagpunt is nu 120kW per maand waar het eerst 145kW betrof.
 
Oh, die E9,95 en 0,25/kWh zou ik ook echt een goede tariefstelling vinden.

Tijdens de Investeerders Bijeenkomst werd ook door Fastned gezegt dat het laden even duur ging worden (per kWh) als thuis. Dat is 0,35 niet. Ik betaal 0,20 ~ 0,22 thuis. 0,25 was dan zeker eerlijker geweest.

Er werd volgens mij gezegd dat laden even duur zou worden als bij een publieke laadpaal. Dat hebben ze wel waargemaakt.

Ik denk zelf niet dat tien cent verschil heel veel uitmaakt voor de meeste klanten. Laden langs de snelweg doe je op dit moment alleen als het niet anders kan. Dan ben je blij als je zo snel mogelijk verder kan. Een paar euro meer of minder maakt dan echt niet uit, aangezien je niet echt een alternatief hebt.
 
Er werd volgens mij gezegd dat laden even duur zou worden als bij een publieke laadpaal. Dat hebben ze wel waargemaakt.

Ik denk zelf niet dat tien cent verschil heel veel uitmaakt voor de meeste klanten. Laden langs de snelweg doe je op dit moment alleen als het niet anders kan. Dan ben je blij als je zo snel mogelijk verder kan. Een paar euro meer of minder maakt dan echt niet uit, aangezien je niet echt een alternatief hebt.
Ik begreep het iig anders. Geen zin om het op Youtube terug te zoeken.

Wat je hier als Fastned wel mee creëert is een situatie waarin mensen je zo veel mogelijk vermijden, mits het niet anders kan. Door het qua prijs aantrekkelijk te maken komen mensen wél eerder langs. Dat is vervolgens meer volume en dát wil je als Fastned.
 
De abonnementskosten meegerekend zijn de kWh-prijzen excl. btw nu als volgt (wanneer je van tevoren exact zou weten hoeveel je per maand laadt om het optimale abonnement te kunnen kiezen):

1-25 kWh per maand: € 0,69 per kWh (Basic)
25-250 kWh per maand: € 0,69 tot € 0,33 per kWh (Standard)
250-500 kWh per maand: € 0,33 tot € 0,17 per kWh (Unlimited)
(meer dan 500 kWh per maand bij Fastned lijkt me niet realistisch)
 
De abonnementskosten meegerekend zijn de kWh-prijzen excl. btw nu als volgt (wanneer je van tevoren exact zou weten hoeveel je per maand laadt om het optimale abonnement te kunnen kiezen):

1-25 kWh per maand: € 0,69 per kWh (Basic)
25-250 kWh per maand: € 0,69 tot € 0,33 per kWh (Standard)
250-500 kWh per maand: € 0,33 tot € 0,17 per kWh (Unlimited)
(meer dan 500 kWh per maand bij Fastned lijkt me niet realistisch)

Ja, maar waarom geven ze nog steeds géén antwoord op wat hun "fair use Policy" nou precies inhoud? Als je 70.000 km per jaar voor je werk moet rijden, en als je en Unlimited abonnement hebt, dan ga je altijd bij FastNed laden lijkt me. Denk dat je dan echt wel aan de 1000kWh per maand kan komen gemiddeld. Dan zit je aan 8,2 cent de kW. En ja, dit doe je niet even met en Zoë, maar je hebt inmiddels ook al 60kW EV en straks 92kW Duitse dus CCS. Dan is even 40kW laden
 
Ja, maar waarom geven ze nog steeds géén antwoord op wat hun "fair use Policy" nou precies inhoud? Als je 70.000 km per jaar voor je werk moet rijden, en als je en Unlimited abonnement hebt, dan ga je altijd bij FastNed laden lijkt me. Denk dat je dan echt wel aan de 1000kWh per maand kan komen gemiddeld. Dan zit je aan 8,2 cent de kW. En ja, dit doe je niet even met en Zoë, maar je hebt inmiddels ook al 60kW EV en straks 92kW Duitse dus CCS. Dan is even 40kW laden

Het kenmerk van een fair use policy is dat er in beginsel geen limiet op zit. Het is een vangnet voor de leverancier voor het geval zich een niet voorziene situatie voordoet zoals ooit met 24 uur per dag films downloaden op een onbeperkt data contract. Ik verwacht ook niet dat er een concreet antwoord komt want dat is dan automatisch weer een bovengrens en is het geen fair use meer. Een beroep op fair use is bepaald door de omstandigheden van het moment.

1000 kWh per maand laden is bij een maximale laadsnelheid van zeg 100kW iets van 15 tot 20 uur (door de afnemende laadsnelheid) per maand staan bij een Fastned station. Dat doen we nu bij de SuC zelfs niet en daar is het nog niet eens 8,2 ct per kWh.
Wat kost een uur? Is niet altijd in een pauze te stoppen.

Bij 70.000 per jaar is het veel goedkoper om elke ochtend 350 km bij je te hebben bij vertrek, dan heb je al bij 200 dagen de 70.000 km en de SuC, of Fastned, is dan toch alleen als je boven de 350 km komt.
 
Last edited:
Ik begrijp dat ze niet hard dit uitspreken, echter de vraag was ook niet wat de "fair use" inhoud, maar meer als voorbeeld als wij 25kW per werkdag en 2x weekend zouden laden, zou dit issues geven? Dat zal namelijk neerkomen nu op een kWh prijs van 0,1322 per kW waar het eerst €0,16 betrof toen ik de vraag stelde. (+/- 600kW per maand)

1 uur over dag verdeeld 40kW laden bij 23 werkbare dagen per maand en nog een keertje of 2 in het weekend laden kom je al aan de 1000kW. Is theoretisch, echter als je zorgt dat mensen laden tijdens pauze, dan zijn de kosten ook beperkt. In de praktijk zal het 600-700 kWh bedragen denk ik. Dat is maar 25kW gemiddeld per dag. Een Zoë bijvoorbeeld blijft laden aan 43kW tot ongeveer 85% van zijn accu capaciteit, 19kW is dat ongeveer. Je doet al snel dan 10kW per keer laden. Dat kost je maar 15 minuten. Dus als je 2 korte pauzes heb van 15, en een lange van 30 kan kan je in theorie dus 43kW laden per dag in je Pauzes. Praktijk 25kW is dan echt zo gek nog niet. Uiteraard ga je niet leeg van huis, maar wij hebben bijvoorbeeld een binnendienst welke de routes kan plannen, en ook de status van de accu's etc in de gaten houdt. Er zijn ook locaties waar ze gratis kunnen laden, zoals Zoetermeer bijvoorbeeld. Als iemand dan uit Utrecht vertrekt met 40% accu, dan kan hij mooi op zijn eerste adres bijladen, en bij zijn eerste pauze er 10kW bijgooien. Afijn, komt gewoon neer op efficiëntie.
 
Ik blijf het opmerkelijk vinden hoe vaak de discussie gaat over de prijs van de stroom. Voor Teslarijders is laden bij FN alleen interessant op doorreis als uitwijk en altijd trager en duurder dan een SuC.

Binnen 5 minuten aan een Suc begin ik mij stierlijk te vervelen. Gelukkig kan ik bij een SuC koffie drinken of wat eten maar iedere keer als ik in de auto zit en nog 10 minuten moet wachten om echt vol te zijn dan kan ik dat niet opbrengen.

Ik zie voor een stroomleverancier buiten de SuC van Tesla best toegevoegde waarde namelijk in....betrouwbaarheid en continuiteit..
Volgens mij moeten ze het echte probleem oplossen namelijk dat FN ALTIJD werkt en ALTIJD ergens op de route ligt. Ik zou als ik FN was een model opzetten gebaseerd op deze principes. ALTIJD, DUS ....lever een abonnemt met pas waarmee ik ALTIJD in binnen en het buitenland kan betalen. Lever een abonnement waarmee ik bijv alle types laadkabels ALTIJD kan lenen. Lever een abonnement waarmee ik goedkoop een alternatieve auto kan huren ( met trekhaak). Zo kan ik overal heen zonder vooraf allerlei omderzoek en voorbereidingen te hoeven treffen, daar heb ik best een tientje per maand voor over ( of 9,95) Zorg ervoor dat alle bovenstaande kosten netjes op 1 factuur komen dan is de belastingdienst ook weer tevreden.

Als je je geld moet verdienen alleen met de marge op stroom terwijl je zoveel moet investeren in je infrastructuur is echt kanzlooz!
 
Last edited:
Alleen je je geld moet verdienen alleen met je marge op stroom terwijl je zoveel moet investeren in je infrastructuur is echt kanzlooz!

Is inderdaad een "uitdaging" zeg maar. Issue is dat ze dus alleen stroom mogen verkopen volgens de concessie. Maar daarom is het juist nu zaak om voor idd een abonnement van €9,95 en een €0,25 kWh prijs te gaan bieden, en contactloos betalen via de pinpas beschikbaar te maken. Veel willen niet met zo een App betalen, is een gedoe. Laagdrempeligheid, dat ontbreekt er echt nog aan. Er zijn inmiddels al 50+ snelladers op locaties met HoReCa van andere aanbieders, dicht afritten snelwegen.
 
Wat je hier als Fastned wel mee creëert is een situatie waarin mensen je zo veel mogelijk vermijden, mits het niet anders kan. Door het qua prijs aantrekkelijk te maken komen mensen wél eerder langs. Dat is vervolgens meer volume en dát wil je als Fastned.

Een laadpaal langs de snelweg mijdt je toch altijd het liefst? Niemand wacht voor zijn lol in een laadstation, zelfs niet als het helemaal gratis is. Je gaat er laden omdat je móet, niet omdat je het zo leuk vind. Dus ik denk niet dat met 25 cent/kWh mensen opeens wél massaal bij Fastned gaan laden.
Ik heb het dan wel over de huidige situatie, met max. 50 kWh uur laden. Als laden zometeen veel sneller wordt zouden ze kunnen gaan concurreren met publieke laadpalen, en dan wordt de prijs natuurlijk wel belangrijk.